Доба «Літературного ярмарку» була ще до певної міри
виповнена духом і настроями доби ВАПЛІТЕ. М. Хвильо
вий та його однодумці ще жили в якійсь мірі вірою, що
буде збережено свободу як особисто письменницької твор
чосте, так і національно-державної незалежности. Але вже
з квітня 1929 року, коли Сталін, опершись на сконсолідова
ні (після довгої внутрішньої боротьби) традиційні російсь
ко-імперські націоналістичні сили в ВКП(б), вчинив на
ХУІ-ій партійній конференції фактично державний перево
рот, скупчивши в своїх руках неподільну владу диктатора-
вождя, ситуація різко зміниласа. Про свободу й ліберальні
ідеї «позагрупових» письменників годі було вже думати.
Потрібно було по-новому перешиковувати сили, міняти
тактику й пристосовуватися до нових лютих обставин. Як
завжди, так і тепер, Хвильовий перший збагнув і відчув
нові суворі повіви. Він зрозумів, що в «нових умовах» «по-
загруповим» письменникам місця нема. На частих товари
ських гутірках із своїми однодумцями він почав висловлю
вати думку про актуальність створення нової письменниць
кої організації, яка б охопила всіх тих, що досі є позагру-
повими. Думка ця знайшла живий відгук серед майже всіх
79 колишніх ваплітян. Уже вліті 1929 року почалося колек
тивне обдумування основних декляративних принципів і
назви організації. Хтось підкинув — ПРОЛІТЕН. Як це
розшифрувати? Може — Пролетарський літературний на
ступ. Не знаю. Із дальших дискусій над характером орга
нізації стає ясним, що вона мусить бути: за ідеологією —
пролетарською, а за діяльністю — масовою. М. Хвильо
вий, очевидно, зрозумів, що в нових умовах колишня його
ідея елітарної організації стала анахронізмом. У нових у-
мовах проблема масовости і партійности є основою існу
вання. З цим мовчки погоджувалися майже всі. Дискусій не
було. Для всіх було ясно: якщо вже виходу нема і доля
письменника тепер неминуче мусить бути наскрізь споліти-
зована, то принаймні треба ступити на цей шлях цілою
групою однодумців. Так вкорінялася ідея нової організації.
Не погодились на цей шлях тільки три ветерани ваплітян-
ського руху: Майк Иогансен, Олекса Слісаренко і Юрій
Смолич. Вони створили свою маленьку «Техномистецьку
групу «А». За карколомною фантастикою, пригодами й но
вими технічно-мистецькими витівками вони сподівалися
сховатися від епохи тотальної політизації.
Несподівано ідея нової організації набрала широкої по-
пулярности. До неї почали зголошуватися не тільки ті лі
тератори, що не належали до жодної організації (О. Виш
ня, Ю. Шовкопляс та інші), але й ряд письменників, що
входили в ту чи іншу організацію. Зокрема зголосила свій
вступ до нової організації майже вся харківська група «Мо
лодняк» : О. Кундзіч, Т. Масенко, О. Донченко, Ю. Ву
хналь, Іван Момот, І. Багмут,. Д, Гордієнко. Це відразу
зактивізувало новий рух. З вересня 1929 року в будинку ім.
Блакитного щотижнево, а то й при потребі — двічі, поча
ли збиратися всі адепти нової організації. Ініціятива і ке
рівництво було постійно в руках М. Хвильового, М. Кулі-
ша, О. Досвітнього. На першому засіданні Хвильовий ін
формував, що має згоду з «вищих сфер» про творення но
вої організації й обіцянку фінансового забезпечення видан
ня місячника. Після довгих, кількавечорових дискусій усі
80
погодилися, що основні принципи деклярації мають бути
сугубо льояльні й партійні. Основне завдання організації
висока мистецька та ідейна якість творів, марксистська
ідеологія і боротьба проти всіх буржуазних і націоналі
стичних ухилів, у тому й — хвильовізму. Діяльність пись
менника — це «служба сьогоднішньому дневі». Письмен
ник повинен бути в колгоспі, на фабриці, на заводі. Там
він влучається в працю, відкриває молоді робітничі талан
ти, залучає їх до літературно-мистецьких студій і організа
цій. Отже, зневажений колись М. Хвильовим масовізм стає
тепер бойовим завданням ним же створеної організації.
