Урок № 51
Зв’язне мовлення
Особливості будови опису. Усний вибірковий переказ опису предмета
Мета: пояснити особливості будови опису предмета; формувати вміння трансформувати одержану інформацію, відтворюючи її вибірково зі збереженням стилю вихідного зразка; формувати вміння використовувати мовні засоби з дотриманням норм літературної мови; уточнювати та збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне й образне мислення, увагу, пам’ять, відчуття слова.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
І. Повідомлення мети і завдань уроку.
ІІ. Підготовка до роботи над вибірковим переказом.
* Робота з підручником. Мовчазне читання тексту, поданого у вправі 349.
*Пояснення вчителя.
МАТЕРІАЛ ДЛЯ ПОЯСНЕННЯ
Опис – це висловлювання, у якому йдеться про ознаки предмета. Ці ознаки постійні або одночасні. В описі йдеться про ознаки всього предмета та про ознаки його частин. До опису можна поставити одне з таких питань: який? яка? яке? які?
Те, що описано за допомогою слів, завжди можна зобразити за допомогою інших засобів: олівців, фарб, фломастерів тощо або ж зафіксувати за допомогою фотоапарата.
«Відомим» у реченнях опису є назва предмета або його частин. «Новим» є ознака.
Наприклад:
В Н Н Н В Н
Троянда рожева, ароматна, надзвичайно гарна. Будиночок дерев’яний,
Н Н В Н
старенький, увесь перехняблений. Ранець був якийсь здоровенний,
Н Н Н
добряче поношений, увесь потертий і наче воронами подзьобаний.
* Робота біля дошки. Переписати речення. Пояснити, чи можна вважати їх реченнями описового характеру (чи можна з подібних речень скласти опис предмета)? У кожному з речень позначити «відоме» і «нове».
Зразок.
В Н Н Н Н В
Кленове листя велике й широке, має великі гострі виступи по краях. (З підручн.)
Рушник – лляний, вишитий, квітчастий. (З журн.) Хто не смакував кутею? Це каша пшенична ябо ячмінна, дуже солодка і духмяна. (З довідн.) Зозуля – птаха сіробока, якась іржаста, і якась руда. (Є.Гуцало.) Ягоди бузини яскраво-червоні, соковиті, проте неприємні на смак і на запах. (З підручн.) Я пам’ятаю ці барвінки навесні. Вони блакитні, буйні, небоокі. (І.Драч.)
ІІІ. Робота над вибірковим переказом.
* Читання тексту вчителем.
*З’ясування значення вжитих у тексті переказу слів, які перебувають у пасивному словнику учнів.
*Визначення теми і головної думки тексту.
*Визначення стилю тексту. З’ясування покладеного в його основу типу мовлення (в даному разі розповіді) та допоміжного типу мовлення (опису предмета).
*Колективне складання плану опису предмета.
*Повторне читання вчителем тексту.
ІV. Усне переказування учнями частини тексту (опису предмета) за планом.
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання. Вправа 350 (усно).
Тексти для переказу
1.Скриня
У моєї баби Ганни в сараї над льохом стояла скриня. Вона дісталася бабусі від мого прапарадіда, вірніше, від його дружини.
Скриня була чимала. Вона мала прискринок для грошей, коралів, для ниток і голок. Скриня була на коліщатах, кована залізом зовні й гарно помальована всередині. По стінках були помальовані квіти. А на полупаному віку скрині сяяла ціла картина. На ній був козак Мамай з кобзою. Картина зовсім не почорніла од кіптяви часу.
Мені сповнилося тоді років п’ять, я частенько ховався на дні скрині й не зводив очей з помальованого віка. Тоді я поринав у чарівний світ казки, котрого я не забуду ніколи в житті, бо вірю, що стежка до образу Мамая не заросте ніколи…
Скриня була не така вже й трухлява, тільки розсохлася сильно. (За О.Ільченком; 124 сл.)
-
Пояснити значення слів прискринок, коралі, віко, кобза.
-
Пояснити значення висловів почорніти від кіптяви часу; не зводити очей, поринути в світ казки, стежка не заросте ніколи.
-
Дібрати антоніми до слів всередині, льох; синоніми до слів полупаний, трухлявий.
-
Вказати слова, вжиті в переносному значенні в словосполученнях сяяла картина; кіптява часу; світ казки.
-
Скласти план опису скрині (орієнтовний: 1. Скриня була чимала. 2. Прискринок. 3. Скриня на коліщатах. 4. Кована залізом зовні. 5. Як була помальована скриня. 6. Картина не почорніла од часу. 7.Скриня була не дуже трухлява.)
*Записати на дошці: полупане віко; сяяла картина; не почорніла од кіптяви часу.
2.Гриби
У лісі не тільки земля, але й дерево пахне грибами. Тут галасувати не можна, бо гриб злякається людського голосу і піде в землю.
Ось стоять два схожі, як близнюки, красноголовці. Вони такі молоденькі, що їхні картузики не встигли відліпитись від міцних товстеньких ніжок.
А що робиться за ними! На купинці стоїть отакенне красноголовище! Шапка на ньому перебакирилась, завбільшки вона буде не менше полумиска, а ніжка завтовшки з мою руку. Такого ще ніколи не бачив!
Я підбігаю до нього, приміряюся з усіх боків, милуюся. Далі обережно зрізаю і кладу на бриль, бо в бриль його шапка не влазить. Буде чим похвалитися дома!
А он проклюнувся грибочок, в нього ще й ніжки нема, а шапочка навіть не встигла почервоніти. Це маля хай ще росте, розуму й тіла набирається. За ним можна прийти й завтра.
Я назбирав повнісіньку торбу, ще й бриль красноголовців. У село вертався, наче переможець. (За М.Стельмахом; 146 сл.)
-
Пояснити значення слова купинка (горбик на луці чи болоті, порослий травою або мохом); вказати слова, вжиті в переносному значенні, та розкрити це переносне значення у висловах на грибі шапка перебакирилась; проклюнувся грибочок; нехай гриб розуму й тіла набирається.
-
Дібрати синоніми до слів галасувати, проклюнувся (про гриб).
-
Скласти план опису грибів (орієнтовний: 1.Красноголовці схожі, як близнюки. 2.Картузики не відліпились від молодих ніжок. 3. Красноголовище на купинці. 4. Шапка завбільшки з полумисок. 5. Ніжка завтовшки з руку. 6. Навіть у бриль така шапка не влазить 7. Маля без ніжки).
-
Зробити за планом вибірковий переказ: опис грибів (усно).