Що робив Микола Григорович, повернувшись пізньої
осени з російської армії до своєї родини в село Дем’янівку,
де вчителювала його мати? Відомості про це дуже скупі,
але те що маємо, свідчить, що він відразу, як у Дем’янівці,
так і в ближчих навколишніх селах розгорнув широку,
культурно-національну усвідомну й організаційну працю
серед селянства й місцевої зрусифікованої інтелігенції. Він
активно організовував українські національно-культурні
осередки — «Просвіти» і розробляв для них широкі пляни
праці. О. Ган занотував преціказий автентичний факт, ко
ли молода дівчина Катря Гащенко, закінчивши гімназію
(російськомовну, звичайно) поїхала вчителювати в село
Дем’янівку, де, як знаємо, учителювала мати Миколи. Пер
ші її листи звідти були писані російською мовою. Жодних
українських зацікавлень у них не було. А через пару міся
ців почали приходити листи, писані доброю українською
мовою, сповнені глибокого українського патріотизму. Во
на з захопленням писала про знайомство з сином її стар
шої товаришки Єлисавети Іванівни Миколою, який у Де
м’янівці та в навколишніх селах розгорнув велику куль
турно-освітню працю. А їй особисто, як багатьом іншим
молодим інтелігентам, він відкрив очі на українську істо
рію, культуру, літературу й ідею державности. Це лише
*) П. 1. Шигимага. Факти… Там же.
ЗО
один факт з тодішньої багатобічної діяльности Миколи
Хвильового.
На початку 1918 року М. Хвильовий оселяється в Бого
духові. Під час гетьманського перевороту працює в канце
лярії повітової управи, де повітовим старостою став його
дядько М. Смаковський. Але десь на кінець літа 1918 року,
коли сумновідомі тоді каральні загони широко розгорну
ли свою акцію та розпочали більші арешти української
інтелігенції, Хвильовий тікає з Богодухова в район Рублів-
ки, Дем’янівки, Мурахви. Там бере активну участь в орга
нізації повстання проти гетьмана. За твердженням О. Гана,
М. Фітільов не тільки агітував за повстання, але й зоргані
зував та очолив великий повстанчий загін, яким і захопив
у другій половині листопада 1918 року Богодухів.
Другий біограф і сучасник Фітільова стверджує проти
лежне. Дійсно, повстанчий загін з Мурахви та довколиш
ніх сіл без жодного пострілу окупував був Богодухів, пові
тового старосту просто звільнили від обов’язків, створили
відразу «воєнкомат», на чоло якого поставили матроса
Чорноморської фльоти Бідила. З в’язниці випустили бо-
ротьбіста Михайла Колодку, який відразу став головою
повітового Ревкому. Появився в Богодухові і Микола
Фітільов. Але жодної керівної чи політичної ролі він не
виконував. Його цікавила тільки культурно-освітня ділян
ка. Він відразу пішов до праці у відділ народньої осві
ти.*)
Подібну версію подає другий сучасник і знайомий М.
Хвильового, згадуваний П. І. Шигимага. Але незалежно
від того, чи стояв М. Фітільов на чолі повстанського заго
ну, який згодом перейшов на бік більшовиків, чи відсту
пав його загін з армією УНР, як пише О. Ган, а потім роз
чарувався й повернувся назад, чи перешкоджав він відсту
пові українського війська перед навалою червоної армії, за
що був арештований і тільки чудом врятувався, чи справді
*) В. Я. Коваленко. Богодухівщина в часи Хвильового. «Вперед», Мюн
хен, 1955, ч. 12 (61), стор. 7.
31 пізніше було призначено М. Фітільова на військового ко
місара дев’ятої дивізії, чи працював він у політвідділі я-
коїсь радянської дивізії, — всього цього ми не можемо ка
тегорично стверджувати чи заперечувати, бо нам бракує
елементарних доказових фактів і документів. Важливо
ствердити незаперечний факт, що десь наприкінці 1918 чи
на початку 1919 року почався ідеологічний злам у політич
ній свідомості М. Фітільова. Прийшло глибоке розчару
вання в можливостях і діях УНР. Як і в багатьох інших
молодих революційних українських інтелігентів, почався
зворот уліво. Речники цієї інтелігенції, «боротьбісти» й «у-
капісти», в тих трагічних умовах, що заіснували в Україні
1919 року, вгледіли порятунок ідеї української свободи і
державности на шляхах інтернаціонального комунізму.
