Мета: пояснити учням, якими способами утворюються дієслова; домогтися усвідомлення теоретичного матеріалу; вдосконалювати вміння утворювати дієслова префіксальним, суфіксальним і префіксально-суфіксальним способами; виховувати старанність, кмітливість.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Фронтальне опитування.
— Які дієслова називаються безособовими?
— Що означають безособові дієслова?
— В яких формах можуть уживатися?
— Як називаються речення, в яких є безособові дієслова?
3. Вибірковий диктант.
Завдання: виписати з речень безособові дієслова, пояснити їх значення.
Вечірнім золотом зорі залило поле. (В. Сосюра) Від річки війнуло холодним духом конопель і нагрітої за день води. (В. Земляк) Не спиться мені: в голові шумить, як у млині. (Марко Вовчок) Хочеться казки. Хочеться тиші. (М. Семенко) Усе небо затягло важкими чорними хмарами. (М. Старицький)
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з таблицею.
Завдання: розглянути таблицю і дати відповіді на запитання: «Якими способами утворюються дієслова?» «Від яких частин мови?».
Спосіб творення |
Приклади |
|
розсипати
обідати притримувати |
Частина мови |
Приклади |
дієслово
іменник прикметник займенник числівник вигук |
казати — переказати вечеря — вечеряти білий — білити ти — тикати три — потроїти ох — охати |
Найпродуктивнішим є префіксальний спосіб творення.
2. Тренувальні вправи.
Завдання І: утворити префіксальним способом від поданих дієслів слова і записати їх.
Миритися, в’янути, цвісти, йти, єднати, сміятися, летіти, друкувати,їхати, брати.
Завдання ІІ: утворити префіксальним способом слова з протилежним значенням. Як вони називаються?
Заносити, закривати, входити, відчепити, згорнути, взуватися, причалити, з’єднати, відгорнути, намотати.
Завдання ІІІ: утворити від поданих слів суфіксальним способом дієслова.
Переписати, розум, зима, завоювати, ви, кричати, товариш, гра, розмова, світлий, черговий, ой.
Завдання IV: від поданих слів утворити префіксально-суфіксальним способом дієслова.
Співати, два, кращий, свій, більший, читати.
6. Самостійна робота.
Завдання: записати речення, визначити спосіб творення дієслів.
Вітряки на горбах понасторожували крила. (П. Куліш) У пахучу тишу вечорову соловей протьохкав і замовк, ніби з пісні викинули слово, ніби з крони обірвавсь листок. (Л. Талалай) Люблю я слухать солов’їв, коли роса в траві заблисне. (В. Сосюра)
7. Розподільний диктант.
Завдання: записати дієслова у три колонки: у І — утворені префіксальним способом; у ІІ — суфіксальним; у ІІІ — префіксально-суфіксальним.
Випрасувати, сідлати, стратити, вдуматися, зрешетити, влетіти, змерзнути, недосолити, голосувати, партизанити, озвучити, пояснити, обезводіти.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Запитання до учнів.
— Назвіть способи творення дієслів.
— Від яких частин мови утворюються дієслова?
2. Словотворча робота.
Завдання: замінити словосполучення одним дієсловом.
Яким способом утворене кожне з дієслів?
Зробити операцію, подзвонити по телефону, передати інформацію, накласти штраф.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 75, вправа 683 (письмово).
[2] Підручник, вправа 513 (письмово) (визначити, яким способом утворене кожне з дієслів тексту).