Всякий, хто як-небудь розумно думав проділе
суспільно-економічні, знає, що основою цілого ладу су
спільного є продукція, адаліобміна витворів тої продукції.
В кождій суспільності, яку тільки стрічаємо в історії, поділ
достатків, а разом з ним і суспільний поділ на верстви або
стани йде після того, що й як витворюється і як обміню
ється витворене. Тим-то послідніх причин усіх суспільних
перемін і переворотів шукати треба не в головах людських,
не в їх ліпшім поніманню вічної правди й справедливості,
а тільки в перемінах способу продукування та обміни;
шукати їх не в філософії, а в економії звісного часу. Коли
люди зачинають пізнавати, що існуючі суспільні встанови
нерозумні й несправедливі, що те, що вперед було розумне,
тепер виходить глупе, а те, що вперед було принукою,
тепер сталось мукою,— то се знаком тим, що злегка-стиха
зайшли переміни в способах продукування і обміни і що
суспільний порядок, прикроєний до давніших економічних
обставин, з тими перемінами вже не може погодитися. Але
се значить заразом, що в самих тих перемінених условинах
продукційних мусять міститися — більш або менш розви
ті — способи до усунення почутого лиха. Тому-то тих спо
собів не можна з голови видумати; їх треба розумом
вислідити в самих окружаючих матеріальних обста
винах продукції.
Як же ж затим стоїть діло з новішим соціалізмом?
Існуючий лад суспільний — се признають всі, окрім
хіба деяких німецьких ідеалістів,— витворила тепер пану
юча верства, буржуазія. Властивий тій буржуазії спосіб
продукування — за Марксом названий капіталістичним —
незгідний був з місцевими і становими привілеями, а та
кож з взаємним особистим приневоленням феодального
ладу. Буржуазія зруйнувала феодальний лад і на його ру
їнах поставила свої порядки, державу свобідної конку
484 ренції, свобідного переходу, рівноправності всіх маючих
і як там іде звуться прочі буржуазні блаженства. Капіта
лістична продукція могла тепер свобідно розвиватися.
Від часу, як пара і нові робучі машини перемінили давню
мануфактуру в великий промисел, розвивалися ті під про
водом буржуазії вироблені сили продукційні з нечува-
ним досі поспіхом і в невиданім досі розмірі. Але як ману
фактура та під її вліянням далі розвите ремесло стали в про
тивенство до феодальних пут і цехів, так само великий про
мисел, дійшовши до повного розвитку, стає в противенство
до капіталістичної продукції. Нові сили продукційні пере
гнали вже своїм зростом буржуазний спосіб їх використо
вування. Тото противенство між продукційними силами а
способом продукування не повстало тільки в людських голо
вах так, як, напр., противенство між божою справедли
вістю а гріхом первородним; воно існує на ділі, об’єктивно,
незалежно від волі та охоти навіть самих тих, котрі його
сплодили. А новіший соціалізм — се не що інше, як тільки
тото дійсне противенство, схоплене думкою,— його іде
альне зображення в думках передовсім тої верстви, котра
прямо через нього терпить, т. є. верстви робітницької.
В чім же лежить те противенство?
Перед капіталістичною продукцією існувало загалом
дрібне господарство. Робітник був приватним властивцем
своїх средств продукційних. По селах газдували дрібні —
свобідні або панщанні — мужики, а по містах ремісники.
Средства продукційні: поле, прилади рільничі, верстати,
прилади ремісничі,— були средствами продукційними по-
єдинчих людей. Вони були приладжені для вжитку єди-
ниці, т. є. конечно дрібні, незгідні, ограничені. Але іменно
для того вони звичайно належали до самого робітника.
