Під елімінацією слід мати на увазі виключення (усунення) відомого і/або невідомого з граматично і/або стилістично значущою метою, унас |
794 |
Синтаксис |
лідок чого витворюється функціонально відмінна синтаксична одиниця, маркована внутрішньотекстовою висхідною або спадною валентністю. Остання властива відцентрово поєднуваним елементам, пор. тлумачення висхідної та спадної валентності і/або доцентрових/відцентрових синтаксичних зв’язків у внутрішньореченнєвій структурі [За- гнітко 1996, с. 105-110]. Висхідна валентність є обов’язковою для кожної текстової одиниці, оскільки саме вона визначає рівень її входження у текстову цілісність, її внутрішньотекстову значущість як окремого компонента.
Спадна валентність постає облігаторною для окремих компонентів, оскільки через них витворюється текстова цілісність і її значущість як компонента мовленнєвої комунікації. Водночас спадна валентність виступає факультативною для тих компонентів (реченнєвих структур) тексту, що є термінальними в його граматико-смисловій і комуніка- тивно-прагматичній структурованості та цілісності. Відштовхуючись від концептуального тлумачення спадної валентності як ядерно утворювальної, слід наголосити на особливому тек- стотвірному потенціалі таких реченнєвих одиниць. Саме в них та чи та елімінація граматично структурувальних елементів постає носієм особливої смислової навантаженості і внутрішньотекстової енергетики (слід послідовно відмежовувати енергетику від синенергетики, під якою мається на увазі енергетика двох або більше синтаксичних одиниць з елімінованими компонентами, що витворюють внутрішньотек- стове поле хвиле-радіальної смислової експресії). Окремим є питання щодо співвідношення елімінації та еліпсації. У постановці цієї проблеми повністю витримано логіку. Якщо під еліпсацією мати на увазі пропуск структурно й енергетично значущого компонента, який зумовлює ранжування аргументів, їх статус, то еліпсація становить один з периферійних виявів елімінації: Праці дорогу! (М. Рильський); А врешті — синтез. Врешті — результат (Л. Костенко); Тягарем минулі роки на стомлені плечі (Є. Плужник) та ін. Тут загалом суттєвим також постає розмежування актуалізації/нейтралізації еліпсова- ного компонента, що досягається внутрішньотекстовою енергетикою. При збігові енергетики тексту і реченнєвої енергетики виступає актуалізація еліпсованого компонента, спостерігається посилення його семантичної значущості. Останнє компенсується внаслідок наступної експлікації: Йду, біжу, стрімголов кидаюсь уперед, аби наздогнати оцих напасників, що вчинили як нелюди. Обернувся. Покрутився: нікого і ніде не видно. Хіба ж не дивина? Оце ж хвилину тому їх усіх бачив. То куди ж вони усі пощезали? Чи це був простісінький обман моїх очей? (О. Слісаренко). Імплікований у внутрішньосинтаксичній структурі складного безсполучникового речення компонент побачив, що зумовлює своїм валентним потенціалом розгортання наступної з’ясувальної частини, компенсується ще однією реченнєвою структурою з експлікованим елементом. Унаслідок таких семантичних перетинів витворюється поле іррадіальної взаємодії. Цілком правомірно імплікацію структурно і семантично значущого елемента кваліфікувати як елімінацію. |
РОЗДІЛ XIX. Текст. Основні ОДИНИЦІ тексту.. |
795 |
Елімінація охоплює внутрішньореченнєві і зовнішньореченнєві вияви, спрямовуючись у посилення/нейтралізацію внутрішньореченнєвих і/або посилення/нейтралізацію внутрішньотекстових зв’язків. Елімінація належить до активних процесів сучасної лінгвостилістики і співвідноситься з особливостями реалізації когнітивної функції мови (пор. диференціацію, за Е. Гусерлем, трьох функцій мови: вияву, спонукання, репрезентації і розширення їх естетичною, етичною, емотивною, виховною, пізнавальною функціями, хоча найбільшою мірою поширене визначення двох основних функцій мови: комунікативної і когнітивної, що цілком мотивовано, оскільки саме вони стосуються мовної системи, а всі інші функціональні призначення корелюють із мовленням). Когнітивна функція, подібно до комунікативної, зреалі- зовується через різні синтаксичні одиниці, але основною постає наван- таженість речення, мінімальним контекстом якого виступає складне синтаксичне ціле як структурний елемент тексту. Останній належить до фундаментальних мовленнєвих величин. У своїй первинності текст входить до витворюваних площин і є вторинним щодо мовної системи, виступаючи суб’єктивно-модалізованим. Вживаючись у тексті, речення корелює, з одного боку, з мовною системою, з другого боку, воно підпорядковане внутрішньотекстовим специфікаціям. Саме на цій підставі еліпсація його компонентів відноситься до категорійних виявів елімінації. На мовному рівні такі структури характеризуються варіантним вираженням присудка-предиката: нуль-лексемним і лек- семно окресленим, на мовленнєвому ж остання структура в силу своєї експресивності, емоційного забарвлення постає як така, у якій нуль- лексемна репрезентація присудка-предиката є функціонально значущою, оскільки така структура вміщує в собі високої сили емоційний заряд, пор. у чомусь подібну нуль-лексемну репрезентацію підметово- суб’єктної позиції у структурах типу Співають, аж сюди чути (О. Сліса- ренко). У цьому розрізі досить цікавим постає твердження Т. В. Були- гіної й О. Д. Шмельова, які підкреслюють, що вести мову про референції нульового елемента можна лише в тому випадку, якщо «поверхнева синтаксична відсутність несе певне семантичне навантаження-…» [Бульїгина, Шмелев 1990, с. 15]. Випадки значущої синтаксичної відсутності поділяються на два класи (за І. О. Мельчуком) — на нуль та еліпсис, хоча це протиставлення неодноразово критикувалось (див. праці О. Д. Шмельова, О. В. Падучевої та ін.).
