(Перший лист до літературної молоді)
І
В одній із своїх брошур Шпенґлер5 так сказав:
— «Баха й Моцарта я ставлю на недосяжну височінь,
але відціля нема ще конечної потреби називати художника
ми й мислителями тисячі писак та філософів обивателів
наших великих городів».
І далі:
— «Прогрес мистецтва доводять факти, а не логічні
доводи».
Ми цитуємо зі Шпенґлера спеціяльно для того, щоб
трохи подратувати «сатану в бочці» з гопаківсько-шарова-
ристої (наш власний образ), тепер ультра-червоної просві
ти. До речі: боїмось, що наші опоненти перший раз чують
таке прізвище, отже, мусимо запевнити: Шпенґлера в гар-
тованських списках і серед «олімпійців» нема і для того,
щоб знову і знову подякувати Троцькому за клясичнии
афоризм:
— «Коли Вардин6 зіб’ється на таблиці множення, а Ве
ронський7 у цьому зійдеться з білогвардійцем, що знає
аритметику, то тут для політичної репутації Воронського
поганого ще нема».
Нарешті, ми цитуємо зі Шпенґлера для того, щоб ще
раз і ще раз сміливо і з спокійною совістю підкреслити
свою солідарність з фашистським мислителем в тих «заса
дах» про мистецтво, які були й будуть аритметичною аксі
омою для всіх часів, для всіх народів і для кожного клясо-
вого суспільства.
Як бачите, ніколи «олімпійців» шлях не зійдеться зі
шляхом літературних спекулянтів і профанаторів молодо
го мистецтва; як бачите, буде великою помилкою гадати,
що Генерація молодих пролетарських письменників розгу
биться в час наступу бойової макулятури. Інтелектуальні
69 здібності її ще не зрадили і — напевне — не зрадять. Та й
історія ніколи не робила нонсенсів!
Саме це і перш за все це мусить знати та талановита
літературна молодь, яка тепер уперто працює над собою
по глухих закутках республіки і поволі вкрапляється в
«олімпійську» фалангу.
І да буде це передмовою, а тепер по суті.
Ц
«8іпе іга еі зШеїіо», цебто: без гніву й симпатії, як ска
зав Тацит, сильний, між іншим, оратор проти різних сви
стунів і провокаторів. Подивимось об’єктивно на сьогод
нішню мистецьку ситуацію і подамо й собі кілька елемен
тарних засад.
Останніми часами стало модним говорити про «розхо
дження» «молодих» пролетарських письменників зі «стари
ми» теж пролетарськими письменниками. Дійшло навіть
до_ того, що хтось — на основі цих «розходжень» кинув
«тезу» про народження другої генерації пролетарських
мистців. Як і треба було чекати, цю тезу підхопили літера
турні спекулянти і зчинилась, зі слів одного критика, «ре
волюція». На арену виступили вогонь і дим — передумова
кожної баталії.
Отже, понюхаймо того диму і подивімось на вогонь.
Поперше:
Коли говорити про «другу генерацію», то чому не наз
вати її третьою? Бож — послідовно — перша: Чумак, Ми
хайличенко і т. д., друга: Сосюра, Йогансен і т. д., третя:
Усенко, Іванів і т. д.
Ми гадаємо, що цю необережну «тезу» було кинуто в
стані афекту, і вона не має під собою ніяких підстав. Бо як
ви поділите пролетарських мистців? Віком? Тоді до відома
вашого: серед так званої «молоді» є літератори старіші за
нас, «олімпійців». Чи може ви маєте на увазі художню по
тенцію? І тут помиляєтесь: нема і не буде прикладів в істо
рії літератури, щоб якесь покоління встигало висловитись
70
за 5—6 років: письменник — не американська машинка, а
твори його — не полтавські галушки.
Отже, «теза» про другу генерацію прислужиться тільки
темним особам, що використають її в своїх цілях. Отже,
вона то й є тим димом, який — з часом — розвіється буй
ним вітром «олімпійським».
Подруге:
— Єсть безперечно, й вогонь. Це саме та «друга Генера
ція» (звичайно, без свистунів), що, на наш погляд, однією
своєю частиною (більш дорослою в інтелектуальному,
емоціональному й якому хочете напрямку) мусить поступо
во, але органічно зливатися із «олімпійцями», а другою
(малограмотною, але талановитою) — утворювати резерв,
що й ляже в основу «народження» через десяток-півтора
справжньої другої Генерації.