Згромадити, розширити ті роздроблені та тісні средства про
дукційні,— перемінити їх в теперішні огромні підойми
продукції,— се іменно було історичне завдання капіталі
стичної продукції і її двигательки — буржуазії. Як вона
історично провела се діло через три ступені: простої
кооперації, мануфактури і великого промислу,— предста
вив докладно Маркс в четвертім розділі «Капіталу». Але
буржуазія — як се також там показано — не могла тих
дрібних средств продукційних перемінити в потужні сили
продукційні, доки не вирвала їх з роздроблення і розсипки,
не згромадила і не перемінила з єдиничних средств продук-
ційних в суспільні, т. є. в такі средства продукційні,
485 котрих можна уживати тільки при помочі більшого чис/:а
людей, ділаючих спільно. На місце давнього коливорота,
давніх кросен та ковальського молота настала тепер пря
дильня, механічний ткацький станок, парова гамарня; на
місце окремих єдиничних верстатів настала фабрика, де
вкупі і спільно працюють сотки й тисячі робітників. А як
средства иродукційні, так само й ціла продукція з ряду єдн-
ничних праць перемінилася в ряд суспільних праць, а так
само витвори з єдиничних перемінилися в суспільні*.
Той переворот в способі продукування відбувся в су
спільності, основаній на поділі праці. Поділ праці в суспіль
ності перемінює витвори поєдинчих витвірців в т о в а р и.
Купівля і продаж тих товарів становить відтак суспільний
зв’язок тих витвірців між собою. В тоту суспільність, зло
жену з таких поєдинчих витвірців (витворюючих товари,
т.є. предмети на продаж), втисся новий спосіб витворю
вання. Революційної ціхи того нового способу не пізнав
ніхто,— навіть противно, його підпирано і запроваджувано
як спосіб піднесення і попори давньої продукції товарової.
Нова продукція виросла прямо в зв’язку з давнішими спо
собами витворювання і обміни товарів, т. є. в зв’язку з ку
пецьким капіталом, з ремеслами, з наемною працею*. Нона
продукція виступила зразу як нова форма продукції това
рів,— значить, і форми присвоювання, властивій давніш й
товаровій продукції, остались поки що важні й для неї.
Суспільні средства продукційні і витвори повертано
й далі так, як коли б вони були средствами продукційний и
і витворами є д и н и ц ь. їх присвоювали собі не ті, хто
справді працював средствами продукційними і хто справді
витворював витвори,— але присвоювали їх собі капіталісти.
Средства продукційні й сама продукція стали наділі —
суспільними; а між [тим] вони підлягають такому присвою
ванню, як коли б се були средства й витвори єдиничні, як
коли б сам про себе працював, сам про себе збував і набу
вав на торзі. Новий спосіб продукційний підлягає старому
способові присвоювання, хоть сам же обалив його основу.
В тій суперечності, котра новому способові продукційному
надає капіталістичну ціху, лежить уже в зароді вся тепе
рішня суспільна боротьба. Чим більше переваги набирав
новий спосіб продукційний у всіх найважніших галузях
продукції і у всіх економічно найрозвитіших краях, чий
повніше він витискав давню єдиничну продукцію аж до
незначних останків,— тим виразніше мусила показатися
486 також незгідність суспільного продукування з капіта
лістичним присвоюванням.
Перші капіталісти, як сказано, застали вже були форму
наємної праці. Але тоді була на ємна праця виїмком, побіч
ним заняттям, средством підпомоги для дрібно го властивця-
робітника. Мужик, що часом ішов на наємну роботу, мав
пару прутів свого поля і остаточно міг вижити з самого
нього. Цеховий порядок по містах дбав також о те, щоб че
лядник з часом став самостійним майстром. Але все то змі
нилося, скоро средства продукційні стали суспільними
і згромадились в руках капіталістів. Наємна праця, вперед
виїмок і підмога, стала тепер правилом і основоювсеїпродук
ції; вперед побічне заняття стало тепер виключним занят
тям робітника. Тимчасовий наємний робітник перемінився
в віковічного. Настав цілковитий р о з д і л м іж сред
ствами продукційними, нагромадженими в
руках капіталістів з одного, а витвірцями, не маючи
ми нічого, крім власної робучої сили, з другого боку. Супе
речність між суспільним продукуванням а капіталістичним
присвоюванням проявляється в противенстві між проле
таріатом а буржуазією.