Така суперечлива діялектика часу. Всі це розуміють і мов
чки приймають. На одному з засідань Юрій Яновський
пропонує новий проект назви організації ПРОЛІТФРОНТ
— Пролетарський літературний фронт. Хвильовий захо
плений. Усі підтримують. Назву організації знайдено й за
тверджено.
Правдоподібно в листопаді 1929 року в періодичній
пресі появилася деклярація нової організації, що мала наз
ву ПРОЛІТФРОНТ — об’єднання студій пролетарського
літературного фронту. її підписало понад тридцять чле
нів основоположників на чолі з М. Хвильовим, М. Кулі-
шем, П. Тичиною та О. Досвітнім. У грудні 1929 року вий
шла остання, 12-та книга «Літературного ярмарку». Цим
кінчалася легкояскрава, романтична, гостро сатирична, а
інколи й езопівська доба, репрезентована «Літературним
ярмарком», і надходила невідома в^своїх перспективах, але
логікою суворого життя зумовлена, ідейно-змобілізована
доба ПРОЛІТФРОНТу. На початку 1930 року, за редак
цією М. Куліша, І. Сенченка, І. Момота, Т. Масенка, Ю.
Яновського, А. Любченка, П. Панча, а з третього числа —
тільки М. Хвильового, А. Любченка й І. Момота, — по
чав виходити місячник за тією ж назвою. Тут уже не зу
стрінемо ні абстрактних гасел про Велике відродження, ні
про соборність українських земель, ні критичної іронії, що
ми й досі плентаємося в хвості історії й не маємо ні укра
їнської енциклопедії, ні потрібних словників чужих мов, ні
81 навіть українського тлумачного словника тощо. Із давні
ших полемічних проблем залишилась тільки проблема
стилю, напрямку літератури й мистецтва. Цим питанням у
«Пролітфронті» було приділено ще деяку увагу. Немає вже
систематичної боротьби з ВУСППом, як організацією, ли
ше де-не-де гостра реакція на необ’єктивну вуспівську кри
тику творів чи діяльности пролітфронтівців. Убивчу свої
ми аргументами статтю Нахтенборенга (чергове псевдо К.
Буревія), що, здається, звалась «Диктатура» І. Микитенка в
чотирьох театрах», редакція так і не наважилась помісти
ти, хоч і була анонсована в попередньому числі.
М. Хвильовий за доби ПРОЛІТФРОНТу не опубліку
вав ні одного свого нового оповідання. Він напевне добре
розумів, що часи «Івана Івановича», «Сантиментальної
історії», чи, навіть, мисливських нарисів — минули. Наста
ла доба безконфліктних, ура-оптимістичних, партійно-ви
триманих творів, тобто, войовничої партійної публіцисти
ки в образах на теми поточної політики партії і соцбудів-
ництва. Психологічно до такого роду творів він ще не був
готовий. Тому всю свою творчу снагу, всю полемічну при
страсть він зосередив на літературній публіцистиці. Вона
була спрямована головно проти «Нової Генерації». Цій
організації українських футуристів, а зокрема її членові,
критикові О. Полторацькому, він присвятив три великі го
стро викривальні статті.*) Крім того, у «Пролітфронті» бу
ло вміщено статті І. Момота під псевдонімом О. Мак,**) І.
Сенченка «У парках зблідлих фантазій***) та Варвари Жу-
кової (Костя Буревія) — «Фашизм і футуризм,****),спря
мовані також проти «Нової Генерації».
Чим пояснити таку «увагу» «Пролітфронту» до «Нової
*) Кричуще божество, «Пролітфронт», 1930, ч. І, стор. 247-252. Чим
причарувала «Нова генерація» тов. Сухино-Хоменка? «Пролітфронт»,
1930, 3, стор. 229-270. Остап Вишня в світлі «лівої» балабайки. «Про
літфронт», 1930, ч. 4, стор. 254-310.
