Мета: пояснити учням, як дієслова поділяються на дієвідміни, домогтися вивчення правил написання особових закінчень дієслів; сприяти виробленню вміння визначати в дієсловах дієвідміну; розвивати мовлення, мислення; виховувати старанність у навчанні.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
Хід уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Фронтальне опитування.
— Скільки в українській мові існує форм часу?
— Які дії означають дієслова в минулому часі?
— Що означають дієслова теперішнього часу?
— Що означають дієслова майбутнього часу?
— Скільки існує форм майбутнього часу?
2. Розподільний диктант.
Завдання: записати дієслова в три колонки: в І — минулого часу, в ІІ — теперішнього, в ІІІ — майбутнього.
Поспішали, хазяйнують, їздять, говоритимуть, подумав, прочитаю, вийшла, терплю, буду летіти, намагаюсь, плаваємо, обійшла, гратиметься, сплять.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Зміна дієслів за особами й числами називається дієвідмінюванням.
До першої дієвідміни належать дієслова, що в формі 3-ї особи множини мають закінчення -уть (-ють): думають, пишуть
До другої дієвідміни належать дієслова, що в формі 3-ї особи множини мають закінчення -ать (-ять): крич\ать, шумлять.
Робота з таблицею.
Дієвідміни дієслів
Особа |
І дієвідміна |
ІІ дієвідміна |
|||
однина |
множина |
однина |
множина | ||
1-ша | пишу
малюю |
пишемо
малюЄмої |
бачу
клею |
бачимо клеїмо 1 | |
2-га | пиЩеш|
малюЄШ |
пишетеї
малю£те| |
бач^ш
клеїш |
бачите
клеїте |
|
3-тя | пише
малюЄ |
пишуть
малю|ють| |
бачать
клеїть |
бачать
кле|ять |
Запитання до учнів.
— Які закінчення мають дієслова І дієвідміни в 2-й, 3-й особі однини і 1-й, 2-й особі множини?
— Які закінчення мають дієслова ІІ дієвідміни в 2-й, 3-й особі однини і 1-й, 2-й особі множини?
Висновок: в особових закінченнях дієслів І дієвідміни пишемо букви е, є; в особових закінченнях дієслів ІІ дієвідміни — и, ї.
3. Розподільний диктант.
Завдання: дієслова І та ІІ дієвідмін записати у дві ко-лонки.
Колишуть, просять, їздять, знають, стережуть, ріжуть, мостять, радіють, летять, возять, товчуть, говорять, кажуть, сіють, люблять, ідуть.
4. Робота з підручником.
[1] Вправа 623 (письмово).
[2] Вправа 474 (письмово).
5. Практична робота.
Завдання І: записати речення, виділити закінчення ді-єслів, визначити їх дієвідміну.
Веселе сонечко гай золотить, Дніпро і поле золотом криє.
(Т. Шевченко) Ніжне, голубе марево тремтить, переливаєть¬ся хмарами, десь далеко грає велика ріка. (О. Десняк) Кругом простилається така безмежна синя широчінь, що й оком не зглянеш. (Гр. Тютюнник)
Завдання ІІ: переписати приказки, ставлячи подані в дужках дієслова у формі 2-ї особи однини теперішнього або майбутнього часу. Виділити закінчення, пояснити їх написан¬ня. Пояснити написання не з дієсловами.
Шилом моря не(нагріти). Не(вміти) шити, так і не пори.
(Не)збочуй з дороги, бо (поламати) ноги. (Сказати) гоп, коли (перескочити). Водою воду не (загатити). Щербатого горшка не (поправити). Коли (топитися), то й за соломинку (вхопитися).
(Нар. творч.)
6. Робота з підручником.
[1] Вправа 624 (письмово).
[2] Вправа 475 (усно).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів.
— Скільки в українській мові дієвідмін?
— Які дієслова належать до І дієвідміни?
— Які дієслова належать до ІІ дієвідміни?
— Для чого потрібне вміння визначати дієвідміну?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 69, вправа 625 (письмово).
[2] Підручник, § 49, вправа 476 (письмово).