Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про частини мови, що вивчалися протягом року, вдосконалювати вміння розпізнавати частини мови, визначати їх граматичні ознаки, застосовувати вивчені правила на практиці; виховувати мовленнєву культуру.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКІВ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКІВ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Запитання до учнів.
— В якому розділі мовознавства вивчаються частини мови?
— На які групи поділяються всі частини мови?
— Які частини мови вивчалися в 6 класі?
2. Робота біля дошки і в зошитах.
Завдання: записати речення, позначити над кожним словом, до якої частини мови воно належить, зробити синтаксичний розбір.
Дніпро поважно і спокійно грів своє блискуче тіло під ласкавим промінням сонця. (В. Винниченко)
3. Розподільний диктант.
Завдання: записати подані слова у п’ять колонок: у І — іменники; у ІІ — прикметники; у ІІІ — дієслова; у IV — прислівни-ки; у V — числівники.
Тихий, притишити, тихо, тиша, п’ятірка, уп’ятеро, подвоїти, по-перше, третій, чотири, спокій, спокійний, слухати, слух, слухняний, сніговик, сніжний, по-весняному, весна, дощить, шістсот.
4. Робота з підручником.
[1] Вправа 694 (письмово).
[2] Вправа 528 (письмово).
5. Тренувальні вправи.
Завдання І: утворити вищий і найвищий ступені порів-няння від поданих слів.
Швидкий, високий, малий, якісний, міцний, гострий.
Завдання ІІ: переписати речення, поставивши пода¬ні в дужках прикметники в потрібній формі; визначити їх рід і відмінок.
Вода в потоці (світлолиций), мов пір’я зоряне голубки.
(Б.-І. Антонич) На (синій) озері, в пустині (самотній) лебідь (білий) жив. (О. Олесь) (Білолиций) місяць тихо плив (високий) небом, розливаючи своє (срібний) проміння. В (порожній) житті немає втіхи. (Б. Грінченко) В (передосінній) днях є (великий) радість (новий) хліба. (М. Стельмах) Дорога з хутора проходила серед (вузенький) смужок (піщаний) землі. (І. Сенченко)
Завдання ІІІ: провідмінювати числівники.
Шість, сьомий, п’ятдесят, три восьмих, сімсот.
6. Робота з підручником.
[1] Вправа 697 (письмово).
[2] Вправа 533 (письмово).
7. Самостійна робота.
Завдання І: переписати слова, розкриваючи дужки, по-яснити правопис.
(Де)який, де(в)кого, чого(сь), (аби)чий, аби(з)ким, хто(сь), (будь)чому, будь(до)якого, (хтозна)що, (казна)який, хтозна(в)- якому, що(небудь), (ні)що, ні(з)ким, (ні)який, ні(до)чого, (каз- на)скільки.
З а в д а н н я ІІ: записати речення, розкриваючи дужки, пояснити написання не з дієсловами.
Щедрість материнських добрих рук ми ще у житті (не)о- цінили. (Д. Луценко) Рідна мати моя, ти ночей (не)доспала… (А. Малишко) Ми й (не)зчулись, друзі, як подвір’ям ніч про¬йшла босоніж по траві. (Н. Тихий) Я ніколи (не)стомлюся жити, і життя мені (не)розлюбить. (Ф. Мисик) Ми (не)навиди- мо чекання і все життя чогось ждемо. (Є. Летюк)
8. Робота біля дошки.
Завдання: переписати прислів’я, на місці крапок впи-суючи пропущені дієслова з не. Усно визначити дієвідміну дієслів.
У закритий рот муха … . Мокрий дощу … . Свиня не з’їсть калача, доки … . Що завгодно продаси, як … . За воду не дякують і гроші … . Кисла яблуня — солодке яблучко … . На чужий коровай очей … . З бідою не знатися — і щастя … .
Д л я д о в і д о к: не влетить, не боїться, не покача, недоїси, не платять, не вродить, не поривай, не знайти.
9. Робота з підручником.
[1] Вправа 699 (письмово).
[2] Вправа 541 (письмово).
10. Творча робота.
Завдання: пояснити зміст фразеологізмів. З двома-трьома фразеологізмами скласти й записати речення.
Немає відбою; не добитися толку; на дорозі не валяється; тільки пташиного молока немає; наговорити сім мішків гречаної вовни; як водою змило.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, вправа 698 (письмово).
[2] Підручник, вправа 542 (письмово).