Відколи позав’язувались у нас просвітні това
риства, що головним своїм завданням поклали видавати
книжки для люду, відтоді зовсім конечно мусило визна
читися питання: о чім говорити до люду, о чім і в якім
порядку повчати його, хотячи його просвітити? Коли б в
історії теоретична підготовка все і всюди йшла попереду
практичної діяльності, то ми могли б від тих людей, що
зійшлися у нас для зав’язання першого освітнього това
риства, з повним правом жадати, щоб вони наперед вже
зовсім ясно і недвозначно відповіли самі собі на те питан
ня. Та тільки жаль, що в історії звичайно діється навід-
воріть, що історія подобає на того робітника, про котрого
наш народ каже, що він «такий прудкий, що ще не помис
лить, а вже зробить». От так було і тут. Товариства,
зразу одно, а відтак і друге, позав’язувалися, почали вида
вати книжечки і часописі, почалася далі й певного роду
агітація між народом, а все-таки в головах самих пишучих
і агітуючих далеко не ясно було, о чім писати, в якім
об’ємі і в якім порядку подавати народові які-небудь
науки. А між тим, хто тільки що-небудь знає з педагогії,
той поперед усього знає, що головною основою розумного
виховання є певний розумний лад і зв’язок в науках, кот
рі подаються ученикові; безладне і незв’язне подавання
йому раз уривка з тої, то знов з другої науки томить па
м’ять, нівечить охоту та й затемнює характер самої науки,
котра прецінь є не що друге як відбиток дійсності і живої
природи в мислячім умі чоловіка, і в ній, отже, так як
і в природі, все раз у раз движеться, змінюється, все
в’яжеться одно з другим і випливає одно з другого. Правда,
навіть наші вчені люди далекі ще від того, щоб так поні-
187 мати науку і дійсність: у них і дійсність, і наука поділені
на «фахи», немов ті камінці в мінералогічнім кабінеті, роз
ташовані по поличках: одна поличка різко відділена від
другої, і вчений чоловік потребує запхатися в одну таку
поличку і ритися в ній довіку, і сього, по його думці, до
сить для вченості. Наші вчені, кажучи їх же вченим сло
вом, держаться методи метафізичної, тої методи, котра, як
каже Гете:
сли хоче пізнать, описать щось живого,
стараясь пред всім духа вигнати з нього;
то часті мертвії і важить й рахує,
лиш жаль, що їм зв’язь духовная хибує*.
А той дух, та духова зв’язь, то не що інше як природна
причиновість, внутрішня діалектика розвитку, котра лу
чить в собі всі суперечності, вирівнює всі нерівності, котра
з найрізнородніших частей творить одноцільну єдність.
От тої-то діалектичної методи, тої єдності з погляді на
природу і світ хибує ще й досі найбільшій часті наших
учених учителів, не диво, отже, що її мусить не доставати
і в дотеперішніх наших книжечках для люду. А в людових
книжках вже тим паче. Адже кождий з наших людових
писателів уважає своїм обов’язком «благовременно і безвре*
менно» звертати увагу люду на «всемогущість Творця», на
«чудеса, котрі й невірного можуть переконати», на «пре
мудрість устрою в природі, де все має свою ціль і повнить
те завдання, яке йому Всевишній споконвіку завдав»,
і вкінці на «доброту Творця, котрий усе те з вітцівською
дбалістю сотворив для чоловіка і навіть сина свого для
нього не пожалував». Такі і тим подібні фрази уважа-
ються обов’язковими в популярних книжках, без згляду
на те, чи та книжка — катехізм, чи фізіологія, чи що-не-
будь другого. Народ, говорять наші популяризатори, зди
чів би, попав би в цілковитий матеріалізм, коли б йому на
кождім місці не нагадувати його «вище завдання». Жаль
тільки, що вони не пригадають собі, що всілякі попи ось
трохи не тисячу літ клеплють тому народові о тих «вищих
завданнях», а він усе-таки, по їх поняттям, крайній дикар
і матеріаліст. Пора б почати й з іншої бочки. А по-друге
й те. Адже ж ви, добродії популяризатори, хочете про
світити народ, так чи ні? А що ж ви розумієте під
просвітою? Хіба не присвоєння тих усіх здобутків, які
здобула і нагромадила думка людська, хіба ж не постав
лення народу на тій висоті, на якій ставить чоловіка су*
183 часна наука? А на якій же висоті ставить його сучасна
наука? Ви ж се повинні знати, коли ви люди вчені. Ви
повинні знати, що наука, хотячи бути наукою, мусить
відкинути віру, а опертися на критиці, мусить відкинути
одкровеніє, а опертися на пам’ятниках життя і культури,
мусить відкинути двоїстість в природі, а стояти на єдності
(монізмі), т. є. мусить признати, що матерія і сила — одно
суть, що дух і тіло — одно суть. А коли ви се знаєте, то
пощо ж перед очима «темного» народу затемнювати ту
просту правду, пощо для нього, умисно для нього, розди
рати природу надвоє і чоловіка надвоє? Чи таким затем
нюванням ви думаєте просвітити його, видобути з варвар
ства і темноти?
