Ми бачили, як французькі філософи 18 віку,
приготовники революції, узнавали розум єдиниці суддею
всього, що існувало. Розумна держава, розумна суспіль
ність мала бути уладжена; все, що противилося вічному
розумові, мало без милосердя бути зруйноване. Разом з тим
бачили ми, що той вічний розум на ділі не був нічим ін
шим, як тільки ідеалізованим розумом середнього міщан
ства, що саме тоді розвивалося в буржуазію. Коли ж фран
цузька революція перевела в діло тоту розумну суспільність
і розумну державу, то показалося, що нові порядки, хоть
і далеко розумніші від давніх, все ж таки не були абсо
лютно розумними. Розумна держава розлетілася швидко
476 на кусні. Суспільна умова Жана-Жака Руссо стала дій
сним фактом в тероризмі, з котрого міщанство, стративши
віру в свою власну політичну спосібність, схоронилося
наперед під крила продайного директоріату, а відтак під
дах наполеонівського деспотизму. Приобіцяний вічний су
покій перемінився в безконечну війну завойовницьку.
І «розумна суспільність» не видержала проби. Противен
ство між бідними а багатими замість щезнути і переміни
тися в загальний добробуток, противно, заострилося через
усунення спиняючих його розвиток цехів і всяких приві
леїв, а також лагодячих його церковних милостивих закла
дів. Розріст промислу на капіталістичній основі зробив
бідність і нужду працюючих мас підвалиною життя сус
пільності. Число проступків рік-річно змагалося. Правда,
феодальна погань, що давніше безкарно в білий день роз
пиралась на видоці у всіх, тепер поки що усунулась на бік;
але зато міщанська погань, що досі підростала крийомо,
тепер розрослася на добре. Торговля чимраз більше ви
роджувалась в ошуку. «Братерство», той оклик революціо
нерів, перемінилося в підходи та заздрість боротьби конку-
ренційної. Замість насильного притиску настала продай-
ність; замість меча стали гроші головною пружиною суспіль
ної власті. Право першої ночі перейшло від феодальних па
нів до буржуазних фабрикантів. Проституція змоглася
в нечуванім досі розмірі. Навіть подружжя остало так, як
було, правом признаною формою, урядовою прикривкою
проституції і доповнювалось притім огромним числом чужо-
ложств. Одним словом, в порівнянні до шумних обіцянок
мислителів показалися суспільні й політичні встанови,
здобуті «побідою розуму» , гіркими й мізерними недород-
ками. Не ставало ще лиш людей, котрі б голосно висказали
загальне розчарування, — а з початком століття й вони
появилися. 1802 вийшли на світ Сен-Сімонові «Листи з
Женеви»; 1808 вийшло перше діло Фур’є, хоть основа його
теорії готова вже була 1799; а 1 січня 1800 Роберт Оуен
став директором робітницької осади в Нью-Ланарку*.
Але в тім часі капіталістична продукція, а з нею й про
тивенство між буржуазією а пролетаріатом були ще дуже не
розвиті. Великий промисел в Англії іно що почався, а в
Франції зовсім був незвісний. Між тим аж великий проми
сел розвиває, з одного боку, боротьбу, котра робить неодо
лимо конечним переворот усього способу продукування,—
боротьбу не тільки між верствами, ним самим витвореними,
477 але навіть між витвореними ним же силами продуктивним*
а способами обміни; а з другого боку, великий промисел
іменно в тих огромних продуктивних силах витворює сред
ства для втихомирення тої боротьби. Коли затим около
р. 1800 боротьба тота, випливаюча з нового ладу суспіль
ного, ще йно що починалася, то тим недостаточнішими
мусили бути й средства для її втихомирення. Коли б не
маючі маси Парижа під час тероризму були здужали на
хвилю захопити власть в свої руки, то були б через те тіль
ки доказали, що при тодішніх обставинах тота власть ні
яким світом не могла б була вдержатися в їх руках. З тих
немаючих мас іно що почав тоді виділюватись пролетаріат—
насад нової верстви, зовсім ще неспосібний до політичного
ділання. Він проявлявся як верства придавлена, змуче
на, неспосібна сама собі помагати і ждуча помочі збоку,
згори.
З-під ваги сього історичного положення не могли вило
митися й основателі соціалізму. Який був недозрілий роз
виток капіталістичної продукції з одного, а робітницької
верстви з другого боку, такі недозрілі мусили бути й їх тео
рії. Розв’язку суспільних питань, котра ще лежала укри
та в нерозвитих економічних обставинах, вони мусили ви
компонувати з голови. В суспільності видні були тільки
недостатки; усунути їх було завдання мислячого розуму.
Ішло затим о то — винайти новий, досконаліший суспіль
ний лад і накинути його суспільності зверха, через пропа
ганду, а як можна, то через примір взірцевих трібунків.
