Тема. Загальновживані (нейтральні) і стилістично забарвлені слова.
Мета:
□ навчальна: пояснити особливості слова зі стилістичного погляду; навчити знаходити в мовленні стилістично забарвлені слова;
□ розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до логічного мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
□ виховна: виховувати шанобливе ставлення до своїх батьків, рідної мови, природи.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфоепія, орфографія, пунктуація, культура мовлення.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, усна народна творчість, ботаніка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Підготовча вправа (увесь клас)
► Прочитайте вірш Г. Шаєрової. Придумайте йому назву. Порівняйте з авторською.
► Випишіть багатозначні слова. За тлумачним словником з’ясуйте їхнє пряме й переносне значення.
ГАРНИЙ СИН
От би відкрить зоопарк у квартирі!
Мамі тоді помагатимуть звірі.
Вчена плямиста жирафа
Витре пилюку на шафах.
А кенгуру, ледь зажевріє ранок,
Прийде з базару, зготує сніданок.
Всіх нагодує, посуд помиє,
Дірку мені на штанятах зашиє.
Не треба до пральні білизну здавати —
Мамі білизну єнот буде прати.
Знаю: охочі єноти
До отакої роботи.
Вивчу папугу я — слово тверде, —
Щоб замість мами цілісінький день
Мені зауваги робила,
Бо в мами немає вже сили.
Мамі зі мною роботи багато…
Ех! Кенгуру я не буду чекати,
Не буду просити жирафу –
Сам витру пилюку на шафах.
Бо від сьогодні в нашій квартирі
Я помагатиму мамі — не звірі.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ,
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Спостереження над мовним матеріалом
► Поясніть різницю між словами. У чому вона полягає: у лексичному значенні слова, чи у відтінках цього значення, у різних часових характеристиках, у стильовій приналежності?
Свічадо — дзеркало, гуманність — людяність, рать — битва, чоло — лоб, перст — палець, знатний — відомий, іде — плентається, говорити — ректи, хотіти — бажати.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Розподільна робота
► Прочитайте виразно українську народну пісеньку. Яке відчуття у вас виникло? Як ви гадаєте, чому? Знайдіть у тексті стилістично забарвлені й стилістично нейтральні слова. Запишіть їх відповідно у дві колонки.
ЖАЙВОРОНОК
— Ой чому ти, жайворононьку,
Рано з вирію вилітав?
Ще по горах сніженьки лежать,
По долинах криженьки стоять…
— А я тії сніженьки
Крильцями розмету,
А я тії криженьки
Ніжками потопчу!
► Поясніть розділові знаки.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК
Дослідження-аналіз
► Прочитайте виразно текст.
ТАЄМНИЦЯ
— І чого це інші цвітуть, а я ніяк не можу розцвісти? — журився Луговий Васильок.
Він бачив, що під деревами вже біліють ніжні квіти анемони, на узліссі товпляться на низеньких стеблинках хвостаті квіти рясту, а з води підводяться цілі букети золотих квітів курячої сліпоти.
А сам Луговий Васильок ледве набирався сил, щоб розгорнути перші листочки! Як прикро!.. І він вирішив дізнатися, що допомогло весняним квітам розквітнути так рано, і попрохав знайому Муху вивідати у квітів їхню таємницю.
Муха погодилася, але повернулася ні з чим.
— Квіти кажуть: що таємниця, те є таємниця. Вона закопана в землі.
— У землі? — здивувався Луговий Васильок. — Ну, тоді я знаю, кого просити: Крота. Він у землі господар, хіба йому важко дізнатися?
Кріт вислухав Василька й поліз під землю. А на другий день виліз із нори такий поважний, такий урочистий, що стало відразу ясно: він про все дізнався.
— Ну що?
— Почекай, дай віддихатись,— сказав Кріт, розлігся на горбочку викопаної землі й нічого більше не промовив.
Але квіти теж уміють мовчати, та ще й як уміють! І Васильок не квапив Крота, а терпляче чекав.
— Дізнався,— сказав нарешті Кріт. Усі ці весняні квіти запасають собі їжу ще влітку та восени і зберігають свої запаси в підземних коморах. Кожна з них має комору на свій лад: та бульбу, та цибулину, а та грубе кореневище. Звідти вони й беруть їжу зараз, навесні. Ось тому вони й мають стільки сили й можуть цвісти так рано.
— Які хитрі! — сказав Луговий Васильок.— А я от запасів робити не вмію. Що ж, розцвіту, коли зможеться.
І він розцвів у середині літа. Але тоді вже на луках не було нічого кращого за його яскраві пурпурові пахучі квіти (Н. Павлова).
Бесіда
∎ Чи варто було Васильку шкодувати, що пізно цвіте?
∎ Дайте назву тексту. Що вона відбиває: тему чи ідею? Порівняйте з авторською назвою,
∎ Проаналізуйте лексику з погляду стилістичної забарвленості і переносного значення,
∎ Поясніть орфограми.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
Оцінювання знань, умінь і навичок учнів
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Виконайте вправу з підручника.
► Творче завдання: запишіть у зошит ваш улюблений вірш. Проаналізуйте, які слова в ньому стилістично забарвлені. Вивчіть вірш напам’ять.