Нам здається, що, хотячи справді просвітити народ,
треба б нашим просвітителям поперед усього рішучо стати
на сучаснім становищі монізму в природі, треба б їм раз
назавсігди відкинути всякі фрази о премудрості, цільно
сті і доброті, які буцімто проявляються в природі, бо су
часна наука тих понять не узнає. Треба б їм твердо ріши
тися — говорити народові всю правду, не щадити
ніяких пересудів, чи вони боязко криються під сільською
стріхою, чи з парадою проповідуються з амбон та трибуна
лів. Народ наш поки що вірить ще в щирість учених лю
дей, вірить в те, що вони зможуть і схочуть сказати йому
всю правду о тих питаннях, котрі, ясно чи не ясно сформу
льовані, так само томлять його думку, як і думку кождого
чоловіка,— вважаймо ж, щоб народ не стратив тої дорого
цінної віри, щоб не відвернувся від учених людей і від їх
науки: се був би для нас найтяжчий удар, се був би пово
рот до застою!
Друга хиба, котру стрічаємо в наших популярних видан
нях, се високий, гордий, надто вчительський, з часом аж
пророцький тон, в якім говориться до народу. Сей тон пока
зує не що як дурноту і духову обмеженість самих авторів—
і книжки, писані таким тоном, більше шкодять, ніж
помагають, більше дразнять і знеохочують, ніж навчають.
Додати до того ще й те, що більша часть книжечок, держа
них в тім тоні, говорить о речах пустих і непотрібних.
Я би радив усі такі книжечки радше спалити, ніж пускати
між народ.
Голосимо самі скрізь, а за нашим словом і другі зачи
нають голосити, що ми демократи і народовці. Воно так
і повинно бути. Але чи кождий же то з нас вдумався добре
№ в значіння того слова «народовець», чи кождий передумаЕ
ясно консеквенції того слова, чи кождий знає, до чого воно
нас обов’язує? Називаючись демократами, ні, народов
цями, ми повинні раз назавсігди сказати собі, що ми не
відлучна часть народу, і то не якась верства в народі, але
так-таки часть серед других частей, зерно між зернами,
Що ми що-небудь розумієм і вчилися, се ще не повинно
змінити нашої істоти, не повинно зробити нас із зерна пше
ниці зерном кропиви; се тільки зробило наше зерно плід-
нішим, поживнішим, багатшим в благодатні соки. Та й те
зробили ми не чудом небесним, а працею наших братії*,
і батьків-мужиків,— значиться/ скарби знання і освіти,
нагромаджені в головах наших, ми повинні вважати не під
ставою для гордості і погорджування нашими простими.,
неосвіченими братами, а радше затягненим від них довгом,
котрий ми їм обов’язані з лихвою сплатити. А тямуючи
се, ми не будемо нашу просвітню працю вважати добродій
ством та ласкою для народу, а тільки нашим обов’язком,
котрого несповнення було б попросту тяжкою провиною,
рівною тій, як коли б ми обдерли бідних і об’їли голоду
ючих. І тямуючи те, ми не будемо на наших темних братів
глядіти як на молодших братів, як на щось нижчого та
гіршого, бо ми будемо знати, що в них-то якраз і лежить
наша сила, що вони підвалина, а ми дах, що, зміцняючи
їх, ми робимо добро не тільки для них, але-і для себе.
Не менше глупим і мізерним видається мені також в по
пулярних книжечках трактування мужика як дурня,
недоумка, варвара. Етнографічні праці послідніх років
показали нам тілько мислі, тілько поступу і розвитку в сві
тогляді народу, що бесіда о його варварстві тепер вихо
дить хіба смішною. Народ наш, хоч і тисячними ма
нівцями, так як і сама наука, а доходить же звільна до да
леко правдивіших, поступовіших і радикальніших думок,
ніж їх має не один з його нинішніх просвітителів. Такому
народові пора сказати все, а не водити його по нових, хоч
і псевдонаукових манівцях. І говорити треба до нього як до
свого рівного, як до батька, говорити його, зрозумілою
для нього мовою, але з захованням наукової докладності
і зв’язності, без лишніх фраз і моралізацій. Оставте фрази
і моралізації попам, котрі ними присолюють і приперчу
ють свої думки! Наука не знає ніяких догм і не потребу з
затим нічого присолювати ані приперчувати. З сього,
однако [ж, не випливає, щоб популярні книжечки булл
190 сухі і педантичні: мені здається, що предмет кождої науки,
навіть математики, сам в собі містить тілько цікавого,
принадного а навіть забавного, що вмій тільки винайти
і живо розказати се, а певно, кождий і найпростіший чоло
вік усе порозуміє і затямить.
Зібравши докупи все досі сказане, побачимо, що голов
ні принципи, котрі повинні бути заховані в популярних
видавництвах, коли вони мають осягнути свою ціль, т. є.
правдиво просвітити народ, висказані ось в яких
точках:
1. Видавництво повинно вестися систематично, після
певного плану, відповідно до вимогів педагогії;
2. В книжках популярних треба говорити народові всю
правду про природу і життя, т. є. треба вважати його
не чимось нижчим, диким, неспосібним до понімання прав
ди, а братом і батьком. Все, що ми знаємо, — ні, найкраще
з іюго, що ми знаємо (так як наші школи своїм класичним
і дуалістичним вихованням набили в наші голови велике
множество всякої січки), повинні ми живою мовою в лег
кій і принадній формі подати народові.
