Мета: поглибити знання учнів про майбутній час дієслів, пояснити, як утворюються проста, складна і складена форми дієслова майбутнього часу, удосконалювати вміння утворювати ці форми; розвивати мовлення, пам’ять; прищеплювати любов до книги, до природи.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Робота біля дошки і в зошитах.
Завдання: записати текст по пам’яті. Знайти в ньому дієслова, визначити їх час.
Над «Кобзарем»
Тихо надворі. Ні вітру, ні хмар,
Ані шелесне верба височенька.
Наша Оленка відкрила «Кобзар»,
Вголос читає Тараса Шевченка.
Ген за рікою синіє гора,
В небі веселка розквітла казково.
Ніжно вплітається в гомін Дніпра Добре і щире Шевченкове слово.
(В. Скомаровський)
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Дієслова майбутнього часу означають дію, що буде відбуватися після розповіді про неї.
Майбутній час має три форми: просту, складну і складену. Проста форма утворюється тільки від дієслів доконаного виду, складена — недоконаного виду, а складна — і доконаного, й недоконаного виду.
2. Опрацювання таблиці.
[1] Вправа 610 (усно).
[2] Вправа 466 (усно).
3. Робота з підручником.
[1] Вправа 613 (письмово).
[2] Вправа 468 (письмово).
4. Тренувальна вправа.
Завдання: утворити всі форми майбутнього часу від на-ведених дієслів.
Писати, передбачати, бігати, спати, слухати, летіти, уми- тися,заглядати.
5. Вибірковий диктант.
Завдання: виписати дієслова майбутнього часу, визначити їх форму (проста, складна чи складена), утворити від них форму минулого часу.
Першими, як зійде сніг, зацвітуть братки, за ними голу¬бі проліски, потім сон-трава. А там — розпустяться грона буз¬ку, засиніє земля, вкрившись килимом незабудок, дзвіночків, барвінку. Згодом стрімко пов’ються вгору пагони запашного горошку та кручених паничів. І запишається казковий синьо- блакитний розмай весняного квітування. Блакитне цвітіння завершать восени косарики та айстри.
(З календаря.)
6. Самостійна робота.
Завдання: записати речення, замінивши дієслова у фор¬мі теперішнього часу майбутнім.
Ніжний шелест листя осики нагадує плескіт далекого моря. Замріяно лопотить листям береза. Кличуть під легку, прозору тінь крони ясеня, липи, дуба, які ніколи не закрива¬ють повністю бірюзової далечини неба. Навіває тихий спокій тонкий аромат матіоли. Заспокоює очі голубий та синій колір квітів. (З календаря.)
7. Робота з підручником.
[1] Вправа 619 (письмово).
[2] Вправа 469 (письмово).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Запитання до учнів.
— Що означають дієслова майбутнього часу?
— Скільки форм мають дієслова майбутнього часу?
— Як вони утворюються?
2. Робота біля дошки.
Завдання: пригадати прислів’я зі вказаними дієсловами, записати їх, позначити особу й число дієслів.
Поспішили — насмішили; кататися — возити; поведешся — наберешся; не кажи — не перескочиш.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 68, вправа 620 (письмово).
[2] Підручник, § 48, вправа 471 (письмово).