Тема. Правопис. Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я. Сполучення ьо, йо.
Мета:
□ навчальна: поглибити знання учнів про позначення м‘якості приголосних на письмі; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова із запропонованою орфограмою в текстах; удосконалювати орфоепічні вміння;
□ розвивальна: розвивати мовленнєві навички, пам’ять, увагу, розвивати аналітичні вміння;
□ виховна: виховувати культуру спілкування, повагу до старших.
Внутрішньопредметні зв‘язки: лексикологія, фразеологія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, усна народна творчість.
Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
► Розкажіть про поділ приголосних звуків на групи. Назвіть пари твердих і м’яких приголосних.
► Які звуки не мають пари серед м’яких або твердих?
► За допомогою чого передається м’якість приголосних на письмі?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. УДОСКОНАЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Зрозумій. Прочитай. Поясни
► Відновіть прислів’я, запишіть його в зошит. Підкресліть м’які приголосні. Поясніть позначення їх м’якості на письмі.
(Де лелека водиться, там щастя родиться.)
Лінгвістичний аналіз
► Прочитайте уважно текст. Визначте його стиль і тип мовлення. Доберіть заголовок. Що відбиває назва тексту: тему чи ідею?
Дехто думає, що в колі сім’ї нема потреби дотримуватися тих норм поведінки, які вважаються обов’язковими під час спілкування зі сторонніми. Так може думати тільки людина низької культури, для якої ввічливість — щось на знак парадного костюма: удома його можна зняти.
Сім’я тим і відрізняється від інших колективів, що вона заснована на взаємній повазі, на близьких стосунках. Повага до старших — основа кожної сім’ї. А тому великого значення набуває повсякденна ввічливість у спілкуванні, готовність завжди прийти на допомогу.
Молодь повинна уникати суперечок зі старшими, не зчиняти галасу на захист своїх тверджень. Розуміти, що мета вчинків рідних — навчити і вберегти. Це вияв їхньої любові. Навіть коли старший справді в чомусь помиляється, і ви не змогли спокійно переконати його в цьому, краще промовчати або перевести розмову на іншу тему. Заспокоївшись, ви обов’язково зможете порозумітись (З журналу).
Бесіда
► Чи керуєтесь ви цими правилами в спілкуванні з близькими людьми?
► Чи погоджуєтесь із таким поглядом на проблему?
► Поясніть уживання тире в реченнях.
► Чому не ставимо знак м’якшення у виділених словах? Запишіть їх фонетичною транскрипцією.
Скоромовки
У нас надворі погода розмокропогодилася.
***
Серед корчів корч найкорчакуватіший.
***
Сидів горобець на сосні,
Заснув — і упав уві сні.
Якби не упав уві сні.
Сидів би він ще на сосні.
Відновлення слова (самостійна робота)
► Обґрунтуйте вибір написання орфограми «Буквосполучення йо, ьо».
Л..н, ра..н, бад..рий, міль..н, зна..мий, сер..зний, л..тчик, ..од, медаль..н, ма..р, Вороб..в, д..готь, павіль..н.
► Запишіть запропоновані слова як приклади в таблицю відповідно до правил їх написання.
Сполучення букв ьо, йо
Коли пишемо |
Приклади |
ЬО |
|
Після м’яких приголосних д, т, з, с, ц, л, н, р перед о: |
|
ЙО |
|
На початку слова |
|
Після букв, що позначають голосні |
|
Після твердих і м’яких приголосних для позначення сполучення [йо] |
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК
Фізкультхвилинка з орфографічним завданням
Інструкція: учитель читає вірш, учні виконують рухи. Після прочитання кожного рядка, після виконання рухів, учні мають плеснути в долоні стільки разів, скільки слів зі знаком м’якшення було в рядку.
Встаньте, діти, посміхніться.
Землі нашій поклоніться.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Бесіда
► Назвіть приголосні, після яких ставимо знак м’якшення,
► Коли пишемо буквосполучення йо?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
► Хто сьогодні найкраще працював на уроці? Може, ти? Оцінювання знань, умінь і навичок учнів
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Виконайте вправу з підручника.
► Вивчіть скоромовку.
Пиляв Пилип поліна з лип.
Притупив пилку Пилип
І зі смутку аж захрип.