Ви обидві русокосі,
І один над вами Бог.
Будьте так, як були досі,
Серце — в вас обох.
Д. Загул (робітничо-селянський поет,
член Плугу)
Так що ж то за «причина всіх причин»? — питає нас
знервований тов. Пилипенко. А «причина всіх причин» є
ніщо інше, як літературний масовізм чи то масовізми —
московський і ваш. І тому це причина причин, що масо
візм хоч і туманне, але надто привабливе гасло. Наші «ма
совики», страждаючи на обмеженість, не здібні зрозуміти
це гасло, як гасло (і як фактор в дійстві), подібне до «про
світительства», як фактор змінного типу. Вони прийняли
його як абсолютне правило революційного порядку, як
правило, що зовсім не залежить від стратегії переходово
го періоду. В цьому їхня помилка. Тому вони й негідні
доміркуватись, чому масовізм у давній репрезентації в яко
мусь 19 році був явищем позитивним, сьогодні — він яви
ще цілком негативне. Багато з них цілком щиро гадає, що не
вони, а саме ми надихались реакційного повітря. Вони не
діялектики.
Що таке «масовізм»? Масовізм, як і «просвітитель
ство», є метода виховання масової психіки, є перш за все
— політика. А оскільки це так, то він і мусить бути жи
вим і гнучким апаратом. Як гасло, поза часом і місцем, ми
283 масовізм приймаємо, бо цей термін не має «просвітитель
ських» традицій. Але прийнявши його, ми конкретизуємо
це гасло так, як вимагає того дана соціяльно-економічна
ситуація. Інакше кажучи, ми не забуваємо, що масовізм є
політика. Справа навіть не в тому, як ми розцінюємо
«письменників і сутрудовників художнього відділу стінга
зет та рукописних журналів». Справа в тому, яким шля
хом ми поведемо їх. Ми гадаємо, що цим «сутрудовни-
кам» треба дати вихід у гуртки мистецької самоосвіти.
Тов. Пилипенко вимагає для них «автономних» ідеологіч-
но-клясових «бойових» центрів. Неможливість і злочин
ність існування при диктатурі пролетаріяту кількох легалі
зованих ідеологічно-клясових літературних організацій ми
вже доводили. Дозвольте тепер припустити ще існування
єдиного масово-ідеологічного центру, симпатизуючого
пролетаріятові.
Хоч як вам обридло вислухувати всі ці заяложені істи
ни, але ми не хочемо залишати жодного сумніву щодо на
ших тверджень. Повірте: нам, романтикам, ще важче три
мати себе кілька місяців на такій буденщині.
Отже, беремо масовізм у старій конкретизації, але під
керівництвом чи то тов. Пилипенка, чи то тов. Лелевича.
Поперше: що таке мистецтво в культурно-клясифіка-
ційному пляні? Це не що інше, як найвищий відсвіт куль
тури. Таким чином, щоб показати цей найвищий відсвіт,
для цього треба мати наперекір Шмітові й Пилипенкові
багато «якісних» даних, для цього треба пізнати цей найви
щий відсвіт чи то вогнем своєї надзвичайної інтуїції, чи то,
маючи відповідний хист, — через велику культурність.
Словом, ми примушені ще раз сказати: творити те, що на
зивається мистецтвом, може не кожна людина, навіть не
кожна культурна людина. Коли ж це так, то чи є рація
збивати з пантелику сотні й тисячі малокультурних робіт
ників і селян, запевняючи їх, що волею революції вони му
сять одійти від своїх станків і плугів і утворити нове ми
стецтво? Володимир Ілліч цього ніколи не думав. Найя
скравішим доказом тому є його помітки до статті пролет-
ш
культівця Плетньова, «куди й надсилаємо читачів». Мало
того: з приводу масовізму він замовив спеціяльну статтю
тов. Я. Яковлеву. От що написано в цій, зредагованій тов.
Леніним, статті:
Невже це піде на користь революції, коли з ти
сячі кращих робітників-революціонерів, що по рівню
своєму стоять вище робітника середняка, ми зроби
мо артистів, клясове становище яких робить їх в ма
сі чимсь середнім між босяком і дрібним буржуа і
що їх тепер все більш захоплює стихія непу?
Такий погляд був на масовізм у мистецтві нашого вчи
теля. Тов. Ленін не хотів із «кращих робітників» робити
поганих артистів, «щось середнє між босяком і дрібним
буржуа». Але звичайно, не треба і змішувати, як це робить
тов. Пилипенко, мистецькі організації з лікнепами. Зро
бивши за «теорією» Шміта всіх «сутрудовників стінгазет» ми-
стцями, наш ідеолог ставить таке патетичне запитання:
— Хто зважить, що для розвитку культури важливіше
й корисніше: праця десятків тисяч ліквідаторів неписьмен-
ности, чи праця академії наук?
