Тема. Спрощення в групах приголосних. Слухання-розуміння текстів різних стилів і типів мовлення.
Мета:
□ навчальна: надати знання учнями про спрощення приголосних; формувати орфографічні й орфоепічні вміння;
□ розвивальна: розвивати навички слухання–розуміння текстів різних стилів і типів мовлення; навички виразного читання; розвивати логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
□ виховна: виховувати повагу до сім’ї, родини, Батьківщини.
Внутрішньопредметні зв’язки: фразеологія, орфографія, орфоепія, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, культура, мистецтво.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Спостереження над мовним матеріалом
► Послухайте прислів’я. Чи можна стверджувати, що вони об’єднані однією темою?
► Запишіть прислів’я, поділивши слова на склади. Визначте, у якому із прислів’їв складів найбільше, у
якому — найменше.
1. Сім’я міцна — горе плаче! (8) 2. До свого роду — хоч через воду. (10) 3. Нащо клад, коли в сім’ї лад. (8)
► Поясніть розділові знаки в останньому прислів’ї.
Підготовча вправа
► Доберіть до запропонованих слів спільнокореневі. Порівняйте їхню вимову й написання. Що ви помітили?
Виїзд, радість, сердечний, блиск, піст.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ,
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
► Ознайомтесь із таблицею, сформулюйте правило спрощення в групах приголосних.
Повне спрощення (тобто в усному мовленні та на письмі) відбувається:
1) при відмінюванні й творенні слів (коли до наявних звукосполучень [жд], [зд], [ст], [рд], [сл] додається звук [н], [л], [ц], середні [д], [т] випадають):
-
ж (д) н з (д) н
с (т) н
с (т) л
с (т) ц
р (д) ц
с (л) н
тиждень — тижні, тижнями проїзд — виїзний, об’їзний,
якість — якісний; честь — чесний
лестощі — облесливий, улесливість
містити — місце, місцевість
серденько — серце, серцевина (давньор. Сьрд’ьце)
масло — масний, Масниця
2) У групах приголосних зк, ск (при творенні дієслів із суфіксом -ну- та закінченням -е випадає [к]):
-
з (к) н с (к) н
брязк — брязнуло, брязнути, брязне тиск — тиснуло, тиснути, тисне
Винятки (спрощення не відбувається):
1) в українських словах:
стл
стн стс скн |
кістлявий, пестливий, хвастливий
шістнадцять, зап’ястний, хворостняк шістсот випускний, вискнути, рискнути, тоскно, скнара |
2) в іншомовних прикметниках: баласт — баластний, компост — компостний, форпост —форпостний.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Попереджувальний диктант
► Прослухайте речення, визначте слово, у якому відбулося спрощення, поясніть його правопис і запишіть у зошит.
1. Хороше, коли є смуги захисні, ні піски, ні посухи не страшні! (І. Нехода) 2. У княжий табір вісник вість приніс, що меч тевтона над Волинню звис (М. Бажан). 3. Тікав перед нами напасник і кат, бо ми помагали як братові брат (А. Малишко). 4. Віють вітри перехресні й зустрічні
(А. Малишко). 5. Проходять благовісні хмари, шумить уквітчана трава (М. Рильський).
Гра «Інтелектуал»
► Продовжте речення.
1. Найбільше пестить і голубить свою дитину … (мама). 2. Своїх онуків розуму навчає старенький … (дідусь).
3. Твою матусю донечкою кличе твоя … (бабуся). 4. Дочка моєї мами — то моя … (сестра). 5. Син мого дідуся — мій … (тато). 6. Дочка моєї бабусі — моя … (мама). 7. Тато мого тата … (дідусь). 8. Онук чи онучка мого дідуся — це … (я).
► Утворіть похідні слова зі спрощенням у групах приголосних.
Кількість, пристрасний, доблесний, чесність, область, жалість, щастя, користь, брязкіт, участь, швидкість, ремесло.
► Складіть два речення про родичів, увівши утворені слова зі спрощенням у групах приголосних.
«Хто більше». Самостійна робота з текстом
► Прочитайте текст. Знайдіть у ньому слова, у яких відбулося спрощення
Сім’я — група людей, родичів, які проживають разом, спільно: чоловік і жінка, батьки і діти. Їх об’єднує цілісність життя: спільний дім, господарство, спосіб життя. У давнину в Україні батьки мали багато дітей — кількісно сім Я, саме стільки осіб вважалася повною сім’єю.
В Україні говорять: «Без сім’ї немає щастя на землі». Саме в сім’ї дитина робить свої найперші кроки, звідси вона виходить у широкий світ, навчається любові і добра, тут вчиться шанувати свій рід, свою землю, берегти пам’ять свого роду — бути щасливою.
Батьки — це найцінніше, що є в кожної дитини. Батько і мати — найрідніші і найближчі кожному з нас люди. Від них ми одержуємо життя. Вони нас вчать усьому розумному й корисному, вкладають у наші вуста добрі слова.
Якщо говорити між нами,
То все починається з мами.
І казочка перша у світі,
І сонячна подорож в літо.
Найперші легенькі сніжинки
І сяюче диво — ялинка.
Від мами — і літери,
Й слово,
І зроблена разом обнова…
Якщо говорити між нами,
То все починається з мами.
М. Пономаренко
Слово «мама» входить у наше життя тихо й непомітно. Вона оберігає нас від усього злісного, безжалісного, і в самому звучанні цього слова — наш захисток.
На світі білому єдине,
як і дніпрова течія,
домашнє вогнище родинне,
оселя наша і сім’я.
Дмитро Білоус
Якщо ти розумний, чемний —
гарне і твоє ім’я.
І за тебе недаремно
буде горда вся сім’я.
Ганна Черінь
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,
Лінгвістичне спостереження
► Назвіть рядок, у якому транскрипція слів записана без помилок (1,2).
а) [свідоцтво], [л’ічба], [беиж: ал’існий].
б) [рухайец’:а], [роз:увайес’:а], [л’ічба].
в) [зліст’], [веден’:а], [пещерний].
г) [контрасний], [футбол], [с:утулений].
Бесіда
► Яким може бути спрощення?
► Чому це відбувається?
► Назвіть слова-винятки, у яких спрощення не відбувається ні на письмі, ні у вимові.
► Виконайте вправу з підручника.
► Пошукова робота: напишіть прізвища, ім’я, по батькові своїх родичів.