Мета: пояснити учням, які дієслова називаються перехідними, а які неперехідними, які дієслова називаються зворотними; навчити визначати перехідність дієслів і утворювати зворотні дієслова; розвивати пам’ять, мовлення; виховувати наполегливість у навчанні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Дієслова бувають перехідними й неперехідними.
Перехідні дієслова означають дію, що переходить на предмет або спрямована на нього.
Від перехідних дієслів залежать іменники або займенники без прийменників:
а) у знахідному відмінку: прочитаю (кого? що?) книгу;
б) у родовому відмінку, якщо перед дієсловом стоїть заперечна частка не: не побачив (кого? чого?) учнів;
в) у родовому відмінку, якщо залежне слово вказує на частину від цілого: принести (кого? чого?) води.
Всі інші дієслова — неперехідні.
2. Практична робота.
Завдання: записати речення, визначити перехідність дієслів.
Грамотний уміє читати і рядки, і між рядками. Наука і труд добрі плоди дають. Щоб правду знати, треба книжку читати. Не вчи орла літати, а соловейка співати. Бережи честь змолоду, а здоров’я під старість. (Нар. творч.)
3. Розподільний диктант.
Завдання: записати подані словосполучення у два стовпчики: І — перехідні дієслова, ІІ — неперехідні дієслова.
Пишуть твір, малює на дошці, їхати в метро, підійшли до школи, вивчив вірш, заспівав пісню, відрізати хліба, не прочитав оповідання, бережіть природу, грає у футбол, не помітила помилки, підійти до школи, стрибнути з трампліна.
4. Творча робота.
Завдання: придумати й записати чотири речення: два з перехідними дієсловами і два — з неперехідними.
5. Слово вчителя.
Дієслова з постфіксом -ся (-сь) на кінці називаються зворот-ними.
Зворотні дієслова виражають:
а) дію, виконавцем котрої є певна особа, на яку ця дія і поширюється: одягатися;
б) внутрішній стан людини, її настрій: турбуватися;
в) дію, яку виконують кілька осіб: зустрічатися;
г) постійно властиву чомусь дію: кропива жалиться.
Зворотні дієслова є неперехідними.
У дієсловах перед наступним голосним уживається -сь, перед приголосним — -ся: подивитись уперед, подивитися вперед.
6. Робота з підручником.
[1] Вправи 559, 560 (письмово).
[2] Вправи 451, 453 (письмово).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів.
— Які дієслова називаються перехідними?
— Які дієслова називаються зворотними?
— Зворотні дієслова є перехідними чи неперехідними?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 63, вправа 562 (письмово);
[2] Підручник, § 46, вправа 450 (письмово).