Ми бачили, що капіталістичний спосіб продукування
втиснувся в суспільність, зложену з витвірців поєдинчих,
витворюючих товари а зв’язаних суспільно обміною своїх
витворів. Але всяка громада, що полягає на витворюванні
товарів, має то до себе, що в ній витвірці стратили власть
над своїми власними відносинами громадськими. Кождий
витворює для себе своїми власними случайними средствами
продукційними і для власної окремої потреби (обміни)*.
В суспільній продукції панує нелад. Але продукція това
рів, так як кожда інша форма продукційна, має свої влас
тиві, неначе вроджені закони, а ті закони проявляються
в ній помимо того неладу, ба, якраз задля того неладу. Вони
проявляються в єдиній існуючій формі суспільного зв’яз
ку, в обміні, і виказують свою силу супротив поєдинчих
витвірців, як примусові закони конкуренції. Ті витвірці
затим зразу й самі о них не знають і аж довгим досвідом
мусять приходити до їх пізнання. Вони проявляються затим
без волі витвірців і против їх волі, як сміло ділаючі при
родні закони сеї форми продукційної. Витвір запановує над
витвірцем. В середньовіковій суспільності продукція повер
талась переважно на власний ужиток*; витворювання то
варів саме йно що починалось. Відси дрібна обміна, малі
487 торги, постійний спосіб продукування, місцеве відособ
лення від прочого світа, місцеве з’єдночення до середина:
по селах марки, по містах цехи. Але скоро витворювання
товарів змоглося, а особливо [нерозб.] почалося продуку
вання капіталістичне, то тоді й укриті досі закони товарової
продукції виявилися виразніше і сильніше. Давні тісг і
зв’язки розпалися, давні розграничення знесено, а витвір-
ці перемінювалися чимраз більше в незалежних, окре
міших витвірців товарових. Нелад суспільної продукції
виступив наверх і доходив чимраз більшого розміру. А
головний знаряд, котрим капіталістичний спосіб витво
рювання вбільшував той нелад в суспільній продукції, був
якраз чимось противним неладові—тим знарядом була чим
раз більша організація продукції яко продукції суспільної
в кождім поєдинчім заводі продукційнім. Сесь знаряд зро
бив кінець старій сумирній постійності. Де в якій галузі
промисловій заведено тоту суспільну (фабричну) організа
цію праці, там побіч неї не могла вдержатись ніяка давніша
метода працювання. Де заведено її в якім-небудь ремеслі,
там вона опрокинула давнє ремесло. Робучі верстати стали
полем битви*. Великі географічні відкриття і колонізація,
яка настала по них, побільшила поле відбуту і перемінила
ремесло в мануфактуру. Вибухла боротьба не тільки між
місцевими поєдинчими витвірцями; з місцевої боротьби роз-
моглися національні і торгові війни 17 і 18 віків. А на ос
танку великий промисел і повстання світового торгу роз
несли боротьбу по цілім світі і зробили її безмірно завзятою.
Між поєдинчими капіталістами, ба й між цілими галузями
промислу і цілими краями йде боротьба о існування, в кот
рій той переважує, в кого обставини продукційні корисні
ші чи то з природи, чи витворені штучно. Хто впаде в бо
ротьбі, того усувають на бік без пощади. Се дарвінівська
боротьба за існування, з природи перенесена з далеко
більшим завзяттям до суспільності. На вершку свого
розвитку стає чоловік на тім самім становищу, на якім
стоять дикі звірі. Суперечність між суспільним продуку
ванням а капіталістичним присвоюванням проявляється
в противенстві між організацією праці в поєдинчій фабри
ці а неладом продукції в цілій суспільності.
