Урок № 50
Зв’язне мовлення
Усна відповідь на лінгвістичну тему.
Усний відгук на відповідь товариша
Мета уроку: формувати вміння будувати на уроці усну відповідь, в основу якої покладено переказ матеріалу підручника, а також складати аргументовану оцінку відповіді однокласника; формувати вміння формулювати тезу та добирати для її доведення аргументи; складати висловлювання відповідно до стильових вимог; виховувати самокритичність, пищеплювати бажання самовдосконалення; розвивати логічне мислення, пам’ять, уточнювати й збагачувати словниковий запас.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
І. Повідомлення мети та завдань уроку.
ІІ. Підготовка до складання розгорнутої усної відповіді на лінгвістичну тему.
*Робота з підручником.
Виконання вправ 307, 308 (усне).
Ознайомлення з пам’яткою «Як готуватися до усного повідомлення на лінгвістичну тему» (с.280).
ІІІ. Складання відповіді (повідомлення на лінгвістичну тему).
* За зразком, поданим у вправі 308, побудувати відповідь (повідомлення) на одну з тем:
-
Звуки мови голосні та приголосні
-
Дзвінкі та глухі, тверді й м’які приголосні звуки
ІV. Підготовка до складання усного відгуку на відповідь (повідомлення) однокласника.
*Робота з підручником. Виконання вправ 312, 313, 314 (усне).
* Самостійна підготовка частини учнів (приблизно половини класу) до відповіді (повідомлення) на тему: Звуки мови за матеріалом підручника (п.14).
*Самостійна підготовка частини учнів (таких, що не готуються до відповіді) до відгуку на відповідь (опрацювання пам’ятки «Як критикувати, не ображаючи», с.283).
V. Проголошення учнями відповіді та відгуку на відповідь (попарно).
* Прослухування 3-5 пар дітей.
* . Обговорення дітьми відповідей та відгуків учнями.
Підсумки вчителя щодо правильності будови відповідей та слушності й коректності відгуків
VІ. Підведення підсумків уроку.
*Бесіда.
-
Які види мовленнєвої діяльності вам відомі?
-
До яких видів мовленнєвої діяльності вдається учень, готуючись до усної відповіді за змістом підручника?
-
Відповідаючи (виступаючи з повідомленням) на уроці?
-
Висловлюючи відгук на відповідь однокласника?
-
Виконуючи домашні завдання?
-
Монологом чи діалогом є учнівська відповідь на уроці?
-
Наскільки часто на уроці вдаються до діалогу? Навести приклади.
-
Які існують вимоги до учнівської відповіді ?
-
Чому, готуючись до відповіді на уроці, бажано скласти її план?
-
Наскільки необхідним для відповіді є наведення прикладів?
-
Чи потрібно викристовувати таблиці, рисунки?
-
Яким має бути мовлення учня? Чому?
-
Чи можна удосконалювати мовлення, не вивчаючи мови?