До сорок п’ятого тому творів I. Франка входять статті,
дослідження, рецензії, присвячені проблемам філософії та соціоло
гії, написані І. Франком протягом 1877— 1907 рр. Частину з них
було надруковано в періодиці й окремими виданнями. Ці тексти
подаються за останніми прижиттєвими виданнями. Решта текстів
друкується вперше — за автографами. Переклад трьох розділів
з «Анти-Дюрінга» Ф. Енгельса підготував і прокоментував
H. Я* Горбач. Праці, написані польською мовою, переклав на ук
раїнську мову В. Д. Литвинов. Пояснення слів та покажчик імен і
назв підготував І. Г. Герасим’як.
Праці друкуються в хронологічному порядку.
Творча спадщина І. Франка посідає визначне місце в історії
філософської думки на Україні. В творчому здобутку мислителя
є ряд праць, які безпосередньо стосуються актуальних питань
філософії і соціології. Проте своєрідність філософської спадщини
у І. Франка полягає, зокрема, в тому, що актуальні ідеї філософ
ського й соціологічного характеру він розробляв також у худож
ніх, літературно-критичних, публіцистичних творах. Тому повне
уявлення про сутність філософських та соціологічних поглядів
I. Франка дає лише знайомство з усією багатоманітною спадщи
ною революціонера-демократа.
Як мислитель і громадсько-політичний діяч 1. Франко сформу
вався під впливом сучасних йому суспільно-економічних умов
на Україні, зокрема в Східній Галичині, на основі глибокого вивчен
ня кращих взірців української, російської і світової літератури
і філософії. Його приваблювали прогресивні ідеї українського
письменника-патріота Івана Вишенського, філософа-гуманіста
Григорія Сковороди, він схилявся перед генієм Тараса Шевченка
і славною плеядою російських революційних демократів XIX ст.
Певний вплив на І. Франка мав М. Драгоманов.
Першорядне значення для правильного розуміння світогляду
І. Франка має врахування ступеня і характеру впливу на його по
гляди марксизму і пролетарського руху. І. Франко грунтовно ви
вчав такі твори К. Маркса і Ф. Енгельса, як «Капітал», «Анти-Дю-
рінг», «Маніфест Комуністичної партії», переклав українською мо
вою 24-й розділ І тому «Капіталу» і написав до нього передмову,
в якій у популярній формі виклав теорію додаткової вартості
501 Маркса, а також три розділи «Анти-Дюрінга» Енгельса, які вмі
щені у даному томі.
Вивчення І. Франком марксистської теорії так чи інакше
позначилось на його світогляді. Однак, в силу відсталості суспіль
них відносин у Галичині, слабкого розвитку тут робітничого руху,
І. Франко, сприйнявши ряд важливих положень марксистського
вчення, в цілому залишився на позиціях революційно-демократич
ної ідеології.
Для соціологічних поглядів 1. Франка характерне визнання
залежності суспільної свідомості від економічних умов життя
суспільства. Переворот духовний і літературний, писав він, насту
пає після перевороту економічного. Важливою рисою поглядів
І. Франка є глибока віра в революцію як засіб знищення економіч
ної нерівності і перебудови всього духовного життя суспільства
на нових засадах.
Мислитель-гуманіст не хотів кровопролиття, мріяв про те,
щоб досягти справедливості «не зброєю, не силою вогню, заліза
і війни», а «правдою, трудом й наукою». Однак він розумів, що па
нівні класи мирно не поступляться своєю владою, тому й визнавав
правомірність революції.
Визнаючи вирішальну роль народних мас в історії, І. Франко
вважав, що революцію здійснить народ, насамперед найчисленні-
ший клас капіталістичного суспільства — селянство. Хоч І. Фран
ко приділяв багато уваги робітничому класу, правильно розумів
економічні основи його відмінності від інших класів, однак він
недооцінив роль пролетаріату як могильника капіталізму, як кла
су, під керівництвом якого народ зможе знищити капіталістичні
відносини й прийти до соціалізму.