Це, звичайно, метафізика, і людина, яка поважає себе,
не буде робити таких протиставлень. Бо й справді: «що
важливіше й корисніше»: чи ЦК партії, чи тисячі комгурт-
ків. Хіба так можна ставити питання? (Ах, ні, «просвітите
лі»: вічно вони поділяють неподільне! М. X.). А втім, при
пустім, що «важливіше і корисніше» ліквідатори непись-
менности. Але хіба це щонебудь доказує? Треба і справді
бути ідіотом, щоб заперечувати існування і «важливість» лік
непу. Справа ж іде не про лікнеп, а про мистецтво. Справа в
тому, що саме і ми хочемо зробити з Гарту і Плугу звичай
ний лікнеп, з ухилом у мистецтво, а от ви, Сергію Володи
мировичу, не хочете. І не хочете ви тому, що ви самі не зна
єте, чого ви хочете. Як будуть ваші ліквідатори мистець
кої неписьменности ліквідувати цю неписьменність, коли
їхній керівник і вождь сам визнає, що в мистецтві він ні
чорта не розуміє (ми цьому од душі віримо! М. X.). Біль
ше того: ми, визнані вами «академіки», — ми ніколи не
285 візьмемось за таку відповідальну працю, як ліквідація ми
стецької неписьменности, бо ми поважаємо себе. Треба
підвищити загальний культурний рівень маси, а ви нам пропо
нуєте гратись «в бірюлькі». Не практик ви, тов. Пилипен-
ко, і зовсім не розумієте, чого потребує маса. Не здібні ви
бути нашим ватажком у культурній революції.
Такий один бік масовізму — і нашого, і московського.
Але цей бік, до речі, кращий. Другий — це вже найсправ-
жніша позолочена пілюля. Саме ця пілюля і викликала
«найвеселіший критерій».
«Всі дороги ведуть до Риму». Так і тут: знову до ми
стецтва. Отже, ще раз: мистецтво, як і всяка інша суспіль
на категорія, є ідеологічна надбудова. Іншими словами:
мистецтво є один із тих ідеологічних центрів, які так чи
інакше впливають на свідомість суспільства, виховують
його і, підвівшись з певної економічної бази, впливають і
на останню. Але справа в тому, що цей ідеологічний центр
найменш за всі центри підлягає контролеві. Отже і втягу
вати сюди широкі неоформлені-ідеологічно маси — зна
чить ставити бар’єри не тільки цій (втягнутій) масі на путі
її до соціялізму , але й тій масі, на яку перша буде вплива
ти… Це завше може підтвердити здорова логіка. Коли ма
са виявляє ту чи іншу активність, то завдання вождів цієї
маси знайти цій активності вихід. Але вихід цей мусить
відповідати культурному рівневі даної маси. У противно
му разі існування вождів губить всякий соціяльний сенс.
Все це особливо треба пам’ятати в часи непу, коли дрібно
буржуазне оточення зі всією силою визначає свідомість
кожного з членів суспільства, коли цьому визначенню під
даються навіть культурні люди. Здавалось би, це така істи
на, що про неї й говорити не варт. Але, на великий жаль,
гарні істини якось хутко забуваються , тому й маємо на 9-
му році революції сюрпризи, подібні до меморандуму тов.
Пилипенка.
Коли ми говоримо, що в мистецтво не можна втягува
ти широкі маси, то ми маємо на увазі перш за все селянсь
ку, — ту масу, яка виховувалась у власницькій дрібнобуржу-
286
аз
ній атмосфері. Це зовсім не значить, що цій масі не тре
ба давати виходу в мистецтво, а це значить, що не можна
її декретувати як ідеологічний центр. Не можна віддавати
дітям (в найкращому випадку) виховувати дітей. Не мож
на свідомо підставляти самому собі ніжку.
Московський масовізм в особі ВАППу має більш ви
гідну позицію, ніж український. Там — ця «маса» має все
таки деякий відсоток і справжнього індустріяльного про-
летаріяту. Але оскільки це є все таки малокультурна маса,
то й втягувати її в мистецтво дає ті ж несподівані наслід
ки, які ми маємо у нас на Україні. Письменник — «масо
вик», не маючи справжньої ідеології (ідеологія — це є ши
рокий світогляд і світовідчування), в найкращому випадку
ставить у своїх творах вбогу кінцівку, що зветься морал
лю. В інших випадках він або підпадає впливам дрібно
буржуазних письменників, або виробляє формалістичні
пустячки. Можна собі уявити картину, як цей масовик ви
ховує масу. Особливо печальна картина постане перед на
ми, коли ми погодимось, що мораль без ідеології з одно
го боку деморалізує читача, а здругого боку її використо
вує дрібна буржуазія, придушуючи цією порожньою мо
раллю критичний інстинкт живого суспільства. Таким чи
ном, «масовик» проти своєї волі попадає в обійми еконо
мічно-сильного куркуля, таким чином він творить волю
столипінського отруба.
