Глухої осені 1943 року у Львові, в передпокої комендатури * Гестапо, де пересиджували свої перші хвилини свіжосхоп- лені жертви, сиділа пані Онуферкова, керівничка й вихователька одного з львівських дитячих будинків. Її «викликали» на переслухання в справі давньої товаришки, яку агентура Гестапо ловить, хоч і безуспішно, починаючи від Харкова, Дніпропетровського н Києва, і яка, за найсвіжішими агентурними даними, тепер виринула у Львові, а про її місцеперебування і діяльність нібито знає пані Онуферкова.
Пані Онуферкова в деталях розуміє, що це все значить. Вона намагається зовні бути абсолютно спокійною. Вона свідома того, що, можливо, оце сьогодні востаннє проходила такими милими, хоч місцями вузенькими і дрантивими вулицями цього рідного їй міста. Що, може, їй не вдасться після «переслухування» вже вийти на світ Божий. Але вона спокійна. Вона твердо готова на все. Вона знає, що вона нічого не знає. Це була українська жінка. Раптом відчиняються двері і вводять закуту в залізні наручники людину. Років 45, вища від середньої на зріст, кремезна, елегантно одягнена. Постава горда, погляд видається спокійний, зневажливий. Обличчя, колись, видно, гарне й випещене, тепер укрите зморшками, де-не-де прищиками і якоюсь сіруватою осугою, що нагадує про недавню тяжку хворобу. У комендатурі зчинився рух. В’язень, очевидно, важливий. Вийшов якийсь старший, глянув уважно і запитав: — Як ваше прізвище? — Аркадій Любченко, — спокійним тоном відповідає людина в наручниках. |
444 |
Григорій Костюк |
— Який ваш фах?
— Письменник. — Від несподіванки, — каже пані Онуфсркова, — мене пройняв нервовий струс. Я вхопилася руками за лавку і вп’яла свій погляд у людину, що назвала себе Любченком. Боже, невже це він? Я стільки чула про нього, читала його, і раптом така зустріч. Тут! Власне, мене не здивувало те, то він тут, — мене вразила несподіванка. Хвилина мовчання. Гестапівець пильно глянув на Люб- ченка, і кров ударила йому в лице. Враз весь наїжачився, зробив крок уперед, і з розмаху, з усієї сили, вдарив письменника кулаком в обличчя. І при цьому заверещав люто якусь лайку. Любченко від несподіваного удару заточився, заковані руки рвонулись, залізо дзвякнуло… і, бувши безсилим боронитися, став, випростався, підвів голову і з такою ненавистю глянув на свого ката, що той не наважився більше вдарити, а тільки гаркнув ще одну лайку й наказав його, Любченка, негайно відвести до горезвісної тюрми на вулиці Лонцького. — Я ніколи не забуду цього, — згадувала пані Онуферко- ва. — Не забуду ні цієї першої і, можливо, останньої зустрічі з нашим письменником, у цих трагічних для мене умовах, не забуду ні його погляду, повного презирства й ненависті, ні його твердого й рішучого голосу, ні тієї синьо-чорної від закипілої крові плями, що лягла на його праве око й вилицю після удару, ні тієї крові, яка юшила з нього і яку він не міг навіть витерти хустинкою, бо мав заковані назад руки. Я не забуду цього ще й тому, що все, що я бачила в ту хвилину, дало мені багато сили, витривалості і, що найголовніше, віри в себе і в наших людей. Такі не зрадять. Такі не відступлять. Такі у ворога просити нічого не будуть. Вони до кінця, до останнього скопу будуть тверді, як криця, непохитні і чесні. Таке враження винесла з цієї випадкової зустрічі пані Ону- феркова, свідок, на щастя для історії, такого трагічного епізоду з життя нашого письменника. Цс вона запам’ятала й переказала нам. Переказала, щоб ми так само ніколи цього не забули. І ми ніколи не забудемо, що одного з найкращих письменників наших останнього двадцятиліття, єдиного, що залишився ще був серед нас із славної когорти «м’ятежних |
Поет юності і сили |
445 |
геніїв» доби українського Sturm und Drang, 20-их років, сучасника, однодумця і друга М. Хвильового — замучили гестапівські посіпаки. То не важить, шо вони йому не пустили кулю в потилицю десь там на Лонцького, а викинули за браму, бо вже знали, що він умре, як не тут, за брамою тюрми, то десь трохи далі. Воно так і сталося. Але як це сталося, я дозволю собі заглянути дещо в минуле.