Тільки так треба розуміти цей вогонь. Тільки так тре
ба поділяти сучасних пролетарських мистців. Інші «тези»
лише розпалюють пристрасті та гальмують справу розвитку
нової пролетарської літератури. На інших тезах — знову
повторюємо і трохи конкретніш — деякі людці наживають
собі «общественні» капітальчики, а з робітників і селян ро
блять, замість корисних радянських журналістів, припустім,
нікому непотрібних віршомазів та інших борзописців.
Як бачите, на вогонь «олімпійці» покладають великі
надії, і не їхня вина, що смердючий дим утворив між «мо
лодими» й «старими» штучну завісу. Коли брати наші
принципові розходження, то можна говорити тільки про
одне. Фігурально це буде так:
— Зеров чи Гаркун-Задунайський?8
— Европа чи «просвіта»?
Для кожного з нас ясно, що молоде мистецтво без тех
нічної допомоги радянської інтелігенції ніколи не стане на
ноги. Кожний з нас, доки він плутається в «універсалах»,
«плятформах»та «маніфестах», почуває себе господом-бо-
гом; варто ж йому одійти від «логічних доводів» і доказа
ти свою правоту «літературним фактом», як він перехо
дить у стан розгублености.
71 В чому ж справа?
А справа в тому, що нас не озброєно тією мистецькою
технікою, яку має кваліфікований мистець. І зовсім не ви
падково, що в робітничо-селянських літературних органі
заціях завжди налічуємо чималий відсоток інтелігентів:
тільки вкупі з останніми робітничо-селянський письменник
творить нові мистецько-громадські цінності, тільки з ними,
за їхньою безпосередньою допомогою, він кінець-кінцем і
сам становиться інтелігентом в кращому розумінні цього
слова, цебто, в даному разі — спражлім письменником.
Отже, коли це так (а це безперечно так!), то знову фі
гуральне запитання:
— Зеров чи Гаркун-Задунайський?
Ми, «олімпійці», з повною відповідальністю за май
бутнє нового мистецтва, заявляємо:
— Для пролетарської художньої літератури без всяко
го сумніву корисніш — гіперболічно — в мільйон разів ра
дянський інтелігент Зеров, озброєний вищою математикою
мистецтва, ніж сотні «просвітян», що розуміються на цьо
му мистецтві, як «свиня в апельсині», що на сьомому році
революції раптом зробилися революційніші від самого Ле
ніна, і тепер виступають по різних радянських журналах з
«червоними» фразами під прізвищами якогось «ця» чи
«енка».
Таке кардинальне, воістину принципове запитання, ста
вимо ми літературній «молоді», і на нього вона мусить від
повісти… Коли не нам, то самій собі.
Чому ж ми так добиваємось цього?
Чи нема тут якогось гартованського «підвоху»?
Ми гадаємо, що в зв’язку з прискоренням так званої
українізації, пролетарське мистецтво попадає в тимчасову
небезпеку:
— «Сатана в бочці» з гопаківсько-шароваристої «про
світи» вилазить зі свого традиційного кубла і хмарою су
не на город. Буде великою помилкою гадати, що це «під
вівся чорнозем», — той мистець, до якого Тичина «посилав
свої нерви». Безграмотне міщанство — от хто. Це саме та
72
«рідненька просвіта» в вишиваній сорочці і з задрипансь-
ким світоглядом, що в свій час була ідеологом куркульні.
Тепер, в силу своєї безпринципности, загубивши до того
під собою ґрунт та намацавши несподівані для себе мож
ливості (прискорена українізація), вона робиться «черво
ною» і йде «селозувати» (певніш — профанувати) міську
пролетарську культуру.
От що треба завжди пам’ятати «молоді», і тоді між на
ми не буде розходжень.
За доказ актуальности наших засад, візьмімо дальші
рядки даного листа.
Перш за все, дозвольте ще раз запевнити «молодь»,
що ми, «олімпійці», ніколи не були патріотами Гарту. Бо й
справді: не «крокодилячу воду» ми пролили б на якийсь
новий талановитий твір когось із «молоді», а — висловлю
ючись трохи сентиментально — щирі й гарячі сльози радо-
сти оросили б його.
