Тема: Володимир Винниченко. «Федько – халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Образи Федька і Толі.
Мета: допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків
героїв оповідання;
розвивати навички виразного читання, переказу, виділення голов
них епізодів та деталей, висловлення власного ставлення до про
читаного, обґрунтування своєї думки;
сприяти усвідомленню найважливіших цінностей моралі та етики,
що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро,
порядність, чесність.
Тип уроку: урок пояснення нового матеріалуз інтерактивними
технологія ми.
Методи і прийоми: розповідь вчителя, ґронування
Обладнання: портрет автора, підручник, картки з іменами.
Література: Мацевко Л. Засоби характеротворення в малій прозі
Володимира Винниченка// Дивослово. – 2000. – № 4. –
С. 11 – 14.
Костюк Г. Володимир Винниченко – моляр// Дивослово. – 2000.
– № 7. – С. 2 – 5.
Панченко В. Слово про Винниченка// Українська мова й
література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. –
2000. – № 1. – С. 32 – 35.
Авраменко О. М. Щебельникова Л. П. Українська література.
Підручник для 6-го кл. – К.: Грамота, 2006. – 296 с.: іл..
Мовчан Р. В. Українська література: Підруч. для 6 кл. загально
освіт. навч. закл. – К.: Генеза, 2006. – 240с.: іл
Перебіг уроку.
І. Організаційний момент (5΄)
1. Зовнішній (діти вітаються)
2. Внутрішній (готовність до уроку: підручник, зошит, ручки).
3. Перевірка присутності.
4.Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань умінь і навичок учнів. (3 – 4΄)
На минулому уроці ми з вами розпочали вивчати нову для вас постать в українській літературі – Володимира Винниченка. Ознайомилися з цікавим епізодом біографії письменника. Розпочали вивчати його оповідання „ Федько-халамидник ”. Сьогодні ми продовжимо вивчати цю тему.
ІІІ. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів. (1 – 2΄)
Тема нашого уроку: Володимир Винниченко. «Федько – халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Образи Федька і Толі.
На уроці ми з вами визначимо риси характеру Федька, які вирізняють його з кола друзів – однолітків, прокоментуємо їх. Висловимо своє ставлення до нього. Порівняємо Федька і Толю, зробимо відповідні висновки. А ще, я сподіваюсь, наша сьогоднішня розмова залишить добрий слід у душі в кожного із вас.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів (1 – 2΄)
Чи замислювалися ви над тим, які ви? Які люди вас оточують? Чи у вашому характері присутні такі риси, як гордість, чесність, справедливість, людяність? Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність.
Вдома ви повинні були підготувати виразне читання уривків, які вас найбільше вразили або сподобались. Зачитаймо їх.
(Діти зачитують уривки, пояснюють, чому саме цей уривок обрали.)
Дякую за гарні відповіді.
VI. Пояснення нового матеріалу. (10 – 15΄)
На минулому уроці ми навчилися розрізняти головних і другорядних персонажів. То хто ж головний герой оповідання і чому?
Характеристика Федька.
– Отже, головною дійовою особою є Федько. А який він? Згадаймо, як поводиться хлопчик під час гри в піску?
(Відповіді дітей)
– А як він веде себе під час запуску змія дітьми?
(Відповіді учнів)
– Як поводить себе підліток, коли батько карає його?
(Діти відповідають, зачитуючи відповідні уривки)
– А як ставляться до головного героя батько, мати, товариші, а сам автор? За допомогою яких художніх засобів змальовується Федько в оповіданні?
– Яким ви побачили Федька на річці, коли він рятував Толю?
– У чому ж незвичність поведінки хлопчика?
(Федько непередбачуваний, іноді недобрий, але благородний, чесний, справедливий, здатний на самопожертву.)
– Діти, на дошці ви бачите ім’я нашого героя. Напишіть, будь ласка, слова, з якими асоціюється у вас цей хлопчик.
(Гронування. (Ім’я написано зеленим кольором.))
Характеристика Толі.
– А зараз знайдіть і прочитайте опис зовнішності Толі. Яку поведінку хлопчика можна передбачити, виходячи з цього опису?
– Чи викликає у вас симпатію Толя? Чому?
– Зачитайте діалог Федька і батька Толі, який свідчить про порядність першого і ницість другого героя.
– Запишіть на дошці слова, з якими у вас асоціюється Толя.
(Гронування. (Ім’я написано червоним кольором))
– А чи помітили ви, якими кольорами написані імена хлопчиків? Як ви думаєте, що символізують у нашому випадку ці кольори?
(Червоний колір, яким написано ім’я Толя, начебто застерігає нас, промовляє, що не можна чинити так, як Толя. А зелений, як світло світлофора, відкриває нам дорогу до доброти, чесності, благородства, дружби).
VII. Закріплення нового матеріалу. (7 – 10΄)
Питання
– Яка людина могла б вирости з Федька, а з Толі?
– Чому навчило вас це оповідання?
– Чи хотіли б ви мати такого друга, як Федько?
VIІІ. Підсумки. (3΄)
На підсумок уроку я пропоную вам зіграти у гру «Впіймай слово». (Риси характеру, притаманні Федькові, діти «ловлять», плескаючи у долоні ).
Дякую, я пересвідчилася, що ви розібралися у складнощах характерів хлопчиків, усвідомили найважливіші риси, які повинна мати кожна людина. Такі як доброта, чесність, відданість, відчуття дружби, справедливість.
Я бажаю вам, щоб всі ті чесноти, які ви спіймали сьогодні у свої долоньки, стали вашими і ніколи не перетворились на ті, які ви пропускали.
ІX. Домашнє завдання. (2΄)
Виписати в зошит художні засоби, за допомогою яких замальовується Федько.