План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 80 Тема. Майбутній час.

Мета: поглибити знання учнів про майбутній час дієслів, пояснити, як утворюються проста, складна і складена форми дієслова майбутнього часу, удосконалювати вміння утворювати ці форми; розвивати мовлення, пам’ять; прищеплювати любов до книги, до природи.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

          ХІД УРОКУ     

I.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.         Перевірка домашнього завдання.

2.         Робота біля дошки і в зошитах.

Завдання: записати текст по пам’яті. Знайти в ньому дієслова, визначити їх час.

Над «Кобзарем»

Тихо надворі. Ні вітру, ні хмар,

Ані шелесне верба височенька.

Наша Оленка відкрила «Кобзар»,

Вголос читає Тараса Шевченка.

Ген за рікою синіє гора,

В небі веселка розквітла казково.

Ніжно вплітається в гомін Дніпра Добре і щире Шевченкове слово.

(В. Скомаровський)

II.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

IV.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Слово вчителя.

Дієслова майбутнього часу означають дію, що буде відбуватися після розповіді про неї.

Майбутній час має три форми: просту, складну і складену. Проста форма утворюється тільки від дієслів доконаного виду, складена — недоконаного виду, а складна — і доконаного, й недоконаного виду.

2.         Опрацювання таблиці.

[1]       Вправа 610 (усно).

[2]       Вправа 466 (усно).

3.         Робота з підручником.

[1]       Вправа 613 (письмово).

[2]       Вправа 468 (письмово).

4.         Тренувальна вправа.

Завдання: утворити всі форми майбутнього часу від на-ведених дієслів.

Писати, передбачати, бігати, спати, слухати, летіти, уми- тися,заглядати.

5.         Вибірковий диктант.

Завдання: виписати дієслова майбутнього часу, визначити їх форму (проста, складна чи складена), утворити від них форму минулого часу.

Першими, як зійде сніг, зацвітуть братки, за ними голу¬бі проліски, потім сон-трава. А там — розпустяться грона буз¬ку, засиніє земля, вкрившись килимом незабудок, дзвіночків, барвінку. Згодом стрімко пов’ються вгору пагони запашного горошку та кручених паничів. І запишається казковий синьо- блакитний розмай весняного квітування. Блакитне цвітіння завершать восени косарики та айстри.

(З календаря.)

6.         Самостійна робота.

Завдання: записати речення, замінивши дієслова у фор¬мі теперішнього часу майбутнім.

Ніжний шелест листя осики нагадує плескіт далекого моря. Замріяно лопотить листям береза. Кличуть під легку, прозору тінь крони ясеня, липи, дуба, які ніколи не закрива¬ють повністю бірюзової далечини неба. Навіває тихий спокій тонкий аромат матіоли. Заспокоює очі голубий та синій колір квітів. (З календаря.)

7.         Робота з підручником.

[1]       Вправа 619 (письмово).

[2]       Вправа 469 (письмово).

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Запитання до учнів.

—        Що означають дієслова майбутнього часу?

—        Скільки форм мають дієслова майбутнього часу?

—        Як вони утворюються?

2.         Робота біля дошки.

Завдання: пригадати прислів’я зі вказаними дієсловами, записати їх, позначити особу й число дієслів.

Поспішили — насмішили; кататися — возити; поведешся — наберешся; не кажи — не перескочиш.

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[1]       Підручник, § 68, вправа 620 (письмово).

[2]       Підручник, § 48, вправа 471 (письмово).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.