Такими двоякими суперечностями, вродженими їй від
самого її початку, проявляється капіталістична продукція,
обертається безвихідно в тім «хибнім колесі», котре вже
відкрив у неї Фур’є. Але одного ще не міг за своїх часів
№ добачити Фур’є, а іменно того, що те колесо звільна стає
чимраз тісніше і що иластиво се лінія спіральна, котра
мусить скінчитися, так як оборот планет, впадаючи до свого
осередка. Двигаюча сила суспільного неладу в продукції
перемінює чимраз більші маси народу в пролетаріїв; але
ті самі маси пролетар іїв остаточно зроблять кінець нела
дові в продукції. Двигаюча сила суспільного неладу в про
дукції силує кождого промисловця-капіталіста, під карою
загибелі, раз у раз вдосконалювати свої машини до безко
нечності. Між тим вдосконалення машин — се то само, що
відбирання роботи людям. Коли вводжєння і множення
машин значить — заступлення мільйонів рук робучих не
многими робітниками, обслугуючими машини, то вдоско
налювання машин значить — витискання чимраз більше
й самих же тих машинових робітників. Доходить до того,
що повстає більше робітників, шукаючих роботи, аніж
капітал пересічно може зужиткувати, повстає правдива
«промислова армія резервова», як я назвав її ще 1845 р.1
Тота маса робітників дармує доти, доки промисел не почне
працювати з надмірною натугою,— а коли за тою надмірною
натугою прийде конечний крах,— тоді й армія резервова
знов опинюється на бруку. При тім же вона ваготить мов
камінь на цілій верстві робітницькій, бо становить огромну
перепону в її боротьбі з капіталом о прибуток: вона слу
жить немов регулятором, знижуючим в кождій хвилі ро-
бучу плату до такого низького рівня, який саме відповід
ний для капіталістичної потреби. Так то діється, що маши
ни, кажучи словами Маркса, стають найпотужнішим оруж-
жям капіталу против робітників, що средства робучі раз
у раз виривають робітникові хліб з рук, що, значить, влас
ний витвір робітника перемінюється в знаряд для понево
лення робітника. Так то діється, що заощада средств робу
чих згори вже є найстрашнішим марнотратством сил робу
чих, стає насиллям над нормальними підставами праці.
Так то діється, що машини, найпотужніший спосіб для
вкорочення робучого часу, стають нехибним способом для
переміни цілого життя робітника і його родини в один-од-
ностайний час робучий, служачий для вбільшення капіта
лу. Так то діється, що надмірна праця одних робітників
іде в парі з безроботицею других і що великий промисел,
1 В книжці: Lage der arbeitenden Klassen in England, стор. 109.
489 котрий по всім світі уганяє за новими зуживцями, дома
держить маси власних робітників вічно впроголодь і таким
способом сам собі запирає домашній ринок відбутовий.
«Закон, котрий завсігди надзвишку людності чи там про
мислову армію резервову держить в рівновазі з об’ємом
і силою нагромаджування капіталу,— приковує робітника
до капіталу міцніше, ніж ланці Гефеста* прикували Про
метея* до скали. Той закон намагае до того, що чим більше
з одного боку нагромаджується капіталів, тим більше з
другого боку нужди. Затим нагромадження багатства ка
однім полюсі веде з собою конечно нагромадження нужди,
надмірної праці, невільництва, темноти, одичіння і мораль
ного пониження на противнім полюсі, т. є. на боці тої
верстви, котрої власні витвори стають її найбільшим воро
гом — капіталом» (Маркс, так само, стор. 671). А ждати
від капіталістичної продукції іншого поділу достатків зна
чило б то само, що жадати від електродів батареї електрич
ної, щоб вони не розкладали воду, як довго находяться в
сполученні з батареєю, і щоби на додайнім полюсі не вив’я
зувався кислорід, а на уємнім водорід.
Ми бачили, що новочасна машинерія, спосібна до безко
нечних вдосконалень, через нелад в суспільній продукції
силує кождого промислового капіталіста раз у раз вдо
сконалювати свої машини, раз у раз побільшувати їх про-
дукційну силу. Так само проста фактична можливість ся-
лує його раз у раз розширювати обсяг своєї продукції.
