Тема. Аналіз контрольної роботи.
Мета:
□ навчальна: повторити й закріпити знання учнів з тем, що вивчалися протягом року, удосконалювати вміння школярів виконувати мовні й мовленнєві завдання, працювати самостійно;
□ розвивальна: розвивати логічне мислення, усне й писемне мовлення, навички самоконтролю, збагачувати словниковий запас;
□ виховна: виховувати увагу до слова; пильність, наполегливість у навчанні.
Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення і стилістика, текст (риторичний аспект), граматика.
Міжпредметні зв’язки: художня література.
Обладнання: таблиці-схеми, картки.
Тип уроку: урок повторення (урок-гра «Брейн-ринг»).
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
На уроці формують дві команди, учні обирають капітанів і дають назви своїм командам. Команди за ключовими словами визначають завдання останнього уроку з мови за рік.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Конкурс «Розминка»
⋇ Що таке фонетика?
⋇ Чим відрізняються голосні звуки від приголосних?
⋇ Яка відмінність між глухими і дзвінкими приголосними? Назвіть пари.
⋇ Які склади відкриті, а які — закриті?
⋇ Які склади є наголошеними, а які — ненаголошеними?
⋇ Які букви мають подвійне значення?
⋇ Які букви, навпаки, означають один звук?
⋇ Що таке лексика?
⋇ Що таке лексикологія?
⋇ Що таке лексичне значення слова?
⋇ Які слова є однозначними?
⋇ Які слова багатозначні?
⋇ Розкажіть про пряме і переносне значення слова.
⋇ Що таке омоніми?
⋇ Що таке синоніми?
⋇ Що таке антоніми?
⋇ Назвіть значущі частини слова.
⋇ Як відрізнити спільнокореневі слова й форми слова?
⋇ Чим словосполучення відрізняється від речення?
⋇ Назвіть види речень за метою висловлювання,
⋇ Які розділові знаки ставлять у кінці речень?
⋇ Назвіть головні й другорядні члени речення.
⋇ Які члени речення називаються однорідними?
⋇ Що таке звертання? Наведіть приклади.
⋇ Назвіть найбільш уживані вставні слова.
⋇ Чим складні речення відрізняються від простих?
⋇ Які розділові знаки ставлять при прямій мові?
⋇ Які розділові знаки ставлять при діалозі?
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Конкурс «Поясни орфограму»
Варіант 1
Береги, легко, стаття, дистанція, предобрий, шістнадцять, торф’яний, дівчинці.
Варіант 2
Під’їхати, свято, проїзний, віддати, зелений, придорожній, дикція, неньці.
(Максимальна оцінка — 8 балів)
Конкурс «Юний письменник»
Напишіть за малюнком міні-твір, у якому використайте синоніми, антоніми.
(Оцінка — 5 балів)
Конкурс капітанів
► Зробіть повний фонетичний розбір слова.
1-ша команда — просьба.
2-га команда — земля.
Відповіді:
Прось\ба [проз’ба] — 7 б., 6 зв.
[п] — пр., тв., гл.
[р] — пр., тв., дзв.
[о] — гол, нагол.
[з] — пр., м’як., дзв.
[б] — пр., тв., дзв.
[а] — гол., ненагол.
1 — закр., наг.
2 — відкр., ненаг.
Зем\ля [зеимл’а] — 5 б., 5 зв.
[з] — пр., тв., дзв.
[еи] — гол., ненагол.
[м] — пр., тв., дзв.
[л] — пр., м’як., дзв.
[а] — гол., нагол.
1 — закр., ненаг.
2 — відкр., наг.
(Оцінка — 5 балів)
Гра «Хто швидше?»
Методика проведення: учні, які сидять за першими партами, отримують на папері зазначене слово, що є стрижневим словом синонімічного ряду. Дібравши свій один приклад синоніма до вказаного слова, фіксують його на аркуші і передають назад товаришам.
(За кожен дібраний синонім — 1 бал)
Ходити —
Говорити —
Гра «Коректор»
► Прочитайте, доведіть, що це текст. Уставте пропущені розділові знаки, поясніть пунктуацію. Продовжте текст двома-трьома реченнями.
Найкраща наша планета — в зеленому. Може тому що восени нам важко й печально прощатися з нею може тому що ми спрагло чекаємо тієї зелені крізь холодну зиму й лякливу весну А може й тому що саме влітку ми найгостріше відчуваємо землю Влітку на ній найзатишніше людству…
Може й тому…
(Оцінка — 5 балів.)
Відповідь
Найкраща наша планета — в зеленому. Може, тому, що восени нам важко й печально прощатися з нею, може, тому, що ми спрагло чекаємо тієї зелені крізь холодну зиму й лякливу весну? А, може, й тому, що саме влітку ми найгостріше відчуваємо землю? Влітку на ній найзатишніше людству… Може, й тому… (В. Яворівський)
Гра «Хто швидше?»:
► За 1 хвилину запишіть якомога більше назв кольорів.
(За кожне записане слово — 1 бал)
Творчий конкурс
► Прослухайте текст. Який висновок можна зробити з почутого? Складіть вірш або невеличке оповідання, у якому всі слова будуть починатися з літери прізвища капітана команди.
РІДНА МОВА
Було це давно, ще за старої Австрії 1916 року. В купе першого класу швидкого потягу Львів — Відень їхали чотири пасажири: англієць, німець, італієць. Четвертим був відомий львівський юрист Богдан Косів. Розмовляли на різні теми. Нарешті заговорили про мови: чия краща, котрій із них належить світове майбутнє. Першим заговорив англієць:
— Англія — країна великих завойовників і мореплавців, які рознесли славу англійської мови по всьому світі. Англійська мова — мова Шекспіра, Байрона, Діккенса, Ньютона та інших великих літераторів і вчених.
— Ні в якому разі,— гордовито заявив німець. — Німецька мова — це мова двох великих імперій — Німеччини й Австрії, які займають більше половини Європи… І тому, безперечно, німецька мова має світове значення.
Італієць усміхнувся і тихо промовив:
— Панове, ви обидва помиляєтеся. Італійська мова — це мова сонячної Італії, мова музики й кохання, а про кохання мріє кожен… Тому італійській мові належить бути провідною у світі.
Українець довго думав і нарешті промовив:
— Ви ж по суті нічого не сказали про багатство й можливості ваших мов… Я на своїй мові можу укласти… вірш, де всі слова будуть починатися на «с». Якщо Ваша ласка, прошу послухати:
САМІТНІЙ САД
Сонно сипляться сніжинки,
Струмінь стомлено сичить.
Стихли струни, стихли співи,
Срібні співи серенад.
Сріблом стеляться сніжинки,
Спить самітній сонний сад…
Сипле, стеле сад самітній
Сірий смуток — срібний сніг.
Сумно стогне сонний струмінь,
Серце слуха скорбний сміх.
Серед саду страх сіріє.
Сад солодкий спокій снить.
— Геніально! Незрівнянно!..
Потім усі замовкли.
— Говорити не було потреби
(За П. Столярчуком)
(Оцінка — 10 балів.)
∎ 3 якими розділами мовознавчої науки ви ознайомились у 5 класі на уроках мови?
∎ Вивчення якого розділу викликало найбільші труднощі?
∎ Що найкраще запам’ятали?
∎ Що треба повторювати?
► Виконайте вправу за підручником.
► Доберіть цікаві факти про українську мову.
► Підготуйте опорний конспект із найскладнішої, на вашу думку, теми за 5-й клас.