Глядім же тепер, якого плану наук найліпше було б нам
держатися.
Буде тому десять літ, як д. М. Драгоманов в «Правді»
перший висказав у нас* потребу заведення ладу і системи
в популярних видавництвах і подав начерк цілої енцикло
педії наук позитивних, котрі треба розказати нашому на
родові в популярних книжечках. Правда, д. Драгоманов
подав свій начерк при іншій нагоді, не входячи в подріб-
ності, т. є. він вказав радше цілий обсяг завдання попу
лярних видавництв, аніж стежку, котрою найлегше і най-
відповідніше виповнити се завдання. Сміємо сказати, що
досі майже нічого з його плану не виповнено.
В кілька літ пізніше загальний збір «Просвіти»* вибрав
окрему комісію, котра мала уложити докладний і практич
ний план популярного видавництва. Комісія, як звісно,
вибрана була з людей, ніколи в житті не думавших над та
ким планом, і майже зо всіх противних позитивному пла
нові д. Драгоманова. Не диво затим, що комісія та, а вла
стиво один її член і «знаменитий» педагог, обрадували
матінку Русь таким планом, котрому рівних шукати хіба
в урядових БитсІепеіпІЬеіІип^’ах1 гімназіальних, де за
1 Розподілах годин (нім.).— Ред.
191 «наукою» релігії слідує історія природи, далі латина,
відтак геометрія, затим німецька граматика і т. д. План
вийшов чисто курям на сміх,— і від того часу наші педа
гоги і популяризатори махнули рукою на всякі плани
і друкують книжечку за книжечкою як бог пошле: молитво-
слови і фізіологію, календарі і гігієну.
Але коли така робота досі й могла як-небудь увійти,
коли досить було що-небудь надрукувати і подати наро
дові, дякуючи богу за всяке хоч напівздорове зерно в міш
ку полови,— то тепер діла змінилися. Супроти руських
освітніх товариств виступили до боротьби поляки. В сери,і
руського народу, у Львові, вони здвигли «Масіегг роЬк^»*,
товариство з величезним капіталом для «освічування
польського і руського люду, і видають книжечку за кни
жечкою, зав’язують коїка гоїпісге1, закладають читальні
по руських селах і містах. Воно б то й благодать для нас,
коли б тим панам ходило справді о просвіті народу. Але
0 неї їм якраз найменше йде. На оці у них цілі політичні,
а не просвіта. З того, що вони досі надрукували і що заду
мують друкувати, видимо, що освічування народу для них
ще темніше діло, ніж для нас. Але з другого боку, їх великі
засоби, їх жива агітація (хоч, може, лиш зразу) і їх ма
сами друковані та розкидувані книжечки справедливо нам
кажуть боятися, щоб вони своєю роботою не звихнули і р:е
повели на бездоріжжя цілого діла освіти народної, і се
одно, думаю, повинно заставити всіх щирих народолюбців
задуматися докладно над тим, чи не належало б нам поки
нути дотеперішній порядок популярних видавництв без
ладу і зв’язку, чи не належало б нам почислитися з усіми
своїми силами і зложитися в одну сильну і одним духом
оживлену фалангу? Мені здається, що нинішня пора для
нас дуже важна і що коли ми тепер дамо полякам пере
гнатися в єдиній нашій позитивній роботі — в роботі
над освітою нашого народу,— коли ми дамо їм заглушу
вати в народі і ті немногі здорові зерна знання, які досі
засіяли наші видавництва, то ми самохіть випустимо грунт
з-під своїх ніг, самохіть позбавимо себе всякої сили і вся
кого значіння в краю. Мені здається, що всі наші партії
1 котерії чей же наглядно переконалися, що у нас тепер на
порядку деннім безмірно важніші діла, ніж етимологія
і фонетика, ніж єдність Русі і святість обряду греко-уніат-
1 Гуртки рільників (польськ.).— Ред.
192 ського! Мені здається, що грозяче небезпеченетво повинно
б у наших людей замість фаталістичного «Русь тверда все
перебуде» викликати радше воєнний оклик: «Ану, хто дуж
чий?» Се і спонукує мене подати свій план популярних
видавництв і що більше — план одноцільної органі
зації всіх інтелігентних сил Галицької Русі для спільної
праці над освіченням і піддвигненням нашого народу
в пику всім панським і назадницьким забаганкам та за
ходам.
Як же поперед усього упорядкувати популярні видав
ництва? Я думаю, що, говорячи про популярні видавництва,
треба розділити їх на три купи: видавництво наукове,
видавництво політичне і видавництво, повчаюче о ді
лах практичних: господарстві сільськім, ремеслах і т. д.
Видавництво наукове — се головний двигач образования
і освіти народу, і для того воно головно займе нашу
увагу.
