План-конспект уроку (розробка уроків)

Загальновживані (нейтральні) і стилістично забарвлені слова.

Урок №86

Тема. Загальновживані (нейтральні) і стилістично забарвлені слова.

Мета:

навчальна: пояснити особливості слова зі стилістичного погляду; навчити знаходити в мовленні стилістично забарвлені слова;

розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до логічного мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;

виховна: виховувати шанобливе ставлення до своїх батьків, рідної мови, природи.

Внутрішньопредметні зв’язки: орфоепія, орфографія, пунктуація, культура мовлення.

Міжпредметні зв’язки: мова, література, усна народна творчість, ботаніка.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Підготовча вправа (увесь клас)

Прочитайте вірш Г. Шаєрової. Придумайте йому назву. Порівняйте з авторською.

Випишіть багатозначні слова. За тлумачним словником з’ясуйте їхнє пряме й переносне значення.

ГАРНИЙ СИН

От би відкрить зоопарк у квартирі!

Мамі тоді помагатимуть звірі.

Вчена плямиста жирафа

Витре пилюку на шафах.

А кенгуру, ледь зажевріє ранок,

Прийде з базару, зготує сніданок.

Всіх нагодує, посуд помиє,

Дірку мені на штанятах зашиє.

Не треба до пральні білизну здавати —

Мамі білизну єнот буде прати.

Знаю: охочі єноти

До отакої роботи.

Вивчу папугу я — слово тверде, —

Щоб замість мами цілісінький день

Мені зауваги робила,

Бо в мами немає вже сили.

Мамі зі мною роботи багато…

Ех! Кенгуру я не буду чекати,

Не буду просити жирафу –

Сам витру пилюку на шафах.

Бо від сьогодні в нашій квартирі

Я помагатиму мамі — не звірі.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ,

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Спостереження над мовним матеріалом

Поясніть різницю між словами. У чому вона полягає: у лексичному значенні слова, чи у відтінках цього значення, у різних часових характеристиках, у стильовій приналежності?

Свічадо — дзеркало, гуманність — людяність, рать — битва, чоло — лоб, перст — палець, знатний — відомий, іде — плентається, говорити — ректи, хотіти — бажати.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Розподільна робота

Прочитайте виразно українську народну пісеньку. Яке відчуття у вас виникло? Як ви гадаєте, чому? Знайдіть у тексті стилістично забарвлені й стилістично нейтральні слова. Запишіть їх відповідно у дві колонки.

ЖАЙВОРОНОК

Ой чому ти, жайворононьку,

Рано з вирію вилітав?

Ще по горах сніженьки лежать,

По долинах криженьки стоять…

А я тії сніженьки

Крильцями розмету,

А я тії криженьки

Ніжками потопчу!

Поясніть розділові знаки.

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК

Дослідження-аналіз

Прочитайте виразно текст.

ТАЄМНИЦЯ

І чого це інші цвітуть, а я ніяк не можу розцвісти? — журився Луговий Васильок.

Він бачив, що під деревами вже біліють ніжні квіти анемони, на узліссі товпляться на низеньких стеблинках хвостаті квіти рясту, а з води підводяться цілі букети золотих квітів курячої сліпоти.

А сам Луговий Васильок ледве набирався сил, щоб розгорнути перші листочки! Як прикро!.. І він вирішив дізнатися, що допомогло весняним квітам розквітнути так рано, і попрохав знайому Муху вивідати у квітів їхню таємницю.

Муха погодилася, але повернулася ні з чим.

Квіти кажуть: що таємниця, те є таємниця. Вона закопана в землі.

У землі? — здивувався Луговий Васильок. — Ну, тоді я знаю, кого просити: Крота. Він у землі господар, хіба йому важко дізнатися?

Кріт вислухав Василька й поліз під землю. А на другий день виліз із нори такий поважний, такий урочистий, що стало відразу ясно: він про все дізнався.

Ну що?

Почекай, дай віддихатись,— сказав Кріт, розлігся на горбочку викопаної землі й нічого більше не промовив.

Але квіти теж уміють мовчати, та ще й як уміють! І Васильок не квапив Крота, а терпляче чекав.

Дізнався,— сказав нарешті Кріт. Усі ці весняні квіти запасають собі їжу ще влітку та восени і зберігають свої запаси в підземних коморах. Кожна з них має комору на свій лад: та бульбу, та цибулину, а та грубе кореневище. Звідти вони й беруть їжу зараз, навесні. Ось тому вони й мають стільки сили й можуть цвісти так рано.

Які хитрі! — сказав Луговий Васильок.— А я от запасів робити не вмію. Що ж, розцвіту, коли зможеться.

І він розцвів у середині літа. Але тоді вже на луках не було нічого кращого за його яскраві пурпурові пахучі квіти (Н. Павлова).

Бесіда

Чи варто було Васильку шкодувати, що пізно цвіте?

Дайте назву тексту. Що вона відбиває: тему чи ідею? Порівняйте з авторською назвою,

Проаналізуйте лексику з погляду стилістичної забарвленості і переносного значення,

Поясніть орфограми.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

Оцінювання знань, умінь і навичок учнів

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконайте вправу з підручника.

Творче завдання: запишіть у зошит ваш улюблений вірш. Проаналізуйте, які слова в ньому стилістично забарвлені. Вивчіть вірш напам’ять.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.