Щодо освіти М. Хвильового, то відомості теж дуже
скупі, суперечливі й плутані. У «Хрестоматії нової україн
ської літератури» М. Плевако (Харків, в-во «Книгоспілка»,
1925), як і в біо-бібліографічному збірнику А. Лейтеса і М.
Яшека, **) що були опуоліковані ще за життя письменника,
подано, що після початкової школи освіту здобув самотуж
ки. Це — напівправда. Коли йде мова про широку універ
ситетську освіту, то він справді здобув її самотужки. Ко
ли ж мова йде про середню освіту, то тут справа виглядає
інакше. На підставі фактів, що їх подав О. Ган, свідчень
кузинки (двоюрідної сестри) М. Хвильового Л. Смаковсь-
*) О. Ган. «Трагедія Миколи Хвильового», стор. 16.
**) А. Лейтес і М. Яшек. «Десять років української літератури» (1917-
1927), том 1-ий, біо-бібліографічний довідник, Харків, ДВУ, 1927,
стор. 526-34.
24
кої*) та спогадів товариша юнацьких років П. І. Шигима-
ги **) про середню освіту Хвильового на сьогодні можна
стверджувати таке: заходами матері й при матеріяльній
опіці дядька М. Смаковського Микола закінчив початкову
школу в селі Калантаєві. Це було близько від Зубівки. То
му Микола жив у Смаковських і звідси його щодня вози
ли до Калантаєвської школи. Після початкової школи йо
го віддали до вищепочаткової школи в місті Красний Кут.
Чому саме сюди віддали Миколу, залишається не з’ясова
ним. О. Ган мотивує це матеріяльною скрутою матері.
Мені видається, що не це було головним. Адже ж М. Сма
ковський, а згодом і Савич продовжували опікуватися ці
кавим і спраглим знання юнаком. Чи не головну ролю тут
зіграло те, що саме тоді в Краснокутській ремісничій шко
лі викладав Миколин батько Григорій Фітільов. Можливо
саме він настояв і переконав Єлисавету Іванівну віддати
Миколу до вищепочаткової школи в Красному Куті. Ми
не маємо, на жаль, жодних даних про його контакти з
батьком у Красному Куті. Але неймовірним було б, щоб
він не зустрічався з батьком. Можна навіть припускати,
що саме в ці роки батько не тільки зустрічався з сином, а
й брав його з собою на полювання, яке було невід’ємною
частиною його життя. Саме в ці роки від батька ще юна-
ком-підлітком Микола запалився пристрастю мисливця,
яка не покидала його до кінця життя. І чи не про ці виїзди
з батьком на полювання пізніше Хвильовий-письменник у
своїх «мисливських» творах так тепло і ніжно згадував.
«Тоді надходить задум, і переді мною виро
стає наш посьолок, батько мисливець і той пре
красний вечір, коли я в перший раз поїхав з ним
на полювання. Пам’ятаю, ми приїхали на луки
вночі… Наша підвода зупинилась у комишах. Ко
билу випустили на пашу, а самі лягли на віз. Я
*) О. Ган. «Трагедія Миколи Хвильового», стор. 16.
) П. І. Шигимага. Факти до біографії Миколи Хвильового. «Вперед»,
український робітничий часопис, Мюнхен, листопад 1955, стор. 5-6.
25 довго не спав. Були міріяди зір, і я довго мріяв і
дивився в небо. Потім я заснув. Сон був корот
кий і тривожний. А розбудив мене постріл.
Батько вже стояв у комишах і зустрічав враніш
ній переліт. Парувала ріка й десь загорався сві
танок. Пам’ятаю, я хотів тоді умерти — так
прекрасно було й так билось моє молоде сер
це».*)
Після закінчення краснокутської вищепочаткової шко
ли Микола, під опікою й за допомогою дядька М. Сма-
ковського, вступає до богодухівської гімназії. Тут він вчив
ся до п’ятої кляси включно. По закінченні п’ятої кляси, з
причин досі ще мало з’ясованих, його виключили з гімна
зії. О. Ган твердить, що виключили Миколу з гімназії за
його активні зв’язки з нелегальною групою соціялістів-ре-
волюціонерів, розповсюджування серед шкільної молоді і
робітництва нелегальної протидержавної літератури та за
неслухняність і зухвальство перед гімназійним началь
ством. Можливо. В тих умовах це було явище закономір
не. Імперсько-російська русифікаторська атмосфера гімна
зії дуже сприяла цьому. Тим більше, коли ми знаємо, що
українська стихія родини діда Тарасенка ще з дитячих ро
ків позначилася на свідомості Миколи, а остаточно офор
мили її відкритий і відразу вивчений майже напам’ять
«Кобзар» Шевченка та впливи свідомих тогочасних україн
ських діячів: учителя калантаївської школи О. Л. Сільван-
ського та викладача російської мови і літератури красно
кутської вищепочаткової школи А. Кривохатського. Тож
Микола Фітільов вже прийшов до богодухівської гімназії з
опозиційним, критичним настроєм. Але які б здогади чи
припущення ми тут не робили, незаперечним є одне: по
закінченні п’ятої кляси Микола змушений був покинути
гімназію. Повернувшись до матері на хутір Дем’янівку, він
*) Микола Хвильовий. «Твори», т. 1-ий, Харків, 1927, ДВУ, На озера,
стор. 195-196.