Укладати план наукового популярного видавництва
на взорець «розкладу наук» в наших школах,— на нінащо
не придасться. В школах наших розкладені науки крайнє
непедагогічно. Замість подавати дитині зразу, поки ще
пам’ять у неї свіжа, ціпка і вразливість жива, якнайбільшу
масу цікавих даних про природу і людей, з котрих би вона
відтак з ростом мислення вміла легко й сама виводити мно
жество внесків,— в наших школах убивається пам’ять
і розум дитини непотрібною для неї наукою чужих мов,
ще непотрібнішою наукою граматики. Чужі мови потрібні
для того, кому для осягнення вищого образования не до
сить своєї власної мови; а граматика — се прецінь філосо
фічна аналіза бесіди, вона вимагає розвитої вже сили
абстрагування і без неї стаєсь тільки механічним «клепан
ням». Правильно говорити і писати можна навчити й без
граматики, прийміть тільки фонетичну методу писання
і знай тільки учитель зручно виткнути в розговорі блуди,
які поповняє ученик против складні та відміни. Не менше
непедагогічно поступається в наших школах і при подаван
ні других, позитивних наук (окрім хіба одної математики),
так що, хотячи упорядкувати наше науково-популярне
видавництво справді відповідно до потреб просвіти народ
ної, треба зовсім відорватися від нашої шкільної прак
тики.
Жиючи між народом і частенько балакаючи з ним про
всякі діла, я не раз аж дивувався, як то цікаво випитую
7 5^1|84 193 ться наші люди про чужі краї! Як то там виглядає, які
там гори, які ліси, що там росте, які звірі, які ріки, які
люди? Я не раз дуже жалкував на ту школу, котра так
мало подала мені відомостей в тім взгляді. А між тим, по
моїй думці, оповідання про чужі краї здужають найбільш*
зацікавити, і завважте, заразом найбільше навчити людей,
подати їм в цікавій формі найбільшу масу цікавих фактів,
не обтяжаючи їх пам’яті. Тільки, звісна річ, і тут треба
покинути взірці шкільних сухих підручників географії,
а радше нав’язувати географію на золоті нитки оповідань
про подорожі славних і смілих людей. Зважте, напр.,
яку масу цікавих і важних в науковім згляді фактів можна
розказати народові при описі подорожей Колумба для
відкриття Америки, подорожі Магеллана навколо світу,
подорожей Кука і др.
Без ніякої теоретичної підготовки, без ніяких нудних
і апріорних викладів о вигляді землі, о бігунах, осі, рів-
нику, зворотниках і т. д. сама собою, в живих образах
розвинеться при таких оповіданнях в понятті народу ге
ографія, стане немов здобутком його власної мислі, а не
вивченням напам’ять і нестравним баластом незумілих тер
мінів. А при тім же сама річ тут надзвичайно цікава;
пересказати ті подорожі в скороченні для народу вимагає
дуже невеликої популяризаторської спосібності,— треба
тільки вмілою рукою добирати уступи; спостереження
і факти, котрі могли б давати основу для дальших кни
жечок. А поглядіть лишень, яку безмірну многоту науко
вого матеріалу можна чи то при самих оповіданнях, чи
то в безпосереднім прив’язанні до них подати народові!
Описи різнородних звірів і ростин, різнородних фізичних
і кліматичних явищ природи, різнородних людей з їх від
мінними звичаями, степенями культури і порядками сус
пільними. Зоологія, ботаніка і мінералогія, метеорологія
і фізика, історія і соціологія дадуться нав’язати до тих
оповідань о подорожах і відкриттях географічних. І в мі
ру, як в кількох книжечках назбирається досить цікавих
фактів, тикаючих якоїсь з тих наук, можна потім в окре
мій книжечці приступити до систематичнішого викладу
правлячих ними законів, поступаючи по змозі все від
фактів до виводів, від единичного до загального. А описи
подорожей і відкрить повинні наразі бути осередком цілого
плану, повинні бути тим пнем, з котрого розходяться
гілки на всі боки.
194 При викладі всякої, якої-небудь науки для народу
я налягав би на те, щоб викладчик виходив не з абстрак
цій, не з принципів, а з якого единичного факту або явища.
Так, напр., викладаючи метеорологію, я би радив взяти
за основу, напр., опис бурі. Відки вона береться? Що таке
вітер? Які бувають вітри? Яка їх причина? Як вони дій-
ствують на воздух? Чому так дійствують? Який склад
воздуха? і т. д. В такім однім описі бурі можна розка
зати в цікавий і займаючий спосіб і про пасати та мусони,
і про хмари, дощ, град, сніг, іней, і про електричність;
до такого опису бурі можна додати й цікаві оповідання
про обсервації кліматичні, про гігрометри, про статистику
бур, про проповідування погоди і т. д. І певно, що так
розказана метеорологія сталась би духовою власностю
народу, сталась би його здобутком. Так само при викладі
фізики виходити треба з опису якого-небудь простого екс
перименту, котрий кождий мужик може собі повторити,—
а таких експериментів множество.
Подібної методи я радив би держатися і при всіх других
науках,— а описи подорожей повинні на самім вступі пода
вати множество таких цікавищ, до котрих би потому на
в’язувались систематичні пояснення.
Як я вже сказав, безпосередньо за описами подорожей
або й поміж ними в міру нагромадження фактичного мате
ріалу подавати й систематичні виклади деяких наук, т. є.
