Тема. Урок розвитку комунікативних умінь №15. Твір-розповідь на основі власного досвіду в художньому стилі.
Мета:
□ навчальна: навчити відтворювати зміст прослуханого тексту художнього стилю з елементами роздуму; збагачувати словниковий запас;
□ розвивальна: розвивати зв‘язне мовлення, аналітико–синтетичні мисленнєві навички, асоціативну уяву;
□ виховна: виховувати культуру людських стосунків.
Внутрішньопредметні зв‘язки: фразеологія, орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв‘язки: мова, література, культура.
Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
► Які є типи мовлення?
► Розкажіть про особливості розповіді як типу мовлення.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ,
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО НАПИСАННЯ ТВОРУ
Складання логічних пазлів
► Згадайте прислів’я, висловлювання відомих людей про дружбу. (Дружба та братство — найбільше багатство.)
► Поєднайте частини прислів’їв про дружбу.
Річ краще нова, |
пізнаєм вірну людину |
Не варто з другом сваритися, |
а той, хто правду каже |
У лиху годину |
свій розум тратити |
Що тобі не мило, |
будуть і дружки |
3 дурнем дружити — |
а друг — скарб |
Не той друг, хто медом маже, |
бо доведеться миритися |
Скарб — не друг, |
а дружба — стара |
Були б пиріжки, |
другові не зич |
(Річ краще нова, а дружба — стара. Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже. Що тобі не мило, другові не зич. Були б пиріжки, будуть і дружки. З дурнем дружити — свій розум тратити. Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися. У лиху годину пізнаєм вірну людину. Скарб — не друг, а друг — скарб.)
Бесіда
► Як ви розумієте ці прислів’я?
► Які слова виникають у вас у зв’язку з цим? Доповніть ними асоціативний кущ.
Асоціативний кущ
► Доберіть по 5 іменників, прикметників, дієслів до слова ДРУГ. Запишіть їх у зошит.
Інструкція: Учні ланцюжком читають дібрані слова, які записують на дошці.
Дослідження-міркування. Робота в групах
Інструктаж: клас розбивається на групи по 4 учні (сусіди по парті). Кожна група отримує дві пари речень так, щоб одна пара речень повторювалась в іншій групі (1+2, 2+3, 3+4 т. д.). Після виконання завдання представник від групи читає відповіді, потім їх читає представник від іншої групи. Відповіді на однакові пари речень порівнюються.
► Доповніть речення.
1. Товариші ніколи не бачили, як ти плачеш. Справжній друг … (заспокоював тебе не раз). 2. Товариші не знають повного імені твоїх батьків. Справжній друг… (знає навіть їх телефон). 3. Товариші приносять торт або квіти на свято. Справжній друг … (допомагає все приготувати чи прибрати). 4. Товариші не люблять, коли ти дзвониш вночі. Справжній друг … (запитує, чому ти так довго не дзвониш?) 5. Товариші хочуть, щоб ти був (ла) разом з ним. Справжній друг … (хоче бути з тобою!) 6. Товариші можуть кинути при зустрічі «Привіт!» і побігти далі. Справжній друг… (впізнає тебе ще здалеку, дарує посмішку і узгоджує свої плани з твоїми). 7. Товариші допоможуть, коли тобі важко.
Справжній друг … (не тільки допомагає в скрутну хвилину, а хоче дарувати тобі радісні хвилини). Товариші чують, що ти ГОВОРИШ. Справжній друг … (слухає, ЩО ти говориш і розуміє тебе, навіть коли ти МОВЧИШ).
V. РОБОТА З ТЕКСТОМ
Лінгвістичне дослідження
► Прочитайте текст уголос. Визначте його стиль і тип мовлення.
► Доберіть до тексту заголовок.
► Перекажіть текст.
Про дружбу всі говорять багато. Я помітив, що дехто з моїх ровесників легко користується словом «друг», називаючи ним мало не половину свого класу. На моє переконання, слід розрізняти слова «друг», «приятель», «товариш». Приятелів і товаришів може бути багато, а друг — лише один. У кожного є товариші, з якими він підтримує дружні стосунки, але не кожен має справжнього друга.
Коли я писав твір, мама підказала мені гарні слова, які давно сказав Бенджамін Франклін: «Брат може не бути другом, але друг — завжди брат». І це справді так, бо хто такий вірний друг? Насамперед це близька тобі людина по духу, з якою приємно проводити час, хочеться разом готувати уроки. Він завжди буде поруч у скрутну хвилину, і я теж буду поруч у такий для нього момент. Справжні друзі разом і в біді, і в радості. Тому така людина — це скарб. Друг завжди відданий, він ніколи не зрадить, не скаже: «Мені вже не хочеться з тобою дружити». Справжній друг — це на все життя. У мого тата є такий друг. І я дуже хочу стати комусь другом на все життя (3 твору учня).
Бесіда
► Чи є у вас справжній друг?
► Як часто ви з ним спілкуєтесь?
► Яка для вас головна думка в цьому тексті?
► Знайдіть у тексті ознаки розповіді як типу мовлення.
► Чим розповідь відрізняється від роздуму?
► Які слова характерні для кожної структурної частин роздуму? Для аргументів — тому що; через те, що; по-перше; на нашу думку… Для висновку — тому, отже, таким чином …
► Чи є в тексті слова, характерні для роздуму?
VI. НАПИСАННЯ ТВОРУ
Діалог з видатною людиною
► За одним із афоризмів відомих людей про дружбу складіть діалог про випадок із власного життя, коли ви зрозуміли, що той, хто поряд з вами, це і є справжній друг.
Ваш співрозмовник — ця видатна людина.
1. Справжній друг з тобою, коли ти не маєш рації. Коли ти маєш рацію, кожен буде з тобою (Марк Твен).
2. Найпрекрасніший подарунок, зроблений людям після мудрості,— це дружба (Франсуа де Ларошфуко). 3. Друг усім — нічий друг (Аристотель).
Зачитування 2-3 діалогів, їх обговорення
Оцінювання знань, умінь і навичок учнів
► Творче завдання: дописати твір-діалог.