Статті

Конспект уроку: Складнопідрядне речення з кількома підрядними. Розділові знаки в складнопідрядних реченнях з кількома підрядними.

Тема. Складнопідрядне речення з кількома підрядними. Розділові знаки в складнопідрядних реченнях з кількома підрядними.

Мета: дати поняття про послідовну, однорідну й неоднорідну підрядність; формувати вміння й навички учнів розрізняти ці речення в тексті, визначати вид підрядності, ставити розділові знаки у такого типу реченнях, складати їх структурні схеми; удосконалювати навички синтаксичного  розбору складнопідрядних речень; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідного краю.

Обладнання: підручник.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи та прийоми: бесіда, слово вчителя

Література: Крівіч І.А., Сургай Л.І. Українська мова: Плани-конспекти уроків (для шкіл з російською мовою навчання). – Х.: «Ранок»;

 

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Доброго ранку! Я сподіваюся, що не звіщаючи на погану погоду, ми сьогодні плідно попрацюємо. Всі сідайте рівненько! Хто сього годні черговий? Хто відсутній? Чудово, клас повністю підготований до уроку.

 

  1. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

Ви вже вивчили всі типи підрядних у СПР, а сьогодні ми будемо узагальнювати цей матеріал. Звісно, мова – це не є щось статичне, мовлення може варіюватися. І тому сьогодні ми розглянемо СПР з кількома підрядними, розділові знаки в них. Сьогодні ми маєте розглянути поняття про послідовну, однорідну й неоднорідну підрядність; навчитися  розрізняти ці речення в тексті, визначати вид підрядності, ставити розділові знаки у такого типу реченнях, складати їх структурні схеми; удосконалювати навички синтаксичного  розбору складнопідрядних речень.

 

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Діти, чим глибше ви будете пізнавати мову, тим більшою любов’ю ви будете проникатися  до неї, до рідного краю. Ви збагатите свій словниковий запас, поглибите свої знання, що вам дуже для подальшої праці.

 

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

  1. Перевірка домашнього завдання.

 

  1. . Диктант з коментуванням і завданням.

Смугастий шлагбаум перетинав вузьку асфальтовану смужку дороги над самісіньким глинистим урвищем, що стрімко спадало вниз і занурювалось у жовтаво-зеленувате море. Згори видно було, як виникають довгі хвилі з білими гребенями з далеких морських просторів і котяться на берег одна за одною повільно й величаво. Тут вони втрапляють у розріджені снопи мерехтливого проміння, що пробивається в розриви поколошканих вітром низьких хмар. І, просвічені сонцем, світлішають, жовкнуть від прибережного сонця, укриваються шапками білої піни. Вітер зривав її з гребенів хвиль, видував на пустельний берег і котив бруднувато-драглистими кулями у виямки круч, де вони і влягалися, мов торішні забуті сніги.

Пахло йодом, свіжими водоростями, рибою й неспокоєм далекий нездоланих просторів,  як завжди і скрізь пахне на морських узбережжях. Голо, пусто безлюдно. Тільки скрізь чайки з криками перебігають мокрим піском понад самим зрізом води, час від часу підстрибують, змахуючи крильми, коли їх ось-ось має накрити хвиля.

(За. О.Гончаром)

–          Поясніть розділові знаки.

–          Підкресліть підрядні речення і визначте їх вид. Накресліть схеми.

 

 

Смугастий шлагбаум перетинав вузьку асфальтовану смужку дороги над самісіньким глинистим урвищем, що стрімко спадало вниз і занурювалось у жовтаво-зеленувате море (підр.означал., кома у скл.-підр.реч).

 

Згори видно було, як виникають довгі хвилі з білими гребенями з далеких морських просторів і котяться на берег одна за одною повільно й величаво (підр.зяс., кома між част.СПР).

 

Тут вони втрапляють у розріджені снопи мерехтливого проміння, що пробивається в розриви поколошканих вітром низьких хмар (підр.означал., між част.СПР).