тих, до котрих найбільше матеріалу буде нагромаджено
в попередущих книжечках. До описів подорожей треба
додавати й шапки, а самі описи подорожей треба так упо
рядкувати, щоб вони від нашого власного, всім знаного
краю йшли чимраз далі в різні краї і часті світу. Виклади
з метеорології, фізики (особливо гідростатики та механі
ки, напр., при описах кораблів і т.д.), зоології, ботаніки
та мінералогії можуть слідувати за тими описами, пере
плітаючись, а все нав’язуючись до того, що вже було об
говорене. Зоологію, ботаніку і мінералогію я радив би
викладати так само, зачинаючи від единичних явищ і по-
ступаючи до загальніших, напр., почавши від нашого кота
домашнього, далі дикий кіт, далі другі роди котів: лев,
тигр, ягуар, леопард і пр., де вони жиють, чим подібні
до кота, а там дійдеться і до означення, що таке роди,
розряди, родини в зоології, т. є. обговоряться найтруд-
ніші й найважніші питання зоологічної систематики
в індуктивний і приступний спосіб. При тім, мені здається,
7* 195 не треба дбати о дуже докладний і обширний опис, а радше
подавати факти про життя і вдачу звірів, про їх геогра
фічне розширення і т. д. Коли назбирається достаточке
число таких книжечок про поєдинчі розряди, можна ін
дуктивно іти дальше, доповняючи живучі ряди вимер-
шими і зводячи їх до спільних предків, напр., птиці
і ящірки, коні і грубошкірні і т. д. Тут вдоволиться за-
острену вже поперед увагу народу: чому се так? відки
взялися ті різні роди? і подасться йому в неменше приступ
ній і зрозумілій формі головні факти звірячої десцен-
денції і головні здобутки дарвінізму. Я думаю, що науки
о десценденції ніяк не можна викинути за пліт в виданнях
популярних, коли в них схочемо стояти на становищі єд
ності (монізму) в природі: адже ж звісна річ, що наука
о десценденції дає головну тривку основу монізму в по
гляді на живу природу, що в тім згляді перед нами тільки
два виходи: або се все бог так сотворив, а тоді при ближчім
розгляді запутаемся в масу суперечностей і скочимо обома
ногами в дуалізм,— або се все само витворилося силою
несвідомих, механічних, але від правіку однаково дійст-
вуючих законів природи.
То само можна сказати й про ботаніку. І тут новіші пра
ці вчених дарвіністів нагромадили таку масу цікавого мате
ріалу, що вмій тільки вибрати і живо розповісти, а певно
займеш увагу народу ліпше і пожиточніїііе, ніж не знати
якими моралізуючими повістями. От узяти, напр., наш таки
дикий хміль. О тім, як він росте і пнеться вгору, написано
в чудово гарній і цікавій книзі Дарвіна про «Пнучі рости-
ни»* — тут і притока розказати о рухах ростин, о їх при-
вичках, котрі не в однім разі будять підозріння о яку-не-
будь свідомість і розвагу, о їх цвіті, з яких частей він
складається, як відбувається запліднення, які до того бу
вають посередники і як приноровлення ростин до тих по
середників (вітру, води, слимаків, птиць і комах) витво
рило через природний добір різнородні чудові цвіти, барви,
запахи і т.д. Цікавого матеріалу в тім згляді достачать пра
ці Дарвіна про запліднювання зазулинців*, праці Германа
Мюллера і др. Не менше цікавого предмета достачить праця
Дарвіна про «Комахоїдні ростини»* і т.д.
Мінералогію, звісна річ, треба трактувати разом з гео
логією: глядячи на який-небудь камінь, нам далеко ціка
віше знати, відки і коли він узявся, аніж докладний опис
його кришталів (котрі в такій докладності і рідко де поди
196 бати). Тут, по моїй думці, головно треба зайняти увагу
народу камінням і покладами нашого власного краю, його
геологічною будовою і геологічною минувшістю. Кілька
цікавих речей можна розказати, напр., про копальні солі
в Вілічці, про копальні земного воску в Бориславі, про
джерела нафти в Слободі рунгурській! Починаючи від та
кого единичного явища, треба доходити чимраз далі аж до
науки про повстання землі і історію її шкаралущі. Відси
пряма вже стежка до науки про повстання тіл небесних
взагалі, т. є. до астрогенії і астрономії. Звісна річ, тут
уже треба талантливого популяризатора, котрий би вмів
добре опанувати сей трудний предмет і, не попадаючи в дог
матизм, а з другого боку, не томлячи цифрами та гіпоте
зами, розказав би саме найпотрібніше, не залишаючи ні
яких консеквенцій тої науки.
І так, коли, з одного боку, до описей подорожей зовсім
природно і легко нав’язуються всі науки фізичні і біоло
гічні, з другого боку, ще легше нав’язати до них такі науки,
як етнографію, географію політичну, історію культури
і соціології. Виклад тих наук здужає, безперечно, ще біль
ше зацікавити простих людей, ніж виклад наук фізичних,—
тільки, звісна річ, і тут не треба залишати індуктивної ме
тоди, не треба, по можності, уживати примірів гіпотетич
них, а брати приміри дійсні, де би, правда, певна теорія
не являлася зовсім чисто і без примішок, але де зате різні
явища в’язались би, впливали одно на друге і де все те
давало би множество навчаючого матеріалу.
