І
У березні місяці б. р. в газеті «Комуніст» було надрукова
но мого листа15, що в ньому я рішуче й остаточно засудив
ту систему своїх поглядів на наше культурне будівництво,
яку прийнято тепер називати «хвильовізмом». В різних
колах нашого українського суспільства цього листа і зу
стріли, звичайно, по-різному: одні — незадоволенням,
другі — здивуванням, треті — ще чимось. Були відгуки і
в пресі. Преса, як і треба було чекати, теж неоднаково ре
агувала: комуністична, наприклад, вітала, націоналістична
— потискувала плечима і називала мене «безвольною лю
диною».
Відгукнулися на мій виступ і розламівці з КПЗУ. Від
гукнулися, цебто, і ті громадські кола, що колись зв’язані
були зі мною деякими обопільними симпатіями.
У відгуках комуністичної преси для мене неясного ні
чого нема. Не приходиться довго говорити й про пресу
націоналістичну (коли «Діло», скажемо, знайомлячи захі-
дньо-україн. суспільство з моїм березневим листом заяв
ляє, що цього листа я зфабрикував під натиском «дикта
торського режиму комунізму», цебто під натиском ДПУ,
то я розумію, чому ж те ж таки «Діло» делікатно замов
чує той факт, що названого листа написано було за межа
ми Радянського Союзу і саме в Австрії, де, як відомо і
на жаль, ще не встановлено згаданого режиму).
Не розумію я тільки розламівців із КПЗУ, і не розу
мію не тому, що вони не досить чітко привітали мене
(«заяву Хвильового», пишуть вони, «безумовно треба роз
цінювати, як крок повороту на правильні марксівські по
зиції»), а тому, що це привітання, на мій дилетантський
погляд, ніяк не в’яжеться з їхнім ставленням до націо
нальної політики КП(б)У. Нарешті, я не розумію тому,
що ніяк не доберу,, яка ж різниця між «хвильовізмом»,
579 з одного боку, і тими поглядами на наше культурне бу
дівництво, з другого, які лягли в основу світогляду Ту-
рянського й Василькова.
Звичайно, як основоположник «хвильовізму», я не мо
жу не висловити свого здивування з таланту Н. Лазарке-
вича, що в розламівськім органі «Світло», дуже влучно
характеризуючи «хвильовізм», «добачає в нім тільки
(підкреслення моє) прояв натиску ідеології новозростаю-
чої української буржуазії»; звичайно, як автор березнево
го листа, я цілком задоволений, що «всі ті», яких нині ка-
гановичівська група п’ятнує шумськістами, стоять в нега
тивному відношенні до «хвильовізму» (див. те ж таки
«Світло»). Але не має для мене сумніву і в тому, що всі
ці рішучі і голосні заяви аж ніяк не погоджено з ідеоло
гічною плятформою і діяльністю «всіх тих». Заяви лиша
ються заявами, дійсність — дійсністю.
Не спасає розламівського становища навіть екскурс в
минуле. Правда, «тов. Шумський в своїй доповіді, помі
щеній в «Більшовику України» (лютий 1927 року) засудив
«хвильовізм». «Знову, як нам відомо, західньо-українські
т. з. «шумськісти» в органі «Наша правда» (січень 1927 р.)
в цілому ряді видань говорили, що «Хвильовий сходить
тут з марксівських позицій». Але, поперше, це ж були
тільки заяви, а подруге — хіба не відомо нам, що в то
му ж таки 1927 році т. з. «шумськісти» не тільки з успі
хом засуджували «хвильовізм», але і з не меншим успіхом
паплюжили «шумськізм», добачаючи, наприклад, «в ви
ступах члена ЦК КП(б)У т. Шумського ухили націоналі
стичного характеру», заявляючи, наприклад, що «т. Шумсь
кий не тільки не відмовився від своїх помилок, а навпаки,
обстоюючи їх далі, тим самим пішов об’єктивно назу
стріч натискові націоналістичної дрібної буржуазії».