* * * Знесилений тяжкою хворобою шлунку, голодом, що його принесли нові «визволителі», А. Любченко десь на початку 1942 року дуже підупав на здоров’ї. Він був свідомий того, що злочинно було б йому, саме тоді, коли український народ кривавиться у важкій і нерівній боротьбі з новим завойовником, десь сидіти осторонь. Але й зробити щось в обставинах прифронтового Харкова і при такому стані здоров’я неможливо було. Деякі наші громадські чинники роблять усе можливе, щоб вихопити А. Любченка з Харкова і перевезти до Києва. З великими труднощами це, нарешті, вдалося. Та Київ не був тоді ані місцем спокою для хворого письменника, ані місцем більш-менш законспірованої громадської праці. Тут Гестапо лютувало ще в більшій мірі, аніж у містах, близьких до фронту. Tyr ще не засохла була кров замучених у Гестапо Олени Теліги, сина Срібної Землі Івана Ірлявського, молодого драматурга, що пережив страхіття совєтських тюрем і каторг. Костя Гупала, публіциста і громадського діяча Івана Рогача, професора Багазія та багатьох інших відомих і невідомих діячів. Щойно помер від голоду і переслідування гестапівською агентурою старий письменник, сучасник І. Франка, М. Коцюбинського та інших — Юрій Будяк, який тільки-но повернувся з совєтського невільницького табору (Воркутпечлаґ), де вистраждав повних 8 років; змушені були до негайної втечі або нелегального життя До- кія Гуменна, Галина Лащенко і славної пам’яті О. Ольжич, якого їм таки вдалося впіймати і замучити пізніше. Отже, кажу, коли Любченко приїхав саме в цей «гарячий час» до Києва, його відразу було обставлено агентурною стежею та наглядом. Аркадій Панасович побачив, що далі його пере- |
446____________________________________________ Григорій Костюк |
бування в Києві є загрозливе. Але стан здоров’я йому погіршав, і він змушений був лягти в університетську хірургічну клініку, під догляд знаного проф. Крамаренка. До речі, в тій клініці лежав і помер М. Коцюбинський. У зв’язку з цим Аркадій Панасович, жартуючи, сказав: «Дуже милі тут люди, але не подобається мені ця клініка, бо тут письменники вмирають». Отже, лежачи в цій клініці, коли Є. Фоміна заарештували, він з тривогою казав: «Це вони почали з Фоміна, бо він молодий і здоровий. На мене чекають, поки я видужаю трохи». Стало ясно, що йому треба виїхати десь чи на Волинь, чи до Галичини. Як тільки він трохи поздоровішав, то зробив був спробу одержати офіційний дозвіл на виїзд, але відразу дістав рішучу заборону. Тоді було вжито відповідних заходів українським організованим громадянством, і Аркадій Любченко виїхав нелегально спочатку до Рівного, а згодом до Львова. Звідти він писав мені 29. 3. 1943 року:
«Мені надзвичайно пощастило: після грунтовних досліджувань у львівській клініці лікарі прийшли до висновку, що я можу і мушу обійтися без операції. Стан хвороби такий, що треба обмежитись на спеціальному лікуванні упорскування новітніх закордонних препаратів, треба назавжди покинути палити й негайно перевести лікування на курорті в Моршині, після чого буду цілком здоровий. Через два дні виїздю до Моршина, вже маю туди путівку на місяць. Буду там лікуватись і працювати. Львів прийняв мене дуже добре і всіляко мені сприяє. Отже, як бачиш, щастить». Через деякий час, після лікування в Моршині, Любченко справді дуже поправився. Про це він свідчить у листі до мене від 12. 5. 1943: «А сам Моршин лежить у лісовій долині на мочарах, де є лікувальне соляне болото і джерела лікувальної страшенно гіркої та солоної води. Оцю воду я п’ю вранці і ввечері з додатковими ще ліками, — п’ю і мучусь, ніяк до неї звикнути не можу. А болотом отим, нагрітим до нестрй- му, щодня обкладають мені живота на півгодини. А в ропі отій я через день купаюсь. Дуже все це заморочливо і неприємно, однак терплю, бо бачу добрі наслідки, жодних |
Поет юності і сили |
447 |
ознак моєї хвороби вже нема. Взагалі я значно поздоровішав, посвіжішав, аж віри не йму, чи це я, чи не я».