 

І, просвічені сонцем, світлішають, жовкнуть від прибережного сонця, укриваються шапками білої піни(коми:дієприсл.зворот, однорідні присудки).

 

Вітер зривав її з гребенів хвиль, видував на пустельний берег і котив бруднувато-драглистими кулями у виямки круч, де вони і влягалися, мов торішні забуті сніги (підр.місця, коми: однорідні присудки, між частСПР, порівн.зворот).

 

Пахло йодом, свіжими водоростями, рибою й неспокоєм далекий нездоланих просторів,  як завжди і скрізь пахне на морських узбережжях (підр.з’яс.,коми: однорідні додатки, між частинамиСПР).

 

Голо, пусто безлюдно (однорідні присудки).

 

Тільки скрізь чайки з криками перебігають мокрим піском понад самим зрізом води, час від часу підстрибують, змахуючи крильми, коли їх ось-ось має накрити хвиля. (підр.причини, коми: однорідні присудки, дієприсл.зворот, між частинами СПР)

 

 

  1. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Коментар учителя

Складнопідрядні речення з кількома підрядними – це такі речення, до складу яких належать два або більше підрядних речень. Розрізняють складнопідрядні речення з однорідною підрядністю, складнопідрядні речення з послідовною підрядністю, складнопідрядні речення з неоднорідною підрядністю.

Однорідною підрядністю називається така підрядність, при якій однакові за значенням підрядні частини відносяться до одного й того ж члена головної частини чи до всієї головної частини.

 

2. Робота біля дошки і в зошитах. Учні на конкретному прикладі розглядають певний тип підрядності, самі малюють схему

Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає. (Т.Шевченко).

 

 

3. Послідовною підрядністю називається така підрядність, при якій перша підрядна частина залежить від головної, друга – від першої підрядної частини, третя – від другої підрядної частини тощо.

 

4. Над світом стояла така тиша, що було чути, як плакала надламана гілка. (М.Стельмах)

 

 

 

5. Неоднорідною, або паралельною підрядністю називається така підрядність, при якій: а) кілька однакових за значенням підрядних частин відносяться до різних членів головної частини; б) кілька різних за значенням підрядних частин по різному відносяться до головної частини: одна з частин пояснює один з членів головної частини, а друга – головну частину в цілому

 

6. З невеселою радістю, що пробивалася крізь усі тривоги, я вискочив на весняну вулицю, де кожна калюжа тримала в собі клапоть сонця. (М.Стельмах)

 

 

 

 

3. Коментар учителя.

А зараз ми дізнаємося, які розділові знаки слід ставити у такого типу реченнях.

У складнопідрядних реченнях з однорідною підрядністю ставляться розділові знаки, як і при однорідних членах речення:

1) Між однорідними підрядними реченнями, не з’єднаними сурядними сполучниками, ставиться кома (Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає (Т. Шевченко)).

2) Між однорідними підрядними реченнями, з’єднаними неповторюваними сполучниками сурядності (і, й, та), кома не ставиться (Коли кінчається довгий світловий день і гостра спека змінюється м’яким атласним літеплом синього південного вечора, на токах запалюють електричні ліхтарі (О. Гончар)).

3) Якщо підрядні однорідні речення поширені і не з’єднані між собою сурядними сполучниками, то вони можуть відокремлюватися одне від одного крапкою з комою (Андрій любив дивитися, як берези, прокидаючись навесні, починають ворушити в повітрі голим віттям; яквони простягають до вікон гілки, густо запушілі памороззю, і гойдають на них червоногрудих снігурів (М. Бубеннов)).

При  неоднорідній підрядності кожна підрядна частина відокремлюється від головної за загальними правилами. Так само при послідовній підрядності кожна наступна підрядна відокремлюється від попередньої (Розповідають легенди, що колись у давнину тут, де тепер розкинулось її рідне село Крукове, була поліська рівнина, на якійгуляли вітри (В. Качкан)).

