План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 91 Тема. Розбір дієслова як частини мови.

Мета: відновити в пам’яті учнів вивчений матеріал і поглибити знання з теми «Дієслово»; навчити робити розбір дієслова як частини мови; удосконалювати вміння й навички щодо морфологічного розбору дієслова; прищеплювати любов до рідної мови.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

          ХІД УРОКУ     

I.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.         Перевірка домашнього завдання.

2.         Фронтальне опитування.

—        Що називається дієсловом?

—        Яка форма дієслова називається неозначеною?

—        Які види дієслів ви знаєте?

—        Скільки часів є у дієслова?

—        Які є форми майбутнього часу?

—        В якому часі визначається рід у дієсловах, а в якому — особа?

—        Як визначити дієвідміну дієслова?

—        Які дієслова називаються безособовими?

—        Назвіть способи творення дієслів.

3.         Вибірковий диктант.

Завдання: виписати з поданого тексту дієслова, визначити їх вид, час, особу або рід.

Мова — душа народу «Чистіша від сльози хай мова буде»,— заповідав нам видатний український поет Максим Рильський.

Рідна мова, як і все дорогоцінне у світі, потребує дбайливого догляду й вірної любові.

Рідна мова — найбільша духовна коштовність, у якій народ звеличує себе. Упродовж віків український народ творив і шліфував свою мову. Заносив у мовну скарбницю добірні перлини пізнання, почуття, мрії. Той витворений народом світ мови оточує нас від народження. У безкрайому океані звуків завжди звучатиме мелодія рідного слова.

(За І. Вихованцем)

II.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

IV.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Ознайомлення учнів із послідовністю розбору дієслова як частини мови.

[1]       с. 226—227.

[2]       с. 190.

2.         Практична робота.

Завдання: записати речення, знайти дієслова, визначити їх синтаксичну роль, зробити морфологічний розбір дієслів.

Розпочинається прилучення дитини до краси рідної мови з милих бабусиних казок і материнської колискової пісні. Хай вічно звучить музика народного слова. (І. Вихованець)

3.         Робота з підручником.

[1]       Вправа 685 (письмово).

[2]       Вправа 515 (письмово).

4.         Творча робота.

З а в д а н н я: скласти й записати 4—5 речень на тему «Найкращий день у моєму житті». По можливості, об’єднати їх у зв’язний текст. У складеному висловлюванні підкреслити дієслова.

V.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[1]       Підручник, вправа 686 (письмово).

[2]       Підручник, вправа 516 (письмово).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.