Тому то й просимо ми не шукати задньої мислі, бо
справа зовсім не в Гарті, а в одному з «енків», що явля
ється на сьогодні одним із авангардних бійців стривоже
ної «просвіти». Послухайте як він «плутає» «молодь» і роз
палює пристрасті:
— «Представники Плугу й Гарту розійшлися в погля
дах, а це розходження, звичайно, випливало з самої різни
ці обох організацій, головним чином ідеологічної плятфор-
ми» (журнал «Знання»).
Чуєте? До цього часу ми гадали, що Плуг і Гарт різ
няться між собою територіями впливу, а за «енком» вихо
дить «зовсім навпаки»: головна різниця — це ідеологія.
Другими словами, коли Гарт узяв за свою ідеологію по
стуляти компартії, то Плуг — за «енком» — очевидно, має
на увазі «просвітянську» ідеологію. Гадаємо, що це зовсім
не так, і напевне не так для тієї частини Плугу, що зветься
«молоддю» і для тієї, що має партквитки.
Навіщо ж це «енко» так набріхує на свою організацію?
Читайте далі — і зрозумієте його:
— «Злиття Плугу з Молотом або Гартом чи якою ін-
73 шою із пролетарських організацій, буде помилкою, скрив
ленням ленінської лінії, як аналогічно дуже хибним було б
злиття, припустім, комнезамів з профспілками».
От, бачите, навіщо. Він страшенно боїться злиття Плу
гу з Гартом (Молот тут для красного слівця, бо це — як
всім відомо — так би мовити, колоніяльне володіння «ен-
ків»). Так, він страшенно боїться цього злиття, бо не хоче
повертати на задрипанки. Відціля й ідеологічні розходжен
ня і наклеп на свою організацію. Чуєте, як він клянеться
«комуністичним богом» — «ленінською лінією»?
Висунувши такі основні «засади» далі «енко» розпалює
страсті, так би мовити, обробляє «молодь»:
— «Гартованський з’їзд демонстративно покинули
представники ВАППу9, Забоя9, Плуг приєднався до цих ор
ганізацій».
Чуєте? Гартованський з’їзд покинули всі організації.
Чуєте? Всі! Але коли це було? Ніколи! Та бачите, для
«просвітянина» ще не написано правил етики, а баталія
між організаціями йому так потрібна, як «мутна
водичка»… для рибки. Не дарма ж він далі аж «захльобу-
ється» «комсомольською» революцією в Гарті, вихваля
ючи на всі лади народонаселення зі своєї «молотівської»
колонії.
Але «енко» все таки страшенний боягуз і більш за все
він боїться «олімпійців». І от, знаючи, що останніх най
більш в Гарті, він, щоб нейтралізувати, хоч формально,
своїх лютих ворогів, утворює «засаду» про доцільність
одноразового входження «в дві співзвучні організації», ве
де наступ на Гарт і претендує на входження до нього.
— «Гарт не зумів і не хотів (скаржиться «просвітя
нин») поширювати свого впливу на низи, ніби боявся цих
робітничих корявих письменників, обережно приймав до
себе навіть таких, що вже виявили себе кваліфікованими
письменниками».
Чуєте, як співає? Але кого ж то він розуміє під «коря
вими»? Молодих робітничих кореспондентів чи молодих
робітничих художників? Припустім, перших. Але на пер-
74
ших компартія і взагалі здоровий розум «впливати» не
рекомендують, бо «впливати на них за рецептом «енка»,
значить організовувати їх у «плужанську» чи «гартован-
ську» партію. Отже, припустім, других. Але, припустив
ши других, доводиться визнати, що художники «не варени
ки з гурдою» і на замовлення їх не наліпиш, це трохи не
такий матеріял, як «просвітяни»: що було — те забрали.
Виходить, прийшли до порожнього корита? Ні! Тоді
може це була спекуляція або йолопів вибрик? Теж ні! Що
ж тоді?