 

 

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Творче завдання.

Діти, наступне завдання буде творчим. За поданими схемами ви маєте скласти свої речення. Частини можна міняти місцями, можна змінювати рід, робити будь-які варіації.

Почнемо з першої схеми. Один учень працюватиме біля дошки самостійно, а з останніми ми працюємо усно.

Скажіть,  які підрядні будуть у першому реченні? (мети, означальне). Які речення ви придумали, на цьому етапі напої роботи звертайте увагу на форму, зміст може бути не зовсім виразним.

1)       [  ], (щоб…), (який…).

2)      (Якби …), [то …], (хоч …).

3)      [  ], (де …), (де …), (де …).

  1. Щоб грати в футбол, мені потрібен м’яч, який буде міцним (мети., ознчачал.)
  2. Якби я готувалася до уроку краще, то отримала б п’ятірку, хоч цей матеріал і складний. (допуст.,
  3. Я люблю бувати там, де весело, де мої друзі, де завжди раді мені (місця);

 

  1. ПІДСУМКИ УРОКУ

Діти, сьогодні ми плідно попрацювали. Ви розглянули поняття про послідовну, однорідну й неоднорідну підрядність; навчитлися розрізняти ці речення в тексті, визначати вид підрядності, ставити розділові знаки у такого типу реченнях, складати їх структурні схеми; удосконалювати навички синтаксичного  розбору складнопідрядних речень.

Вам сподобався наш сьогоднішній урок?? (Так, звісно, дуже сподобався)

 

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ТА ПОЯСНЕННЯ

1. Домашнє завдання у вас також буде творчим, на зразок того, яке ми виконували в класі.

1)[  ], (коли …), (де …).

2[ , (що …), ], (який …).

3)[  ], (бо …), (хоч …).

 

  1. ДОДАТКОВІ ВПРАВИ

 

1. Послухайте. Дайте відповідь на запитання до тексту, виконайте завдання.

Багато священних дерев, немов усесильні духи природи, тягнулись ввись біля кожного великого слов’янського поселення. Давно відшуміли вони своїми кронами, хоч деякі з них набагато пережили народовір’я.

Залишки пошанування священних дерев дожили майже до наших днів. В Україні на Зелену неділю ще нещодавно влаштовували свято «Сухого дуба». На вигоні викопували жердину, повивали її травами, стрічками та квітами, наверху вінчали колесом, обкопували її ровиком, обставляли зрубаними берізками і проводили довкола ігри, співали обрядові пісні, закликаючи висушене зимою дерево зацвісти блискавицями, подарувати дощі благодатні.

Священні дерева з часом набули цілющих властивостей. Кору сухого дуба мочили в джерельній воді й прикладали до хворих зубів. Шматочки розбитого громом стовбура зберігали в конюшині, щоб водилися міцні коні.

 

  • До якого стилю мовлення належить текст?
  • Про що розповідається в тексті?
  • Поясніть розділові знаки.

 

Тест належить до публіцистичного стилю. В ньому розповідається про народне повір’я, а саме про те, як на Зелену неділю влаштовували свято «Сухого дуба».

  1. порівн. зворот;
  2. між частинами СПР, підр.допуст.

4. однорід.присудки, дієприсл.зворот, однорід.обст..

7. СПР , причини..

 

 

2. Спишіть, розставляючи розділові знаки.

Квіти нашої землі досить строкате товариство. Є серед їх назв українські, цілком прозорі, і витлумачити їх неважко. Щоправда, інколи пояснення назви може виявитися помилковим, хоч воно і буде схожим на істину.

Ось візьмемо наш пролісок. Ви пам’ятаєте, к він проростає? Його листочок згорнутий у трубку пролазить не лише через товщу торішнього листя але й через снігову кірку, тому квітка спочатку називалася пролізок. Вже пізніше назва змінилася на пролісок, бо ж люди почали її пов’язувати зі словом ліс.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.