Звичайно, нікому з ворогів КП(б)У не забороняється
припускати (як це припускає «Світло»), що в результаті
тих методів, що їх застосовує Каганович, появляються
трофеї в виді колекції підписів зразкової «безпринципно-
сти», але і нікому не забороняється припустити, що, попер
ше, апологети «шумськізму» недалеко утекли від уже справ-
580
жньої зразкової безпринципности, відмовившись від Шум
ського в 1927 році, щоб у 1928 назвати це відмовлення «гли
бокою помилкою», подруге і головне —нікому не забороня
ється і припускати, що це відмовлення нікому і нічого не до
водить.
Отже, взявши на себе завдання вияснити, «в якому від
ношенні до «хвильовізму» «всі ті» (а для чого я беру на
себе це завдання, про це я скажу нижче), я примушений
все таки залишити в стороні розламівські заяви про їхнє
негативне ставлення до «хвильовізму» і безпосередньо
звернутись до більш певних свідків — до поглядів на на
ше культурне будівництво, що їх розламівці висловили у
відповідних часописах.
II
Проте, спершу дозвольте взяти формальну сторону
справи: раніш, ніж почати вияснювати, «в якому відно
шенні» «всі ті» до «хвильовізму», раніше дозвольте вия
снити чи дістали ми «юридичне» право від розламівців
називати їх шумськістами, чи такого права вони нам не
давали?
На поставлене самим собі запитання — «чи існує «шум
ськізм» чи ні» «всі ті» так і не дають чіткої, цілком зрозу
мілої і, я б сказав, не крутійської відповіли. З одного бо
ку, як пишуть «всі ті», «шумськізм» — це є фабрикат ге
нерального секретаря Л. М. Кагановича («виступив Шум
ський — готовий «шумськізм», виступив Волобуєв — го
товий «волобуїзм» і т. д.), з одного боку, як пишуть «всі
ті», «шумськізм» утворено для того, «щоб залякати пар
тію, щоб задушити всякий здоровий голос критики», але,
з другого боку, той же самий «шумськізм» рекомендуєть
ся розламівцями, як певна громадська течія, як певна те
орія, що навіть має свою «основну суть». («Основна суть
«шумськізму», говорить Н. Лазаркевич, «яку за всяку ціну
Каганович старається скрити, і заключається в тому, що»
і т. д.). З одного боку, «шумськізм» береться в лапки, але
з другого, як от в «Нашому слові» (орган Сельробу пра
виці, що виходить під ідеологічним контролем «всіх тих»)
581 він уже виступає чомусь без лапок — приблизно так, як
ленінізм чи то марксизм. З одного боку його називають
«т. з. шумськізмом», але з другого — він уже просто
шумськізм. З одного боку — «рахуємо неправильним нази
вати цю лінію шумськізмом», але з другого, — «остання на
ша деклярація, яку на першій сесії сойму проголосив тов.
Чучмай, стоїть в тісному зв’язку і в повній солідарності
з шумськізмом». Отже виходить, що розламівці на це за
питання так і не дають нам чіткої й ясної відповіли. От
же, як же бути? Як же відповісти на поставлене уже нами
запитання (дають нам розламівці право називати їх шум-
ськістами, чи ні?).
Відповідь, очевидно, може бути тільки така: приймаю
чи на увагу, що «всі ті» не те, що не знають «існує шум
ськізм» чи ні, а просто не находять потрібним давати
ясної відповіді на своє запитання (ця ж відповідь позбав
ляє їх можливости говорити про «продукцію різних із-
мів»), приймаючи на увагу те, що т. Шумський покищо
не відбив охоти у розламівців безперестанку спиратись
на його ім’я; приймаючи на увагу також і те, що розла
мівці з більшим бажанням говорять про «шумськізм», ніж
про режим Пілсудського, нарешті приймаючи на увагу
те, що нешумськісти ніколи всерйоз не назвуть себе шум-
ськістами — приймаючи все це на увагу, ми віднині вирі-
шаємо називати розламівців шумськістами і до того ж
шумськістами без лапок.
Отже формально, за Турянським, шумськізм існує.
Формально існує певна сума поглядів на наше культурне
будівництво, формально існує ціла група людей, які ці по
гляди захищають, формально існує ціла ідеологія, яка про
тиставляє себе ідеології і поглядам КП(б)У.
