План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 86 Тема. Способи дієслів. Дійсний спосіб.

Мета: ознайомити учнів з поняттям про категорію способу дієслів, докладніше ознайомити з дійсним способом, удосконалити вміння знаходити дієслова дійсного способу в реченнях і відрізняти їх від інших способів дієслів; виховувати любов до Батьківщини, до рідної мови.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

          ХІД УРОКУ     

I.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Перевірка домашнього завдання.

II.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

IV.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Колективна робота.

Завдання: прочитати речення, записані на дошці, вказати в них дієслова. Визначити, в якому реченні дієслова означають: а) дію, яка відбувається, відбувалась або відбудеться;

б)         дію, можливу за певних умов; в) дію, яка виражає наказ, прохання або пораду.

1)         Душу, тіло ми положим за нашу свободу і покажем, що ми, браття, козацького роду. (П. Чубинський)

2)         Якби я втратив очі, Україно, то зміг би жить, не бачачи лугів. Мені і в непроглядній пітьмі днів твоя лунала б мова солов’їна. (Д. Павличко)

3)         Як сонця безсмертного коло, що креслить у небі путі, любіть, любіть свою мову й ніколи її не забудьте в житті. (В. Сосюра)

2.         Слово вчителя.

Залежно від того, яку дію виражає дієслово, воно належить до одного з трьох способів — дійсного, умовного та наказового.

Дійсний спосіб вказує на реальну дію, яка відбувалася, відбувається чи відбудеться.

Умовний спосіб означає дію, яка може відбутися за певних умов.

Наказовий спосіб означає наказ, заохочення, прохання, пораду, спонукання до дії.

3.         Вибірковий диктант.

Завдання: виписати дієслова в три колонки: І — дійсний спосіб, ІІ — умовний, ІІІ — наказовий.

Я так її, я так люблю мою Україну убогу, що прокляну святого Бога, за нею душу погублю! Пішов би я в Україну, пі¬шов би додому, там би мене привітали, зраділи б старому. (Т. Шевченко) Гей, ізгадайте, браття вкраїнці, чим ми на сві¬ті бували, як волю нашу, волю народну всі ми гуртом здобува¬ли! (В. Грінченко) Ви ж ідіть все далі й далі та глядіть пряму дорогу, сміло хрест беріть на плечі, душу й серце дайте Богу. (Я. Щоголів)

4.         Робота біля дошки.

Завдання: визначити спосіб поданих дієслів, дібрати до кожного антоніми, записати їх, поставивши у тому ж способі.

Запам’ятай, станьмо, розповіла б, здійснив би, рухався, су-мували.

5.         Слово вчителя.

Дієслова дійсного способу означають дію в минулому, тепе-рішньому або майбутньому часі.

Дієслова дійсного способу минулого часу змінюються за числами, а в однині — за родами; теперішнього та майбутнього — за особами й числами.

6.         Самостійна робота.

Завдання: записати речення, визначити спосіб і час дієслів.

До найкоштовніших надбань кожного народу належить мова. Тому й називаємо це надбання — рідна мова. Український народ творив свою мову упродовж віків. У слові рідної мови за¬хована якась таємнича сила, що в неповторному поєднанні звуків несе чарівну мелодію.

(За І. Вихованцем)

7.         Творча робота.

Завдання: скласти й записати 4—5 речень на тему «Рідна мова», вживаючи дієслова дійсного способу. По можливості, об’єднати речення у зв’язний текст.

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до учнів.

—        Скільки в українській мові способів дієслів? Назвіть їх.

—        Що означають дієслова дійсного способу?

—        А умовного способу?

—        А що означають дієслова наказового способу?

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[1]       Підручник, § 70, вправа 641 (письмово).

[2]       Підручник, § 51, вправа 488 (письмово).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.