Бачите, за машкарою «робітничих корявих» нам вид
но похабну фізію «кваліфікованого письменника» із без
смертної «просвіти». Це він хоче до Гарту. Це ж безгра
мотний «енко» поривається закріпити за собою позиції,
щоб відогравати не послідню ролю в розвиткові проле
тарської літератури. Він же так щедро — направо й наліво
— буде роздавати ярлички «кваліфікації». Що йому до то
го, що якийсь Хвильовий, маючи про свою творчість де
сятки статтей і рецензій, й досі не тільки не насмілиться
говорити про свою кваліфікацію, але й непевний в тому,
що він має право називатись письменником. — Яке «енко-
ві» до цього діло! Він зробить «жовтенят» кваліфіковани
ми письменниками, і буде мати гарний ґешефт.
І залишається нам, «олімпійцям», сказати тільки:
— Нещасна кваліфікація! Нещасна та молодь «із ни
зів», що її «енко» зробив кваліфікованою!
От відкіля йде порівняння мистецтва з комнезамами й
профспілками. Саме відціля й пішли наші «розходження» з
молодою молоддю та безглузда профанація пролетарсь
кої літератури. «Сатана», використавши сприятливий мо
мент, виліз із «бочки» і, ставши на чолі сучасної літерату
ри під прізвищами «ців» та «енків», побідно вигукнув:
— «Спитають, чим скінчиться? Побачимо! В перспек
тиві утворення Всеукраїнського центру пролеторганізацій
на чолі з Молотом (знову нагадуємо: колонія «енків). При
таких перспективах нема нічого лихого в сучасній літера
турній полеміці. В суперечках народжується істина».
75 Так кінчає свою статтю наш відважний «селозатор».
Чуєте? В перспективах він нічого не бачить для себе лихо
го. Чуєте, «молода» молодь? «Енко» знає, що тільки в су
перечках він буде «ловити рибку». Чуєте його істину? Він
не хоче літературних фактів, що ними доказується процес
мистецтва, бо це шпенглеровщина, а він «червоний». Він
хоче «логічних доводів», суперечок, бо без них він зали
шиться обезброєним і мусить виїхати до «задрипанської
просвіти». Чуєте, «молода» молодь: рвіть рішуче з «олім
пійцями», бийте Гарт!
НІ
Але «енко» не б’є, а прямо «жарить» дуплетом. Під
одним прізвищем, щоб завоювати симпатії в «молодої»
молоді й утворити для себе ґрунт і базу, він робить «жов
тенят» кваліфікованими письменниками та нацьковує «мо
лодих» на «старих». Під другим прізвищем він з «глубоко-
мисленним вираженієм во взорє» береться говорити про
критику, не поминувши й тут випадку спекульнути на хво
рому шанолюбстві молодих авторів та «лягнувши», між
іншим, одного з «олімпійців», саме Хвильового.
Отже, візьмімось за другого «енка» і подаймо й собі
кілька засад про критику.
Ахіллесовою п’ятою українського пролетарського
письменства є не стільки брак відповідної критичної літера
тури й критики, скільки брак самої літератури, що її варто
було б критикувати. Велику російську критичну плеяду —
Бєлінського, Добролюбова, Чернишевського — в їх літера
турному розрізі — породила не менш велика плеяда пись-
менників-художників. Коли б не було Островського, при
пустім, не було б і «Темного царства». Теж саме й про Ле-
сінґа, Брандеса і т. д.
Отже, зовсім не випадково, що навіть сьогоднішні кри-
тики-марксисти, соціологи, і досі звертаються до минуло
го. Аналізуючи його, вони — в кращому разі — роблять ті
чи інші загальні висновки, що так чи інакше і дуже непев-
76
но торкається продукції пролетарських мистців. Візьмімо
за приклад Коряка. Хоч одну статтю написав він про тво
ри сучасних революційних письменників?
— Жодної!
Декому здається, що тут відограє ролю зайва обереж
ність, сам Коряк, очевидно, з’ясовує тим, що він не критик,
а історик літератури, а ми запевняємо:
— Тут глибші причини і одною з них є пустельний
стан молодого письменства.
І справді: про що писати? Десяток-два грамотних опо
відань та 50-100 талановитих віршів? І все це протягом
кількох років? Очевидно, скарги на те, що на мої, мовляв,
твори не звертають уваги, є белькотіння того чи іншого
ґатунку. Думка в критика породжується, коли він в творо
ві бачить теж думку, а не бездарні візерунки. Правда, з
історії літератури ми знаємо й випадки, коли майбутніх
корифеїв «замовчували» але — теж правда — таких кори
феїв ми налічуємо одиницями і вони — до речі — нічого
не мають спільного з «просвітянською» графоманією.