Ті нові суспільні системи згори вже мусили остатись уто
піями; чим більше їх твірці опрацьовували їх аж до най
меншої подрібності, тим більше вони переходили в чисту
гру фантазії.
Ствердивши се, не будем довше задержуватись над тими
творами, котрі зовсім уже належать до минувшості. Ли
шаємо се різним літературним перекупкам — серйозно
перевертати ті потішні фантазії і виказувати вищість свого
власного «тверезого розуму» понад такими «безумствами».
Противно, нас радують зароди геніальних думок і світлих
поглядів, які всюди проблискують крізь тоту фантастич
ну прикривку і котрих ті тіснолоби зовсім не бачать.
І так Сен-Сімон висказуе вже в своїх «Листах з Женеви»
думку, що «всі люди повинні працювати». В тій самій книж
ці він уже знає, що тероризм — се було панування немаю
чих мас. «Глядіть,— говорить він до них,— що сталося
478 в Франції тоді, як ваші товариші там панували: вони спро
вадили голоднечу!» А понімати французьку революцію
як класову боротьбу між шляхтою, міщанством а немаю
чими,— се в році 1802 було дуже геніальне відкриття.
1816 говорить він, що політика — се наука про продукцію,
і висказуе, що колись уся політика зійде на економію. Хоть
переконання, що економічне положення є підставою полі
тичних установ, в тих словах лежить ще лиш в зароді, то
прецінь тут вже ясно висказана переміна політичної власті
над людьми в заряд над предметами, т. е. висказана думка
про знесення держави. Так само вище стає він понад свої
ми сучасниками, голосячи в р. 1814, зараз по заняттю спо
лученими військами Парижа, і ще й 1815, під час війни
100 днів, поєднання Франції з Англією, а відтак обох тих
країв з Німеччиною яко єдиною порукою для належитого
розвитку і супокою Європи. Говорити французам 1815 про
поєднання з побідителями під Ватерлоо, на те певно треба
було трохи більше смілості, ніж на виповідження язикової
війни німецьким професорам.
Коли у Сен-Сімона бачимо геніальну ширину погляду
і зароди майже всіх не строго економічних думок пізніших
соціалістів, то у Фур’є стрічаємо чисто французьку — до
тепну, а при тім глибоку і різку критику існуючого ладу
суспільного. Фур’є бере за слово буржуазію, її передрево-
• и • • » и * • ц
люцшних гарячих пророків і її пореволюцшних своєко-
рисних хвальків. Невмолимо розкриває він матеріальну
♦ • ^ • • » м і
і моральну мізероту буржуазного світу; він зводить її до
ока з заманливими обіцянками просвітителів 18 в., з їх каз
ками про суспільність, де панувати буде тільки розум, про
всеущасливляючу освіту, про безграничну спосібність чоло
віка до вдосконалювання, — а також з пустим краснобайст-
вом сучасних буржуазних ідеологів. Він виказує, як за
найшумнішими фразами всюди криється найсумніша дій
сність. Пекучими насмішками обсипає він тото безповоротне
банкротство пустомельства. Фур’є не тільки критик. Його
вічно весела вдача робить його сатириком, і то одним з
найбільших сатириків усіх часів. Туманництво і спекуля
цію, що розрослись по впадку революції, а також загальне
крамарство тодішньої французької торгівлі представляє він
по-майстерськи і забавно. Ще краща його критика полових
відносин та положення жіноцтва серед буржуазної суспіль
ності. Він перший висказав, що в кождій суспільності сте
пінь жіночої емансипації є природною мірою загальної
479 емансипації. Але найвеличнішим стає перед нами Фур’є
задля свого понімання суспільної історії. Всю дотеперішню
історію ділить він на чотири ступені розвитку: дикість,
варварство, патріархальність і цивілізація. Цивілізована
суспільність — се теперішня т[ак] звіана] буржуазна. Від
так виказує, що «всяка погань, яка в варварстві робилася
попросту, в цивілізованій суспільності робиться сложно,
двозначно, хитро та крийомо», що «цивілізація крутиться
в блуднім крузі», т. є. в суперечностях, котрі сама раз у раз
наново плодить, а котрих не може позбутися, так що за-
всігди доходить якраз до противного тому, до чого хотіла
дійти. Таким способом, напр., «в цивілізації бід
ність випливає іменно з надмірного
багатства». Фур’є, як бачимо, владав діалектикою
з таким самим майстерством, як і його сучасник Гегель.
З такою ж діалектикою виказує він,— в пику всім бала-
канкам про спосібність людську до безграничного вдоско
налення,— що кождий історичний ступінь містить в собі дві
течії: одна пре вгору, наперед, а друга вділ. Сесь погляд
прикладає він і до будущини всього чоловіцтва. Як Кант
до наук природничих впровадив будущий загин землі, так
Фур’є впровадив будущий загин чоловіцтва до історичної
науки.