Отже формально. Але чи існує шумськізм фак
тично? На це останнє запитання ми можемо дати відпо
відь, очевидно, тільки тоді, коли зупинимо свій уважний
погляд на розламівській ідеологічній плятформі, коли ви
яснимо, «в якому відношенні» до «хвильовізму» «всі ті»,
коли вияснимо, нарешті, скільки дано права шумськістам
582
паплюжити гостро засуджені мною мої ж таки погляди
на наше культурне будівництво.
— «Основне, що твердив Шумський» — пише О. Ва
сильків в «Землі і волі», — «це то, що при загальному
суспільно-політичному оживленні всіх суспільних верств
на Україні справа вмілого руководства національно-рево
люційним відродженням, скерування його в русло соці-
яльного будівництва стає справою першорядної ваги».
Це, так би мовити, перший пункт розламівської плят-
форми. Назвати цей пункт шумськістським пунктом і справ
ді ніяк не можна сказати по ньому чи існує фактично
шумськізм чи ні — теж не можна, і саме тому не можна,
що на розламівський жаль в ньому нема нічого нового.
— «Але керівництво КП(б)У, — далі «твердив Шумсь-
ський», за інформацією Василькова, — місто стати на
чолі того руху (цебто руху національно-революційного),
керувати ним, скерувати його на шлях соціялістичного
будівництва, плентається в хвості його».
Це «твердження», підсилене до того ж другим (таке
«плентання випливає з автономістичного наставлення пар
тії») підсилення до того ж пропозицією негайно «стати на
шлях фактичного (підкреслення моє) будівниц
тва Української Соціялістичної Держави», — таке «твер
дження» і справді підводить нас до якоїсь основи, що ніяк
не в’яжеться з основами комуністичної партії. Таке твер
дження і справді дає нам право авторів його вважати ор
ганізаторами нової течії, дає нам право заявляти, що
«шумськізм» не тільки формально, але і фактично існує.
Правда розламівці називають це «твердження» «сто
процентним ленінізмом». Але правда і те, що цей «сто
процентний ленінізм» вихоплено з плятформи «хвильовіз
му», — того самого «хвильовізму», що до нього розламів
ці ставляться «негативно», що в ньому розламівці найшли
«тільки (підкреслення моє) прояв натиску бур
жуазії».
Правда, «стопроцентний» пляґіят ніяк не дає права ав
торам його вважати себе творцями оригінального «ізму»,
583 але це вже, так би мовити, формальна сторона справи;
у всякому разі це «твердження» нічого не має спільного
з ленінізмом, і саме в тому випадкові, коли до
хвильовізму поставитись негативно, як до
«націоналістичного ухил у».
І дійсно: чим моє «твердження» («в той час, як в Росії
компартія завжди втручається морально і матеріяльно в
культурне будівництво, на Україні логікою одірваности
керуючих кіл від національного відродження, ми, крім
химерної ситуації в культурному будівництві, маємо кіль
ка імпотентних морально і слабеньких матеріяльно хох-
лацьких апаратів») — чим це моє «твердження», що було
висунуте в моїй статті «Україна чи Малоросія», відрізня
ється від приведеного «твердження» шумськістів? Я цим
запитанням, звичайно, не збираюсь воювати за права прі
оритету хвильовізму, але я і не можу не прийти до тієї
думки, що шумськізм і справді фактично існує.
Існує фактично ухил, хоч і не оригінальний, але все
таки ухил.
А втім, може ми помиляємось? Може це «твердження»
все таки не дає нам права говорити про фактичне існу
вання шумськізму? Може в даному разі не можна зверта
тися до методу порівняння? Може ідентичність згаданого
«твердження» з відповідним «твердженням» хвильовізму
нічого не доводить? Може це і справді є «стопроцентний ле
нінізм»? Тоді дозвольте відкинути методу порівняння і по
дивитись на цей постулят незалежно від відповідного по-
стуляту хвильовізму.
Отже, «шумськісти» заявляють, що «керівництво КП-
(б)У плентається в хвості національно-революційного ру
ху», шумськісти чи то «так звані шумськісти» заявляють,
що це керівництво не вміє чи то не хоче (про це нічого
не написано) «скерувати цей рух на шлях соціялістично-
го будівництва, нарешті шумськісти заявляють, що це ке
рівництво «фактично не будує Української Соціялістичної
Держави».