Розглядаючи суспільне життя як закономірний процес посту
пального розвитку, І. Франко був переконаний у перемозі соціалі
стичних відносин. Якщо спочатку його уявлення про майбутнє су
спільство збігалися з утопічним соціалізмом М. Г. Чернишевського,
то з часом, на грунті осмислення соціально-історичної практики
кінця XIX — початку XX ст. і під впливом марксизму, в його по
глядах все відчутніше виявляються елементи наукового соціалізму.
Виходячи із своєї загальної соціологічної концепції, І. Франко
розглядав і національне питання. Піддаючи критиці українських
буржуазних націоналістів, він закликав до інтернаціонального
єднання трудящих проти спільного ворога — поміщиків і капіта
лістів.
Соціологічні погляди І. Франка загалом прогресивні. Проте
відчувається певний вплив антропологізму в поясненні ним виник
нення людського суспільства. Так, піддаючи критиці соціал-дар-
вінізм (праця «Мислі о еволюції в історії людськості»), І. Франко
виявляє непослідовність, переносячи, наприклад, еволюційну тео
рію Дарвіна на галузь суспільних явищ і на теорію суспільства
в цілому.
З матеріалістичних позицій розв’язуючи основне питання філо
софії, І. Франко обстоював вічність матерії як основи всіх духовних
явищ, підкреслював органічний зв’язок нескінченної матерії з ру
хом, що породжує всю багатоманітність реального світу. Він роз
глядав живу природу як результат тривалого розвитку неорганіч
ного світу, а свідомість як властивість високоорганізованої мате
рії — мозку.
502 На протилежність ідеалізму і вульгарному матеріалізму
І. Франко розглядав пізнання як складний діалектичний процес
відображення в свідомості людей незалежно від них існуючих ма
теріальних об’єктів. Джерелом наших знань, згідно з І. Франком,
є чуттєвий досвід, чуттєві дані переробляються за допомогою свідо
мості, пам’яті, фантазії, волі. Наголошуючи на всесиллі людського
розуму, він разом з тим вказував на залежність успіхів люд
ського пізнання від конкретно-історичних умов суспільного і на
укового розвитку.
З позицій матеріалізму український революціонер-демократ
піддавав критиці різного роду ідеалістичні напрями і школи в ми
нулому і сучасному, зокрема ідеалізм Сократа, Платона, Гегеля,
Гартмана, Шопенгауера, Ніцше та ін.
І. Франко відстоював і пропагував діалектичний погляд на
розвиток природи і суспільства. Особливо цікавили його проблеми
причинно-наслідкових зв’язків, боротьби протилежностей тощо.
Філософські погляди І. Франка не завжди були послідовними.
В ряді випадків він схилявся до раціоналістичного тлумачення
джерел людського знання. Так, учений вважав, що «математика
створює всі свої правила сама із себе». Певна обмеженість була
і в його діалектиці. Наприклад, він заперечував стрибки в природі.
Однак міцні вихідні матеріалістичні і діалектичні позиції І. Франка
давали йому можливість ставати на правильну точку зору при
розгляді багатьох складних питань сучасного йому природознавства,
політичної економії, історії, естетики тощо. З матеріалістичних
позицій І. Франко вів боротьбу проти агностицизму, містицизму,
в релігійній вірі вбачав велику перешкоду для розвитку наукового
пізнання.
І. Франко як мислитель революційно-демократичного напря
му, що зазнав благотворного впливу марксизму, хоч і не став на рі
вень з ним, своєю діяльністю суттєво сприяв створенню грунту
на Україні для сприйняття марксизму.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: III. СУСПІЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА ОСНОВА СОЦІАЛІЗМУ
Наступна: КОМЕНТАРІ. ЛУКІАН І ЙОГО ЕПОХА