І так, напр., для викладу науки про капітал і працю
я не знаю ліпшого образчика над опис фабрики з її машина
ми і системами машин, з життям робітників і їх вимаган
нями, з її виплатами і побічними закладами, з її відбу-
том, доходом і балансами. Діловодство одної фабрики
дало б наглядний примір цілої фабричної продукції
з її користями і недостатками. Для популярного викладу
соціології прекрасні приміри бачимо в очерках Спенсера
про звичаї і обичаї, церемонії і т. д.
А релігія? Чи вона ж має бути виключена з систему по
зитивних наук? Ні, подавайте й її, а властиво, щоб ніякому
богу кривди не було, подавайте порівнюючу історію всіх
релігій і вірувань, подавайте оповідання про їх початок
за слідом Тейлора, Спенсера і других!
От так, я думаю, можна і треба перейти всі науки в по
пулярних книжечках, і коли у нас буде така популярна
197 енциклопедія, тоді зможемо сказати, що ми совісно спов
нили часть свого завдання. Кажу, часть, бо се ще не все.
Для освічення народу не досить видрукувати пару сот кни
жечок, не досить навіть розпустити їх в народ. Для
оживлення руху, для заострения цікавості потрібно ще
й живого слова, потрібно цілої організації для уладжуван-
ня таких відчитів.
Я уложив повище такий план популярного видавництва»
котрий би, зачинаючи від найлегшого і найцікавішого, не
тільки пригортав і зацікавлював людей, але і найлегший
був до виповнення при наших слабих силах, а заразом не
в’язаний ніякою програмою, ніякими приписами, свобідно
міг би розвиватися в різні боки, всюди розширюючи і про
яснюючи світогляд народу. Тепер я позволю собі уложити
й другий план — упорядкування всіх сил нашої інтеліген
ції, котре мало б на цілі найліпше переведення всяких
освітніх планів.
Говорячи о упорядкуванні всіх сил нашої інтеліген
ції, я далекий від тої думки, що вся наша інтелігенція
шасть-прасть та й вхопиться до роботи над освітою і підне
сенням народу. Ні, я надіюсь тільки, що все-таки, зважив
ши на теперішню грізну хвилю, всі щиріші і розумніші
люди з-поміж неї схотять подати руку до діла. Я не думаю
також робити ніяких крутих поворотів в дотеперішніх
наших освітніх організаціях, я тільки бажав би, щоб вони
всі взялися докупи і уладили між собою ось який поділ
праці.
Товариство «Просвіта», як уже сама його назва вимагає,
взяло б на себе видавання просвітніх, т. є. наукових кни
жечок після вище виложеного плану. Крім того, мало б
воно вести надзір над читальнями в краю, заступати в по
требі їх інтереси і давати почин та заохотудо закладання
щораз нових читалень. Читальні ті були б природними
осередками, відки би розходилися видання товариства
поміж людей. В читальнях також владжувались би відчити
про питання наукові, коли можна, про такі, котрих не було
в книжечках, а як ні, то й о тім , о чім писалося в книжеч
ках, а тільки з показуванням наглядних експериментів,
з ближчими поясненнями і т. д. На відчити повинна б,
по моїй думці, бути покладена велика вага, бодай два ра
зи більша, ніж на театр. Товариство повинно б вибрати
осібну комісію для уладжування відчитів по селах і міс
течках. Комісія та мала б старатися о людей місцевих,
198 спосібних до таких відчитів, а коли б таких людей в тім
місці не було, повинна б там висилати хоч кілька разів
до року людей посторонніх з відчитами. Так само повинно
б товариство впливати й на те, щоби в кождій читальні
були хоч конче потрібні средства наукові, пріиміром] гар
ні мапи частей світу і глобус. Я не перечу, що все те вима
гає праці, заходів, трудів, але що з того? Може, се все не
можливе? А скоро можливе і потрібне, то хтось же мусить
се зробити, а коли не ми, то тим гірше для нас. Поки що
тішимося тим, що народ сам по селах та містах горнеться
до читалень, бажає освіти і знання, готов жертвувати
посліднім грошем на науку,— тішмося тим об’явом і ко-
ристаймо з ньогої Читальням і філіальним товариствам
оставляймо повну самостійність рішання і ділання, а коли
мішаємся в їх діла, то хіба заохочуючи та допомагаючи,
а не спиняючи, не в’яжучи.