1 справді, хто бачив його на початку осені 1943 року і знав його стан рік-два тому, той таки був дуже мило вражений, що цей колись неабияк активний, фізично міцний, непоправний оптиміст, «аристократ», як його жартома називали друзі, знову набирає колишньої сили й вигляду. Вірилося, що саме тепер, видужавши, він зможе багато й багато ще зробити. Бо за його плечима, в його душі — ціла велика історія, великі прагнення, великі жадання і велике «вірую» гвалтовно на початку 30-их років припиненого громадсько-політичного та мистецького руху новітнього українства. Він сам на це сподівався і горів творчо. Писав роман з часів нашої національно- визвольної революції 17—21 років «Вірую», новелу «Несправедливий хрест» (до речі, цих речей чомусь нема серед архіву) та книжку про М. Хвильового «Його таємниця». Мав великі плани і сподівання. «У всякому разі, — звірявся він мені, — якщо здоров’я не підкачає знову, всі сили віддам, щоб надолужити те, чого не міг зробити під більшовиками. Адже у нас із тобою нема нічого більшого і святішого, як УКРАЇНА, тож будьмо достойними її синами і оборонцями». Він таким був, так розумів своє призначення письменника, бо інакшим бути не міг. Це знали добре всі вороги народу нашого. Тому, коли побачили, що сили і здоров’я до нього повернулись, що він знову включається активно в українське національне життя, тоді, одного сірого жовтневого дня, під’їхали автом озброєні гітлерівські людолови, несподівано обскочили мешкання, закували в залізні наручники і повезли письменника на Лонцького. Як його там зустріли, ми вже знаємо зі спогадів пані Онуферкової, а як з ним поводилися Далі, протягом кількох місяців перебування його в тюрмі Ґес- іапо, про це добре знають ті в’язні, які пережили страхіття 1 ітлерівських тюрем. Сам же Любченко в деталях ніколи, принаймні мені, про це не розповідав. Коли після кількох місяців гестапівських тортур його, що Систематично вже непритомнів, нічого не їв, блював кров’ю, гестапівці «за непотрібністю» викинули поза браму тюрми. |
448 |
Григорій Костюк |
то він ледве дійшов до мешкання знайомих. Був в такому стані шо його негайно відправили до лікарні. І це трохи його підтримало. Він почув себе краще. З’явилася сподіванка і віра в справжнє воскресіння. Це звело його на ноги їдало змогу ті трагічні дні, коли ми всі покидали межі своєї рідної землі,
теж переїхати за кордон. Але Лркадій Любченко цього разу покидав рідну землю назавжди. Покидав, щоб пройти свій останній хресний шлях по руїнах Європи і перед самим безславним кінцем гестапівської держави десь у маленькому Бад-Кіссінґені вмерти. |
* * * |
Тієї втрати, якої зазнала українська література зі смертю Аркадія Любченка, ми, його сучасники, ще не усвідомлюємо собі. Та й ледве чи скоро усвідомимо це в уси повноті і силі.