Між тим коли в Франції революція, мов буря, бушува
ла по краю, відбувався в Англії тихіший, хоть так само
огромний переворот. Пара і нові робучі машини перемі
нили мануфактуру в новіший великий промисел і перевер
нули таким способом цілу основу буржуазної суспільності.
Сонливо поступаючий розвиток за часів мануфактури пере
мінився в правдиво шалений розгін продукції. Чимраз
швидше розділювалась суспільність на великих капіталіс
тів і немаючих пролетаріїв, між котрими замість давнього
міцного середнього стану тепер сяк-так ще глипіла хитка
маса ремісників та дрібних торговців — найнесталіша
верства людності. Нова продукція ще йно що була в почат
ках свого розросту. Вона була ще нормальною, т. є. сергд
даних обставин єдино можливою продукцією. Але вже тсді
вироджувала вона страшні суспільні недоладності. Без-
приютна голота тислася по великих містах в найнуждениі-
ших закамарках; всі стародавні зв’язки, звичаї, патріар
хальні та родинні святощі розпадалися; жінки та діти запря
гались в надмірну роботу і то в застрашаючім розмірі;
робуча верства, впихнена не раз в зовсім нові обставини,
480 масами підпадала наглому зопсуттю. І ось виступає новий
реформатор, 29-літній фабрикант, чоловік величний дитин
ною простотою характеру, а при тім мов зроджений на те,
щоб поводити людьми. Роберт Оуен перенявся наукою
матеріалістів-просвітителів, що характер чоловіка — се
добуток його вродженої організації з одного і обставин
окружаючих чоловіка за життя, а особливо в молодості,
з другого боку. В промисловій революції бачили прочі його
товариші-фабриканти тільки сумішку та хаос і принялись
сквапно ловити рибу в мутній воді та гроші загрібати.
Але Оуен бачив в ній тільки спосібність для приложения
своєї любої думки і рішивсь внести ладвтоту сумішку. Він
робив уже деякі вдачні трібунки в Манчестері, де був ке-
ровником фабрики з 500 робітниками. Від 1800—1829 про
вадив він заряд великої бавовняної прядильні в Нью-
Ланарку в Шотландії. Він був не лиш директором, але й
одним із спільників предприемств і, ведучи діло в своїм
напрямі, мав далеко вільніші руки, ніж уперед. Проба уда
лась знаменито, і слава Оуена розійшлась по цілій Європі.
Людність, котра звільна наросла до 2500 душ і зразу скла
далася з найбільшої сумішки різнородних, по більшій час
ті значно попсутих елементів, перемінив він в цілковиту
взірцеву осаду, в котрій ніхто й не чував ніколи про пияти
ку, поліцію, суд, процеси, жебрацтво та запомоги для вбо
гих. А способу на те уживав одного і дуже простого: обхо
дився і держав людей по-людськи, а особливо дбав о ста
ранне виховання молодого покоління. Він винайшов
шкілки для дрібних дітей і тут перший раз ввів їх в ужи
вання. Дітей, почавши від дволітніх, віддавано до такої
шкілки, і там вони бавилися так добре, що годі їх було зва
бити назад додому. Між тим коли прочі фабриканти дер
жали своїх робітників денно 13—14 годин при роботі,
в Нью-Ланарку працьовано денно лиш 10 х/2 годин. Коли
вибухла бавовняна криза і фабрика мусила 4 місяці стоя
ти, то робітники, хоть і не мали роботи, діставали всі пов
ну плату, як звичайно. А при тім заклад за ті літа став
майже два рази тілько варт, як був з початку, і аж до по-
слідньої хвилі приносив властивцям багатий зиск.
Але всього того не досить було для Оуена. Пробуток,
до якого довів він своїх робітників, в його очах не був ще
зовсім правдиво людським. «Вони були моїми невольни
ками». Зглядно корисні обставини, серед котрих він їх по
ставив, не могли ще ніяк довести їх довсестороннього і на-
16 5-1184 481 лежитого розвитку характерів та розуму, а тим менше могли
допустити до зовсім свобідного заявления їх діяльності.
«А прецінь працююча часть тої 2500-ної людності витворю
вала таку многоту правдивого багатства для суспільності,
якої б перед п’ятдесятьма ще роками не здужало було ви
творити й 600 000 людей. Я питав себе: яка буде різниця
між тими достатками, що зужиють ті 2500, а тими, що зужи
вати мусили тих 600 000? Відповідь була ясна. З тих достат
ків властивці фабрики беруть 5 % чиншу від закладовою
капіталу, а крім того, загорнули звишЗООООО фунтів стер
лінгів (3 000 000 р[инських]) чистого зиску. А то само, що
про Нью-Ланарк, можна було ще в більшій мірі сказати
про всі англійські фабрики. «Без тих нових достатків, ви
творених машинами, не могли б були перевестися огромні
війни для обалення Наполеона і для піддержання ари
стократичних основ суспільних. А прецінь уся тота нога
сила була ділом робучої верстви». До неї, проте, повинні
належати й добутки. Нові, огромні сили продуктивні, що
досі служили тільки для збагачення деяких єдиниць, а для
висисання мас, становили для Оуена підставу до нового
уладження суспільності і мали служити на то, ігоб яко спіль
на власність усіх витворювати для всіх достатки.
