Мета: пояснити, як твориться умовний спосіб дієслів, навчати складати висловлювання з дієсловами умовного способу, знаходити ці дієслова в тексті; розвивати мислення, творчі здібності учнів; виховувати старанність у навчанні. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Фронтальне опитування.
— Які є способи дієслів в українській мові?
— Що означають дієслова кожного зі способів?
— В якому часі вживаються дієслова дійсного способу?
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота біля дошки.
Завдання: записати речення, знайти дієслова, пояснити, що вони означають.
Здається, що листок би цілувала, в дзвіночку ночувала б, як бджола. (Л. Костенко.)
2. Слово вчителя.
Дієслова умовного способу означають дію, яка могла б відбутися за певних умов, бажану дію або неможливу. Утворюються вони від дієслів минулого часу за допомогою частки би (б), яка може стояти при дієслові, а також може бути віддалена від нього: Без сонця б люди не жили. Після приголосних уживається частка би, а після голосних — б.
Дієслова умовного способу змінюються за числами, а в однині — за родами; часу не виражають.
3. Робота з підручником.
[1] Вправа 648 (письмово).
[2] Вправа 497 (письмово).
4. Тренувальна вправа.
[1] Завдання: дописати речення, уводячи в кожне з них дієслово умовного способу.
Якби ми послухали вчителя, то … .
Якби я не поспішав, то … .
Якби я був директором школи, то … .
Без теплого одягу … .
[2] Вправа 649 (письмово).
5. Вибірковий диктант.
Завдання: виписати дієслова умовного способу.
Чому мені, Боже, ти крилля не дав? Я б землю покинув і в небо злітав. (М. Петренко) Якби мої думи німії та піснею стали без слова, тоді б вони більше сказали, ніж вся оця до¬вга розмова. (Леся Українка) А от без пісні, що співала мати, я навіть дня прожити б не зміг. (В. Вихрущ) Хотілось би мені не біль і не тривоги, а радість і любов в широкий світ нести. (Г. Кривда) І риба співала б, коли б голос мала. (Нар. творч.)
6. Практична робота.
[2] Завдання: замінити неозначену форму дієсловом умовного способу й записати, розставляючи пропущені розділові знаки.
1. Якби я не забула відеокасету ми з подругою (подивитися) цікавий фільм. 2. (Бути) в нас автомобіль я (вчитися) його водити. 3. Тебе я (слухати) довіку куме мій. (Л. Глібов)
[2] Вправа 651 (письмово).
7. Творча робота.
Завдання: скласти й записати 4—5 речень на тему «Якби я став (стала) президентом», вживаючи дієслова умовного способу. По можливості, речення об’єднати у зв’язний текст.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів.
— Що означають дієслова умовного способу?
— Як утворюються дієслова умовного способу?
— Як вони змінюються?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 71, вправа 650 (письмово).
[2] Підручник, § 52, вправа 498 (письмово).