Хвильовий проходив ту саму болючу еволюцію, хоч орга
нізаційно до «боротьбістів» не належав. Відступ на північ
перед навалою білої армії генерала Денікіна остаточно
завершив цей його процес переорієнтації. Саме в тому ча
сі (1919 р.) він вступає в комуністичну партію. Як і коли
точно це сталося, нам не відомо. Одне тільки на сьогодні
ясне: він не належав ні до есерів, ні до боротьбістів, як це
деякі біографи твердили досі. Він увійшов безпосередньо в
КП(б)У. Це видно з промови Л. Кагановича на червнево
му пленумі ЦК КП(б)У 1926 року, що була спрямована
проти Хвильового і Шумського. На закид Шумського, що
в компартії панує недовір’я до «бувших» боротьбістів, Ка-
ганович відповів так:
«Оскільки наша дискусія йде зараз не по лі
нії розподілу на «бувших» і «небувших», можна
послатися на нашу спірку з Хвильовим. Адже
тов. Хвильовий не бувший боротьбіст, а ми йо
го критикуємо, а тов. Хвиля бувший боротьбіст
та виступав за лінію партії, виступав правильно,
по-ленінському ». *)
*) «Будівництво Радянської України», Збірник, Випуск І, Харків, стор.
47, 1928 (?).
32
А треба знати, що на той час генеза партійности М.
Хвильового була дуже уважно перевірена й вивчена.
Тут варто ще зупинитись тільки на двох моментах з бі
ографії М. Хвильового, в яких його обвинувачують різні
несумлінні критики з еміграційної громади. А саме: що він
був чекістом, членом відомої в Богодухові «Ради п’ятьох»,
та що в цій ролі він, нібито, під час розстрілів черниць бо-
годухівського жіночого манастиря, розстріляв свою рідну
маму… Щоб це баламутство не ширилось далі, процитує
мо насамперед свідчення не раз уже згадуваних перед цим
його земляків і сучасників.
П. І. Шигимага про це пише:
«Свідчу,… що в 1919 році, коли в Богодухові
постала вперше ЧК, вона складалася з таких
п’яти осіб: голова — Абраменко, секретар —
Березовський, члени — Цифринович, Матюхин і
Скорик. Хвильовий ніколи й ніде чекістом не
був». *)
Щодо розстрілу черниць Богодухівського жіночого ма
настиря, то той же автор пише, що «все це суцільна вигад
ка. У Богодухові справді існував жіночий манастир. Але
про розстріли монашок за все своє сорокарічне життя в
Богодухові я ніколи нічого не чув».**)
Другий, уже згадуваний земляк і сучасник М. Хвильово
го, В. Я. Коваленко, підтверджуючи цілковито свідчення
П. Шигимаги, від себе додає низку фактів і аргументів.
«Про те, що Хвильовий був чекістом, — пи
ше він, — і розстрілював монашок і свою матір,
почув я вперше недавно на еміграції. Від почат
ку до кінця — все це чиста неправда».
*) П. І. Шигимага. Факти… стор. 6.
**) Там же.
33 Далі він стверджує, що богодухівський жіночий мана-
стир існував до 1924 року. Тільки в тому році повітовий
відділ наросвіти перетворив його в дитяче містечко ім.
«Революції 1905 року». Черниць ніхто не розстрілював. Во
ни розійшлись, хто до рідних, хто на приватне мешкання
і, створивши промартіль вишивальниць, з того й жили.
