Вперше надруковано 1878 р. польською мовою у ви
гляді окремої брошури без заголовку й без зазначення імені автора.
Стаття написана в 1878 р. В своїй автобіографії І. Франко називає
цю статтю «Катехізм економічного соціалізму». Вона мала на
меті популярний виклад теорії соціалізму й містить матеріал для
характеристики поглядів І. Франка на закономірності суспільного
розвитку. Зміст статті переконливо свідчить про значний вплив
марксизму на формування філософсько-соціологічних поглядів
І. Франка.
Подається за першодруком в українському перекладі.
507 С. 44. …утакому разі ті предмети назива
ються товарами. Предмети виробничі є ка
піталом завжд и…— І. Франко ототожнює товар з капіта
лом. Згідно з марксистським розумінням капітал як категорія ха
рактерний лише для певного історичного етапу розвитку товарних
відносин. К. Маркс показав., що засоби виробництва самі по собі
не є капітал. Вони перетворюються в капітал лише на певному сту
пені історичного розвитку, стаючи засобом експлуатації найманої
робочої сили.
С. 45. …їжа, одяг залишаються приватною
в л а с н і с т ю.— Термін «приватна власність» тут вживається в
розумінні «особиста власність».
С. 49. Р і к а р д о Давід (1772— 1823) — англійський еконо
міст, ідеолог промислової буржуазії. В його працях знайшла за
вершення англійська класична буржуазна політична економія.
Аналізуючи закони економічного розвитку буржуазного суспіль,
ства, Рікардо вперше сформулював теорію трудової вартості, що
мало велике значення для розвитку політичної економії. Капіта
лістичні виробничі відносини він вважав природними й вічними.
С. 51. … замість нинішньої сліпої конку
ренції — вільний договір общини з общиною,
народу з народом.— Вважаючи суспільну власність еко-
* * * Т _Т_ • • • • •
номічним грунтом соціалістичного устрою, І. Франко розумів п
передусім як спільну власність громад трудящих, а соціалістичне
суспільство як федерацію вільних громад. Насправді плановий роз
виток соціалістичного народного господарства здійснюється в мас
штабах не лише господарської одиниці, а й суспільства в цілому.
С. 52. … перші християнські общини жи
ли спочатку згідно з засадами, подібними
до нинішнього соціалізм у…— Утопічна ідеалізація
громад як прообразу майбутнього соціалістичного устрою подеку
ди зумовлює й їх оцінку І. Франком. Насправді вони не мали нічого
спільного з принципами соціалістичного суспільства.
…половина соціалістичного ладу, і то
половина найважча, вже втілена в життя…
Бракує тільки справедливого розподілу
д о б р а…— За капіталізму складаються лише матеріальні й ду
ховні передумови соціалізму. Не можна ототожнювати суспільний
характер продуктивних сил при капіталізмі із суспільною власні
стю на знаряддя й засоби виробництва при соціалізмі.
С. 53. ..щоб мати можливість поступово
впроваджувати в життя той високий ідеал,
який їм накреслює наука іприродна необ
хідність…— І. Франко вважає, що, спираючись на капіта
лістичну державу, робітники, які захоплять більшість у парламен
ті, зможуть здійснити поступовий перехід до соціалізму. Тут у пи
танні про перехід від капіталізму до соціалізму він стояв на пози
ціях парламентаризму. Але було б помилкою ототожнювати погля
ди І. Франка з реформізмом, який він у цей час піддавав гострій
критиці (див. «Програму галицьких соціалістів» та інші праці). Як
відомо, марксизм не заперечує можливості в певних конкретно-
історичних умовах мирного переходу від капіталізму до соціалізму,
але виступає проти спроб абсолютизації цього шляху як єдино мож
ливого. З часом Франко переконався в необхідності революційного
508 переходу До соціалізму («Чого хоче Галицька робітницька гро
мада?» й ін.). Парламентські ілюзії не відіграли суттєвої ролі в
світогляді революційного демократа в цілому.
С. 54. Ш е к с п і р Вільям (1564 — 1616) — англійський поет
і драматург, автор багатьох комедій, історичних драм-хронік,
трагедій.
Г е т е Йоганн-Вольфганг (1749—1832) — німецький поет і
мислитель, один з основоположників нової німецької літератури.
М і л л ь. — Можливо, мається на увазі Мілль Джеймс (1773—
1836), англійський буржуазний економіст, публіцист і філософ.
Захищав теорію Д. Рікардо, хоча й вульгаризував її, твердячи,
наприклад, що прибуток є винагородою за працю капіталіста. За
перечував неминучість загальних криз надвиробництва.
Лассаль Фердінанд (1825—1864) — діяч німецького ро
бітничого руху, засновник однієї з опортуністичних течій у міжна
родному робітничому русі, дрібнобуржуазний соціаліст і філософ-
ідеаліст. Виступаючи проти економічної боротьби пролетаріату,
Лассаль, згідно з оцінкою класиків марксизму-ленінізму, вносив
у робітничий рух буржуазну ідеологію.
…з алізному законові Лассал я.— «Залізний закон
заробітної плати», сформульований Рікардо й запозичений у нього
Лассалем, визначав залежність між розмірами заробітної плати
й мінімумом витрат, необхідних для існування трудівника. Спира
ючись на цей закон, Лассаль засуджував економічні страйки, ви
ступав проти боротьби робітників за підвищення заробітної пла
ти. К. Маркс у «Капіталі» й ряді інших праць піддав критиці цю
теорію.
С.55. …для нас, поляків…— Пропаганду соціалістич
них ідей 1. Франко пов’язує з широкою організаційною діяльністю
серед львівських робітників, значна частина яких була польської
національності. Звертаючись до поляків, він мав на увазі трудящих—
представників різних національностей Східної Галичини.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: КОМЕНТАРІ. [ПРО СОЛІДАРНІСТЬ]
Наступна: КОМЕНТАРІ. СОЛІДАРНОСТІ!