**) 3 бльокноту читача , там же, чч. 1, 3, 4.
***) Там же, ч. 2, стор. 177-210.
****) Там же, ч. З, стор. 205-228.
82
генерації»? Не було це якоюсь примхою «Пролітфронту»
взагалі, а Хвильового зокрема. Викликана ця гостра поста
ва двома моментами: 1. гостро-негативним ставленням
«Нової генерації» до ПРОЛІТФРОНТу як організації та
постійне, з числа в число, шельмування його і 2. провока-
тивна стаття О. Полторацького про творчість Остапа Виш
ні, яка зіграла фатальну ролю в дальшій долі Остапа Виш-
шні. Ось основні дві причини тотальної війни Хвильового
проти «Нової генерації.*). Особливість цих памфлетів Хви-
*) Досить проглянути комплект «Нової генерації» за 1927-1930, щоб пе
реконатися, як систематично, настирливо, з числа в число там містили рі
зні злісно-насмішливі, злобно-сатиричні вигадки, памфлети, дошкульні
провокації, а то й звичайні політичні доноси на М. Хвильового та його
однодумців. Найактивнішим автором такої «літератури» в «Новій генера
ції» був молодий критик О. Полторацький. А його довгий (у кількох чи
слах журналу) політичний донос на Остапа Вишню обурив не тільки чи
сленних читачів О. Вишні, але й увесь близький до ПРОЛІТФРОНТу лі
тературний світ. Не завадить тут пригадати: коли О. Вишню арештували
і «засудили» на смертну кару, а потім розстріл замінили на 10 років кон
центраційного табору, то О. Полторацький з гордістю ката писав:
«… основного мені пощастило досягти — визначити в українській ра
дянській критиці антипролетарськість, бездарність і куркульську ідеоло
гію «творчости» цього суб’єкта»… «Тепер я щасливий відзначити, що по
дібне уже сталося й що моя стаття стає епітафією на смітникові, де похо
вана творчість О. Вишні».
Сучасний читач також мусить знати, що О. Полторацький (Полтора-
дурацький, як його часом називав Хвильовий), переживши доносами ста
лінський терор 30-их років, цю свою брудну діяльність спокійно продов
жував навіть після смерти Сталіна. Так наприкінці 60-их років, коли по
чався погром шестидесятників, він знову виступає з пашквілями проти
молодих українських патріотів. Одна з найпідліших статтей-доносів того
часу під назвою «Ким опікуються деякі гуманісти», опублікована в «Літе
ратурній Україні», спрямована була проти В. Чорновола і С. Каравансь-
кого. Стаття повна брехні, наклепів і провокації. Вона викликала хвилю
обурення серед усіх чесних людей України. Про це свідчить протест, на
писаний у формі «Відкритого листа до президії спілки письменників Укра
їни», відомого тепер поета, публіциста і політв’язня Василя Стуса. (Див.
«Сучасність», ч. 4, 1969, стор. 76-81).
Ось такі духово нечисті, аморальні типи задавали тон у «Новій гене
рації» в її наступі на ПРОЛІТФРОНТ. Вони остаточно вибили М. Хви
льового з рівноваги і стали одною з основних причин тотальної контр
атаки М. Хвильового й цілого ПРОЛІТФРОНТу проти «Нової генерації».
Цих конфліктних ситуацій ніхто із дослідників не повинен забувати.
83 льового така, що, з одного боку, вони позначені полемі
чно-сатиричним талантом автора «Камо грядеши», а з дру
гого, що їх уже наскрізь проймає панівна тоді безоглядна,
прокурорсько-викривальна форма критики. З позицій гене
ральної лінії партії він прискіпливо, не завжди справедли
во, дошукувався у своїх опонентів не мистецьких хиб, а
політичних, ідеологічних диверсій включно з буржуазним
націоналізмом і… хвильовізмом. Це вже був стан, сказа
ти б, межового нервового напруження у Хвильового. І це
позначилось на його статтях.
ПРОЛІТФРОНТ відразу розгорнув активну культурно-
виховну працю на харківських заводах (ХПЗ, ДЕЗ, Вело
завод). Як наслідок цієї праці до ПРОЛІТФРОНТу з за
водських літгуртків прийшло понад десяток молодих ро-
бітників-літераторів, серед яких були такі справжні талан
ти як Іван Калянник, Микола Нагнибіда та Сергій Бор-
зенко. Потяглася до ПРОЛІТФРОНТу й університетська
молодь: Іван Нехода, Валентин Бичко, Дмитро Ніценко,
Марко Рєзніков, Євген М’якота. З Інституту марксизму
прийшли: М. Кириченко, І. Редькина, П. Демчук. З Плугу
перейшов О. Сорока, а з Авангарду — Леонід Чернов.