Так стоїть справа з «замовчуванням».
Але друга категорія графоманів, навпаки, скаржиться
на велику кількість критиків, що не дають їй ходу. Тут і
«сиві дідусі», і «олімпійці», і якісь навіть «бігунці». «Ідеоло
гом» даної категорії на даний випадок буде другий із «ен-
ків», цебто яблучко з тієї самої яблуні.
Отже, беремо це яблучко й кусаємо. Випадають два
зернятка: це претенсійні філософсько-просвітянські «заса
ди».
Перша:
— «Критикою іменується здорове, на ґрунті вимог сьо
годнішнього дня, обговорення твору з єдиною цілею вста
новлення вартости твору: тако художньої, яко й читабель
ної».
От вам «перл» «молодого» філософа «енка», що — до
речі — віком коли не старший за нас, то й не молодший,
який ні в якім разі нічого не має спільного з тими «коряви
ми» письменниками, що за них піклується другий «енко».
7Т Отже, слухайте, що таке критика і повчайтесь, саме таке
визначення дають у нас по задрипанках! І потім у нас ху
дожність протиставляють читабельності «тако яко». У вас
не так? Шкода!
Друге:
— «Та літературна продукція, яка служить на користь
будові життя, яка родить слідом за собою потрібні наслід
ки (вчіться образної мови в «енка») є, перш за все, потріб
на й необхідна література».
Чи не «перл?» Чи не визначення? А як воно могло ви
текти з першої «засади» — це не ваша справа. Де логіка?
Це теж не ваша справа! Але запитання «енкові» ми все та
ки поставимо:
— Бухарін10, припустім, що його, очевидно, й філосо
фи з «просвіти» вважають за людину, яка «до мозків про
сочилась вимогами часу», дає хвалебну статтю про Хуліо-
Хуреніто”, бо вважає, що ця «літературна продукція слу
жить на користь будові життя і родить за собою потрібні
наслідки». А от Родов — ідеолог «енків» — вважає зовсім
інакше і називає цей твір контрреволюційним. От ми й пи
таємо: чи є Хуліо-Хуреніто «потрібною й необхідною лі
тературою», чи зовсім навпаки? Га?
Такі дві основні «засади» цієї високо кваліфікованої
статті. Решта в ній якесь белькотіння ображеного невдач-
ника і скажена піна на голови «олімпійців»,і«сивих дідусів»
еіс. І хочеться нам поставити ще одне запитання, але вже
до «молодої молоді».
— Невже ви не бачите, що й це наше «розходження» з
«енком» витікає по суті з того ж кардинального розхо
дження: «Европа чи просвіта?» Невже ви з нами, «олімпій
цями», не погоджуєтесь, що таке безграмотне в своїх
основних «засадах» белькотіння треба надсилати без пере
садки до редакційного кошика, що такі «твори», щоби во
ни не компромітували радянської преси, можна вміщати в
часописах тільки, як зразки графоманії й літературного ху
ліганства? Невже ви гадаєте, що автор таких «засад» може
збагатити нашу пролетарську літературу?
78
От вам уривок з «конкурсового» оповідання г-на «ен
ка» цебто того, краще якого він протягом ближчих років,
безперечно, не дасть, оповідання, що на ньому «сивий ді
дусь» Дорошкевич12 написав: «це не манах, якийсь Роком-
боль. Друкувати не варто»; оповідання, що ним як доку
ментом похваляється автор, що його по-циганськи вихва
ляє перед молоддю він же, що про нього написав такими
жалісними словами той же «белетрист»: «рецензія відогра-
ла свою ролю і корисний для селянства твір (хвали себе,
гречана кашо!) залишився не надрукованим».
Так от вам уривок з цього документу-оповідання:
— «Трошка з ногами кинувся в гущу.
— Залишіть бійку! Стріляти буду! Були вже не люди
— звірі. Нічого не чули.
Трошка тричі вистрілив вгору. Не помагало. Ніякої
уваги.
— Хлопці, стріляй вгору!
Пачками стріляли хлопці з самоохорони.