Діяльність і творчість Аркадія Любченка нерозривно пов’язана з тим багатогранним політичним і мистецьким про цесом, що після втрати нашої незалежної держави розгортався від 1921 року в межах УРСР. . Ми можемо по-різному ставитися и оцінювати і цю добу тих людей, ЩО були активними співтворцями и. Можемо висловлювати свої міркування, свої узагальнення, свої висновки Але повинні робити це, зважаючи на ті конкретні історичні умови, в яких жив, страждав і боровся наш народ.Нам треба не плакати чи сміятися, а розуміти. 1 коли зрозуміємо, то прийдемо до простої істини, що історію нашу ми приймаємо і вивчаємо не такою, якою б нам хотілося, щоб вона була, а такою, якою вона є. 1 коли ми таким оком, з такого погляду подивимося на цю добу, на тих наших діячів, шо в цих нових умовах робили все, шоб знайти вихіл. знаити нош шляхи культурно-національного розвитку, знайти нові методи НОВІ форми боротьби, життя і творчост. українського національного духу, то ми, бувши чесними з собою, не можемо не шанувати цих людей. Не можемо не шанувати їх наш.ь тоді, коли вони помилялися. Але коли ш люди все це робили щиро, з переконань, в інтересі українського народу і коли вони згодом, побачивши несподівані наслідки цієї своєї прац , д ходили до усвідомлення своєї помилки 1 мужньо шукали шши, |
Поет юності і сили |
449 |
шляхів, ризикуючи всім, навіть власним життям і спокоєм, то хіба ці люди не варті пошани? Ми ненавидимо і вічно будемо ненавидіти тільки того тупоголового раба, «донощика і стукача», «презренного малороса», який робив своє каїнове діло страха ради юдейського, який сподівався і вічно буде сподіватися своєю гнучкохребетністю заслужити якусь теплу місцинку, теплу посаду, чин. відповідний приділ чи смачний шматок із державного пирога свого пана. Але не про цих людей мова. Аркадія Любченка не можна зрозуміти, коли не розглядати його творчості на тлі саме цієї доби, в цих умовах і в зв’язку з літературним процесом 20-их років. Він надто органічно пов’язаний з усім цим процесом і життям.
Любченко належав до тієї української національно-свідо- мої молоді, яка, віддавши все, що могла, в добу великої боротьби українського народу за свою державну незалежність, після 1921 року, не пішовши на еміграцію, опинилася в стані бездоріжжя та безперспективності. Треба було або ставати малюсінькою, малюсінькою людиною: рахівником кооператив, вчителем у глухому селі чи якимось дрібненьким урядовцем третьорядної установи й сидіти тихо, або, зорієнтувавшися в обставинах, використати поле дії, піти в народ, увімкнутись у шереги як передовий і свідомий авангард його і в усіх ділянках творити українську духовість як засновок політичної та економічної єдності, ergo — українську державу. Яку? Однаково: жовто-блакитну, білу, червону, аби — українську, аби незалежну, аби народ наш перестав бути рабом, аби реалізувати соціально-національні гасла справедливості Великої революції 1917 року. Епіграма провідника української партії есерів-бороть- бистів поета Василя Еллаиа-Блакитного, писана жартом російською мовою: «Мы сольемся, разольемся и зальем большевиков»— звучала як заклик, як програма дій, словом, імпонувала. 1 пішли тисячі української свідомої інтелігенції, талановитої молоді на творчу працю в усі ділянки народного життя. Бо твердо вірили: «зальем большевиков». То були роки, коли все органічне, творче, той непоборний дух нації, про який так блискуче писав світлої пам’яті Юрій Липа в своєму «При- |
29-9-584 |
450 |
Гоигорііі Коапнж |
