Рідна мова: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / За заг. ред. М. І. Пентилюк. – К.:Освіта, 2007. – 288с.
На прикладі теми «Сполучник як службова частина мови. Сполучники сурядності».
I. Подання в підручнику мовного матеріалу
- Вправи, уміщені в підручнику, направлені на стимуляцію мовленнєвої активності учнів, містять концентрований мовний матеріал; достатня кількість вправ для засвоєння теми, але інколи помітна певна перевантаженість вправ завданнями; мовний матеріал відтворюється у з поєднанні з раніше засвоєними мовними і мовленнєвими знаннями, у майже постійному контекстному оточенні.
- Мінімальна кількість вправ, пов’язаних з невиправданими затратами часу.
- Аналітичні завдання цілком виправдані метою допомогти учням оволодіти певними мовними явищами.
- Подані завдання різної складності, хоча вправи часто виявляються схожими або однотипними.
- Завдання в однаковій мірі спрямовані на усне та письмове виконання.
- Завдання спрямовані на створення відповідних комунікативних ситуацій, в яких засвоюються певні мовні явища, невелика кількість завдань (2) типу «придумайте…» .
- Завдання формулюються чітко, зрозуміла, точно визначають необхідні завдання.
- Мовленнєвий матеріал на певну мовну тему подано в межах однієї соціокультурної тематики.
II. Реалізація комунікативного компонента в підручнику
- Підручник спрямований на одночасне оволодівання мовною і мовленнєвою системами.
- Більшість мовного матеріалу подано при створенні певної комунікативної ситуації, що намагається бути наближеною до реальної.
- Комунікативні ситуації моделюються таким чином, щоб учні мали виражати свої думки, формувати власне судження.
- Перевага віддається комунікативним завданням, що передують виконанню мовних.
- Ієрархічна система вправ від рецептивно-продуктивних до продуктивних порушується.
- Мовленнєвий аспект реалізується через усі види: слухання, говоріння, читання, письмо.
III. Тематико-змістовий аспект
- Підручник має високу якість мовленнєвого матеріалу. Тексти доступні і цікаві для сприйняття, мають пізнавальну цінність.
- Тексти містять достатню кількість виучуваного мовного матеріалу.
- Присутня різножанровість та різноплановість; висока образність текстів.
- Місця, що потребують на особливу увагу учня виділені різними способами: шрифтом, кольором, курсивом, підкресленням.
IV. Структурні характеристики
- Увесь матеріал розподілений за мовними темами, що визначають і характер зв’язних текстів.
- Структура параграфу:
- Мотивація;
- Текст для розглядання нового явища;
- Пояснення нового матеріалу (схема);
- Вправи на засвоєння нового матеріалу;
- Узагальнення теоретичного матеріалу;
- Підсумки/самоконтроль.
V. Наочно-ілюстративний матеріал
- Підручник має досить добрий наочно-ілюстративний матеріал, що не відволікає від засвоєння знань, є доречним, адже спрямований на розвиток зв’язного мовлення або покращення розуміння матеріалу, має виховний характер.
- Містить схеми і таблиці, що наочно ущільнюють і увиразнюють виучуваний матеріал.
- Також присутнє унаочнення матеріалу засобами зміни шрифту, виділення кольором, підкресленням.
- Фотографії і малюнки мають досить високу якість і переважно відповідають розв’язуваним комунікативним завданням.
- Зображення відповідає загальній тематики параграфу, мають виховне значення, доступні і зрозумілі для сприйняття.