У сучасній лінгвістиці мають місце три тенденції щодо кваліфікації членів речення: 1) одні вчені відстоюють традиційний погляд на систему головних і другорядних членів речення; 2) другі повністю заперечують традиційний підхід до визначення членів речення; 3) треті доповнюють, уточнюють окремі поняття, конкретизують їх, тим самим деякою мірою згладжують суперечливі місця. Найчастіше традиційна класифікація (підмет, присудок, додаток, означення, обставина) доповнюється іншими членами речення (детермінант, дуплексив, предикативне означення тощо). Другорядні члени речення в багатьох працях кваліфікуються як елементи, що реалізують валентні властивості одно- і багатомісних предикатів (див. детальніше: [Вихованець 1993, с. 25-30]). Другорядні члени речення розуміються як актанти |
РПЗЛІП VII. Структура простого печення. |
489 |
щодо діеслова-присудка. У ряді робіт особливої гостроти набуває проблема «другорядних членів речення». «Традиційний аналіз членів речення є слабкою опорою для розуміння самої природи елементів, які виділяються в структурі речення. Про це свідчить той тупик, у якому опинилось учення про так звані «другорядні члени речення» — означення, додаток, обставину, що не мають скільки-небудь певних і послідовних ознак як змістового, так і формального характеру», — зазначає А. М. Мухін [Мухин 1976, с. 151].
Як результат останніх досліджень, В. А. Бєлошапкова виділяє основні члени речення з урахуванням їх «входження чи невходження до предикативної основи ідо номінативного мінімуму» [Бєлошапкова 1977, с. 133]. У сучасних концепціях членів речення в основу їх виділення покладена опозиція центральність/нецентральність, обов’язковість/ необов’язковість, тобто береться до уваги різниця і між головними і другорядними членами речення, і різниця між самими другорядними членами (пор.: Г. Г. Почепцов виділяє три основні групи членів речення: 1) підмет і присудок, 2) додаток і обставину, 3) означення (див.: [Почепцов 1971, с. 187]). Такий розподіл членів речення лінгвіст пов’язує, з одного боку, зі специфікою синтаксичних зв’язків (взаємо- спрямований і односпрямований) і, з другого боку, із частиномовним підпорядкуванням (іменник і дієслово)). Традиційні визначення членів речення ґрунтуються на одночасному врахуванні формально- і семантико-граматичних ознак. До основних недоліків традиційної концепції членів речення варто віднести: 1) нездатність у межах наявної системи членів речення охопити й класифікувати всі мовленнєві елементи речення; 2) відсутність однозначних критеріїв диференціації членів речення у конкретних висловленнях; 3) характеристику членів речення безвідносно щодо вияву ознак обов’язковості/необов’язковості в синтаксичній структурі речення; 4) нівелювання лексико-семантичних характеристик слів як членів речення, їх парадигматичних зв’язків; 5) характеристика членів речення без урахування передбачуваності/непередбачуваності форми нецентральнОго елемента і т. д. Основним недоліком, на думку Н. Л. Іваницької, традиційного вчення про головні і другорядні члени речення є поєднання у тлумаченні члена речення семантичних і формальних ознак та розмежування на підставі цього конкретних членів речення. Виходячи з особливостей опозиції «абсолютивність / релятивність», варто вести мову про те, що в реченні завжди виступатиме обмежена кількість аргументів, які братимуть участь в утворенні реченнєвої «структурно-семантичної цілісності і комунікативної завершеності» (див.: [Троицкий 1977, с. 5]). Явище конструктивно-комунікативної завершеності речення можна пов’язати із наповненням відповідними повнозначними лексичними компонентами позицій об’єктних поширювачів дієслів-присудків. При такому підході теорія будови простого речення має вигляд його позиційної структури, про що досить ґрунтовно йде мова в роботах І. Р. Вихованця (див.: [Вихованець 1972, с. 42; Вихованець 1983а, с. 6-25]), Н. Л. Іваницької (див.: [Іваницька 1986, |
490 |
Синтаксис |
с. 18-27]). Подібного плану теорії базуються на синтаксичних зв’язках у словосполученні та реченні.
