Українська мова: підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закладів з навчанням рос. мовою / А.А. Ворон, В.А. Солопенко. – К.: Освіта, 2005.- 208 с.
Подача теоретичного матеріалу
В аналізованому параграфі теоретична частина подана лаконічно та ясно зі збереженням принципу науковості.
Правила підкріплені прикладами, є розгорнуті визначення та пояснення незнайомих слів російською мовою (напр. звертання – рос. обращение). За ступенем складності теоретичний матеріал відповідає віку учнів. Після низки правил наявні вправи для закріплення вивченого, але не має системи питань.
Інформація, подана в параграфі, відповідає програмі.
Система вправ
П’ять з дванадцяти вправ спрямовані на комунікативний аспект. У параграфі є розділ «Зв’язне мовлення», де учнів заохочують відповісти на питання, посилаючись на власний досвід (Напр. Чи доводилося вам писати листи? Як би ви розпочали лист до друга чи когось із рідних? і тд.).
Завдання вправ сформульовані зрозуміло, є мотивація для учнів (Напр. Впр. 162 Прочитайте речення. Знайдіть звертання. Перекладіть. Поясніть розділові знаки.)
У даному параграфі три творчих завдання (Напр. Впр. 171 Складіть короткі поздоровчі листи бабусі до Дня народження, вчителю до Дня вчителя, мамі і тд.).
Проаналізовані вправи – різноманітного характеру. Напр.
- Спишіть та перекладіть.
- Спишіть , підкресліть звертання та поясніть розділові знаки.
- Спишіть речення, ставлячи слова з дужок у кличному відмінку.
Хоча підручник має багато переваг, але зовсім не має вправ на створення діалогів, вправи досить об’ємні як для учнів 5 класу.
Текс, наочність
Тексти вправ мають пізнавальну цінність, відповідають віку учнів, виховують їх патріотами, проте є зовсім нецікаві тексти у вправах.
Позитивним є те, що подані різнопланові та різножанрові тексти (з гумористичними елементами ( гумореска), художні (цитати з М.Рильського, М.Вороного та ін), епістолярій (Лист Л.Українки).
Тексти насичені виучуваним матеріалом. Напр. О слово рідне! Хто без тебе я (М. Вороний). У вправах багато образних текстів, які відповідають нормам української лексики.
Обкладинка та кольорове оформлення параграфу яскраве. Ілюстрації за змістом зрозумілі для дітей, великого розміру, чіткі. Є динамічні малюнки. Напр. малюнок на сторінці 61, який має бути використаний учнем під час виконання вправи
Завдання: Складіть три-чотири речення зі звертаннями за малюнком.
Теоретичні правила виділені окремим кольором. Схем не представлено.
Отже, підручник А.А. Ворон, В.А. Солопенко, Українська мова, відповідає багатьом вимогам концепції, має багато позитивних моментів.