26
незабаром влаштовується на працю писаря Рублівської
волосної управи. Був це правдоподібно 1911 рік. Цим по
чався новий період у біографії Миколи Хвильового. Про
цей період його життя маємо, на щастя, згадувані вже на
ми спогади вчителя П. І. Шигимаги, що вчителював у селі
Бриґадирівці, за три кілометри від Дем’янівки і близько
волосного центру села Рублівки. П. І. Шигимага свідчить,
що Микола, працюючи писарем Рублівської волосної у-
прави, одночасно, поза працею дуже багато читав, пильно
вчився з гімназійних підручників далі й одночасно брав
активну участь у драматичному гуртку, що його заснували
молоді вчителі й діти місцевої інтелігенції. Драматичний
гурток ставив переважно українські побутові драми: «Не-
вольник», «Дай серцю волю, заведе в неволю», «Наталка
Полтавка» та інші. Микола в цьому гуртку відзначався не
абияким драматичним талантом. І що важливо, пише Ши
гимага, «Микола вже в цей час (1913-1915 — Г. К. ) вияв
ляв глибоку національну свідомість».
Наприкінці 1915 року П. І. Шигимага дістав посаду вчи
теля в Богодухові, де з того часу й оселився. На початку
1916 року приїхав туди й Микола Фітільов. П. І. Шигима
га не говорить ясно, чого саме приїхав тоді до Богодухо-
ва Микола. Але декілька його зауважень (що Микола ще в
Рублівці й Дем’янівці пильно студіював середньошкільну
підручну літературу, що в Миколи були далекі родичі,
збіднілі поміщики Савич і Смаковський, які «допомагали
Миколі матеріяльно, коли він ходив до школи», про нову
дружбу щойно прибулого Миколи з гімназистом Маліком
тощо) наштовхує нас на таке припущення: виключений з
п’ятої чи шостої кляси гімназії Микола повернувся до ма
тері на хутір Дем’янівку. Влаштувавшись на працю писаря
Рублівської волосної управи, він поза тим не тільки бага
то читав, не тільки брав активну участь у культурно-освіт
ніх гуртках молоді (драм, гурток тощо), але й мріяв про
закінчення гімназії бодай екстерно. І він до цього пильно
готувався. Підготувавшись, він весною 1916 року вирушив
До Богодухова складати екстерно гімназійні іспити. Не ви-
27 ключено, що для цього ґрунт перед гімназійною адмі
ністрацією йому підготував хтось із його впливових ро
дичів: Смаковський або Савич. До речі, як свідчить Шиги
мага, Микола тоді зупинився і жив у домі Савичів. Склав
ши екстерно іспити й діставши гімназійний диплом (ате
стат зрілости), Микола восени 1916 року пішов добровіль
но до війська. Складати екстерно гімназійні іспити було
тоді дуже розповсюдженим засобом для дітей бідніших со-
ціяльних верств. Саме тоді так зробили майбутні його най
ближчі друзі: М. Куліш, І. Дніпровський, О. Досвітній і ба
гато інших. Найулюбленіші герої багатьох творів Хвильо
вого, які часто є його альтер еґо, переважно молоді люди
з гімназійною освітою: і редактор Карк із одноіменної по
вісти, і Стефан, Вероніка, Демо (з «Силюетів»), і Вадим, і
Марія з «Синього листопаду» і, нарешті, Дмитрій Карама-
зов із «Вальдшнепів». Це численна ґалерія типів, що всі
вони поспіль «вискочили з гімназійних штанців». Цей тип
людини доби революції Хвильовий любив і знав найкра
ще.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.