«Як неправдою є те, — пише далі В. Кова
ленко,— що хтось розстрілював взагалі богоду-
хівських монашок, так неправдою є й те, що
Хвильовий був членом богодухівської чеки. «Со-
вет п’яти» був створений у Богодухові… перед
відступом більшовиків. Цій «п’ятці» підлягало
все і вся, бо повіт у цей час був на осадному
становищі в прифронтовій полосі…
Серед цих «п’яти» чи «шести», що в той час
підписували всі накази й оголошення, прізвища
Фітільова-Хвильового не було…
Так само не розстрілював Хвильовий і свою
матір, бо вона була жива після його власної
смерти».*)
Обидва ці земляки Хвильового також свідчать, що він,
хоч і належав до партії, але ніколи цього не підкреслював,
політично-активний не був, не виступав з жодними дирек
тивними чи пропагандивними доповідями на будь-яких
*) В. Я. Коваленко. Богодухівщина… стор. 7.
Про це свідчить також такий дукумент, опублікований після похорону
М. Хвильового в «Літературній газеті», ч. 10, за 27 травня 1933 року:
«Від родини М. Хвильового: Партійним, професійним і громадським
організаціям, оргкомітетам Спілки письменників України, Союзу РСР і
РСФСР, видавництвам, театрам, друзям і товаришам, що в час нашого
великого горя ділили його разом з нами, взяли участь в похороні, вшано
вуючи пам’ять Миколи Григоровича Хвильового, складасмо сердечну
йодяку.
Мати, дружина, донька і сестри небіжчика».
34
зборах. Він скромно і тихо працював на культурно-освіт
ній ділянці, дружив переважно з безпартійними вчителями:
П. І. Шигимагою, Д. І. Сіроштаном, Т. П. Гарбузом, С. Г.
Винниченком, Н. І. Давиденком, Ф. Корецьким, О. І. Хар
ченком, П. Шевченком та з редактором газети «Богодухів
щина», колишнім боротьбістом Борисом Колосом (справ
жнє прізвище Павло Кобан). Багато з них пізніше, завдя
ки підтримці М. Хвильового, переїхали і влаштувалися на
працю в Харкові.*)
Цікавий епізод з праці М. Хвильового вже в останні мі
сяці перед виїздом його до Харкова, подає В. Коваленко:
«Пригадую, що особисто з Хвильовим я мав
до діла в березні 1921 року, коли він був на посаді
керівника позашкільної сітки народньої освіти Бого-
духівського повіту. До цієї позашкільної сітки підляга
ла тоді «Просвіта», членом якої був і я. Коли в бере
зні 1921 року приходили святкування днів народин і
смерти Т. Г. Шевченка, Хвильовий багато допоміг
нашій «Просвіті» в організації програми свята. У
програму було включено за його вказівкою колек
тив артистів бувшого театру Суходольського, що в
ту зиму працював при повітовому відділі Наросвіти.
Це збільшило й звеличило наше свято та перетвори
ло його на національну маніфестацію в театрі. То
були незабутні часи і хвилини».**)
Десь 1919 чи 1920 рр. М. Хвильовий одружується з Ю-
*) Між іншим, щодо Т. П. Гарбуза. Ю. Смолич у своїх спогадах запрова
див спеціяльні побічні розділи під назвою «Тогочасні літературні інтер
людії». у них він порушує питання часом далекі від конкретного літера
турного процесу. В одному виразно іронічно-сатиричному підрозділі, що
називається «Білялітературні» антики» є окремий нарис — «Адміністра
тор ВАПЛ1ТЕ Гарбуз» («Розповідь про неспокій», частина перша, стор.
івЗ-188). На жаль, автор не подає імени цього кольоритного адміністра
тора. Але мені здається, що це був давній, богодухівських часів, това
риш М. Хвильового, учитель Терентій Павлович Гарбуз. Але це нале
жить ще до вияснення.
) В. Я. Коваленко. Богодухівщина… стор. 7. .
35 Юлією Уманець, учителькою, що від першого чоловіка
мала доньку Любу. Це була й уся родина М. Хвильового,
з якою він прожив до своєї трагічної смерти. Цю його ближ
чу родину доповнювали також: мати і тітка Савич, яких він
перевіз до Харкова, влаштував з мешканням і постійно
опікувався ними.
Оце все найосновніше, що ми знаємо про життя і діяль
ність Миколи Хвильового перед його виїздом до Харкова
весною 1921 року.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.