Хто в манастирі служити нам буде,
Когда заберуться от нас всі люди?
Здається чернець Єремія
Як бачите, у ХУШ-му столітті люди вміли мудро ду
мати, і чернець Єремія, є тому яскравий приклад. Отже,
подивимось, як думають у ХХ-му. Добре?… Але почекай
те: що ж таке інтелігенція?
Здавалось би, у нас, де це поняття всосалось в плоть і
кров кожної мало-мальськи грамотної людини, де маємо
гори історій «громадської думки», де і т. д., і т. п., — зда
валось би безвихідним архаїзмом мусить звучати наше за
питання. Але це… тільки «здавалось би». Об’єктивно ми
маємо такий збіг обставин, коли нічому не можна дивува
тись. З одного боку спостерігаємо великий розмах епохи, з
другого — «нові суспільні сили, що їх покликано ліквіда
цією старого ладу», в масі, коли так можна висловитись,
не пропорціональні своїй добі і її вимогам, не відповідають
її розмахові. Мало того: в масі ці сили інтелектуально сто
ять незрівняно нижче за ті, що їх усунуто волею револю
ції з історичної арени. От чому і вияснення поняття «інте
лігенція» приймає характер… мало не громадської сенса
ції.
Так що ж таке інтелігенція? На це запитання відповідь
дає нам тов. Щупак в вищезгаданій статті:
«Хвильовий взагалі переоцінює ролю інтеліген
ції , він надає їй першорядного значення, забуваю
чи,що авангард цілої революції, а через те й куль
турної революції є пролетаріят».
303 Переоцінює чи недооцінює Хвильовий ролю інтеліген
ції — про це ми будемо говорити далі. А зараз дозвольте
сконстатувати, що тов. Щупак не розуміє, що таке інтелі
генція. За ідеологом (який жах: ідеологом!) Плугу, за «дав
нішим марксистом» («марксизмом ми займаємося давно»
пише тов. Щупак, «може навіть давніше, ніж сам Хвильо
вий») виходить, що інтелігенцію можна протиставити про
летаріатові. Іншими словами: він її мислить як якусь ціл
ком самостійну соціяльну групу, як, можливо, окрему кла
су. Це він підкреслює на протязі всієї статті, вар’їруючи на
різні способи своє твердження: «Европа Хвильового озна
чає мистецтво не пролетарське, а інтелігентське» і т. д. і т.
п.
Але, стверджуючи таку от «істину», наш «давніший
марксист» виявляє деяку нервовість і скаржиться (як і йо
го харківський патрон), що Хвильовий, мовляв, «зарозумі
лий», і називає тов. Щупака «безграмотним», що він, мов
ляв, «полемізує не тільки проти того, що його супротив
ник написав, але й проти того, що на думку Хвильового
цей супротивник (Щупак) міг написати».
Це вже шкода! І шкода саме це: не треба ображатись.
Треба, навпаки, подякувати Хвильовому за справедливу
кваліфікацію його, Щупакових, здібностей і здивуватись з
інтуїції нашого Дон-Кіхота: який прекрасний нюх! Бож
зовсім не дарма він полемізував проти того, що Щупак міг
написати: Щупак написав!
Ах, Боже мій, яка тоска, яка мука, дорогий товаришу
Щупаче, бути вчителем підготовчої групи і навчати вас, що
інтелігенція є ніщо інше, як освічена частина якоїсь кляси.
От. Правда, мудра формула? Ну, а якже: блискуче визна
чення ви дали, Миколо Григоровичу. Тепер я, Щупак, ніко
ли не буду робити з інтелігенції самостійної соціяльної
групи.
Що інтелігенція в масі своїй і досі служить дрібній, се
редній чи то великій буржуазії — це так. Але протиставля
ти її пролетаріятові, значить — пробачте за різкість! — по
казати свою архибезграмотність, що й близько не лежала
біля марксизму. Це треба підкреслити з усією силою саме
304
тепер, в добу пролетарського заглиблення. Від (зіс!) цього
буде величезна користь. І коли тов. Щупак не бачить (зіс!)
