Вперше в перекладі українською мовою надруковано
у вид.: Іван Франко. Статті і матеріали, зб. 11. Львів, 1964, с. 217—
232 (публікація і переклад Й. У. Кобіва). Автограф латинською
мовою під назвою «De Luciano et eius aequali aetate disseruit Ioannes
Franco, 1877» зберігається у Львівському обласному архіві у фон
дах Львівського університету (ф. 26, оп. 2, спр. № 507).
Розвідка є студентським рефератом, виконаним І. Франком
1877 р. під час навчання у Львівському університеті. Перша сто
рінка рукопису містить повну назву реферату: «Лукіан і його епо
ха, як він її описав у своїх творах, зокрема в «Розмовах богів»,
«Розмовах у царстві мертвих» і в «Морських розмовах» з викорис
танням також інших творів. Написав Іван Франко».
Реферат було написано під керівництвом професора класичної
філології Людвіка Цвіклінського, у якого Франко слухав курси
«Старожитності грецькі», «Пояснення «Одіссеї» Гомера» та брав
участь у грецькому семінарі.
Зміст реферату характеризує суспільно-політичні погляди,
коло наукових інтересів молодого Франка. В зв’язку з аналізом
творчості Лукіана Іван Франко викладає, зокрема, думки щодо
503 соціальної функції релігії, філософії в суспільстві, розуміння про
блеми свободи тощо.
Подається за українським першодруком, звіреним з авто
графом.
Цитати з Лукіана, які І. Франко подав грецькою мовою, також
друкуються в перекладі. Епіграму Лукіана, яку Франко обрав епі
графом до своєї праці, подаємо в перекладі Бориса Тена.
С. 7. Л у к і а н (бл. 120 — після 180) — давньогрецький пись-
менник-сатирик часів занепаду античного світу. Виступав з гострою
критикою античної філософії, риторики, історіографії, релігії.
Е з о п (VI—V до н. е.) — напівлегендарний давньогрецький
байкар. Згідно з переказами — фрігійський раб. Йому приписують
авторство байок із сатиричним та морально-повчальним спряму
ванням.
С.8. Г а л л і я — давня назва країни, що охоплювала терито
рію сучасних Франції, Швейцарії, Бельгії, Люксембургу та Пів
нічної Італії.
М а с с і л і я — місто на південно-східному узбережжі Галлії
(нині Марсель — Франція).
Софісти — давньогрецькі філософи, вчителі мудрості і
красномовства. Серед них були ідеологи рабовласницької демократії
(Алкідам, Протагор) і аристократії (Горгій, Крітій, Каллікл).
Для демократичного табору характерне в цілому матеріалістичне
розуміння природи. Представники аристократичного табору роз
робляли принципи скептицизму (Горгій), що становили одне з
джерел давньогрецького ідеалізму. Для софістів характерне пере
міщення центру ваги філософських інтересів від натурфілософії
до проблем логічного і мовного аналізу понять, теорії пізнання,
етики, політики.
Демонакс (нар. бл. 90 н. е.) — давньогрецький філософ,
послідовник учення стоїків, друг Лукіана Самоса’тського.
С. 9. Г о м е р (кінець IX—VIII ст. до н. е.) — легендарний
давньогрецький поет, автор епічних поем «Іліада» та «Одіссея».
Зображувався у вигляді сліпого співця.
Е с х і л (525—456 до н. е.) — давньогрецький драматург.
Софокл (496—406 до н. е.) — давньогрецький драматург.
К о м м о д Антоній Август (161 — 192) — римський імператор
(180— 192), син Марка Аврелія.
«Сократові розмови» — даньогрецький філософ Со
крат (469—399 дон. е.) вважав, що шляхом до осягнення істини є бе
сіда, під час якої завдяки зіткненню протилежних думок співбесід
ники поступово здобувають істинне знання про сутність предмета.
Мистецтво ведення такої бесіди Сократ називав діалектикою. Ши
роке використання «сократівських розмов» як жанру філософського
твору знаходимо в діалогах Платона.
С. 10. Ф і д і й (пом. 431 до н. е.) — давньогрецький скульп
тор, живописець і архітектор.
С. 15. М іф п р о ж е р т в о п р и н о ш е н н я І ф і г е н і ї
в А в л і д і… — Іфігенія— героїня давньогрецької міфології,
її батько Агамемнон прогнівив богиню Артеміду і, щоб заспокоїти
богиню, погодився принести їй у жертву Іфігенію. Коли жрець
заніс ножа над дівчиною, Артеміда зжалилась і замінила Іфігенію
козою. Цей сюжет використовували античні драматурги, зокрема
Евріпід у трагедії «Іфігенія в Авліді».
504 С. 16. Е л і з і й (Єлісейські поля) — у грецькій міфології
частина підземного царства, рай, куди боги переселяли душі своїх
улюбленців, даруючи їм безсмертя.
Тартар — підземне царство, пекло.
Летейська вода — вода міфічної річки Лети, що проті
кає в підземному царстві. Напившись її води, душі померлих забу
вали про своє земне життя.
С. 17. Періфлегетонт (Флегетонт) — вогняна ріка в
підземному царстві.
С. 18. Т р а я н Марк Ульпій (53— 117) — римський імператор
(98— 117). Вів загарбницькі війни, завдяки чому розширив терито
рію Римської імперії, зміцнив централізацію державного управ
ління.
А д р і а н Публій Елій (76— 138) — римський імператор
(117— 138), за часів його правління значно зміцніла імператорська
влада.
А н т о н і н Пій — римський імператор (138— 161). Римська
історіографія зображала Антоніна Пія як Ідеального правителя, але
в часи його царювання вже назрівала криза, яка незабаром охо
пила всю імперію.
Мар. к Аврелій (121 —180) — римський імператор (161 —
180), вів війни з парфянами, германськими племенами, сарматами.
Був видатним філософом-моралістом, представником філософії
стоїцизму. Свої філософські погляди виклав у книзі «До самого
себе».
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: КОМЕНТАРІ