6 клас
Тема: Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника.
„ Федько-халамидник. ”
Мета: познайомити учнів з такою постаттю в українській літературі як
Володимир Винниченко, вміти розповідати цікаві епізоди з життя
письменника, вміти проводити паралель між особистим життям автора
і сюжетом твору;
розвивати навички аналізу епічного твору
виховувати усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики,
що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність,
чесність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи і прийоми: розповідь вчителя, бесіда.
Обладнання: підручник, портрет письменника.
Література: Мацевко Л. Засоби характеротворення в малій прозі
Володимира Винниченка// Дивослово. – 2000. – № 4. –
С. 11 – 14.
Костюк Г. Володимир Винниченко – моляр// Дивослово. – 2000.
– № 7. – С. 2 – 5.
Панченко В. Слово про Винниченка// Українська мова й
література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. –
2000. – № 1. – С. 32 – 35.
Авраменко О. М. Щебельникова Л. П. Українська література.
Підручник для 6-го кл. – К.: Грамота, 2006. – 296 с.: іл..
Перебіг уроку
І. Організаційний момент (5΄)
1. Зовнішній (діти вітаються)
2. Внутрішній (готовність до уроку: підручник, зошит, ручки).
3. Перевірка присутності.
4.Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань умінь і навичок учнів. (3 – 4΄)
Учитель:
- Чи чули ви коли-небудь про таку людину як Володимир Винниченко? (якщо чули, то що саме?)
- Чи знаєте ви якісь твори цього письменника?
ІІІ. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів. (1 – 2΄)
Учитель: Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з дивовижною постаттю української літератури – Володимиром Винниченком. Розглянемо цікаві епізоди його біографії. Почнемо розглядати його оповідання „ Федько-халамидник ”.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів (1 – 2΄)
Учитель: Серед когорти українських митців яскравою зіркою світить творчість Володимира Винниченка – письменника, художника, драматурга, відомого політика та патріота.
VI. Пояснення нового матеріалу. (10 – 15΄)
Учитель: Відкрийте будь ласка зошити і запишіть сьогоднішнє число, класна робота, тема нашого уроку Володимир Винниченко (1880 – 1951 рр.)(діти записують).
Народився Володимир Кирилович Винниченко 14 (26) липня 1880 року в Єлисаветграді, Херсонської губернії в селянській родині. Помер 6 березня 1951 року.
Як свідчать рідні та близькі, Володимир Винниченко в дитинстві дуже нагадував свого ж таки літературного героя – Федька-халамидника з однойменного оповідання. Він змалку звик чинити наперекір загальноприйнятому, домагатися свого всупереч усіляким обставинам.
„ Наче біс який сидів у хлопцеві! Спокій був його ворогом…”. – ця авторська характеристика Федька-халамидника цілком стосується й самого автора.
У спогадах матері письменника є чимало деталей, які повторюють історію Федька-халамидника. „ Сусідських дітей тримав трохи… в терорі, бо був дуже сильний для свого віку й волевий, упертий… Надзвичайно любив волю, повітря, рух. Був гордим, незалежним у вчинках і рішеннях правдолюбцем.
У Єлисаветградській гімназії, де В. Винниченко продовжив навчання після закінчення сільської школи, він кинув виклик „ сильним світу цього ”. Національний одяг, українська мова, незалежна поведінка, екстравагантні вчинки стали причиною того, що з першого за знанням учня він перетворюється на „ жахливу дитину ”. Усе це, помножене ще й на індивідуальну вдачу майбутнього письменника, стало причиною ненависті його до будь-яких форм приниження й гноблення. Через конфлікт з адміністрацією Володимир залишає гімназію, а згодом екстерном складає іспити в Златопільській гімназії, причому про знання екзаменованого та його манеру триматися переповідали легенди.
Опублікувавши перше оповідання „ Краса і сила ”, яке принесло авторові справжню славу, В. Винниченко отримав визнання в письменницьких колах. У творчості Винниченка особливе місце посідають оповідання для дітей. „ Кумедія з Костем ”, „ Бабусин подарунок ”, „ Федько-халамидник ” – ці та інші твори, попри весь трагізм зображеного, правдиво відтворюють картини життя, близькі та зрозумілі сучасному юному читачеві.
В оповіданнях Винниченка душевне очищення часто відбувається через трагедію. Очищення ж передбачає спів страждання, готовність прийняти чужий біль як власний. І, звичайно, розуміння іншого, навіть якщо цей інший – зовсім не такий, як усі.
Федько-халамидник те ж не такий, як усі. Він заводій, дитячий «отаман». Федько любить влаштовувати ризиковані розваги, дражнити сусідських хлопців. Скільки в ньому відваги, життєвого азарту, винахідливості та тієї надійності,яка, власне, й робить його ватажком.
В оповіданні „ Федько-халамидник ” важлива не тільки напруга подієвої інтриги, а й психологічний сюжет. Кульмінацією є сцена, у якій після пригоди на річці, коли Федько врятував від загибелі хлопчика Толю, батьки карають ні в чому не винного халамидника. Слабкодухий боягузливий Толя хоче перекласти свою провину на Федька – і той ще раз рятує його. Ось як автор малює сцену, в якій один виявляє слабкість духу, а другий великодушність.
Винниченко любив показувати своїх персонажів у ризикованих ситуаціях, доводячи кульмінацію до тієї точки, коли починається балансування між життям і смертю.
А чи помітили ви, я постійно наголошувала на тому, що „ Федько-халамидник ” саме оповідання.
А чи знаєте ви до якого роду літератури відноситься оповідання? Епосу, лірики чи до драми? (до епосу). Давайте дізнаємося чому. Відкриймо підручники на сторінці 61 і прочитаймо визначення, що ми називаємо епічним твором.
Діти читають.
Учитель: Запишімо це у свої зошити: Епічним називається твір, у якому про щось розповідається, описується побут, історія життя,пригоди та вчинки героїв. У такому творі використовуються портрети, пейзажі, діалоги, монологи.
Учитель:А тепер прочитаймо про головних і другорядних героїв.
Діти читають.
Головний герой – образ-персонаж,довкола якого відбувається основна дія у творі, найглибше розкривається його характер.
Другорядний герой – образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі.
VII. Закріплення нового матеріалу. (7 – 10΄)
Учитель: Дайте відповіді на питання:
- Коли народився Володимир Винниченко?
(14 (26) липня 1880 року).
- Де народився Володимир Винниченко?
(в Єлисаветграді, Херсонської губернії в селянській родині).
- Де навчався письменник?
(у сільській школі та у Єлизаветградській гімназії, Златопільська гімназія).
- Чому Винниченко був виключений з Єлизаветградської гімназії?
(через конфлікт з адміністрацією, бо носив український одяг, розмовляв українською мовою, мав незалежну поведінку).
- Як називалося перше оповідання письменника?
(«Краса і сила»)
- В якому оповіданні Володимира Винниченка герой нагадує автора?
(оповідання «Федько-халамидник»)
VIІІ. Підсумки. (3΄)
Учитель: Отже, на цьому уроці ми познайомилися з цікавим епізодом з життя письменника. З’ясували які твори належать Володимирові Винниченкові і що саме оповідання «Федько-халамидник» є дещо автобіографічним твором, бо прототипом героя є сам автор.
ІX. Домашнє завдання. (2΄)
Прочитати оповідання В Винниченка «Федько-халамидник», вміти виразно читати улюблені епізоди, вміти виділяти риси характеру Федька, Толі.