План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання зв’язного висловлювання за серією малюнків

Урок 112

Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання зв’язного висловлювання за серією малюнків
Мета: учити учнів складати розповідь за серією малюнків та опорними словами; розвивати мислення, увагу, пам’ять, мовлення, творчу уяву; виховувати прагнення піклуватися про птахів.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Всі почули: дзень-дзелень?

До роботи! Добрий день!

II. Актуалізація знань та чуттєвого досвіду учнів

— яка зараз пора року?

— чому ви так вважаєте?

— Назвіть ознаки весни. (пригріває сонечко, день довший, зеленіють листочки, травичка, з ’являються перші квіти, повертаються з теплих країв птахи.)

ЙДЕ ВЕСНА

Стану я, гляну я —

Скрізь поточки, як дзвіночки.

Жайворон, як золотий,

З переливами:

Йде весна Запашна,

Квітами-перлами

Закосичена.

П. Тичина

III. Визначення теми і задач уроку

— Сьогодні на уроці ми помандруємо в сад. Навесні все пробуджується від зимового сну, оживає, народжується, розвивається. Будемо вчитися складати розповідь за серією малюнків та опорними словами.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1 Бесіда за ілюстрацією «Сад навесні»

— який сад навесні?

— які дерева ростуть у саду? кущі? квіти?

— Кого можна зустріти в саду?

2 Робота над загадками

• я ловлю комах, жучків,

Їм біленьких черв’ячків,

В теплий край я не літаю:

Під стріхою хату маю.

Цвірінь! — сів я на хлівець,

Звуть мене… (горобець).

• ростом він маленький,

Сірий, чепурненький,

Справжній молодець.

Хто він?… (Горобець).

• Маленький хлопчик у сірій свитині

По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)

• У нашої бабусі сидить дід у кожусі.

Проти ночі гріється, без води умивається. (Кіт) Записування слів-відгадок у зошит.

3 Робота над засобами зв’язку

— як по-іншому можна назвати пташку, пташенят, котика? Пташка — вона, мати-пташка, горобчиха.

Котик — він, бешкетник, кіт, розбишака.

Пташенята — вони, малята.

4 Робота над серією малюнків «У гнізді»

— Уявіть собі, що мандруючи по саду, ми підійшли до дерева і побачили на одній із гілок гніздо.

— яку пору року зображено?

— Де відбувається дія?

— Хто сидить у гнізді?

— Що роблять пташенята? (пташенята виглядають, чекають на свою маму. )

— чому пташка залишила пташенят? (пташка-мати полетіла шукати корм для своїх діток.)

— Що трапилося, коли пташка полетіла за кормом для пташенят? (на дерево видряпався кіт, щоб поживитися безпомічними пташенятами. )

— як мати захистила своїх пташенят? (почувши писк своїх діток, вона накинулася на кота, почала дзьобати його і бити крильми.)

— як ви вважаєте, що могло б трапитись, якби пташка-мати не встигла прилетіти і захистити безпомічних пташенят?

— як вчинили б ви, перебуваючи неподалік?

Фізкультхвилинка

V. Застосування отриманих знань

1 Складання розповіді (усно)

опорні слова: навесні, пташине гніздо, маленькі пташенята, поживитися, пташка-мати, накинулася, почала дзьобати, кіт утік, відважна пташка.

2-3 учнів складають розповідь (усно).

— який заголовок можна дібрати? (Відважна пташка)

2 Самостійна робота

Записування розповіді «Відважна пташка» у зошит.

3 Перевірка роботи

Двоє-троє учнів читають розповіді, решта аналізують їх.

4 Робота в парах. Гра «Коректор»

Учні обмінюються зошитами, читають роботи, дають поради одне одному.

VI. Підсумок уроку

— Де ми мандрували?

— Кого зустріли в саду під час мандрівки?

— чи охоронятимете ви птахів від злих нападників?

VII. Домашнє завдання

Підготуйте розповідь про те, як ви охороняли птахів від злих нападників.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.