Тема. Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова. Ознайомлення з тлумачним і перекладним словниками. Культура мовлення. Використання слів відповідно до їхнього значення.
Мета:
□ навчальна: пояснити особливості слова як мовної одиниці; навчити розрізняти однозначні й багатозначні слова;
□ розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до логічного мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
□ виховна: виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.
Внутрішньопредметні зв‘язки: фразеологія, пунктуація, культура мовлення.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, усна народна творчість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Дослідження-аналіз
► Перепишіть у зошит прислів’я. Поясніть значення слова, що вони відбивають.
1. Слово не стріла, а глибше ранить. 2. Вола в’яжуть мотузком, а людину — словом. 3. Усякому слову своє місце. 4. Слово — срібло, а мовчання — золото. 5. Слово не горобець — вилетить не спіймаєш. 6. Правдиве слово і меч здолає (Народна творчість).
► Поясніть уживання розділових знаків.
Знайомство з тлумачним і перекладним словниками
► З’ясуйте такі відомості про словник.
1. Хто є його укладачами.
2. Зверніть увагу на рік видання.
3. Скільки слів містить словник.
4. З яких частин він складається (передмова, список скорочень, український алфавіт, слова в алфавітному порядку).
5. Зміст передмови (склад словника, структура словника).
6. Яку інформацію надає словник.
Робота з тлумачним словником
► Скільки лексичних значень мають слова сонце, зірка, тичина, бузок, людина, слово, горобець?
► Доведіть, що це так, скориставшись тлумачним словником.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Культура мовлення
► Відредагуйте словосполучення. Поясніть причину помилок.
3 наступаючим Новим роком |
(3 прийдешнім новим роком) |
Безцінний подарунок |
(Неоціненний подарунок) |
Біля другої години |
(Близько другої години) |
Вести себе ввічливо |
(Поводитися ввічливо) |
У даний час |
(У цей час) |
Вислати відкритку |
(Надіслати листівку) |
У любому випадку |
(У кожному разі) |
У кінці-кінців |
(Врешті-решт) |
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
∎ Що вивчає лексикологія?
∎ Яку роль виконують слова в мові?
∎ Чи всі слова мають лексичне значення?
∎ Крім лексичного, яке ще є значення у слова?
∎ На які групи поділяються слова за кількість лексичних значень?
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Випишіть із тлумачного словника п’ять однозначних і п’ять багатозначних слів.
► Творча вправа: створіть асоціативний кущ до слова весна. Дослідіть, чи є серед слів однозначні.