Огромна сила експансивна великого промислу проявля
ється тепер тим, що змагає, незважаючи на ніякі стіснен-
ня, раз у раз до розширення обсягу продукції як щодо
якості витворів, гак і щодо їх кількості. А стіснення сього
змагання становить зужиток, відбут, торги для витворів
великого промислу. Але розширення торгів — екстенсив
не і інтенсивне — залежить наразі від зовсім інших,
далеко не так енергічно лі лаючих законів. Розширення
торгів не може вбільшуватись так швидко, як розширення
продукції. Конфлікт стає конечним, а не можучи витво
рити нової розв’язки, як довго не обалить самої капіта
лістичної продукції, стає періодичним. Капіталістична
продукція витворює новий «хибний безконечник». Е-ід
р. 1825, в котрім вибухла перша загальна криза, розвалю
ється і розпадається більше-менше щодесять літ увесь
промисловий і торговий порядок, продукція і обміна всіх
цивілізованих народів, а з ними враз і їх більш є бо
490 менш варварських прихвоснів. Зносини рвуться, торги за
валені товарами, витвори лежать масами без відбуту, гото
вий гріш щезає, кредит пропадає, фабрики зупиняються,
робучий люд мре без знадіб до життя іменно тому, що за
багато тих знадіб натворив,— банкротство йде за банкрот
ством, ліцитація за ліцитацією. Цілі роки триває застій,—
масами розсипаються і тратяться витвори і витвірчі
сили, аж поки накопичені маси товарів, стративши більше
або менше на своїй вартості, вкінці не зістануть збуті, аж
поки продукція і обміна звільна знов не наберуть ходу.
Поволі хід той чимраз більше прискорюється, впадає
в троп,— промисловий троп переходить в галоп, а той зма
гається знов аж до рознузданого чвалу промислової, тор
гової, кредитової і спекуляційної БіеерІе-сИазе, аж поки
по карколомних скоках вкінці знов не гепне до рова —
краху. І так раз за разом наново. Від 1825 бачили ми се
вже 5 раз, а тепер бачимо се шостий раз (1877). А ціха
тих криз така різка та виразна, що Фур’є про всі ска
зав, кажучи про першу, що се «банкрутство з надміру
багатства».
В кризах насильно проривається наверх суперечність
між товариською продукцією а капіталістичним присвою
ванням. Обіг товарів в одній хвилі спиняється; средство
обігове — гроші — стає перешкодою для обігу; всі закони
витворювання і обігу товарів перевертаються догори дном.
Економічне противенство дійшло до краю, довело до вибу
ху: спосіб продукування бунтується против способу обмі
ни. Факт, що товариське впорядкування продукції в сере
дині фабрики розвилося до тої точки, де вже не може пого
дитися з існуючим побіч нього і понад ним неладом суспіль
ної продукції,— той факт дається почути й самому капіта
лістові через насильне концентрування капіталів, котрі
під час кризи руйнують багато малих і великих капіталіс
тів, громадячись в руках немногих багатирів. Увесь меха
нізм капіталістичної продукції подається під напором сил
продуктивних, ним же самим витворених. Вона не може
всю тоту масу средств продукційних перемінити в капітал;
средства продукційні лежать дурно, а так само мусить дур
но стояти також резервова армія промислова. Средств про
дукційних, знадіб до життя, робітників, готових до праці,—
одним словом, усіх складників продукції і загального ба
гатства є аж надмірно досить. Але той надмір робить лихо
і недостачу, бо іменно він спиняє переміну средств продук-
491 ційних і знадіб до життя в капітал. Немов опир, стоїть
конечність капіталістичного привласнення тих средств та
знадіб між ними а робітниками. Тільки вона не допускає
зійтись предметовим складникам продукції з особовими:
тільки вона не пускає средств робучих в діло, не дає робіт
никам працювати і жити. З одного боку, затим криза дока
зує, що капіталістичний спосіб продукування неспосіб-
ний вести далі заряд над своїми власними силами. А з дру
гого боку, самі ті продукційні сили змагають чимраз по
тужніше до згладження суперечності, до свого висво-
бодження від капіталістичної оболічки, до дійсного
признання своєї властивості яко товариські сили продук
ційні.
