Тема. Розбір слова за будовою. Граматика. Особливості будови вивчених частин мови.
Мета:
□ навчальна: удосконалювати практичні вміння і навички оперувати здобутими знаннями; визначати спільнокореневі слова, будову вивчених частин мови;
□ розвивальна: розвивати творче й логічне мислення, мовленнєво–комунікативні вміння складати міні–твори «Моя маленька батьківщина», підвищувати мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників;
□ виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття відповідальності, взаємоповаги один до одного, любові до рідної Батьківщини.
Внутрішньопредметні зв’язки: правопис, культура мовлення й стилістика, текст.
Міжпредметні зв’язки: українська література.
Обладнання: картки для розподілу слів на групи.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Аутотренінг
Я — учень
Я — особистість творча Я думаю, замислююсь Я хочу знати
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Слово вчителя. Сьогодні ми з вами познайомимось з особливостями будови слів вивчених частин мови. Але спершу перевіримо ваші теоретичні знання з теми «Будова слова».
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Гра «Чи правда, що…» (Світлофор)
► Визначте правильні формулювання. Якщо є неправильні, виправте їх.
□ Основа слова — це частина слова із закінченням. (Без закінчення)
□ Суфікс — значуща частина слова, що стоїть після кореня.
□ За допомогою кореня утворюються нові слова.
□ Закінчення — незмінювана частина слова, що служить для зв’язку слів у реченні. (Змінювана)
□ Префікс — частина слова, що стоїть після кореня. (Перед коренем). За допомогою кореня утворюються нові слова.
Дослідження-конструювання
► Складіть речення зі слів, змінюючи, де треба, закінчення. Визначте частини мови.
Побачили, в, діти, поле, комбайни.
Дослідження-відновлення
► Спишіть. Уставте пропущені закінчення. Одне зі слів розберіть за будовою.
Гойдаються на стеблі тендітн.. колоски, бавляться із тепл.. вітром, золот.. зерном наливаються. Поряд гречка пахуч.. біл.. цвітом бджілок манить.
Творче конструювання
► Утворіть слова із запропонованих частин. Запишіть утворені слова. Позначте в них частини основи.
Префікс |
Корінь |
Суфікси |
За- |
-спів- |
-ак |
До- |
-хід- |
-н- |
Пере- |
-біг |
|
На- |
-рукав- |
-ик |
Розподільний диктант
► Визначте, до якої з груп належать слова (слова записані на дошці).
А — «корінь+закінчення»,
Б — «корінь+суфікс+закінчення»,
В — «префікс+корінь+суфікс+закінчення».
1. Холодний. 2. Красота. 3. Приказка. 4. Приносити.
5. Гарненький. 6. Щирість. 7. Зерно. 8. Визнаний.
9. Здоровісінький. 10. Беззоряний. 11. Плетиво. 12. Пагорб. 13. Синочок.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Гра «Будь уважним»
► З’єднайте лініями.
Праця, робота, труд — це … спільнокореневі
слова
Праця, працівник, працьовиті — це … синоніми
Праця, праці, працю — це … форми слова
Коментоване письмо
► Знайдіть у реченнях спільнокореневі слова, позначте в них корінь.
1. Прилетів голуб до голубки. 2. Червоніють яблучка на яблуні. 3. Школярі поспішають у школу. 4. Лісник дбає про ліс. 5. Залетів шпак у шпаківню.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Вліво, вправо подивіться.
Нахиліться, розігніться,
Нахиліться, розігніться.
Руки вгору піднімайте
Піднімайте, опускайте,
Піднімайте, опускайте
Дуже добре, всі сідайте.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК
Творче письмо
► У кожного з нас є своя маленька батьківщина: наше село, вулиця, де ви підростаєте, і дім, де ви народилися. Я пропоную вам написати твір-мініатюру на тему «Моя маленька батьківщина», використовуючи спільнокореневі слова до слів батьківщина, дім, село, родина, люди і т. д.
Самостійна творча робота учнів. Перевірка творчих робіт.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
□ Я дізнався …
□ Зрозумів …
□ Навчився …
□ Найбільші труднощі я відчув …
□ Я не вмів, а тепер умію …
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Складіть кросворд або загадки на тему «Будова слова».
► Складіть діалог на тему: «Що головніше: оцінка чи знання?»