На перший, поверховий, погляд в цих категоричних
584
заявах ніби нема нічого націоналістичного: форма виразу
коректна, а сенс заяви зводиться до того, що треба негай
но скинути сучасне керівництво КП(б)У. На перший по
гляд , але другий, більш уважний, переконує нас у тому,
що тут справа не стільки йде про «кагановичівську групу»,
скільки про цілу компартію, і навіть про весь конкретний
радянський лад. І справді: заявивши, що керівництво КП-
(б)У, те саме керівництво, що на протязі десятьох років
керує робітничо-селянським рухом на Україні, те керівни
цтво, що під його проводом революція остаточно покін
чила з контрреволюцією, заявивши, що це керівництво
«фактично не будує Української Соціялістичної Держави»
і не може чи то не хоче «скеровувати національно-рево
люційний рух на шлях соціялістичного будівництва» — хі
ба заявивши це, шумськісти не становляться по ту сторону
барикад? Розламівці багато кричать про своє дуже симпа
тичне ставлення до Радян. Республіки. Але невже вони не
розуміють, що цей історичний крик ще більше їх компро-
мітує? Коли на Україні «нема фактичного будівництва со-
ціял. держави» (цебто йде будівництво держави буржуаз
ної), то яким же це чином «стопроцентні леніністи» зали
шаться революціонерами, підтримуючи цей радянський
лад — на сьогодні, по їхньому — контрреволюційний?
Де ж тут логіка? Чи може вони радянський лад підтриму
ють в абстракції і зовсім не той, реальний, який зараз
існує на Україні? Так тоді ж послідовно треба проголоси
ти, що соціялістична революція загинула і на місце її
прийшов термідор і до того ж термідор великодержавно
го російського шовінізму? Так тоді, нарешті, треба визна
ти, що шумськістські погляди нічим не відрізняються від
поглядів націонал-соціялістичних. Десять років компартія
будує Українську Соціялістичну Державу — і раптом: нія
кої Української соціялістичної держави «фактично» нема!
Десять років компартія стоїть на чолі «національного від
родження українського народу» — і раптом: партія не
тільки плентається в хвості національно-революційного
руху, але і загрожує і надалі плентатись!
585 Навіщо ж морочити людям голову й заявляти, що
справа йде про керівництво, коли для кожного ясно, що
шумськісти паплюжать цілу партію? Навіщо ж морочити
голову «кагановичівською групою», коли справа йде про
цілий конкректний радянський лад? Воістину: сказавши
«а», треба сказати і «б». Почавши війну проти КП(б)У,
ніяк не можна не опинитися в таборі контрреволюції —
своєї «рідної», ундовської.
Але трагедія одним протиріччям (коли і справді шум
ськісти роблять тільки націоналістичний ухил) не кінча
ється. Де ж ви були, спитають їх націоналісти, до 28 ро
ку? Теж «пленталися в хвості»? Що ж ви будували на про
тязі десятьох років? «Єдіную неделімую»? Виходить і Ту-
рянський і Васильків і Хвильовий — всі ви до цього часу
були несвідомими «запроданцями Москви»? Виходить, що
ви ввесь час виступали не будівниками Соціялістичного
Союзу, а агентами московського імперіялізму, сліпим
знаряддям в руках ловких російських великодержавників?
Яку ж їм відповідь дадуть шумськісти і всі ті, хто, поки
нувши чи то не пішовши за УНРовськими гаслами, уже
десять років воює з рідним націоналізмом? Чи не прий-
деться «всім тим» негайно організовувати клюб самогуб
ців і там «стопроцентно» самознищуватись? Сказавши «а»,
треба говорити і «б». Почавши будувати Українську Соці-
ялістичну Державу, ніяк не можна на одинадцятому році
цього будівництва переносити відповідальність за це бу
дівництво на «кагановичівське керівництво» — формально
і на робітничо-селянські маси — фактично і не тому, зви
чайно, що прийдеться організовувати клюб самогубців, а то
му, що це дезертирство об’єктивно, залізною логікою су
часних громадських відносин, веде до націоналізму.
А втім, може ми помиляємось, заявляючи на підставі
одного твердження, що шумськісти, говорячи про «керів
ництво», мають на увазі цілу партію комуністів-більшови-
ків України.