Іменно той натиск потужно наростаючих сил продук-
ційних против їх капіталістичного присвоєння, той чимраз
більший примус до признання їх товариської, суспільної
природи силує самих капіталістів чимраз більше до того,
що вони мусять обходитися з ними, як з товариськими сила
ми продукційними. Як часи промислового розцвіту з його
безгранично роздутим кредитом, так і самі кризи з бан
кротствами великих капіталістичних фірм пруть до такої
форми стоваришення більших мас средств продукційних,
яку бачимо в різнородних акційних товариствах. Деякі
з тих средств продукційних та комунікаційних такі огром-
ні, як, напр., залізниці, що згори вже не підходять під
ніяку іншу форму капіталістичного використування. Ще
ступінь далі в їх розвитку, а тоді й тота форма стає недоста
точною; офіціальна представниця капіталістичної суспіль
ності, держава, мусить сама взяти на себе їх ведення. Ся
конечність переміни в державну власність виявляється на:і-
борше при великих закладах комунікаційних: почтах, те
леграфах, залізницях.
Коли кризи виказали неспосібність буржуазії до даль
шого заряджування новішими силами продукційними,
то переміна великих закладів продукційних та комуні
каційних в власність акційних товариств та держави пока
зує нам, що буржуазія до того ж заряджування й непотріб
на. Всі суспільні функції капіталіста виконують тепер
платні наставники. Капіталістові не осталось тепер ніякої
суспільної діяльності, крім хіба згортання баришів, від
тинання купонів та гри на біржі, де капіталісти поміж собою
відбирають один одному капітали. Як капіталістична про
дукція зразу витиснула робітників, так тепер витискає
492 капіталістів і робить з них лишних людей, хоть, розу
міється, наразі не скидає їх в ряди промислової резерво-
вої армії.
Але ані переміна в акційні товариства, ані в власність
державну не зносить ще капіталістичного присвоєння сил
продукційних. При акційних товариствах се видне, як день.
А сучасна держава — се вп’ять-таки не що інше, як лад,
котрий завела в себе сама буржуазна суспільність, щоби
вдержати в силі загальні зверхні условини капіталістич
ної продукції супротив натиску робітників з одного, а по-
єдинчих капіталістів з другого боку. Сучасна держава, будь
вона в якій-будь формі, се в основі своїй — капіталістична
машина, держава капіталістів, ідеальний соборний капіта
ліст. Чим більше сил продукційних вона збере в свої руки,
тим більше стає вона дійсним соборним капіталістом, тим
більше своїх підданих буде вона визискувати. А робіт
ники все-таки остануться наймитами, пролетаріями. Сто
сунки капіталістичні не будуть знесені,— противно, вони
будуть доведені до крайності. Але раз дійшовши до край
ності, вони мусять перехитнутися. Державне присвоєння
сил продукційних не становить ще розв’язки цілої бороть
би, але воно криє в собі формальний спосіб, немов рукоять
тої розв’язки.
Розв’язка може настати тільки тоді, коли суспільна
ціха сучасних сил продукційних буде дійсно признана
і коли відповідно до суспільної ціхи средств продукційних
уладжений буде також весь спосіб продукування, присвою
вання і обміни. А се може лиш тоді статися, коли вся су-
спільністьодверто, без підходів возьмев своє посідання сили
продукційні, котрими вже ніхто, крім неї, й не здужає ря
дити. Тоді самі витвірці в повній свідомості покладуть вагу
на суспільну ціху средств продукційних і витворів, котра-
то ціха тепер звертається против самих витвірців, час від
часу рунтає весь лад витворювання та обміни і проявля
ється тільки як сліпий, насильно ділаючий і руйнуючий за
кон природи. Іменно тота суспільна ціха средств продук
ційних і витворів, нині причина періодичного застою тих
руїн, станеться тоді найпотужнішою підоймою продукції*.