Ніхто не чув. Живе м’ясо гадюкою звивалось, напру-
джувалось і розходилось в усі боки!
Кость уп’явся комусь у горло.
— Жив… Кохався… у… у…
Насилу Трошка з хлопцями одірвав Костю од нього.
— Що ти за чоловік, скажи мені?
— Землі мені дай… Дай пожити мені…
Я хворий на землю…».
І т. д., і т. п. Словом, «пришта», як каже в цьому ж та
ки конкурсовому оповіданні «енко». Але як на вашу думку:
де це діється? Де це м’ясо розходиться в усі боки? (Ну і
образ! Умри «просвіто» — краще не напишеш!). Так де це?
Ніколи не вгадаєте, бо це діється в манастирі на «за
гальному зібранні». Та й де вам угадати, бож ви добре
знаєте, що селянське «загальне зібрання» не тільки від пач
ки, але й од одного поганенького вистрілу розбіжиться.
Такого «цинденту» Копистка не злякається, а Кость, їйбо-
гу, буде тікати, що й штани загубить. Бачили ми, «олім
пійці», такі «сторії»: «пукне» хтось — і вже «загальне зі
брання» корова язиком злизала.
79 А потім: які це селяни вигукують таке мелодраматич
не: «Я хворий на землю!». Чули ми: «хворий на голову»,
але це інша справа. І тому зовсім не дивно, що «енко» в
своєму «конкурсному», вибачте за вираз, оповіданні зро
бив і монахів Рокомболями, хоч може й не знав, що це за
птиця: «інтуіцією», як каже Сосюра.
На жаль, ми не маємо більше можливости навести ще
кілька «перлів» з цього оповідання, щоб запевнити «моло
ду» молодь, що ми нічого поганого не робимо для моло
дої літератури. Віримо, що вона вже з нами солідаризува
лась. Бож подумайте, що робиться: графомани не тільки
претендують на безоговорочне вміщення своїх творів в по
важних журналах, але вже вимагають, щоб їхні твори бу
ло премійовано.
Отже, й відціля спекуляція на довірливості молодняка.
От чому вони оперують різними інсинуаціями і клянуться
«червоною просвітою». Воістину: таку безсоромність і та
ке нахабство можна чекати тільки від синів похабного «са
тани» з ультра-міщанської «бочки». Бо коли раніш «енки»
робили висновки на «беззахисних» літераторів, як от До-
рошкевич, то тепер вони вже лізуть на «олімпійців». Шко
да тільки, що вони не розрахували своїх сил, не поцікави
лись силами «олімпу». Боїмось, щоб не пішов і сам «сата
на» знов на свої задрипанки, висловлюючись фігурально й
вульгарно, — з обвислим хвостом.
А втім знову: «зіпе іга еі зШо’іо». Не тому ж ми пише
мо свою статтю, що нас цікавлять сіренькі «ці» та «енки»
— нашу статтю призначено спеціяльно для «молодої» мо
лоді, що їй ми з’ясовуємо суть нашого єдиного розходжен
ня:
— Европа чи просвіта?
Отже, зрезюмуймо сказане нами і спробуймо зробити
висновки.
Ніколи не було стільки можливостей для розвитку
української пролетарської літератури і взагалі літератури,
як тепер, у нас, в республіці Комун.
Але й ніколи не було такої безшабашної свистопляски
80
в тій же українській літературі, як за наших днів. Варто
якомусь «енкові» одержати членського квитка від письмен
ницької організації, як він уже вважає себе — в мистецькому
розрізі — цілком непогрішним. А коли він називає свою
річ «Нечаївська комуна» або «Біля тракторів», то такий
твір віднині стає святою «плащаницею». Треба мати бага
то громадської мужности, щоб кинути цю бездарну «Неча-
ївську комуну» в редакційного кошика; треба мати за со
бою солідний революційний стаж, щоб зробити критичний
«двойний нельсон» такому творові. Бож подумайте: — «ен
ко» «червоний», «енко» зробився до того червоним, що на
віть «одкрив Америку»: революцію робили не дегенерати;
до того «червоним» що навіть почав під прізвищем «ця»
«комунізувати» маси в радянських часописах.
«Енка» — не трож! Він тепер модним став.