В основі формально-граматичної структури (власне-синтаксичної) речення лежать предикативний і підрядний зв’язки, які визначають: 1) синтаксичні позиції (одно- і багатоступеневі), 2) умови для утворення синтаксичних компонентів-репрезентантів відповідних синтаксичних позицій. У структурі двоскладного речення можна виділити головну субпозицію (підмет і присудок) і неголовну (детермінант, компонент причленної залежності від одного члена речення, дуплексив). Кожна субпозиція визначувана силою і характером синтаксичних зв’язків. У неголовній субпозиції, наприклад, виділяється центральна, яка завжди запрограмована семантикою головного слова, і периферійна, що є проекцією позиції слова в словосполученні, утвореному за допомогою однобічного підрядного зв’язку (узгодження, прилягання), пор.: Твого життя гілля густе Вітчизні в серце проросте (А. Малишко) і Вітер стугонів залізним дахом (О. Гончар). Детермінант, його субпозиція, на відміну від центральної і периферійної субпозиції причленної залежності, визначуваний слабким синтаксичним зв’язком із граматичним ядром речення, і його позиція в структурі речення завжди периферійна, незалежно від того, чи в реченні наявна одна детермінантна субпозиція, чи їх значно більше, наприклад: В Берліні арку Перемоги я ради мири збудував (М. Нагнибіда); Тієї ж весни довелося й матері вперше з сином идвох на степ виїздити (А. Головко); По волі нашій йдемо до спільної мети —розбудови Української Держави (Українське слово. — 1995. — № 32. — С. 5). Дуплексив також посідає окрему позицію (субпозицію) неголовної субпозиції. Основною ознакою дуплексива є наявність подвійного синтаксичного зв’язку (див.: [Чеснокова 1973, с. 23-56 ідалі]). Дуплексив вирізняється на загальному фоні неголовних субпозицій своєю неоднозначною спрямованістю в межах речення. З одного боку, він підпорядкований підмету, з другого боку — присудку. Загальний синтаксичний закон щодо дуплексива можна сформулювати так: дуплексив, виступаючи неголовним компонентом синтаксичної структури речення, завжди пов’язується із компонентом-присудком, вираженим дієслівною формою, і компонентом-підметом, вираженим іменником або іншим суб- стантивованим словом. Його обов’язковість / необов’язковість визначувана ступенем втрати семантики автосемантичним словом (автосеман- тичними словами), що перебуває (перебувають) у головній субпозиції, пор.: Батько сидів з веслом на кормі веселий і дужий (О. Довженко); Марійка прийшла додому щасливою і веселою (Г. Хоткевич). Ґрунтовний перегляд вчення про другорядні члени речення зумовлений абсолютно новим підходом до визначення елементарної синтаксичної одиниці. Так, Т. П. Ломтєв вважав елементарною синтаксичною одиницею не член речення, не словесну форму, не словосполучення, а позиційну ланку у структурі речення (див.: [Ломтєв 1958, с. 46-. 47 і далі]). |
РОЗДІЛ VII. Структура простого речення. |
491 |
Г. О. Золотова у своєму «Нарисі» детальної всебічно висвітлила елементарну одиницю синтаксису — синтаксичну форму (синтаксе- му — у семантико-синтаксичному аспекті), яка залежно від її зв’язків у реченні може бути вільною (у Н. Ю. Шведової — детермінант, О. Б. Си- ротиніна диференціює детермінанти на власне-детермінанти і ситуанти, останні вказують тільки на додаткову інформацію, що супроводжує основну. Ситуанти виступають факультативними членами предикативних одиниць і є вільними елементами речення): Пнями приїхала на канікули донька-студентка (О. Гончар); В садах солодко дрімають окутані місячним сяйвом стрункі тополі, широковіті липи, крислаті яблуні (М. Коцюбинський), або зв’язаною, тобто входити до структури речення через словосполучення, пор.: Із городи із Глухова полки виступали з заступами на лінію (Т. Шевченко).
Г. О. Золотова виділяє ще й конструктивно зумовлені форми: В тісній кімнаті над столом, застеленим газетами, схилилось кілька командирів (С. Борзенко); Хмара закрила сонце. Перегляд традиційного вчення про члени речення викликаний: 1) неоднаковим рівнем зв’язку членів речення; 2) різними видами синтаксичного зв’язку в межах речення (реченнєвотвірного предикативного і підрядного прислівного); 3) різною функцією слів у реченні (ступінь значущості в реченні); 4) асиметрією між формою синтаксичного підрядного прислівного зв’язку і типом семантико-синтаксичного відношення; 5) наявністю різних типів міжкатегорійних переходів і трансформацій та цілим рядом інших причин. Не всі думки на сьогодні є переконливими, але ясно одне, що традиційне вчення про члени речення не спроможне пояснити всі синтаксичні явища, які все ширше проникають у мову, хоча воно й приваблює своїми базовими вихідними поняттями — типологією форм, формою синтаксичного підрядного зв’язку, різновидом семантико-синтаксичних відношень тощо. |