Бо намість суспільного безладу продукційного настане
тоді в суспільності продукція розумно урегульована на
підставі обрахунку потреб загалу і кождої єдиниці. Тоді
замість капіталістичного присвоювання, при котрім витвір
підбирає в неволю насамперед витвірця (робітника), а від
493 так і властивця (капіталіста), настане таке присвоювання
витворів, яке випливає вже з самої природи теперішніх
средств продукційних: з одного боку прямо суспільне
присвоювання яко средство для піддержування і розширю
вання продукції, а з другого боку прямо індивідуальне
присвоювання для власного прожитку єдиниці.
Капіталістична продукція, переміняючи чимраз то
більшу масу людності в пролетаріїв, сама витворює силу,
котра під карою власної загибелі буде мусила зробити той
переворот. А змагаючи чимраз більше до переміни огром-
них, стоваришених средств продукційних в державну
власність, показує сама, якою дорогою прийде той перево
рот. Пролетаріат возьме в свої руки власть державну і пе
ремінить средства продукційні насамперед в державну
власність. Але через то само він перестане вже бути про
летаріатом. Через то само знесе він всі різниці станів.
Через то само й держава перестане бути державою. Доте
перішня суспільність, зложена з різнородних, противних
собі верств, потребувала держави, т. є. потребувала міц
ного зв’язку кождоразової визискуючої верстви для під
держання її зверхніх условин продукційних, т. є. іменно
для насильного вдержання визискуваної верстви в такім
стані залежності і неволі, якого вимагали існуючі услови-
ни продукційні. Держава була офіціальною представницею
цілої суспільності, була її зосередженням в‘одній видимій
спілці людей, але вона була такою лиш тому, що була дер
жавою одної пануючої верстви, заступаючої в своїм часі
всю суспільність*. Но коли вкінці держава стане дійсно
представницею цілої суспільності, тоді саме стане не
потрібною. Скоро не буде вона кого держати в залежності,
скоро з пануванням одної верстви над другою і з конечною
при теперішнім безладі продукційнім боротьбою за існу
вання пропадуть усі випливаючі з неї противенства та про
ступки,— тоді ніщо вже буде придавлювати,— значить,
не треба буде й окремої придавлюючої сили, держави. Пер
ше діло, при котрім держава виступає справді як представ
ниця цілої суспільності, т. є. забрання на свою власність
всіх средств продукційних в імені суспільності,— є за
разом її посліднім ділом, Від тої хвилі настає за
мість панування над особами тільки заряд над предметами
і ведення продукції*. Свобідна суспільність не потребує
і не може мати якогось посередника— державу — між
собою а своїми членами. Після сього треба судити фразу
494 про «свобідну державу народну» (freier Volksstaat), котра
може мати хвилеве, агітаційне значіння, але не має оста
точної наукової стійності.