цієї користи, то дозвольте «змонополізувати ключ
розв’язання цих проблем у своїх руках». Дозвольте «не да
вати права» «давнішому марксисту» «сперечатися» з нами,
поки він пройде елементарний курс політграмоти. Коли не
знаєш, що 2×2 = 4 не берись за альґебру. Саме ця відсут
ність елементарного знання з области соціології і заво
дить тов. Щупака в ті непроходимі нетрі, з яких він ніко
ли не вибереться. Саме ця відсутність і штовхає його вида
вати при «Глобусі», замість масової бібліотеки, такі неход-
кі і до того ж не зовсім грамотні брошурки, як етюди Загу
ла й Савченка, що про них ми в свій час будемо говорити.
І хоч тов. Щупак і «готовий з нами посперечатися», хоч він
і насторожився півником, але ми з ним ведемо полеміку
тільки тому, що навкруги тайга азіятської хохландії і тем
на «малоросійська» ніч. «Когда же придет настоящий
день»? — поки ще не відомо. (Боже мій, «когда же придет
настоящий день»? — ще раз можна вигукнути у тьму за
Добролюбовим).
Рег а&рега агі авіга. — Важкий шлях, що веде до зір.
Але… що таке інтелігенція ми все таки і нарешті вия
снили: це є частина якоїсь кляси. Отже і протиставляти її
пролетаріятові значить: одну, революційну частину інтелі
генції не допускати до робітництва, другу, молодшу, що
часто виходить з цього пролетаріяту, штовхати в обійми
дрібної буржуазії, переводити на чужу нам ідеологічну
«точку опертя».
«Хто ж тоді в манастирі служити нам буде, когда за
беруться от нас всі люди»? Ну?
Ми на цю справу дивимося зовсім інакше. Поперше:
одну частину інтелігенції ми хочемо завоювати, а другій,
подруге, дати нашу ідеологічну «точку опертя». Перша це
та, що її ми називаємо молодою українською інтеліген
цією, друга — це та, що ми її називаємо пролетарською
(робітничо-селянською). Обидві вони і мусять стати части
ною молодої історичної кляси — пролетаріяту. Взявши за
305 соціяльну базу здерусифіковане робітництво, вони й розв’я
жуть велику проблему. Саме через них компартія й органі
зує ідеологічно літературні сили й саму літературу. Саме
через цю інтелігенцію ми й надамо культурній революції
відповідний ідеологічний зміст.
Значить справа не в масі? Так, справа не в масі, а в не
гайній дерусифікації пролетаріяту, справа в правильному
визначенні поняття інтелігенції. Справа в тому, щоб запа
лити нашу інтелігенцію вогнем безсмертної ідеї визволення
людськости, убити в ній дрібнобуржуазний скепсис, спра
ва в тому, щоб дати їй нашу ідеологічну «точку опертя» і
тим переконати її, що порох є ще в порохівницях і проле-
таріят готовий виконати історичну місію. Справа в тому,
щоб виховати в ній залізну волю і повернути їй загублену
в віках фанатичну віру в прекрасне далеке майбутнє.
Отже ми надаємо інтелігенції велике і виключне зна
чення, але тій, яка буде частиною пролетаріяту. Не маса,
що не оформлена ідеологічно, буде задавати ідеологічний
тон культурному ренесансові, а інтелігенція цієї маси. Хто
думає, що це «культура для культури, ренесанс для рене
сансу, мистецтво для мистецтва», хто думає, що це байду
жість до проблеми пролетарського ренесансу на Україні,
що це «націоналістичне захоплення Хвильового», той по
меншій мірі… тов. Щупак. Словом перше гасло «дайош
пролетаріят» ми підпираємо другим: «дайош інтелігенцію».
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: «ДАЙОШ ПРОЛЕТАРІЯТ!»
Наступна: РОЗДІЛ ПЕРЕДОСТАННІЙ