Тема. Чергування [о] — [е] після [ж], [ч], [ш]; [и] — [і] після [ж], [ч], [ш], [шч] та [г], [к], [x] в коренях слів.
Мета:
□ навчальна: пояснити закономірності чергування голосних після шиплячих і задньоязикових звуків у коренях слів; формувати загально- пізнавальні вміння знаходити слова із запропонованою орфограмою в текстах; удосконалювати орфографічні й орфоепічні вміння;
□ розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до логічного мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
□ виховна: виховувати уважне ставлення до рідної мови.
Внутрішньопредметні зв‘язки: лексикологія, фразеологія, морфологія, синтаксис.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, українознавство, усна народна творчість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Орфоепічна хвилинка (слова записані на дошці)
► Вимовте хором слова, правильно їх наголошуючи. Перепишіть слова в зошит, поставивши правильний наголос.
Напій, столяр, цінник, відобразити, нести, прийдеш, прийде, прийду, котрий, сільськогосподарський, циган, ірис (рослина).
Робота з картками (2 учні)
Картка 1
► До слів з [о] доберіть їхні форми або спільнокореневі слова з [а].
Допомога, перемогти, ломити, вискочити, захопити, котитися.
Картка 2
► До слів з [е] доберіть їхні форми або спільнокореневі слова з [і]. Берегти, брехати, чесати, шептати, плести.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з таблицею
► Проаналізуйте таблицю. Розкажіть про закономірності чергування [о] — [е] після [ж], [ч], [ш] та [й].
Чергування [о] — [е] після шиплячих та [й]
Умови чергування |
Приклади |
|
Пишемо о |
||
Після ж, ч, ш та й перед твердим приголосним, а також перед складами з а, о, у, та и (яке походить від давнього [и]). Але: зберігає е, якщо приголосний [ч] у наступному складі в давні часи був м’яким |
бджола, будиночок, вечори, жонатий, чоловік, чомусь, чорний, шостий, щока. Але: ложечка (у давній мові [ложечка], як тепер у російський ложечка), баєчка, лієчка — лієчок і под. |
|
Пишемо е |
||
Після ж, ч, ш та й перед м’якими приголосними, а також перед складами з е та и (яке походить від давнього [і]) |
Вечеря, вишень, джерело, женити, ніженька, пшениця, учень, четвертий, щеміти. У прислівниках типу вороже, гаряче. Але: творчо, законодавчо, хижо |
|
Умови чергування |
Приклади |
|
Після ж, ч, ш та й перед м’яким приголосним: |
||
в іменниках жіночого роду III відміни в суфіксі -ост (і) |
безкрайості, свіжості (як у вічності, радості) |
|
у Д. в. і М. в. однини деяких іменників |
бджолі, пшоні (відповідно до бджола, пшоно) |
|
у закінченнях Р. в. та 0. в. відмінків прикметників, займенників і числівників жіночого роду |
безкрайої, гарячої, першої, нашої (відповідно до безкрайого, нашого, другої, де о закономірне) |
|
у похідних утвореннях |
вечоріти, чорніти (бо вечора, чорний) |
Винятки з правил: жерло, печера, червоний, черга, чепурний, черствий, щедрий, Черкаси.
Спостереження над мовним матеріалом
► Поясніть написання [е] — [о] після букв, що позначають шиплячі приголосні та [й]. З’ясуйте, у яких словах чергування не відповідає правилам.
Черешня, вечорниці, червоніти, краєчок, Чернівці, збудження, чесність, черепиця, чемпіон, чемодан, щеміти, жовтий, довжелезний, пшоно, качечка.
Коментоване письмо
► Запишіть слова, пояснюючи правопис голосного.
Скільки, кипіло, кільце, гірник, кішка, щітка, кінець.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Дослідження-аналіз
► Випишіть із приказок слова, у яких відбувається чергування приголосних і голосних звуків.
1. Смачне, хоч на собак вилий. 2. Сопе, як ковальський міх. 3. Співає, як муха в глечику. 4. Стоїть, як на ножах.
5. Помічник, як коневі заєць. 6. Підганяй коня вівсом, а не батогом. 7. Хвиля одна одну наганяє.
► Прокоментуйте значення приказок. З однією складіть речення. Перевір себе
► Перепишіть, уставляючи пропущені букви и та і.
1. Можна все на св..ті в..б..рати сину, в..брати не можна т..льки Батьківщину (В. Симоненко). 2. Г..рські верш..ни потопали в хмарах (В. Кучер). 3. Любить він такі ночі без веч..рні, і цю тишу, і якусь таємнич..сть, гармонію у всій пр..роді. 4. Снігова вода ще пахла гострою св..ж..стю, як перші проліски (О. Гончар). 5. Під зорями тр..вожними щоночі я чую погляд предків на собі (Д. Павличко).
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
► Перед складом з якими голосними ми пишемо е після шиплячих та й?
► Перед складом з якими голосними ми пишемо и після шиплячих та й?
► Чому в слові книжечка — книжечок ми пишемо букву е?
► Поясніть правопис слова щиголь.
Фізкультхвилинка
Тешуть столики й стільці.
Пилочками чики-чики,
Молотками туки-туки.
Чик-тук-туки, чик-тук-туки,
В нас до праці здібні руки.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
► Продовжте речення.
Я дізнався, що… . Я зрозумів, що… . Я запам’ятав, що… .
Оцінювання знань, умінь і навичок учнів
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Виконайте вправу з підручника.
► Творче завдання: вигадайте казкову історію, щоб пояснити, чому звуки почали чергуватися.
► Вивчіть скоромовку Туман в траві стеріг отару, Не дасть отару на поталу.