Забрання всіх средств продукційних на власність су
спільності мерещилось часто, від часу історичного проявлен
ня капіталістичної продукції, чисто єдиницям чи й цілим
сектам, більш або менш ясно, яко ідеал будущини. Але
можливим, історично конечним могло воно статися аж тоді,
коли готові були матеріальні условини для його переведе
ння*. Знесення верств суспільних можливе доперва на та
кім ступені історичного розвитку, на котрім існування
не тільки сеї або тої означеної пануючої верстви, але
й усякої пануючої взагалі, всяких різниць класових було б
анахронізмом. Воно вимагає конечно такого ступеня в роз
витку продукції, на котрім присвоювання средств продук
ційних і витворів через одну окрему верству суспільну, а
затим її політичне панування, інтелектуальне самовлад
ство і духовне верховодство не тільки є лишнє, але навіть
стає перепоною для економічного, політичного і інтелек
туального розвитку. До того ступеня дійшла вже сучасна
продукція. Політичне і інтелектуальне банкротство бур
жуазії вже й для неї самої не є тайною,— а її економічне
банкротство повторюється регулярно щодесять літ. Під
час кождої кризи упадає суспільність під тягарем своїх
власних, для неї самої невжиточних сил продукційних
і витворів і безпомочно глядить на таку безмисну супереч
ність, що витвірці не мають що консумувати, бо нема кон-
сументів. Розтяжна сила средств продукційних розриває
пута, які накладає на них капіталістичний спосіб проду
кування. їх увільнення з тих пут — то єдина підстава для
безпереривного, чимраз швидше поступаючого розвитку
сил продукційних, а тим самим і для практично неогра-
ниченого зросту самої продукції. Не досить того. Суспіль
не присвоєння средств продукційних не тільки усуває
існуючі тепер штучні запори продукції, але усяку розтра
ту та всяке нищення сил продукційних і витворів, котре
тепер невідлучне від продукції і під час криз доходить до
крайньої крайності. Крім того, суспільне присвоєння, зно
сячи безглузде збиткове марнотратство пануючих тепер
верств і їх політичних представників, позискає вп’ять для
загалу велику масу средств продукційних і витвірців. Пер
ший раз тут вкажеться і дійсно настане змога при помочі
суспільної продукції запевнити всім членам суспільності
495 такий прожиток, котрий не тільки матеріально буде доста-
точний і день-денно буде вбільшуватись, але котрий забез
печить їм також вповні свобідний розвиток і вжиток їх
тілесних і духовних спосібностей1.
Разом з присвоєнням средств продукційних через су
спільність перестає витворювання товарів, перестає затим
панування витвору над витвірцем. Замість безладу в су
спільній продукції настає розумна і свідомо обрахована орга
нізація. Боротьба за існування кінчиться. Аж тоді чоловік,
так сказати, остаточно вибивається з-поміж звірів і з зві
рячих обставин життя вступає в правдиво людські. Обсяг
усіх окружаючих чоловіка обставин життя, котрий досі
панував над ним, стає тепер під панування і контролю лю
дей, котрі тепер перший раз стають свідомими, правдивими
панами природи, ставши панами свого суспільного впоряд
кування. Закони їх власного суспільного поступуванні!,
котрі досі стали супротив них як ворожі їм, всевладні за
кони природи, тепер дадуться людям з повним знанням
повертати і опановувати. Власне суспільне впорядку
вання людей, котре досі тяжіло над ними, як щось зверху
на них накинене природою й історією, стає відтак їх влас
ним свобідним ділом. Предметові сили, котрі досі пану
вали в історії, стають відтак під контролю самого чоловіка.
Але відтоді будуть люди з повною самовіжею самі творити
свою історію,— аж відтоді будуть введені в діло суспільні
причини переважно і чимраз досконаліше так ділати, як
люди сього схочуть. Се скок цілої людності з краю конеч
ності до краю свободи.
1 Стрібуємо кількома цифрами бодай в приближенні дати по
няття о огромній розтяжній силі теперішніх средств продукційних,
навіть і під капіталістичним притиском. Після найновіших обра
хунків Джіффена виносила сума багатства Великобританії і Ірлан
дії круглим числом
1814 р, 2 200 мільйонів фунтів стерлінгів (22 мільярди ринських)
1865 » б 100 » » » (61 » » )
1875 » 8 500 » » » (85 » » і
Щодо знищення средств продукційних і витворів під час криз,
то на 2 з’їзді німецьких промисловців в Берліні 2І лютого 1878 об
раховано загальну суму тільки німецького залізного
промислу в посліднім краху на 455 мільйонів марок (127 500 000
р[инських]).
496 Зробити се світ освободжаюче діло— ось історичне
завдання новішого пролетаріату. Вислідити його історичні
условини, а тим самим і його природу і через те вказати
придавленим нині, а покликаним до ділання робітникам
спосіб і ціль того ділання — ось завдання теоретич
ного виразу робітницького руху, завдання сучасного
соціалізму.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: II. ПОЧАТОК ІСТОРІЇ СОЦІАЛІЗМУ
Наступна: КОМЕНТАРІ