значенні України», стихійно підносило голову і владно заявляло, кажучи словами нашого сучасника Івана Багряного: Ми є. Були. І будем ми! Й Вітчизна наша з нами! Нехай ідуть до чорта всі З розпукою й сльозами! Це був нестримний вимарш української людини. І в першій колоні цього бойового вимаршу йшов Аркадій Любченко. У ці роки, починаючи з 1922 і далі, ми бачимо його активним членом спілки письменників «Гарт», співтворцем нового, європейської форми, театру, що його вів неповторний Лесь Курбас, чільним організатором і редактором Українського видавництва, ініціатором та членом проводу новоутвореної літературно-мистецької організації ВАПЛІТЕ (1925—27), згодом так само «Літературного ярмарку» (1929), а ще пізніше — Пролітфронту (1930) і нарешті — керівником, радником і виховником різних робітничих і студентських студій і гуртків, що дали нам чимало справжніх талантів з надр народу нашого. Згадати хоча б Івана Калянннка, оригінального, глибоко обдарованого поета, робітника виробні ХПЗ, що обіцяв вирости в неабиякої сили мистця, але трагічно загинув у НКВД, не встигши виявити всіх своїх творчих можливостей. І поруч з цією своєю громадською й організаторською працею Аркадій Любченко писав. Не писав, а різьбив і гаптував свої майстерні новели. 1924 року, поминувши перші його юнацькі вірші та нариси у «Сквирському віснику» за 1918 рік, уперше з’являються оповідання та новели Аркадія Любченка в тогочасній періодичній пресі. Людське, глибоко-гуманне оповідання «Зяма», сільська молодь в її побуті і прагненні, її шукання великих доріг до справжнього творчого життя в оповіданні «Дні юності», степова легенда «Гайдар», навіяна віками давніми, про невільника Гайдара, що прагнув волі, боровся за волю і вмер за неї, оповідання справді проспіване, в якому автор показав просто незвичайні мовні скарби; оповідання про тихі закутки новітнього радянського міщанства, про людей, тих українців, які «буремну путь» поміняли на «тихий хутір», тобто на моральну смерть; психологічний шкіц з історії польсько-української і польсько-радянської війни — «Опові |
Поет юності і сили |
451 |
дання про втечу». І ще кілька інших оповідань цього часу… Але вже і цього було досить, щоб 1926 року найвибагливіший і найавторитетніший цінувач мистецької прози М. Хвильовий писав про Любченка:
«Це, мабуть, єдиний у нас художник, що його можна назвати новелістом. Це вибагливий, вишуканий мініатюрист, що, очевидно, буде продовжувати Коцюбинського в його європейських імпресіоністичних новелах*». А проф. О. Білецький, з властивою йому точністю, писав: «Цей поет юності не по-юначому суворий до своєї форми, до свого стилю й композиції: він взагалі скупий на слова й лише зрідка показує, які скарби слова встиг надбати, і починає кидати їх із щедрот». А коли пізніше з’явилися його «Via dolorosa», уривки з роману «Незнані гості», повісті «Образа», «Вона» і, нарешті, «Вертеп», то своєрідне і йому тільки притаманне місце в українській літературі загалом для Арка- дія Любченка було забезпечене. І слушно один із критиків наших днів говорить про Любченка як про «майстра різьбленої форми, що зумів піднести багатющу… українську літературну мову до довершеності і блиску французької мови Фло- бера (з яким взагалі мав дещо спільне, як майстер)» (Г. Шевчук, «Безіменна могила»). Одна характеристична деталь: всю творчість Аркадія Любченка пронизує один панівний настрій — надзвичайний життєвий оптимізм і активізм. І це саме в ті роки, коли, здавалось би, найменше було підстав у довколишній дійсності для оптимізму. А може, Любченко не бачив реальної дійсності? Може, на все він дивився крізь рожеві окуляри? Може, не ясно було йому, що оте «зальем большевиков» не вийшло? Що, замість вимріяної Великої України, запанувала, як казав М. Хвильовий, «світова сволоч, що пролізла в святая святих», що «революція зайшла в раковину з калом», що, замість обіцяної справедливості і добробуту, «навкруги нас люди живуть у неможливих злиднях, у таких злиднях, що аж ридати хочеться», як погрозливо кричав Дмитрій Карамазов із «Вальд |
* «Соціологічний еквівалент трьох критичних оглядів». «ВАПЛІТЕ», ч. 1, 1927. |
29*-9-584 |
452 |
Григорій Костюк |
шнепів»? Може, Любченкові далекий був той настрій, що прийшов був на зміну першим оптимістичним пробоєвим поезіям колишнього козака військ УНР Володимира Сосю- ри, той страшний крик душі поета, який побачив, що з його вимріяної «Червінькової України» нічого не вийшло:
Хто розуміє цей жах, коли думка така одинока? Моє серце — Благбаз в часи військового комунізму. Коли далі були такі пахучі, такі червоні… А тепер всі в крові і душа і долоні, — І пропадають мої вогні за муром… Ні. Все це було ясно для Аркадія Любченка. Все це він глибоко розумів. Реальне життя він розумів і бачив в усій його наготі, настрій розпачу, відчуття національної і соціальної задухи в умовах підрадянської дійсності йому було більше ніж близьке. Цьому безсмертний доказ — його повість «Вертеп». І все-таки основний тонус всієї творчості його на всіх етапах — оптимізм. У чому ж справа? Де причина цього оптимізму та активізму Любченкового? * * * Славна когорта «м’ятежних геніїв» 20-их років на чолі з Миколою Хвильовим, піднісши відважно меча проти світової сволочі, що залізла в «святая святих», проти «неперемо- женого хама», що з кожним роком все більше і більше стверджував свою диктатуру, як гарт своєї мистецької зброї, як вияв пробоєвої духовості новітнього українства викинули гасло нового стилю в мистецтві — стилю активного романтизму. Активний романтизм не зв’язує митця жодною мертвою догмою — ні щодо форми, ні щодо теми, ні щодо жанру. Активні романтики розуміли, що єдність їхнього стилю, як вияв світовідчування новітнього українства, визначається не тією чи тією формою, темою чи жанром, а вищими і загальнішими законами, що випливають із тих виняткових умов бу гтя і свідомості української нації, які формують її силу та визначають місце і роль на найближче майбутнє. Активний романтизм мав бути (кажу – «мав бути», бо майже всіх його адептів або морально, або фізично знищено |
Поет юності і сили |
453 |
на початку 30-их років і тим на деякий час гвалтовно припинено його величаву духовну експансію), отже, мав бути спадкоємцем всіх стильових мистецьких надбань минулого в філософсько-мистецькому синтезі і новій якості. Тому активні романтики так плекали «глибину думки, поєднану з витонченим словом, каламбур з оригінальністю, сльозину із теплою пародією, велику та глибоку радість із тією журбою, що прикрашає чоло мислителя» (з передової «Літературного ярмарку», ч. 9, 1929).
Кого б ми не взяли з цієї групи: М. Хвильового, Ю. Яновсь- кого, І. Сенченка, М. Куліша, Т. Осьмачку, Б. Антоненка- Давидовича, І. Багряного, Г. Косинку, М. Івченка, О. Вишню, Л. Курбаса у театрі, В. Меллера та А. Петрицького у малярстві або навіть по сей бік сущих У. Самчука, Є. Маланю- ка, О. Телігу, О. Лятуринську, Ю. Клена, С. Гординського, — то в них усіх побачите, що саме цей генеральний тонус, тонус активного сприймання життя і активного ставлення до нього проймає всю їхню творчу істоту, навіть коли поет розірваний рефлексіями, гірким сарказмом чи всеспалимою ненавистю. Аркадій Любченко посідає одне з перших місць серед цих письменників. Він ніколи не розколювався, він ніколи не зраджував, він ніколи не шукав якихось нових орієнтацій та мистецьких постулатів. Він був чи не найпослідовніший із активних романтиків. І творчістю, і світовідчуванням. І таким залишився до кінця днів своїх. За блиском думки і слова, за сумішшю оригінального каламбуру з сльозиною, пародією, радості з журбою у Аркадія Любченка завжди стояв той активний оптимістичний світогляд, який ніколи не покидав його. Його не роз’їдала надмірна рефлексія, як В. Сосюру чи інколи й М. Хвильового, він не був надміру ліричний, як деякі його сучасники (хоч інколи й не цурався ліризму), він не був протокольно сухим, як інколи О. Досвітній чи І’. Епік. Великий оптимізм був притаманний і М. Хвильовому. Але оптимізм М. Хвильового завжди був поєднаний чи, вірніше, нейтралізувався страшними сумнівами, чорними фарбами, всероз’їдаючим сарказмом та рефлексіями. Аркадій Любченко не знає такого всебічного |
454 |
Григорій Костюк |
вияву душі. Він у цьому був моністичніший, отже, звичайно, вужчий.