І, звичайно, в «сатанинській» свистоплясці губиться
справжня талановита молодь. Частина з неї, замість пов
читись, підпадає під впливи «енків» і робиться «кваліфіко
ваними письменниками», заполоняючи ринок «червоною»
графоманією; частина, що її приголомшили і збили з пан-
телику «оргинальні» статті різних безграмотних «ців» та
інших «енків», — сидить десь у закутку і вичікує. А в ре
зультаті «молода» молодь за кілька років не дала жодної
путньої книжки, — це тепер, коли стільки можливостей, це
тепер, коли йде доба відродження, коли ми стоїмо напере
додні небувалого розквіту молодої літератури!
Отже висновки:
Перший:
— Треба негайно на настирливе запитання: «Европа чи
просвіта», відповісти: — «Европа». Це тим більше потріб
но, що в той час, коли вже чути побідні кроки азіятського
ренесансу, — в цей час «сатана» повів нестримну й рішучу
атаку зі своєї «бочки» на город, на міську культуру.
. Другий:
— «Молодій» молоді треба вчитись, вчитись і вчитись,
як говорив Ленін, і тоді вона побачить, що «розходження»
є тільки провокація різних «енків». Справжня мистецька
81 молодь зі своїми творами не поспішає, бо знає, що від цін
них пролетарських річей жодний «олімпієць» не одмовить
ся. «Молода» молодь мусить поважати художню літерату
ру і знати, що звання художника чомусь обов’язує, що за
служити його не так то легко: для цього треба придбати
багато життьового досвіду і добре знати старе мистецтво.
«Молода» молодь мусить, нарешті, довідатись, що причи
на ходкости макулятури криється не в «читабельності», а в
простісінькій українізації, яка примушує деякі благодійні
установи купувати її тюками і зносити в підвали, де її гри
зуть і читають звичайнісінькі миші.
Третій:
— Треба негайно «одшити» або, принаймні, поставити
на своє місце різних писак, що вміючи сяк-так зробити ре-
портьорську замітку, тикають свого носа в мистецтво й —
більше того — намагаються керувати ним. Тоді ясно ста
не, що так зване масове мистецтво є продукт упертої робо
ти багатьох поколінь, а зовсім не «червона» халтура. Про
стота й ясність Толстого — це мистецтво найвищої квалі
фікації. Але з’явилось воно на «закаті» потенціяльних мож
ливостей російської буржуазії й дворянства. Що ж до маси,
то краще дамо їй, поки що, Сінклера13 в мільйонах екзем
плярів.
Четвертий:
— Треба вже знати, що перша фаланґа (не генерація)
пролетарських письменників виникла на переломі двох
епох, в розпалі романтичної доби, коли вмирало старе су
спільство і народжувалось нове. Отже, не «енкам» («енки» на
цьому тільки спекулюють), а справжньому молоднякові
типи (і люди взагалі) наших творів не завжди будуть
близькі. Але із цього не треба робити похабних висновків,
а заглянути в своє нутро й чесно сказати:
— Так, його люди мені чужі. Але бачу я, що «олімпі
єць» не тільки любив революцію, але й любив пролетарсь
ке мистецтво. Полюблю ж і я його. Пройду і я той раді
сний путь помилок: бо тільки той не помиляється, хто жи
ве «на шармачка».
82
П’ятий:
— Нове мистецтво утворюють робітники й селяни.
Тільки з умовою: вони мусять бути інтелектуально розви
неними, талановитими, геніяльними людьми. Хто цього не
розуміє, той — дурень. А хто це розуміє і мовчить — той
спекулянт.
Шостий, останній:
— Молодь мусить бути ще етично-чистоплотною.
Савченківщина14 не тільки шкодить молодій літературі,
але й утворює ганебну свистопляску. Не треба розшифро
вувати псевдонімів тих авторів, що цього не хочуть. Не
треба лазити по столах «олімпійців» з фотографічними
апаратиками, щоб зфотографувати надписи на цьому столі і
таким чином придбати ще один «документ». Не треба за
глядати в чужі редакційні портфелі. Не треба… і т. д., і т.
п.
От наші поради і висновки для «молодої» молоді. Ми
віримо, що вона, яка гряде утворити могутній ренесанс,
піде нарешті тим шляхом, що його вказує історія.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.