— Напостівцям (наповцям) інкримінувалась (пи
ше тов. Пилипенко) недооцінка ролі селянства в
революції.
Цілком справедливо. Але в яке парадоксальне станови
ще попав ідеолог напостівства тов. Вардин, коли йому ін
кримінувався уже селянський ухил. В яке парадоксальне
становище попадає й тов. Пилипенко, який, не страждаю
чи на «недооцінку ролі селянства», раптом приймає напе
рекір Гартові (на московській параді пролетписьменників)
тези тов. Вардина. Цим ми не хочемо робити «того порів
няння, що кульгає», і зовсім не збираємося припрягати
плужанського ідеолога до «ленінградської організації», як
287 він робить з нами, — ми цим хочемо сказати тільки, що
обидва масовізми в їхній сьогоднішній конкретизації бе
руть свій початок на одному грунті. Різниця між ними по
рівнюючи маленька: український масовізм цинічніш, тому
він і ясніш викриває природу цього привабливого гасла-
— Ясно й те (пише тов. Пилипенко), що зв’язок
з низовими літгуртками: робітничими, селянськими
й мішаними шкільними й червоноармійськими
я ставлю в неодмінний обов’язок кожної літера
турно-громадської організації.
Курсив нашого блискучого публіциста. Але курсив
страшенно пікантний. Як пам’ятають наші читачі, раніш
Сергій Володимирович пропонував виходити з ідеологіч
ного критерія при розподілі літературних сил, себто про
понував дати кожній соціяльній групировці свій ідеологіч-
но-клясовий бойовий центр. Тепер він цій «кожній літера
турно-громадській організації ставить в неодмінний обо
в’язок зв’язатися з робітничою, селянською й червоноар-
мійською масою. Воістину перехитрив себе. Більшого аб
сурду й придумати важко. Але що робити — масовізм у
плужансько-напостовській репрезентації завжди заводить в
коло протиріч всякого комуніста — будь то Лелевич чи то
Пилипенко.
Що сьогоднішні масовісти мають однакову природу,
це стверджує і той дружній союз, яким з’єднано московсь
ких вапповців з Плугом: По вчорашній заяві тов. Пили-
пенка вапповці «не доцінюють ролі селянства», сьогодні,
себто після поразки союзника, певніше тов. Вардина, плу-
жанський ідеолог готовий уже «вапповців» обвинувачувати
в тазаївщині. Але що це доказує? Тільки те, що тов. Пили
пенко непевний союзник. Фактичний союз все таки існує,
оскільки формальний існував… тижні три тому. Тов. Пили
пенко виправдовує цей пікантний симбіоз (архипролетар-
ська й архиселянська організації) такими твердженнями:
— Позиція Плугу уважалася людьми компетен
тними за більш витриману й ясну.
Хто ці «компетентні люди» — ми не знаємо, щождо
288
иманости, ясности й вірности», то ця позиція і справді
<<ВИ
такою.Але це нічого не виясняє… крім того, що й
бУЛ
п
овці послідовно мусять прийти до «найвеселішого кри-
ВаП
ія» Тов Пилипенко до нього раніш прийшов тому, що
оаїнська дійсність складніш за російську. Український
асовізм взяв свою базу (несвідомо, звичайно) безпосеред-
М
ьо зі столипінського отруба, російський годується відсіля
через деякі пересади. Ерґо – в умовах непу у даній його
конкретизації всякий масовізм є все таки масовізм.
Отже, коли визначення мистецтва і «просвітительства»
були ідеологічними передпосилками до «найвеселішого
критерія», то все це вкупі має своєю передпосилкою масо
візм Ідея ваппо-плужанського масовізму в мистецтві і весь
мемурандум виникли під натиском дрібнобуржуазної сти
хії і є результат розгублености й капітулянства певної ча
стини революційних діячів. Якнайкраще це підтверджу
ють міркування тов. Пилипенка про славетну кризу.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: POST SCRIPTUM, ЯКИЙ РОЗЧАРОВУЄ
Наступна: НУ, ТАК ЯКА Ж КРИЗА?