До складу ПРОЛІТФРОНТу ввійшла також ціла група єв
рейських письменників: Д. Фельдман, Л. Квітко, Е. Коза-
кевич, Діамант, Т. Ген, Г. Добін, Б. Міллер, О. Фінкель.
Ухвалено було видавати, крім місячника «Проліт-
фронт», ще популярно-теоретичний двомісячник «Літера
турний цех,*) спеціяльно призначений для робітничих лі
тературних студій і початкуючої студентської молоді. Но
ва організація взяла активну участь у творенні Федерації у-
країнських революційних радянських письменників. До Ра
ди Федерації делеговано було: М. Хвильового, А. Любчен-
ка і І. Момота. ПРОЛІТФРОНТ брав діяльну участь у мі
сячнику української культури, що тоді по всій Україні ор
ганізувала ВУРПС — Всеукраїнська Рада Професійних
*) Редколегія «Л. Ц.» була: Д. Фельдман, А. Лейтес, Г. Косткж, Д.
Гордієнко, І. Шутов.
84
Спілок. Для участи в місячнику визначено було групу пись
менників.*) Одне слово, зовні ніби все виглядало на нор
мальний, як на ті часи, стан діяльности організації. Але
поза тим, на життєвому горизонті збирались і вже розро
стались чорні хмари початку 30-их років. Десь у високих
апартаментах керівних державних центрів визрівала вже
ідея цілковитої уніфікації літературного життя. Перший
етап цього пляну мав на увазі об’єднання всіх діючих пись
менницьких організацій з ВУСППом, — з цією тоді вже
визнаною вищими інстанціями за єдину провідну проле
тарську організацію. Цю ґвалтовну операцію вирішено бу
ло почати з найсильнішої й найавторитетнішої тоді орга
нізації — ПРОЛІТФРОНТу. Провідних осіб його було ви
кликано у відповідні високі установи і заявлено їм, шо над
їх організацією тяжать непоправні гріхи ВАПЛІТЕ й «Лі
тературного ярмарку», гріхи «Народного Малахія» М. Ку-
ліша, «Записок холуя» й націоналістичний маринізм Івана
Сенченка, «Майстра корабля» й «Чотирьох шабель» Ю.
Яновського, помилок О. Копиленка в «Твердому матерія-
лі» й «Визволенні», націоналістичних і троцькістських тен
денцій в поемі Масенка «Лобне місто» та в листуванні, дру
кованому в «Л. Я.», зокрема в листах Ю. Яновського до
М. Хвильового, Т. Масенка до І. Сенченка, О. Досвітньо
го до М. Куліша та ін. ПРОЛІТФРОНТ не відмежувався
від хибних позицій Д. Фельдмана в його передмові до «У-
країнська проза в єврейських перекладах» і багато інших
гріхів. Одне слово, мовляв Катон Старший, «Картагена
мусить бути зруйнована» — ПРОЛІТФРОНТ мусить бути
зліквідований.
Загально похмура ситуація початку 30-их років владно
цього вимагала. Це відчули і зрозуміли при цій історичній
розмові в ЦК М. Хвильовий, М. Куліш і О. Досвітній.
Протиставитись цьому вони вже не бачили змоги. 19 січня
1931 року було скликано загальну нараду членів ПРОЛІТ-
*) О. Копиленко, О. Донченко, Ю. Вухналь, Остап Вишня, Г. Костюк, І.
Момот, Г. Коцюба, В. Мисик, І. Багмут, Д. Фельдман, О. Кундзіч.
85 ФРОНТу, на якій було «ухвалено» самоліквідуватись і
вступити у ВУСПП.
Закінчився останній організаційний етап творчої діяль-
ности М. Хвильового та його однодумців. Замкнулася до
ба літературної дискусії і відносно ліберальних часів 20-их
років.*)
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.