Друге наше освітнє товариство — «імені Качковського»—
взяло б на себе вповні працю, котрою і тепер переважно
займається, т. є. видавництво, повчаюче народ о ділах
господарських, ремісних, взагалі о ділах практичного
життя. Воно уладжувало б, частіше ніж досі, господар
ські та промислові вистави, закладало б по селах і містеч
ках товариства, а радше спілки господарські, напр. для
спільного годування худоби, для спільного оброблюван
ня грунту, для спільних верстатів ремісних та заводів
промислових, воно взяло б почин в закладанні кас запомо-
гових та склепів по селах і при помочі центрального тор
гового закладу достачувало би селянам добрих і дешевих
товарів, насінь, приладів господарських, а також вина
ходило б для мужицьких витворів корисні місця гуртов-
ного відбуту, і в такий спосіб, знов-таки нічого не в’я
жучи й не централізуючи, сталось би головним органом
праці около матеріального піднесення народу. Мені здає
ться, що, хотячи на тім полі зробити справді щось трив
кого і пожиточного, треба не попереставати на самім нав
чанні і заохоті,— тут треба не слів, а приміру, дійсної
підмоги. Наш народ нещасними установамиминувшості
доведений до того, що, крім немногих случаїв, відвернув
ся в ділах господарських від засади асоціації,— пора нам
тепер наново вчити його тої асоціації, пора нам показати
йому, як можна уладити господарську асоціацію при за
хованні повної автономії кождого учасника, пора нам пока
зати йому, що можна удержати і підносити й найменше
199 мужицьке господарство, коли воно зв’яжеться в госпо
дарську цілість з другими такими ж господарствами. А я
переконаний, що тільки таким способом можна будеохоро-
нити наш народ, а особливо його малоземельну більшість
від цілковитої економічної руїни, від цілковитого а швид
кого повернення в пролетаріат1.
Ще раз кажу: тільки господарська, ре
місна, промислова асоціація може
спасти наш народ від економічної
руїни*, бо тільки тоді кошти господарювання умен
шаться, а видатність, продуктивність праці побільшиться.
Ніякі другі средства не зможуть радикально вилічити лиха.
Інтелігенція наша повинна собі мати за завдання свого
життя — не тільки пізнати ту правду,— вона ж ясна як
день,— але по силі можності приложити руку до її
осущення. Що й те діло не обійдеться без трудностей, се
відома річ, але се нічого недоказує. Вовка боятися, той
у ліс не йти,— а де дрова рубають, там тріски летять.
Думаю також, що назва соціалістів та комуністів не по
винна нікого застрашувати в нинішніх часах, коли Біс-
марк пішов в «соціалісти»*, а коли, з другого боку, наші
пани, пуджаючи нас соціалізмом, очевидно стараються
тільки ловити рибу в каламутній воді. Ще раз кажу: хто
напудиться першого-ліпшого крикуна, першої-ліпшої
назви, а не подумає, що лежить в тій назві;— той не інте
лігенція. Інтелігентний чоловік розважує, критикує
і робить по розвазі, не боячися не то пустого крику й смі
ху, але не дбаючи навіть на переслідування, муки і смерть.
У нас, богу дякувати, до переслідувань і мук за те ділс
чей же не прийде, значиться, окрім пустого крику нам ні
чого й боятися.Невже ж наша інтелігенція злякається
такої перешкоди?
Я не подаю докладного плану, як би треба уладжувати
такі господарські і ремісні спілки. Я надіюсь, що над тим:
вив’яжеться прилюдна дискусія і тоді я радо вискажу
свої думки о тім ділі. Поки що я кажу тільки те, що зав
дання інтелігенції в тій справі було б: давати почин до за
кладання таких спілок, достачати їм розумних уміючих
1 Що діло справді так стоїть, о тім переконує мене не тільки
бесіда деяких мислячих мужиків, моїх знакомих, котрі й сам.
прийшли на тоту саму думку, але ще більше признання противника,
пана А. Хмельовського*, в «Оагеі’і Кагоскш’ій»* (1882 р.).
200 і чесних діловодчиків (немовбито ^^егкїїііігег’ів1 та бух
галтерів) і витворити центральний орган, в котрім би
могли спілки порозумітися з собою, набувати для себе
потрібні товари і при котрого помочі могли б гуртовно
і корисно, без посередників і дрібних перекупців збувати
свої вироби. Наша власна ремісна, промислова
і хліборобська школа була б третім завданням інтеліген
ції. Який жаль, що торішній прекрасний проект д. Нагір
ного* так якось непростимо пішов в забуття 1 Немов знав
д. Нагірний, пишучи свій проект, що пора для нас прийде
ще грізніша! Немов знала наша інтелігенція, що потрібно
довести лихо до крайності, а щоб наші «грубошкірні»
його почули! Чей же почують хоч тепер. Чей же за моїм
проектом воскресне і світлий проект д. Нагірного!
Правда, мені самому, коли се пишу і покладаю такі
величезні і важні завдання на таку інституцію, як «обще
ство] ім[ені] Качковського»,— мені самому здається,
що я будую піраміду з болота, що «общество» сене підне
сеться на висоту сього завдання головно через нетолеран-
цію до свобідної дискусії, через диктаторські замашки і ко-
терійні зглядики своїх верховодців. Але впрочім — хто
знає, може! Адже переважна часть членів того товариства—
мужики! Адже ж вони ясно зрозуміють свою користь, то,
певно, й схотять її осягнути! Ходить тільки одискусію,
0 голосне висказання діла.
