Урок 109
Тема: Записування слів з апострофом під диктування
Мета: учити переносити слова з апострофом; розвивати навички грамотного письма; виховувати уважність.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Встали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
II. Актуалізація опорних знань
1 Хвилинка каліграфії
Ву ул ця оф об во ов бу роз зу
Вулиця
Побачив вовк козу, забув про грозу.
— Доберіть до слів назви ознак.
— Назвіть послідовно звуки і букви у слові вулиця.
— В яких словах тільки тверді приголосні звуки?
— як ви розумієте приказку?
— Спишіть приказку, поділяючи слова для переносу.
2 Зоровий диктант
Раненько прокидайся, синочку!
Наливалися міддю шатра дубів.
Сніг розтав на вигрітій землі.
Високо на кручі стояло лисеня.
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися переносити слова з апострофом.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань та вмінь
— За якими правилами ділять слова для переносу?
Завдання 1
Записати слова, поділяючи їх для переносу.
М’ясо, пам’ять, рум’яний, хлоп’ята, пам’ятник, дев’ять.
— Зверніть увагу на те, що апостроф при переносі слова не відокремлюється від попередньої букви.
Переносити треба так: пам’-ять, рум’-яний, хлоп’-ята, пам’-ятник, дев’ -ять.
Завдання 2
Записати слова з апострофом (під диктування). черв’як, подвір’я, пір’я, м’ята, здоров’я, б’ють, п’ять, солов’ї, сім’я, в’є.
Завдання 3
Скласти словосполучення, додаючи слова з апострофом.
3 гусячого ;
чай;
подарунок для________;
дружні________.
слова для довідки: Мар’яни, хлоп’ята, п’ють, пір’я.
Завдання 4
Прочитати, правильно вимовляючи слова з апострофом. Відгадати, із якої казки цей уривок. Списати. Підкреслити слова з апострофом.
Ото вискакує з води проклятий змій, що розженеться проти Кожум’яки, то він його булавою луп та луп, аж луна йде.
Фізкультхвилинка
Завдання 5
Прочитати. Коли так кажуть? Слова з апострофом читати так, щоб після твердих приголосних перед я, ю, є, ї звучав [й]. Причепився, як реп’ях до кожуха.
Списати, поділяючи слова для переносу. Поставити наголос.
— як треба переносити слова?
Завдання 6
Зробити звуко-буквений аналіз слів.
Сім’я —
П’ють —
Завдання 7
Гра «Так — ні»
Учитель називає слово. якщо при його написанні вживається апостроф, учні кажуть «так», в іншому випадку — «ні».
П’є, бур’ян, пір’я, здоров’я, солов’ї, лялька, хлоп’ята, в’ється, буря, б’ють, цвяхи, п’ють, в’яне, моря.
Завдання 8
Утворити за зразком слова з апострофом.
Зразок: торф — торф’яний.
Камінь — … . риба — … .
V. Підсумок уроку. Рефлексія
— чого навчалися на уроці?
— Назвіть слова з апострофом.