— «В своїй практичній роботі, — далі говорить О. Ва
сильків — партія не шукає належного опертя в українсь
кому пролетаріятові».
586
Тут уже, як бачимо, шумськісти заговорили одверто.
Тут уже справа йде не про «керівництво», а про ввесь
авангард українського революційного пролетаріяту і йде,
до речі, в тих же категоричних тонах. 1 тут уже партія ви
значається як така партія, що нічого не має спільного з
українським пролетаріятом, як партія, яка в «практичній
роботі» шукає належного опертя або серед російського
робітництва (в цьому разі вона націонал-соціялістична),
або серед російської буржуазії (в цьому разі вона буржу
азна). І все це, до речі, видається за «стопроцентний лені
нізм». Яким чином пролетарська партія за один місяць
(бож розламівці до 28 року цього не говорили) робиться
раптом партією непролетарською?.. Це вже секрет шумсь-
кізму. Отже виходить, що ми не помилились, заявляючи
на підставі одного твердження, що шумськісти, говорячи
про «кагановичівську групу», мали на увазі цілу КП(б)У.
— «Навіть в самій партії комуніст-українець, — це в
найліпшому случаю комуніст другого порядку», — далі
говорить О. Васильків.
Але, сказавши так, він знову забуває, що це є переказ
своїми словами «формули» хвильовізму, який твердив, що
«кожний міщанський шпінгалет із російських кіл вважає
за свій обов’язок дивитись на українця скоса і при нагоді
потріпати його по плечу: мовляв, роботай націонал, може
через сто років і будеш комуністом». ‘При чому ж тут «не
гативне» ставлення до моїх колишніх поглядів?
Цим я, звичайно, не думаю сказати, що в партії нема
русотяпських елементів, що партія мусить покинути бо
ротьбу з ними, — цим я хочу сказати, що шумськізм і в
цьому пункті нічим не відрізняється від хвильовізму. Цим
я хочу ще раз підкреслити, що шумськізм і справді фак
тично існує, що існує новий «ізм», який йде походом на
комуністичну партію України. Це, на мій погляд така ж
істина, як і те, що я, засудивши хвильовізм під гучні оплески
розламівської похвали, епігонові його, цебто шумськізмо-
ві, симпатизувати міг би тільки в стані цілковитого боже
вілля.
587 Але може, пішовши походом на цілу комуністичну
партію більшовиків України, шумськісти тим самим не
йдуть проти ленінізму, що ним вони божаться на «сто
процентів»? Може і справді я ще нічого не довів? Може і
справді КП(б)У — одно, а ленінізм — зовсім щось інше?
Може вони і справді не неподільні? Тоді вже, очевидно,
прийдеться зупиниться на «чистій воді» («На чисту во
ду» — так називається стаття в шумськістському «Нашому
слові»),
— «Шумськізм, — несподівано інформують розламівці,
— це є втягнення українського робітництва і селянства в
творчу радянську працю».
Тут ми вже бачимо, що «шумськізм», поперше, не взя
то в лапки, подруге, тут уже розламівці не протестують
проти того, щоб їх називали шумськістами, але потрете і
головне, — ми тут бачимо, що «стопроцентні леніністи»
раптом, на одинадцятому році соціялістичної революції,
прийшли до того цікавого висновку, що ленінізм буде то
ді «стопроцентним», коли до нього додати шумськізм,
цебто, коли він поставить, як вони говорять, собі за зав
дання «втягнути українське робітництво і селянство в
творчу радянську працю».
От тобі і договорились. Виходить, що до цього часу
ленінізм не ставив собі такого завдання? За що ж його
розламівці до цього часу так гаряче підтримували? Наві
що ж вони так багато за нього розпинались? Чи, може, во
ни розпинались з якоюсь спеціяльною метою? Яка ж це
була мета? Чи може їх було обдурено і вони, зрозумівши
раптом це, спішать виправити свою помилку? Але тоді
для чого ж вони так уперто називають себе «стопроцент
ними леніністами»? Чому ж вони прямо не скажуть, що з
ленінізмом вони вже нічого не мають спільного, і що леніні
стами вони називають себе з якоюсь спеціяльною метою?