Мені його оптимізм видається виявом глибокого спокою філософа, що спостерігає світ, розуміє і глибинно бачить його перспективу. Тому він не переймається трагізмом там. де його сучасники бачили саме непереборний трагізм і розпач. Це, ширше, спонтанний вияв переможного духу української нації, що, незважаючи на всі страшні катаклізми і поразки, які є явищем минущим і тимчасовим, виразно бачить у прийдешньому велике і ніким непоборне призначення та історичну місію свою. «Багато ще в нас соковитої цілини й багато-багато весен попереду». Ось головний настрій Любченка. Десь 1922-23 років, коли так вірилося, що хоча й на руїнах нашої демократичної незалежної держави, але ціною спільних зусиль ми зуміємо відсунути окупантів, знешкодити їхній вплив і таки створити справжню народну, хай комуністичну, але українську державу; коли сотні тисяч покликаної революцією до життя і творчості української молоді ставали до нового державного будівництва і вірили, — цю віру, цей творчий пафос молоді відображав Аркадій Любченко у своїх новелах. І цей оптимізм був умотивований і виправданий. Коли ж з бігом часу виявилася незаперечна істина, що ті сподіванки на опанування ситуації в рідному краю були марні, що відсунути окупанта прийняттям доктрини Леніна не вдається, що замість заслуженого і вибореного добробуту наш народ у перспективі має тюрми, примусові табори і масовий голод,—то політично думаюча, революційна українська інтелігенція перейшла до пошуків нових шляхів, нових генеральних ідей, які б вивели наш народ на широкий історичний тракт. Різко ставиться питання в новій площині про колоніальну залежність України від Москви («волобуївщина»), про нову культурну орієнтацію, про категоричний розрив з Москвою, словом, плекається велика всеосяжна ідея відродження української нації і виразно формуються світоглядові принципи української незалежної соборної держави, держави могутньої, що в близькому вже європейському ренесансі відіграватиме не останню роль. |
Поет юності і сили |
455 |
Це був психологічний вихід зі страшної задухи дійсності, це давало перспективи, підсилювало віру, збуджувало новий оптимізм. І все це кладе свою познаку на творчість Любчен- ка. В цьому теж часткова причина його оптимізму.
