Урок 108
Тема: Записування слів з апострофом під диктування та правильне їх читання (твердо вимовляючи приголосні звуки [б], [п], [в], [м], [ф], [р] перед слолученнями [йа], [йу], [йе], [йі])
Мета:закріплювати навички правильної вимови та написання слів з апострофом; розвивати мовленнєві навички; виховувати любов до живої природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Встали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
II. Актуалізація опорних знань
1 Хвилинка каліграфії
ере ал есе ор ил тіл іс нь да тр
Вересень, календар, театр
Ніс пилип плуг через поріг.
— Доберіть до слова календар назви ознак.
— Поділіть слова на склади.
— Вивчіть скоромовку. Позмагайтеся із сусідом по парті, хто краще розкаже.
2 Словниковий диктант
— Запишіть слова, поділяючи їх для переносу.
Ґудзик, подзвонити, задзюрчали, задзеленчали.
3 Зоровий диктант
Фізкультура зміцнює здоров’я. Розбитого глечика не склеїти.
Посипалося листячко з ліщини.
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати вчитися писати і читати слова з апострофом.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань та вмінь
Завдання 1
Списати слова. Поставити, де потрібно апостроф. Довести свою думку.
М_ята, в _яжу, реп_ях, в_ юн, черв_ як, п_явка, р _ядом, м _який, п _ятниця.
Завдання 2
Утворити за зразком слова з апострофом.
Зразок: Торф — торф’яний.
Хлопець — …Солома — …
Завдання 3
Прочитати, правильно вимовляючи слова з апострофом. Відгадати, із якої казки цей уривок. Списати. Підкреслити слова з апострофом.
Тут гуси-лебеді побачили її, заґелґотали, налітають, крилами б’ють, от-от братика з рук вирвуть.
Фізкультхвилинка
Завдання 4
Записати слова, ставлячи, де потрібно, апостроф. Підкреслити букви, що позначають приголосні звуки.
М_ясо, п _ятірка, р_яд, кар_єр, р_ядно, пам_ять.
— Прочитайте слова, у яких поставили апостроф. Поясніть його вживання.
Завдання 5
Прочитати. Коли так кажуть? Слова з апострофом читати так, щоб після твердих приголосних перед я, ю, є, ї звучав [й].
П’ятами киває, бо діла не має.
Списати, поділяючи слова для переносу. Поставити наголос.
— як треба переносити слова?
Завдання 6
Записати слова з апострофом (під диктування).
Пір’я, буря, в’юн — гравюра, б’ють — бюро, матір’ю — рюк- зак, бар’єр — рєпін, сім’я — духмяний.
— Прочитайте слова, у яких поставили апостроф. Поясніть його вживання.
V. Підсумок уроку. Рефлексія
— Після яких букв і перед якими ставиться апостроф? Наведіть приклади.