Прихильники нівелювання протиставлення нуля й еліпсиса спираються на те, що еліпсис — це використання нульового анафоричного займенника. Таке звуження поняття еліпсиса постає некоректним. Очевидно, що про еліпсис можна вести мову тільки в тому випадку, коли в системі мови не існує синонімічного ненульового способу вираження, адже при еліпсації речення спостерігається перетворення не- еліпсованої структури в еліпсовану. Унаслідок цього нулям приписуються значущо марковані смислові аспекти. У таких випадках мова йде про необхідність уведення нульового варіанта до загальної парадигми репрезентації певного значення, і в загальній схемі нуль стано |
796 |
Синтаксис |
вить варіант вираження. Значення ж його може бути описаним через значення інших одиниць того ж класу, і водночас встановлення цілого спектру функціональних значущостей такого нуль-вираження повинно перебувати в межах самого класу, пор.: У двері подзвонили і Учні / Вони у двері подзвонили. Наведені речення не можуть і не повинні розглядатися в одній значеннєвій парадигмі, оскільки функціональ- но-когнітивна наповнюваність у кожному з них відмінна. У першому випадку акцентована неокресленість суб’єкта дії або ж небажання мовця називати/назвати його. У другому реченні суб’єкт чітко окреслений.
Смислова елімінація спрямована на акцентацію текстотвірного начала, що постає об’єднавчим чинником не тільки складного синтаксичного цілого, але й більших текстових блоків. Смислова елімінація часто корелює з формальною (структурною), йор.: Рибалки просять — це перше речення тексту «Навіщо рибі декрет» (Голос України. —
«Дорога Верховна Радо, — кажуть рибалки, — у тебе на столі є проект постанови про відміну декрету Кабінету Міністрів України від 31 грудня 1992року за № 26/92 «Про перелік майнових комплексів, державних підприємств, їх структурних підрозділів основного виробництва, приватизація або передача в оренду яких не допускається». Той декрет категорично забороняє приватизуватирибкомбінати. Зволікання з його відміною призведе до розтягування цілісних майнових комплексів загальнодержавної власності —рибкомбінатів — по вузьковідомчих і місцевих коридорах влади, а то й безоплатної передачі Ті у приватні руки (а приклади, на жаль, уже є — Барський райрибцех об’єднання «Вінницярибгосп» ,рибдільниця «Світла» на Волинському рибкомбінаті на інші), до розвалу господарств і галузі взагалі». |
РОЗЛІП XIX. Текст. Основні ОЛИНИІII токату. |
Т¥1 |
У наведеному тексті реалізується смислова елімінація, суть якої полягає у пропуску валентно зумовленого ядерного елемента (на рівні се- мантико-синтаксичної структури речення мова може йти про неза- міщену синтаксичну позицію), що виконує текстотвірну функцію і маркований доцентровими внутрішньореченнєвими зв’язками.
Унаслідок його елімінування посилюється статус і значення міжре- ченнєвих зв’язків, що постають у структурному плані самостійними одиницями. У смисловому плані друге речення та й усі інші (наступні) з компонентом то орієнтовані на текстотвірне речення з валентно зумовленим імплікованим компонентом. Функціонально-когнітивна значущість елімінації у межах аналізованого тексту посилюється широко використовуваною парцеляцією, орієнтованою то на інформаційне виокремлення причинової семантики, що виступає у поєднанні з виснов- ковою: То. щоб рідна держава хоч трохи допомогла кредитами. Бо ж немає країни и світі, яка б хоч трохи не допомагала розвитку сільського господарства (бо = таж); то цільової семантики, що виступає моти- ватором перебігу основної дії: Вже опрацьовано нову методику зариблення новостворюваних ставків. ТТТоб при иьоми витрачалося менше коштів і значною мірою скоротився термін зариблення. Внутрішньотекстова елімінація буває структурна і смислова, значущість кожної з них вимірюється внутрішньотекстовим діапазоном. Перша прямо співвідноситься з напрямами еліпсації (реалізується в межах речення і словосполучення, пор.: Краще один раз побачити (щ о?), ніж сто разів почути (щ о?) і Ані крихти (хліба), по маленькій (чарочці)). У наведеному уривку з тексту «Навіщо рибі декрет» смислова елімінація посилюється повтором елемента то, що загалом постає спустошеним і водночас сповнений змістом кожної з’ясувальної частини зокрема. їх репрезентація зі сполучником аналітичного типу то, щоб посилює внутрішньотекстові доцентрові зв’язки, що замкнені на початковому реченні Рибалки просять. Унаслідок повтору витворюється режим посиленого континууму, що полягає у послідовності висвітлюваних подій. Більше того, створюється ситуація незамкнутості на власне-реченнєвій структурі. І це посилюється саме вжитком сполучника то, оскільки для нього притаманне витворення незамкненої структури, при цьому число компонентів може бути логічно продовженим і розвиненим. Інший різновид смислової елімінації реалізується у безсполучникових складних реченнях, у яких елімінований компонент зумовлює опосередковане поєднання складових частин: Вона хотіла розплющити очі, та лінь обійняла її ніжно, і Мар’яна стала прислухатися: на глибині, під прозорою товщею стоїть тонка сторожка тиша, чути навіть шелест лілій, що повертають до неї свої вінчики; вони тепер світяться райдужним перламутром й опалом… (М. Старицький) (стала прислухатися (і відчула)). Категорія елімінації належить до особливих текстових категорій, основним призначенням яких постає організація тексту і витворення єдиного цілісного текстового тла. |