Мета: відновити в пам’яті учнів вивчений матеріал і поглибити знання з теми «Дієслово»; навчити робити розбір дієслова як частини мови; удосконалювати вміння й навички щодо морфологічного розбору дієслова; прищеплювати любов до рідної мови.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Фронтальне опитування.
— Що називається дієсловом?
— Яка форма дієслова називається неозначеною?
— Які види дієслів ви знаєте?
— Скільки часів є у дієслова?
— Які є форми майбутнього часу?
— В якому часі визначається рід у дієсловах, а в якому — особа?
— Як визначити дієвідміну дієслова?
— Які дієслова називаються безособовими?
— Назвіть способи творення дієслів.
3. Вибірковий диктант.
Завдання: виписати з поданого тексту дієслова, визначити їх вид, час, особу або рід.
Мова — душа народу «Чистіша від сльози хай мова буде»,— заповідав нам видатний український поет Максим Рильський.
Рідна мова, як і все дорогоцінне у світі, потребує дбайливого догляду й вірної любові.
Рідна мова — найбільша духовна коштовність, у якій народ звеличує себе. Упродовж віків український народ творив і шліфував свою мову. Заносив у мовну скарбницю добірні перлини пізнання, почуття, мрії. Той витворений народом світ мови оточує нас від народження. У безкрайому океані звуків завжди звучатиме мелодія рідного слова.
(За І. Вихованцем)
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Ознайомлення учнів із послідовністю розбору дієслова як частини мови.
[1] с. 226—227.
[2] с. 190.
2. Практична робота.
Завдання: записати речення, знайти дієслова, визначити їх синтаксичну роль, зробити морфологічний розбір дієслів.
Розпочинається прилучення дитини до краси рідної мови з милих бабусиних казок і материнської колискової пісні. Хай вічно звучить музика народного слова. (І. Вихованець)
3. Робота з підручником.
[1] Вправа 685 (письмово).
[2] Вправа 515 (письмово).
4. Творча робота.
З а в д а н н я: скласти й записати 4—5 речень на тему «Найкращий день у моєму житті». По можливості, об’єднати їх у зв’язний текст. У складеному висловлюванні підкреслити дієслова.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, вправа 686 (письмово).
[2] Підручник, вправа 516 (письмово).