Фонетика. Орфоепія. Орфографія
Тема. Ненаголошені [е], [и], [о] в коренях слів. Правопис. Орфограма (практично).
Мета:
□ навчальна: систематизувати й узагальнити знання учнів про написання ненаголошених голосних [е], [и], [о] в коренях слів; формувати орфографічні й орфоепічні вимоги ненаголошених голосних [е], [и], [о] в коренях слів;
□ розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
□ виховна: виховувати особливе ставлення до природи, бажати примножувати її красу.
Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія, синтаксис, лексикологія.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, українознавство.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Гра «Створіть нове слово»
► Змініть частину мови за допомогою наголосу:
іменник — прикметник |
іменник — дієслово |
погані — |
цвіту — |
кленові — |
дзвони — |
Творче конструювання
► Складіть речення із парами слів.
Дорога — дорога, припасти — припасти.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з таблицею
► Як перевірити написання слів із ненаголошеними [еи], [ие], [0у].
№ |
Правило |
Приклади |
1 |
Змінити форму слова |
Голуби — голуб, весло — весла, листи — лист |
2 |
Дібрати спільнокореневе слово |
Розумний — розум, гречаний — гречка, зупинити — зупинка |
3 |
Літера е в сполученні -ере-, -еле- |
Череда, зеленіти, береговий |
4 |
Літера и в сполученні -ри-, -ли- |
Крижаний, кривавий, блищати |
5 |
Випадний [е] |
Травень (травня), човен (човна) |
Цифровий диктант
Вправа 1
► Позначте, за яким правилом із таблиці можна перевірити написання ненаголошених голосних.
Весни (1), зелений (2), зима (1), травень (5), січень (5), дрижати (4), ожеледь (3), криниця (4).
1 3 1 5 3 4 5 4 3 4
Вправа 2
► До кожної цифри підберіть слово з орфограмою.
3 4 1 2 5 4 5 2 4
Пелена (3), бриніти (1), голубий (2), крапелька (5), кришити (4), майстер (5), вишневий (2), тривати (4).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з текстом
► Прочитайте текст мовчки. Підберіть до тексту заголовок, визначте тип мовлення, стиль, основну думку.
Віт..р січе в обличчя. Нам..ло снігу — січневого снігу. Важкувато стало пташкам, що з..мують у нас. Але вони не дуже сумують. Ось, вєс..ло цвірінькаючи, хв..лясто прол..тіла зграйка жвавих щигликів, ч..жів і коноплянок. Помчали десь по лопухах чи б..різках поснідати насіннячком.
А яке гарне д..р..вце горобини! Червоногруді снігурі обсипали його і ягідками ласують. Це наші зимові гості. Вони прил..тіли з далекої півночі, щоб тут п..р..бути зиму (За О. Копиленком).
-
цвірінькаючи
зграйка
коноплянок
► Відпрацюйте вимову слів у рамочці. Прочитайте текст уголос.
► Виконайте орфографічну роботу, позначте, за яким правилом пишемо ненаголошені голосні.
Переклад
► Перекладіть українською мовою, щоб вийшов вірш, де треба, переставляйте слова в рядках.
В подземелье под снегами
в мягкой земляной постели,
где нет света дня,
зернышко притаилось.
Там зернышку не холодно —
оно спит, будто на перине,
и тихо смотрит сньї хорошие
о веселых днях весны.
За Н. Забілою
Словник: подземелье — підземелля, мягкий — м’який, нет — немає, зернышко — зерня, зернинка, притаилось — причаїлося, будто — мов, и — й, о — про.
► Порівняйте вимову й написання ненаголошеного звука [е] в російській та українській мовах.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Узагальнювальна бесіда
► Що треба знати про написання ненаголошених голосних у корені?
► Які правила допоможуть правильно писати слова з ненаголошеними голосними?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
► Складіть твір-мініатюру про природу, вживаючи слова з вивченою орфограмою.
► Виконайте вправу за підручником.