Тема. Фонетика й графіка. Орфоепія й орфографія.
Мета:
□ навчальна: повторити, поглибити засвоєні в 5 класі знання учнів із розділу «Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія», удосконалювати орфоепічні та орфографічні уміння й навички п‘ятикласників, уміння розрізняти звуки, передавати слова звукописом; використовуючи здобуті знання на практиці;
□ розвивальна: розвивати усне і писемне мовлення, фонематичний слух, увагу, слухову та зорову пам‘ять, логічне мислення, творчі здібності; збагачувати словниковий запас;
□ виховна: за допомогою мовленнєво–комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню самостійності, витримки, позитивних рис характеру.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія і фразеологія, текст.
Міжпредметні зв’язки: художня література.
Обладнання: опорні схеми, словники.
Тип уроку: урок повторення.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Люблю я свій розум,
Увагу та пам’ять.
Працює мій мозок.
І вчусь я старанно.
Сприймаю все нове
І мислю логічно.
Учителя слово
Здійсню практично.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
► Розшифруйте запис і прочитайте тему уроку: еф окати, фіграка, піеяфоор, фоорфіграя.
► Пригадайте, що вам відомо про це. Сформулюйте завдання уроку: «Сьогодні на уроці ми…»
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
∎ Що таке алфавіт?
∎ Скільки літер в алфавіті?
∎ За допомогою чого утворюються звуки?
∎ Які є звуки?
∎ Скільки всього голосних звуків? Назвіть їх.
∎ Скільки приголосних? Назвіть їх.
∎ Якими можуть бути приголосні звуки?
∎ Назвіть дзвінкі, глухі звуки,
∎ Які є склади?
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Дослідження-зіставлення
► У якому рядку міститься однакова кількість букв і звуків? Доведіть.
Юність, щедрість, екзамен, тінь.
П’ять, запорізький, обличчя, просьба.
Заєць, джміль, вокзал, дев’ять.
Орфографічний практикум
► Виправте орфографічні помилки в указаних словах.
Памятка, медвяний, вїзд, мишяк.
Духмяний, мільйон, рядно, пестливий.
Рясний, моряк, проїздний, цвях.
Священик, дитясла, обласний, підйом.
Дослідження-переклад
► Перекладіть українською мовою. З двома словами (на вибір) складіть речення.
Платье, третье, досьє, чутье, поверье, соленье.
Дослідження-аналіз
► Зробіть фонетичний розбір запропонованих слів. Чим цікаві такі слова?
Землею, сміється.
Мовні жарти
► Дайте відповіді на мовні жартівливі питання,
∎ Що стоїть посеред школи?
∎ Чого нема в дельфіна, але є в кита, акули, краба?
∎ Чого нема в яблуні, але є у вишні, черешні, груші?
∎ Чим закінчується літо і починається осінь?
∎ Що стоїть посеред городу? А посеред лісу?
∎ Чого немає в дині, але є в кавуні, гарбузі?
∎ Чим відрізняється шиття від життя? А лиман від лимона?
Робота в парах
► Назви міст запишіть в алфавітному порядку. Чи доводилося вам відвідувати ці міста? Що вам відомо про міста України? Побудуйте діалог про це.
Одеса, Черкаси, Харків, Запоріжжя, Вінниця, Донецьк, Полтава, Житомир, Львів, Суми, Івано-Франківськ, Тернопіль, Рівне, Київ.
Дослідження-аналіз
► Запишіть слова фонетичною транскрипцією. Поясніть їхню вимову і написання. У кожному рядку знайдіть найдовше і найкоротше слово. З’ясуйте лексичне значення підкреслених слів, складіть із ними речення. Зі словами першого рядка побудуйте зв’язне висловлювання.
Весна, веселий, левада, лиман, вуличка; голуб, зозуля, собі, тобі, кожух, подушка; сказати, спекти, сховати, з хати, з середини, зшити; легкий, вогкий, збагнути, дьогтю, кігті; призьба, вокзал, просьба, молотьба, отже.
Дослідження-зіставлення
► Прочитайте речення. Що їх об’єднує? Знайдіть у кожному слова, у яких кількість букв і звуків неоднакова. Свою відповідь обґрунтуйте.
1. Наша особистість — це сад, а наша воля — його садівник (В. Шекспір). 2. У кожної людини три характери: той, який йому приписують; той, який він сам собі приписує; і, нарешті, той, який є насправді (В. Гюго).
3. Краса людини — в красі характеру. 4. Весна гарна квітами, людина характером. 5. Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю. 6. Мужність — не в силі руки і не в мистецтві володіння мечем, мужність — у тому, щоб володіти собою й бути справедливим (Сааді). 7. Кожен — коваль своєї долі (Аппій).
Творче конструювання
► Відгадайте загадки за звуками, складіть і запишіть вислів Ф. Достоєвського з трьох слів, поясніть, як ви його розумієте.
1. Приголосний, глухий. Моя пара [х]. 2. Приголосний, твердий, дзвінкий. Не маю пари. Знайдіть мене в слові рак. 3. Голосний, ненаголошений. В алфавіті позначають першою літерою. 4. Приголосний, глухий. Моя пара [з].
5. Голосний, наголошений. В алфавіті позначають першою літерою. 6. Приголосний, твердий, дзвінкий. Моя пара [ф]. 7. Приголосний, м’який, дзвінкий. Не маю пари. Знайдіть мене в слові рясно. 8. Голосний, ненаголошений, зараз позначаю один звук. В алфавіті позначають останньою літерою. 9. Приголосний, твердий, глухий. Моя пара [д]. 10. Голосний, наголошений. Але навіть у ненаголошених складах вимовляюсь чітко. В алфавіті мене поставили після літери т. 11. Голосний, ненаголошений, позначаю два звуки. В алфавіті є восьмою літерою. 12. Приголосний, глухий. Моя пара [з]. 13. Приголосний, пом’якшений, дзвінкий. Моя пара [ф]. 14. Голосний, наголошений. Завжди позначаю один звук і пом’якшую приголосний.
15. Приголосний, твердий, глухий. Моя пара [д].
(Відповідь: «Краса врятує світ»)
Робота над зв’язним висловлюванням
► Побудуйте висловлювання «Які риси характеру я хочу в собі виховати?», використовуючи матеріал попередніх двох завдань.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
∎ Що ми повторили на уроці?
∎ Що нового ви дізнались?
∎ Поставте по одному доречному питанню на цю тему.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Виконайте вправу за підручником.
► Зробіть фонетичний розбір слів мудрість, натхнення, щирість.
► Знайдіть і випишіть 5-6 прислів’їв про мудрість. Дайте тлумачення цього слова.