Чи може вони називають себе леніністами тому, що їхня
теорія «боротьби двох культур» нічого не має спільного
з хвильовізмом?
— «Єдиним шляхом — пишуть розламівці в тому ж
588
«Нашому слові» за 28 рік, — «щоб побороти труднощі,
які неминуче мусіли виникнути з тих протиріч, які прино
сить із собою неп, це шлях — якнайрішуче поборювати
тенденцію «боротьби двох культур», стати до рішучої бо
ротьби з великодержавним шовінізмом та керівництва
українського національного відродження, спрямовуючи
його в річище клясової боротьби, в річище скріплення й
консолідації радянської держави».
Це твердження шумськісти теж вважають за «стопро
центний ленінізм». Твердження, можна сказати, цікаве,
але на жаль, треба все таки визнати, що воно, поперше,
— давно вже було написане в початках «хвильовізму», а
подруге — треба сказати, що під ним жодний український
націоналіст не підписатися ніяк не може. Цікаве поборю
вання теорії «тенденції» боротьби двох культур! «Стано
вись до рішучої боротьби з великодержавним шовініз
мом» і… «керуй процесом українського національного від
родження»! А де ж дівся український націоналізм? Як же з
ним бути? Чи може його не треба «поборювати»? Хто це
нарешті мусить «стати» за керівника «процесом українсь
кого національного відродження»? Компартія? Так тоді
яка ж вона буде компартія, коли вона поставить перед со
бою ті ж самі завдання, що їх ставлять і ундовці? Хіба
ундовці «проти українського національного відродження»,
хіба вони проти того, щоб «спрямувати його в річище
клясової боротьби»? Хіба вони проти «скріплення консолі
дації Української держави»? (але якої?).’ Хіба вони проти
«боротьби з великодержавним шовінізмом»? Чим же ця
ідеологія відрізняється від ідеології ундовської?
А, очевидно, тільки тим, що це написано «стопроцент
ними леніністами», які, засуджуючи хвильовізм, в той же
час не хочуть чи то не вміють зрозуміти, що одна з основ
них помилок останнього і була та, що він, хвильовізм,
пропонуючи партії посилити боротьбу з великодержав
ним шовінізмом, одночасно не робив наголосу на бороть
бі з шовінізмом українським. Його націоналістичний ухил
і був у тому, що він, говорячи про національне відро-
589 дження, не виходив з чітких пролетарських позицій і тим
штовхав компартію, як і «шумськісти», в обійми українсь
кого націоналізму. Сперечатися не приходиться, що наша
партія мусить взяти на себе (вона вже й узяла) керівниц
тво українським національним відродженням, але який же
ленініст може сумніватися в тому, що вона мусить взяти
керівництво не тим відродженням, яке не передбачає бо
ротьби з рідним націоналізмом, і не тим, що штовхає
Україну «на природний етап, який Західня Европа прой
шла в часи оформлення національних держав» і що про
нього говорив колись Хвильовий і який зараз на словах
засуджує Н. Лазаркевич, а тим, що передбачає перш за
все боротьбу з «рідним» націоналізмом. І справді, все тут
єсть: і великодержавний шовінізм, і національне відро
дження, і клясова боротьба. Але тут нема ні українського
шовінізму, ні пролетаріяту, ні соціялістичного будівниц
тва, ні пояснення клясової боротьби (які кляси, проти ко
го і т. д.). Словом, сказавши «а», приходиться говорити і
«б».
— «Для проведення цієї єдино правильної лінії», —
твердять далі розламівці (маючи на увазі ту лінію, що за
буває «рідний» націоналізм), — «необхідно українізувати
партію, без чого справжнє керівництво українським націо
нальним процесом та творча боротьба з великодержав
ним націоналізмом неминуче зводитись мусить головне
до «адміністрування».
Словом і тут «стопроцентний ленінізм»: українізація
не для того, щоб широкі робітничо-селянські маси прий
няли більш активну участь в соціялістичному будівництві,
а знову таки для того, шоб боротись з великодержавним
націоналізмом, не звертаючи увагу на свій «рідний». Прав
да, далі розламівці говорять і про «соціялістичні цінно
сті», але на те ж вони і виступають в ролі соціял-тумано-
пускателів, на те ж вони і називають себе щумськістами.