В такий чисто діловий спосіб, так сказати, через ку
пецький обрахунок, витворився комунізм Оуена. Завсігди
і всюди він має на оці тільки практичні потреби. І так 1823
радив Оуен для усунення нужди в Ірландії — закладати
там комуністичні осади і повиробляв цілковиті обрахунки,
кілько би коштували їх закладини, кілько б треба річ
них видатків, а кілько вони приносили б зиску. І так в
його остаточнім плані будущини всі подрібності технічні
опрацьовані з таким знанням діла, що, раз принявши
Оуенів спосіб суспільного порядку, против уладженгя
частей і подрібностей ніякий знаток не зможе й слова
закинути.
Поступ до комунізму становив зворот в житті Оуена.
Доки він виступав тільки як добродій і чолові ко любець,
його обсипувано похвалами, славою, почестями й багатст
вом. Він був найпопулярнішим чоловіком в цілій Європі.
Його радо слухали не лиш купці та фабриканти, але й по
літики та князі. Але скоро виступив зі своїми комуністич
ними теоріями, пішло все навпаки. Три великі завада,
по його думці, загороджували стежку суспільній реформ і:
приватна власність, релігія і теперішня форма подружжя.
482 Він знав, що його жде, коли виступив протих них; він знав,
що т[ак] зв[ане] товариство відречеться від нього, що
стратить своє суспільне становище. А прецінь се не спинило
його; він виступив против завад без оглядки,— і чого ждав,
те й сталося. Витручений з офіціального товариства, доби
тий мовчанкою газет, зубожений невдалими комуністичними
трібунками в Америці, на котрі посвятив увесь свій має
ток, він звернувся прямо до верстви робітницької і серед
неї працював ще тридцять літ. Всі суспільні рухи, всі
правдиві поступи, які в Англії відбулися на користь робіт
ників, зв’язані з іменем Оуена. І так 1819 по п’ятилітній
боротьбі пересадив він перше право, ограничуюче працю
жінок і дітей по фабриках. Він провадив першу нараду,
на котрій всі ремісницькі товариства (trades unions) з цілої
Англії злучилися в один великий ремісницький зв’язок.
Він впровадив як перехідні ступені до зовсім комуністич
ного впорядкування суспільності, з одного боку, спілки
кооперативні (товариства спожиткові і витворчі), котрі
відтак бодай доказали на ділі, що всяка суспільність легко
може обійтись без купців і фабрикантів; з другого боку,
робучі базари, де би робітники обмінювалися витворами
своєї праці при помочі робучих квитків, в котрих єдиницею
вартості служила година праці. Правда, заклади гі мусили
впасти,— але вони випередили далеко пізніший банк обмі
новий Прудона і різнилися від нього тим, що Оуен не вва
жав їх гуртовим лікарством на всі суспільні лиха, а тіль
ки першими кроками, ведучими до далеко основнішого пе
ретворення цілої суспільності*.
Ті три мужі — властиві твірці соціалістичної теорії —
звуться звичайно утопістами, бо свої думки о суспільних
перемінах будують чисто на розумі і фантазії, не шукаючи
їх зв’язку з сучасним розвитком. Вони й не могли інакше,
бо капіталістична продукція була тоді ще мало розвита.
Вони мусили будову нової суспільності видумувати з своєї
голови, бо в існуючій тоді суспільності не були ще нагро
маджені ані вироблені матеріали для сеї будови. Вони
стали на тім, що вказали нарис тої будови і покликува-
лись до розуму, бо не могли покликатись до сучасної істо
рії*. Але від того часу розвинув великий промисел супе
речності капіталістичної продукції до таких розмірів, що
майже руками можна намацати близький упадок тої про
дукції,— що нові сили продукційні можуть удержуватись
і далі розвиватись тільки за введенням нового способу про
16* 483 дукування, відповідного теперішньому розвиткові,— що
боротьба двох верств, сплоджених і чимраз в більшім про
тивенстві відновлюваних дотеперішньою продукцією, за
йнялася вже у всіх освічених краях і стає чимраз дужча,
і що ми вже знаємо той історичний зв’язок, знаємо услови*
ни суспільної переміни, яка з нього конечно випливає,
знаємо в кінці й головні нариси самої тої переміни*.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.