До того ж він, в силу йому тільки властивої ментальності, не так кричуще реагує на наші поразки і жертви цього часу, а ще з більшим спокоєм, з більшою вірою і певністю підкреслює наші невичерпні, незважаючи ні на що, творчі можливості і перспективи. Коли ми, для прикладу, візьмемо такі його речі, написані вже після 1926 року, як «Образа», «Ворог», «Кров», «Два листи», «Кострига», нарешті, «Вертеп», то побачимо, що саме через ці твори з дивним внутрішнім вогнем і зовнішнім філософським, інколи ніби холодним, спокоєм безстрасного спостерігача найтрагічніших епізодів життя народу нашого, проходить оптимізм і незламна віра в наших людей, у безсмертну відпорність їхнього духу. Яку б тему, що безпосередньо зв’язана з страшним буттям українського народу тих вікопомних 30-их років, — чи то початки колективізації, масового винищування селян під гаслом «ліквідації куркуля як класу», чи то безнадійний трагічний опір нашого народу проти нового закріпачення і рабства («Кострига», «Ворог», «Кров»), чи то хвилюючі питання нашого державно-політичного і правного існування на планеті («Вертеп»), чи то проблеми моралі і людської гідності в радянських умовах («Образа») — яку б із цих гем не розробляв він, ніде у Любченка трагізм, безвихідь, розпач і зневіра не лежать в основі його новел. Навпаки, він з подиву гідним спокоєм використовує цю трагедію людську як фон, як тло, на якому вирізьблює характери, типи українського народу та дивогідну відпорність їхнього невмирущого духу. Справді, ось оповідання про те, як у селянина забирають останній хліб і він стоїть перед перспективою неминучої голодної смерті, але не це головне у Любченковому трактуванні; ні, це можна відчути, але головне у нього — психологічний образ нашого селянина, непохитного і твердого, як криця, який знає, що при всіх умовах для ворога хліба у нього «нема» («Кострига»); або ось у селянина вже все забрали і нарешті |
456 |
Григорій Костюк |
хочуть одібрати єдине, що в нього залишилося — випещеного ще з лошатка, найулюбленішого коня, — і знову ж таки, в Любченковому трактуванні цієї теми, головне — не ті злидні, не те беззаконня, що, як спрут, обсотує цього чесного трудівника; головне — знову ж таки психологічний образ селянина нашого, твердого і послідовного в своїх рішеннях: коли так беззаконно мають забрати мого найулюбленішого коня і передати в чужі негідні руки, то краще я його вб’ю. І він твердо і послідовно виконує свій задум («Ворог»),
Автор цим трактуванням і цими образами ніби хоче сказати нам: то нічого, що святкує перемогу «всесоюзний хам», то нічого, що держава використовує такі диявольські методи, таке нечуване беззаконня, таке цинічне знущання з прав людини! То нічого! Не плачте, не стогніть, не впадайте в розпач. Дивіться в глибини життя. Гляньте, які наші люди, які їхні характери, яка сила! В цьому наша витривалість і вічність. Це джерело оптимізму і Аркадія Любченка. «Хай живе все, що ненавидить морок і любить силу, все, що не знає супокою і зневіри!» — каже у своєму «Вертепі» Любченко. Наше життя «визнає тільки сміливих і здібних. Воно обдаровує ласкою тільки імкливих та енергійних. І воно ненавидить усіх, що кволі і зневірені». Це так само з його «Вертепу» — повісті, що відкриває новий вищий ступінь у повній шукань творчості Аркадія Любченка. «Вертеп» — це синтез. Тут і письменницька лабораторія з творчими експериментами, і глибока філософська думка, і вся багатогранна, колоритна, багатолика і трагічна наша сучасність. Складна символіка образів, різьблена, справді філігранна мова, подекуди легка іронія, сарказм, загравання з читачем, що поступово у певних місцях то переходить у справжній величний пафос, то в глибоку, меланхолійну лірику присмерків, спалахи ненависті переходять у ніжність і людяність почувань. Це поема про Україну. її велич, шляхи її оновлення, поразок і перемог. Це поема про дужий, міцний народ наш, про наших мистців, що своїм пензлем завойовують світ, про наших дітей, що знають горе і радість, але мусять бути дужими, бо їм належить майбутнє. Про нашу молодь, що «напоєна південним сонцем. |
ГІоет юності і сили |
457 |
насичена південною свіжиною й завзяттям, молодь, що ніколи не схилить голови, що ступає твердо, дивиться сміливо, — вона в своїй більшості кріпка, як сама земля».
У цьому — весь Любченко. І як мистець, і як громадянин, і як людина. Він був і залишився назавжди незмінним прапороносцем творчого оптимізму, можливо, своєрідної течії, коли хочете, в загальному буревійному річищі АКТИВНОГО РОМАНТИЗМУ. Він залишається і залишиться назавжди поетом «днів юності» нашої молодої нації, поетом «буремної путі» її. |
МУР, альманах, ч. 1,1946 |