Отже, нема нічого дивного і в тому, що і економічна
плятформа шумськізму строго витримана в дусі того ж
таки націоналістичного ухилу. Хіба ця плятформа не є
590
розвиток тих думок, що їх засуджено, як «негативні», ти
ми ж шумськістами? Хіба не хвильовізмом проголошено ще
на початку 1926 р., що «українська економіка — не росій
ська економіка і не може бути такою» (дивись мою кол.
статтю «Апологети писаризму»). Хіба стаття Волобуєва16,
що лягла в основу економічної плятформи шумськізму,
не є той же хвильовізм в розв’язанні проблем української
економіки? Невже ж мені, основоположникові хвильовіз-
му, того самого хвильовізму, що його, — ще раз повторюю,
— засуджено шумськістами, — невже мені брати на себе
ролю коментатора втлумачувати шумськістам, що справа
не в тому, що не треба боротись з проф. Александровим і
йому подібними, які розуміють Україну, як південь Росії,
які не здібні тримати курсу на «соціялістичну консоліда
цію національних республік», — справа в тому, що «соці
ялістичну консолідацію національних республік» висува
ється як «основну сутність» шумськізму (нібито КП(б)У,
нібито ленінізм проти такої консолідації) справа в тому,
що цілу компартію обвинувачується в бездіяльності в той
час, коли вона без цієї консолідації і існувати не може, в
тому, що шумськізм змішав правильні думки з антиленін-
ськими і протиставив їх думкам КП(б)У. Справа в тому,
що не можна видавати «еклетичну юшку націонал-комуніз-
му і українського шовінізму (як цілком правильно нази
ває «шумськізм» тов. Каганович) за «стопроцентний лені
нізм». От в чому справа, і от чого шумськісти не розумі
ють, чи то, певніше, не хочуть розуміти.
А втім, може я, як то кажуть, не з того боку підійшов?
Може «шумськісти» «глибоко помилились», сказавши, що
вони в «хвильовізмі» бачать «тільки прояв натиску буржуа
зії»? Може в тих «твердженнях» «хвильовізму», що сходять
ся з їхніми, вони не бачать націоналістичного ухилу? Тоді по
дивимось, в чому вони бачать антиленінізм в тому націо
налістичному збоченні, що називається «хвильовізмом».
— «Це найбільш яскраво видно, — говорить Н. Ла
заркевич, — «коли розібрати погляди Хвильового в пи
танні НЕПу, українського національного відродження та
шляхів розвитку української культури».
591 Далі Н. Лазаркевич, взявши мою кол. передмову до збір
ника поезій Вас. Еллана і процитувавши з неї те місце, де
я говорив про «роздериротазівотну казенщину» «Епархі-
яльних відомостей», робить цілком правильний висновок:
«Отже у Хвильового НЕП не неминучий засіб в руках про-
летаріяту, а уступки дрібній буржуазії. Виходячи з такого
неправильного протимарксівського заложення в оцінці НЕ-
Пу, Хвильовий котиться в дальші прірви націоналістично-
опортуністичної ідеології».
Висновок, повторюю, — щодо хвильовізму, — цілком
правильний. Але хіба «шумськісти», заявляючи з обурен
ням, що за НЕПу ми «справді» ще не стали на шлях «фак
тичного» «будівництва Української Соціялістичної Держа
ви», хіба цією заявою вони не розцінюють НЕП, як уступ-
ку дрібній буржуазії? Хіба цим вони не заперечують і
справді цілком ленінського визначення, що «НЕП, — це
неминучий засіб в руках пролетаріяту в будуванні соція-
лізму»? Висунувши твердження, що ми за десять років ре
волюції не зуміли стати «на шлях фактичного будівниц
тва Української Соціялістичної Держави», хіба тим самим
не визнається, що НЕП був поступкою дрібній буржуазії?
Який же це засіб в руках пролетаріяту, коли він за десять
років пролетаріятові нічого не дав? Чи може він не дав
українському пролетаріятові? Так тоді, поперше, навіщо ж
робити реверанса ленінізмові і, подруге, як же тоді зв’яза
ти це останнє припущення з тим, що шумськісти не роб
лять націоналістичного ухилу? Отже, зневіра в Жовтневу
революцію, як революцію пролетарську, характеризує не
тільки хвильовізм, як думає Н. Лазаркевич, але і шумсь-
кізм.
