Урок №87
Тема. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми. Ознайомлення зі словниками антонімів, синонімів. Словникові статті в словниках різних типів.
Мета:
□ навчальна: поглибити знання про групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми; навчити знаходити в мовленні ці мовні одиниці;
□ розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до логічного мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
□ виховна: виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.
Внутрішньопредметні зв‘язки: орфоепія, культура мовлення.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, усна народна творчість.
Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
∎ Які слова ми називаємо синонімами? Наведіть приклад,
∎ Що таке антонім?
∎ Чи кожне слово має антонім?
∎ Чи відрізняються багатозначні слова й омоніми? Наведіть приклад.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV. УДОСКОНАЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Розподільна робота
► Згрупуйте синоніми у дві колонки: 1) стилістично нейтральні; 2) стилістично забарвлені.
Здобуток — досягнення, завоювання; розуміти — осягати, метикувати; іти — ступати, прямувати; площа — майдан; процент — відсоток; стислий — короткий; аплодисменти — оплески; оскільки — тому що, через те що; шеф — керівник; століття — сторіччя; відомий — видатний; тільки — лише; атлет — силач; змагання — чемпіонат.
► 3 одним зі слів складіть речення.
Пошукова робота
► Перепишіть речення. Знайдіть антоніми, укажіть, якими частинами мови вони виражені і що лежить в основі протиставлення.
1. Чорними ярами покотився білий туман. Вгорі темне непривітне небо, долі — холодна, мокра земля. І втома від цілоденної важкої праці, і холод, і ця сумна картина мимохіть насували мрію про теплу хату, гарячу страву, суху постіль (М. Коцюбинський). 2. Багато говорити та мало слухати (Народна творчість). 3.І там степи, і тут степи, та тут не такі, руді, руді, аж червоні, а там голубі, зеленії (Т. Шевченко).
Спостереження над мовним матеріалом
► За тлумачним словником з’ясуйте значення слова ключ.
► Як у словниковій статті представлені омоніми?
Дослідження-аналіз
► Знайдіть у тексті омоніми. Яку функцію вони виконують у мовленні?
Учителька сказала Петрикові:
— Знову ти списав приклад?
— Та ви ж казали, що з відмінника Івана треба приклад брати, от я і взяв у нього (Народна усмішка).
► Доведіть, що це омонімія, а не багатозначність слова.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК
Моделювання словосполучень
► До синонімічних рядів доберіть слова із довідки, щоб утворилося нормативне словосполучення.
1. Старий — старезний — древній.
2. Старий — ветхий — древній — дряхлий — давній.
3. Старий — давній — колишній — незапам’ятний.
4. Старий — похилий.
5. Зупинятися — припинятися — ставати.
6. Зупинятися — спинятися — затримуватися.
Слова для довідок: Час, машина, дід, людина, жінка, фоліант.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
Оцінювання знань, умінь і навичок учнів
VIII. Домашнє завдання
► Виконайте вправу з підручника.
► Творче завдання: утворіть зі словами м’який, золотий синонімічні ряди. З одним словом із кожного ряду складіть речення.