Урок 112
Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання зв’язного висловлювання за серією малюнків
Мета: учити учнів складати розповідь за серією малюнків та опорними словами; розвивати мислення, увагу, пам’ять, мовлення, творчу уяву; виховувати прагнення піклуватися про птахів.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Всі почули: дзень-дзелень?
До роботи! Добрий день!
II. Актуалізація знань та чуттєвого досвіду учнів
— яка зараз пора року?
— чому ви так вважаєте?
— Назвіть ознаки весни. (пригріває сонечко, день довший, зеленіють листочки, травичка, з ’являються перші квіти, повертаються з теплих країв птахи.)
ЙДЕ ВЕСНА
Стану я, гляну я —
Скрізь поточки, як дзвіночки.
Жайворон, як золотий,
З переливами:
Йде весна Запашна,
Квітами-перлами
Закосичена.
П. Тичина
III. Визначення теми і задач уроку
— Сьогодні на уроці ми помандруємо в сад. Навесні все пробуджується від зимового сну, оживає, народжується, розвивається. Будемо вчитися складати розповідь за серією малюнків та опорними словами.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1 Бесіда за ілюстрацією «Сад навесні»
— який сад навесні?
— які дерева ростуть у саду? кущі? квіти?
— Кого можна зустріти в саду?
2 Робота над загадками
• я ловлю комах, жучків,
Їм біленьких черв’ячків,
В теплий край я не літаю:
Під стріхою хату маю.
Цвірінь! — сів я на хлівець,
Звуть мене… (горобець).
• ростом він маленький,
Сірий, чепурненький,
Справжній молодець.
Хто він?… (Горобець).
• Маленький хлопчик у сірій свитині
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
• У нашої бабусі сидить дід у кожусі.
Проти ночі гріється, без води умивається. (Кіт) Записування слів-відгадок у зошит.
3 Робота над засобами зв’язку
— як по-іншому можна назвати пташку, пташенят, котика? Пташка — вона, мати-пташка, горобчиха.
Котик — він, бешкетник, кіт, розбишака.
Пташенята — вони, малята.
4 Робота над серією малюнків «У гнізді»
— Уявіть собі, що мандруючи по саду, ми підійшли до дерева і побачили на одній із гілок гніздо.
— яку пору року зображено?
— Де відбувається дія?
— Хто сидить у гнізді?
— Що роблять пташенята? (пташенята виглядають, чекають на свою маму. )
— чому пташка залишила пташенят? (пташка-мати полетіла шукати корм для своїх діток.)
— Що трапилося, коли пташка полетіла за кормом для пташенят? (на дерево видряпався кіт, щоб поживитися безпомічними пташенятами. )
— як мати захистила своїх пташенят? (почувши писк своїх діток, вона накинулася на кота, почала дзьобати його і бити крильми.)
— як ви вважаєте, що могло б трапитись, якби пташка-мати не встигла прилетіти і захистити безпомічних пташенят?
— як вчинили б ви, перебуваючи неподалік?
Фізкультхвилинка
V. Застосування отриманих знань
1 Складання розповіді (усно)
опорні слова: навесні, пташине гніздо, маленькі пташенята, поживитися, пташка-мати, накинулася, почала дзьобати, кіт утік, відважна пташка.
2-3 учнів складають розповідь (усно).
— який заголовок можна дібрати? (Відважна пташка)
2 Самостійна робота
Записування розповіді «Відважна пташка» у зошит.
3 Перевірка роботи
Двоє-троє учнів читають розповіді, решта аналізують їх.
4 Робота в парах. Гра «Коректор»
Учні обмінюються зошитами, читають роботи, дають поради одне одному.
VI. Підсумок уроку
— Де ми мандрували?
— Кого зустріли в саду під час мандрівки?
— чи охоронятимете ви птахів від злих нападників?
VII. Домашнє завдання
Підготуйте розповідь про те, як ви охороняли птахів від злих нападників.