Про національне відродження я вже говорив. В цьому
пункті у хвильовізмі з шумськізмом, як я це довів, не
тільки ніколи не було розходжень. — більше того: шум-
ськізм, запозичивши у хвильовізму його відповідні форму-
ліровки, навіть не зумів їх одіти в свою шумськістську
форму. Залишається ще про шлях розвитку української
національної культури. В цьому питанні шумськісти, так би
592
мовити, безкомпромісні, вони хвильовізм тут засуджують
на всі «сто процентів». Як же так, говорить Н. Лазарке
вич: «Хвильовий договорився до кличів: «геть від Моск
ви», «орієнтація на психологічну Европу» і т. д.».
Обурення Н. Лазаркевича проти Хвильового і хвильо
візму і в цьому пункті я не можу не вітати гаряче.
Але я все таки думаю, що і тут хвильовізм дуже не
розійшовся з шумськізмом. Розходження невеличке: Хви
льовий тільки говорив «геть від Москви», а шумськісти,
не довго думаючи, взяли та й одійшли від Москви, шум
ськісти порвали всякі зв’язки не тільки з Москвою, а з ці
лою компартією, з цілим Комуністичним Інтернаціона
лом. В той час, як Хвильовий, зрозумівши, куди він за
брів зі всіма своїми поглядами на наше культурне будів
ництво, рішуче засудив ці погляди, — в цей час шумські
сти організовано виступили проти компартії і об’єктивно
чи то суб’єктивно пішли з українськими націоналістами.
Хвильовий не пішов на службу до маршала Пілсудського,
а розламівці принаймні об’єктивно стали знаряддям поль
ського імперіялізму. В цьому, мабуть, і розходження між
Хвильовим і шумськістами. Звичайно, розламівці весь час
спираються на комуністичного бога, але їм уже не вірять
навіть націоналісти. Об’єктивно вони роблять те ж саме і,
мабуть, далеко гірше діло, що його в свій час робив Хв’и-
льовий і за що Хвильового так похваляли українські на
ціоналісти. Звичайно, як говорить Н. Лазаркевич, «справа
не в Хвильовому, а в хвильовізмі, саме з хвильовізмом
треба повести рішучу боротьбу».
«Таке становище осудженого шумськізму до питань,
зв’язаних з виступом Хвильового».
«Хвильовізм», це є теорія боротьби проти КП(б)У, що
її, теорію, утворено під натиском ідеології українського
войовничого фашизму, під натиском ідеології тієї урбані-
зованої української буржуазії, яка мріє зробити з України
велику імперіялістичну державу. Шумськізм виник під на
тиском дрібної буржуазії, головним чином, куркульсько-
селянської та інтелігенції, саме тому він і не спромігся
593 дати щось своє більш-менш оригінальне, саме тому він
так безпомічно борсається в чужих думках: дрібна буржу
азія ніколи не знає, чого вона хоче
Це все написано для того, щоб, поперше, ніхто не ду
мав, що Хвильовий, надрукувавши свою березневу заяву,
зробив новий стратегічний маневр, подруге, для того,
щоб шумськісти не чекали вже від мене ніякої підтримки,
потрете, для того, щоб, нарешті, за пропозиції Н. Лазар-
кевича, я міг зробити дальший «крок повороту на пра
вильні марксівські позиції» і, нарешті, не тільки для того,
щоб розпочати справжню атаку на український націона
лізм, але і для того, щоб показати, що я розірвав, певніше
— розшматував усякі зв’язки з дрібнобуржуазними сюсю-
калами вроді розламівця Н. Лазаркевича, які самі не зна
ють, чого вони хочуть.
Микола Хвильовий
Р. 8. Цю статтю я розглядаю, як статтю першу з цик
лу статтів проти «шумськізму». М. X.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: ЛИСТИ МИКОЛИ ХВИЛЬОВОГО ДО АРКАДІЯ ЛЮБЧЕНКА
Наступна: ДО ЧИТАЧА