Проблема аналізу регулярних реалізацій структурних схем актуалізує питання розмежування регулярних реалізацій однієї структурної схеми і виявів різних структурних схем.
Підтвердженням останнього може бути співвідношення між структурними схемами типу 14Л, СоргІп£, пор.: Хлопець від’їжджає /Хлопцеві від’їжджати. Хлопчик буде музикантом (ІЛСор,!Л) і Бути хлопчику музикантом (ІпіСор(М.). Наявність такого співвідношення між двокомпонентними номінативними реченнями з відмінюваною формою дієслова-зв’язки та інфінітивними реченнями засвідчує їх об’єднаність у синтаксичній системі української мови стосунками деривації (інфінітивні конструкції похідні від дієслівно-особових: вони виражають те саме значення, але ускладнені модальним відтінком). Крім внутрішньосхемних парадигматичних відношень дериваційного типу, наявні в парадигматичній системі і стосунки міжсхемні, міжрівневі. Першими є стосунки між М,У, і V ,: Вчора ми добре пра- цювали/Вчора нам добре працювалось. Внутрішньосхемні дериваційні стосунки є модифікаційними, а міжсхемні стосунки — трансформаційними. Від міжсхемних парадигматичних стосунків дериваційного типу слід відрізняти синонімічні відношення між реченнями різних структурних схем та словосполученнями, іменниково-прийменниковими конструкціями, що відображають типологічні перетворення синтаксично різних одиниць. Синонімічні стосунки між різними структурними схемами позбавлені відношення «твірне — похідне», пор.: У результаті тривалих дощів фермери не зібрали вчасно урожай картоплі і Через тривалі дощі фермери не зібрали вчасно урожай картоплі/Були тривалі дощі, і фермери не зібрали вчасно урожай картоплі/Тому що були тривалі дощі, фермери не зібрали вчасно урожай картоплі тощо. Граничним виявом перетворення речення виступає утворення слова від цілісної реченнєвої твірної бази: Той, хто вчить дітей, зайшов до класу —> Учитель зайшов до класу. |
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.