План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 76 Тема. Перехідні й неперехідні дієслова.

Мета: пояснити учням, які дієслова називаються перехідними, а які неперехідними, які дієслова називаються зворотними; навчити визначати перехідність дієслів і утворювати зворотні дієслова; розвивати пам’ять, мовлення; виховувати наполегливість у навчанні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

          ХІД УРОКУ     

I.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

II.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

IV.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Слово вчителя.

Дієслова бувають перехідними й неперехідними.

Перехідні дієслова означають дію, що переходить на предмет або спрямована на нього.

Від перехідних дієслів залежать іменники або займенники без прийменників:

а)         у знахідному відмінку: прочитаю (кого? що?) книгу;

б)         у родовому відмінку, якщо перед дієсловом стоїть заперечна частка не: не побачив (кого? чого?) учнів;

в)         у родовому відмінку, якщо залежне слово вказує на частину від цілого: принести (кого? чого?) води.

Всі інші дієслова — неперехідні.

2.         Практична робота.

Завдання: записати речення, визначити перехідність дієслів.

Грамотний уміє читати і рядки, і між рядками. Наука і труд добрі плоди дають. Щоб правду знати, треба книжку читати. Не вчи орла літати, а соловейка співати. Бережи честь змолоду, а здоров’я під старість. (Нар. творч.)

3.         Розподільний диктант.

Завдання: записати подані словосполучення у два стовпчики: І — перехідні дієслова, ІІ — неперехідні дієслова.

Пишуть твір, малює на дошці, їхати в метро, підійшли до школи, вивчив вірш, заспівав пісню, відрізати хліба, не прочитав оповідання, бережіть природу, грає у футбол, не помітила помилки, підійти до школи, стрибнути з трампліна.

4.         Творча робота.

Завдання: придумати й записати чотири речення: два з перехідними дієсловами і два — з неперехідними.

5.         Слово вчителя.

Дієслова з постфіксом -ся (-сь) на кінці називаються зворот-ними.

Зворотні дієслова виражають:

а)         дію, виконавцем котрої є певна особа, на яку ця дія і поширюється: одягатися;

б)         внутрішній стан людини, її настрій: турбуватися;

в)         дію, яку виконують кілька осіб: зустрічатися;

г)         постійно властиву чомусь дію: кропива жалиться.

Зворотні дієслова є неперехідними.

У дієсловах перед наступним голосним уживається -сь, перед приголосним — -ся: подивитись уперед, подивитися вперед.

6.         Робота з підручником.

[1]       Вправи 559, 560 (письмово).

[2]       Вправи 451, 453 (письмово).

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до учнів.

—        Які дієслова називаються перехідними?

—        Які дієслова називаються зворотними?

—        Зворотні дієслова є перехідними чи неперехідними?

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[1]       Підручник, § 63, вправа 562 (письмово);

[2]       Підручник, § 46, вправа 450 (письмово).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.