«Не искушай меня без нуждьі».
Таким чином, ми мусимо тепер вияснити «причину всіх
причин». Але раніш, ніж зробити це, дозвольте розчарува
ти читачів. Справа в тому, що «наивеселішии критерій»
спровокував нашого «незрівняного маестро» — Дон-Кіхота
«невідомих обріїв загірньої комуни». Допіру він, виясняючи
питання літературно-ідеологічних центрів, з властивою йо
му ексцентричністю підкреслив, що єдиною легалізованою
ідеологічною організацією може бути тільки ВАПЛІТЕ.
Цією категоричною заявою він дав ще один козир у руку
нашого партнера. Дозвольте тепер вибити й цей козир.
Отже ВАПЛІТЕ — сіль землі. ВАПЛІТЕ — історичний
фактор. ВАПЛІТЕ — те пише. Словом, ВАПЛІТЕ не тільки
імпозантний чинник на літературному бездоріжжі, але й
якесь пугало, чортик. Так допіру одрекомендував Вільну
Академію наш Дон-Кіхот. Отже, мусимо заспокоїти чита
чів: нічого страшного нема. Нам треба було показати тіль
ки, до чого може довести вразливу людину цей «наивеселі
шии критерій». Ми знайшли за потрібне підкреслити, як
розпалює «бойові, клясові» страсті така постановка питан
ня. Звичайно, ВАПЛІТЕ мусить взяти на себе історичну ролю
в розвиткові пролетарського мистецтва. Але в якому ви
падку Вільна Академія буде претендувати на декретовану
ідеологічну гегемонію в літературі? В тому випадку, коли,
за пропозицією тов. Пилипенка, відповідні органи знай
дуть потрібним декретувати існуючі літературні групи, як
«громадські, масові, клясові, бойові організації, що захи-
279 щають інтереси свого громадського колективу своєю збро
єю — мистецтвом». В цьому разі ми не мислимо собі, щоб
пролетарська організація (а за таку вважає нас і тов. Пили-
пенко) не була декретованим ідеологічним гегемоном в
літературі. Гегемоном не літературного стилю, а гегемо
ном над мистецькими ідеологіями різних дрібнобуржуаз
них угруповань.
Але справа в тому, що ми не Вапп, а «Вап» з «Літе», і
ми розуміємо: літературною справою керують не вульгар
ні марксисти, а витримана ленінська партія, отже і легалі
зованих бойових організацій ніхто насаджувати не буде,
себто ніхто не буде виходити з клясового критерія при ор
ганізаційному розподілі літературних сил. А оскільки це
так, то і єдиним ідеологічним центром (і в політиці, і в ми
стецтві — і в чому хочете) с ніхто інший, як… компартія і
її авангард. Цього ми ніколи не забуваємо, тому й органі
зацію свою назвали — «Вільна Академія Пролетарської Лі
тератури». Що це значить? А це значить, що в часи НЕП-у
ми, як тактики, вважаємо за шкідливе ділити мистецтво на
бойові клясові організації. Ми не назвали — «Пролетарсь
ка академія», ми назвали — «Академія пролетарської літе
ратури». Пролетарська, оскільки вона пролетарська, підмі
нює собою партію, претендуючи на безгрішність — це раз.
Подруге: фактом свого існування вона дає привід іншим
соціяльним угрупованням вимагати своїх мистецько-ідео
логічних центрів. Щождо «Академії пролетарської літера
тури», то тут справа зовсім інша. Це академія не пролетар
ська, себто не безгрішна, а та, що хоче стати пролетарсь
кою. Це є місце учоби й заглиблення революційних пись
менників в добу «передишки». Це є громадський інститут
марксистської естетики. В цьому сенсі наша академія і му
сить відограти історичну ролю. От чому сюди можуть по
пасти і ті літератори, які вийшли з села.
Чуєте, Сергію Володимировичу? Розумієте, що це та
ке? Це с стратегія переходового періоду в мистецтві. Отже
одмовтесь, будь ласка, від «наивеселішого критерія». Не
нервуйте нашого Дон-Кіхота, не розпалюйте «бойові, кля-
280
і страсті». Повірте нам, що ми таки поставимо вам то
го «нерукотворного пам’ятника», якого обіцяли . в «Камо
г
рядеши».
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: «КРИТЕРІЙ» НАЙВЕСЕЛІШИЙ І НАШ
Наступна: МАСОВІЗМИ – МОСКОВСЬКИЙ І ВАШ