Урок 106
Тема: Удосконалення вимови слів з апострофом перед я, ю, є, ї
Мета: учити учнів уживати апостроф після твердих приголосних б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї, які позначають по два звуки; розвивати мовлення, мислення; виховувати сумлінне ставлення до навчання.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Дзвоник всім нам дав наказ:
— До роботи, другий клас!
II. Актуалізація опорних знань
1 Хвилинка каліграфії.
Во со еа рл ем ця ля ое ее ел
Виразно, влітку, ворота.
Ворона проворонила вороненя.
— Скільки складів у кожному із записаних слів?
— чим цікаві слова у реченні? (Вони споріднені. )
— який корінь у цих словах? Позначте його.
2 Зоровий диктант
Перепілка вночі підпадьомкує.
У Пилипка очі, як волошки в житі.
Увечері Андрій полив деревце.
Ми посадили липи, ясени і клени. розбитого глечика не склеїти.
3 Вправи на повторення
— З’єднайте слово та його ознаку.
ящірка щасливий
щітка прудка
друг нова
день щирий
— яка буква, що позначає два звуки, зустрічається у кожному словосполученні?
— які ще букви можуть позначати два звуки? Наведіть приклади.
— Поставте наголос у словах — ознаках.
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми будемо вдосконалювати вимову слів з апострофом перед я, ю, є, ї.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Завдання 1
Прочитати слова. чи подобається їх звучання? Записати слова без помилок.
Буряк, ряд, бурян, подвіря, рябко, піря.
— чому в одних словах поставили апостроф, а в інших — ні?
— Підкресли букви, між якими стоїть апостроф.
Завдання 2
Прочитати, правильно вимовляючи слова з апострофом. Відгадати, із якої казки цей уривок.
На ранок баба набрала мичок і погнала солом’яного бичка пасти.
Списати. Поставити наголос.
Фізкультхвилинка
Завдання 3
Прочитати і відгадати загадки. Виписати слова з апострофом.
• Хвіст гачком, ніс п’ятачком. (свиня)
• Скручений, зв’язаний, та не плаче, а по хаті скаче. (Віник) Пояснити вживання апострофа в словах.
Завдання 4
Прочитати. Коли так кажуть? Слова з апострофом прочитати так, щоб після твердих приголосних перед я, ю, є, ї звучав [й].
Не вчи солов’я співати, а орла літати.
Списати, поділяючи слова для переносу. Поставити наголос.
— як треба переносити слова?
Завдання 5
Прочитати слова. Списати, вставляючи, де потрібно, апостроф. П_ять, дев_ять, дес_ять, б_ ють, реп_ях, р_юкзак, р _ядно,
бур_як, бур_я, весілл _я, черв_ячок.
Пояснити вживання апострофа в словах.
Скласти звукову модель слова дев ’ять.
V. Підсумок уроку. Рефлексія
— Після яких приголосних ставиться апостроф?
— Скільки звуків позначають букви я, ю, є, ї після апострофа?