Остається ще третя галузь популярного видавництва—
видавництво політичне. Тут, звісна річ, найліпше може
послужити газета, котра б виходила, напр., раз на тиж
день. Таку газету ми вже маємо,— се «Батьківщина»*,
основана і удержувана заходом приватного чоловіка. Про
її стійність і заслугу я не буду багато говорити,— се всі
давно признали, а найбільше самі мужики. При ній вихо
дить і друге не менше важне видавництво «Правотаря на
родного», котре поклало собі завдання — в приступнім
викладі знакомити народ з обов’язуючими уставами і за
конами. Жаль, що «Правотар народний» виходить рідко
1 неправильно і що досі обговорював устави часткові і
зглядно менше важні; друга його хиба — недостача порів
нюючої методи в викладі. Коли діло йде не о вивченні
напам’ять якоїсь устави, але о її правдиве порозуміння,
то се осягається найліпше тоді, коли порівняємо тоту
1 Діловодів (нім.).— Ред.
201 уставу з рівнобіжними уставами, обов’язуючими в других
краях. Але все те — хиби, випливаючі радше з ограниче-
них средств і сил реакції, ніж з яких других джерел. Для
того я думав би, що або теперішнє політичне товариство
«Руська рада»*повинно якнайшвидше зреорганізуватися,
а коли ні, то з людей щиро мислячих і не люблячих спати
по кілька літ повинно заложитися нове товариство політич
не, котре головно поклало б собі за ціль — будити пізнан
ня політичних справ і інтересів між нашим народом при
помочі газет, брошур і політичної агітації, т. є. закладан
ня політичних кружків по селах і містечках, скликування
громадських, повітових і всенародних зборів для обгово
рювання суспільно-політичних питань, подавання петицій,
уладжування демонстрацій і т. д. Се товариство поперед
усього мало б порозумітися з редакцією «Батьківщини»
і «Правотаря», щоб ті видавництва сталися органами това
риства, причім я радив би редакторові «Батьківщини» ли
шити у всім свобідну волю писання і говорення, так як
він в дотеперішнім веденні видавництва показав нагляд
но, що вміє і хоче чесно та розумно вести його. Товари
ство постаралось би тільки о піднесення матеріального ста
ну видавництва, о його розширення і о прилив нових сил
для праці над тим видавництвом. Крім газети і «Правота
ря», могло б товариство в важних случаях видавати й ок
ремі брошури та метелики, оскільки б сього було треба.
Оттака моя думка про впорядкування праці около про
світи і здвигнення нашого народу. В чім вона не викінчена
або хибна, се, надіюсь, покаже прилюдна дискусія, пока
же жива дійсність, котра, звичайно, далеко дальше посу
ває діло, ніж усякі теоретичні розмірковування. Але щоб
слово сталося ділом, треба поперед усього, щоб наша інте
лігенція була інтелігенцією, щоб позбулася своєї тісно-
глядної котерійності та кастової зарозумілості. Треба
духа толеранції і вирозумілості для відмінних особистих
переконань, бо без такої вирозумілості не можлива ніяка
широка організація. Треба духа свободи і любві до правди
та до народу в публічній дискусії. Треба докладного і не
настанного пізнавання потреб і бажань народу. Треба щи
рого, безоглядного здруження з народом. Треба скільки
можна закидати пусті формальності, ведучі до пустих спо
рів, а цінити діло не по формі, а по змісту. Треба не ви
кликати ворогування і якої-небудь виключності в ділах
національних та релігійно-обрядових, але, виразно і ясно
202 зазначивши в тих ділах своє становище, ограничитися на
обороні нарушених прав, на домаганні повної рівноправ
ності, впрочім завсігди кладучи натиск на те, що боротьба
іде не против якого б там не було чужого люду ані на
шкоду його інтересів, а тільки против насилля верховід-
ців, против несправедливої майоризації та визискування.
Будь натепер яка буде доля мого проекту,— я думаю,
що осущення його не представляє надто великих трудно
стей, а заразом обідює величезні користі, і то в недовгім
часі. Треба тільки доброї волі, доброго розуму і доброї
діяльності. Чи найдуться ті три добрі речі у нашої інтелі
генції — в тім питання. В надії, що вони таки, хоч, мо
же, не в такій мірі як треба, а все ж найдуться, я смію
подати загалові наших людей ось що під розвагу:
1. Перепровадити в наших часописях докладну диску
сію над усіми ділами, тутечки порушеними;
2. Скликати до Львова збір усіх щиро мислячих руси
нів для спільної наради; до участі в тім зборі зазвати
особливо наші просвітні товариства, і коли можна, уладити
так, щоб той збір, представляючий голос загалу, як інте
лігенції, так і мужицтва, вплинув своєю повагою на ті
товариства і поручив їм скликати знов свої загальні збо
ри, коли можна, рівночасно, так, щоби таким способом
могла статися ділом не тільки згода, але й спільна органі
зація тих товариств, основана на вказанім вище поділі
праці для народу.
Думаю, що мої внесення не містять в собі нічого надзви
чайно смілого або трудного і надіюсь, що кождий русин,
гаряче бажаючий добра свого народу і знищення всякої
темноти та всякої кривди на світі, що кождий щирий демо
крат і народовець так само нетерпливо, як і я, ждати буде
на перший поклик до діла, а скоро такий поклик вийде —
нехай виходить відки хоче,— стане без оглядки в ряди
робітників з окликом: «Ось і мої руки І»
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: II. СПОМИНКИ З МИНУВШОСТІ
Наступна: НАШ ПОГЛЯД НА ПОЛЬСЬКЕ ПИТАННЯ