Микола Медун сидить на ослоні, вигріваючи скаліче
ну ногу, яка давно вже відмовилась йому служити. Так
давно, що й сусідські немовлята встигли повиростати, ба,
навіть уже поодружувались.
Глиняні кручі збігають терасами до лиману, що зовні
мало чим різниться від морської затоки. Протилежний бе
рег ледь-ледь сіріє на видноколі. Автотуристи, яких тепер
розвелося більше, ніж лящів у Дністровському лимані, не
відразу розуміють, що це не море — воно, море, почина
ється за піщаною косою, на якій стоїть Кароліна-Бугаз.
Коса тягнеться кілометрів двадцять, по ній прокладена
шосейна дорога, обіч якої набудовано безліч фанерних бу
диночків, що ховаються у виноградних нетрях. Благодат
ний світ! Але трохи розгублено почуває себе мандрівник у
цьому дачному містечку, котре має одну безконечну вули
цю. Ти можеш зняти невеличку кімнату, та перед тим на
лежить вирішити: яка вода тобі до вподоби: дністровська
чи морська? Лиман з’єднується з морем вузенькою прото
кою, через яку перекинуто залізний міст. Протока не шир
ша від самого Дністра, отож цілком зрозуміло, що морсь
ка вода майже зовсім не потрапляє до лиману. Два світи,
два різні географічні середовища так близько присунулись
одне до одного, що тільки тут, на бугазькому базарчику,
зустрічаються в одному кошику морські креветки й річко
ві раки, ставрида й лящ, рідкісна скумбрія й не менш рідкі
сний судак, — дорогоцінні мешканці двох якісно відмін
них стихій, істоти, що поставлені людиною на грань вими
рання.
Село, в якому відразу ж після війни оселився Микола
Остапович, майже впритул присунулося до отієї коси. Во
но теж має лише одну довжелезну вулицю, що витягнулася
понад лиманом. Власне, це була не вулиця, а добре наїж-
джена дорога, міцно утамбована колесами глина, яка на-
160 віть під час дощів не розмокала — десь через дві-три годи
ни, трохи провітрившись, вона знов перетворювалась на
дзвінку дорогу, через те її не поспішали вимощувати ка
мінням.
Хати розкидані по терасах, утворених оповзнями. З ді-
да-прадіда тут оселилися українці, що тікали від панщини.
Коли почали будувати Одесу, царський уряд видав указ,
який вважав утікачів вільними — досить було їм опинити
ся по той бік Холодної балки. Ті ж самі поміщики, від
яких втікали селяни, потерпали від пшеничного лиха — го
ри пшениці залежувались на токах, не вистачало сховищ,
треба було якось вивозити ці скарби на світовий ринок.
Кожен поміщик це розумів (читали ж Адама Смита!), та
якщо йому вдавалося спіймати втікача, замордовував його
до смерти. І тільки по той бік Холодної балки втікач пере
ставав бути кріпаком — він одразу опинявся під землею,
де люди пиляли те, чого кріпакові ніколи не доводилося
пиляти — рожеве каміння. Потім воно потемніє, стане сі
рим, як Граніт, та покищо, видобуте на поверхню, камін
ня за своїм кольором нагадувало людське тіло.
Тепер існують машини, які випилюють ракушняк, але
ще й досі для Одеси та її околиць він лишається основним
будівельним матеріялом.
Миколаївка також побудована із ракушняка. Хати
вузькі, але довгі, з низенькими дахами. Таких хат не зу
стрінеш на півночі України. Пояснюється це тим, що тут,
на півдні, не було дерева , із якого можна витесати високі
кроквини. Через те й хати виходили вузенькі — для широ
кої потрібні соснові крокви, про які тут не могли й мріяти.
І ось дивна властивість вікових традицій: навіть зараз, ко
ли на Одещину завозиться будівельний матеріял з півночі,
сільська архітектура предків здебільшого лишається непо
рушна.
Там, на вершині глиняних круч, починаються широкі
чорноземні ниви, на яких вирощується пшениця, кукуру
дза та прославлені кавуни, — живі зелені глеки, які напов
нює вологою саме сонце. На білих бетонних стовпцях, об
161 плутаних дротиною, шелестить виноград — старший чи
молодший кавуновий колега, котрий також призначений
природою для того, щоб у безводних степах задовольня
ти людську спрагу тією вологою, яка твориться десь у ви
соких зорях.
Глибоко внизу, куди не кожен шофер наважиться з’їха
ти по в’юнкій дорозі, розмістився причал риболовецького
колгоспу — вельми приваблива установа, яку полюбля
ють відвідувати люди, в котрих є таке-сяке право керува
ти, ревізувати, фотографувати для газет чи, може, просто
читати лекції про міжнародне становище. Здебільшого во
ни виїжджають із Миколаївки ображені та розгнівані: не
дуже тут на юшку розживешся. Тільки недобрими погляда
ми рибаки їх обпікають.
Так виглядає село, де живе людина, про яку часто зга
дує Орлова балка. До Одеси звідси не близько, але й не
далеко. Микола Остапович на своїй трьохколісній торох
тійці, що дісталася йому разом з милицями, залюбки до
лає цей мальовничий шлях. Щоправда, їздить він не в Оде
су, а лише на її околиці, де після тривалого клопоту (ой, це
було нелегко!) вирішено відкрити музей партизанської сла
ви. Покищо тільки вирішено. Ніхто, власне, не проти му
зею — вся складність лише в тому, що партизани діяли в
катакомбах, які, по суті, є цілою підземною державою. І
всю цю державу можна вважати суцільним музеєм. Тут
існували підпільні райкоми, кілька партизанських загонів,
ховалося від окупантів населення, дзеленчали дзвоники в
підземних школах. Зробити катакомби музеєм так само
неможливо, як, скажімо, білоруські ліси. Можна обрати
певний куточок, заводити туди людей під наглядом досвід
чених екскурсоводів, котрі добре знають маршрут. Досить
відбитись людині від екскурсії, потрапити в якийсь із тем
них лябіринтів — і вона може загубитися там набезвік.
Партизани дружньо вимагали, щоб катакомби стали
музеєм. Та коли таке рішення було прийняте, представни
ки кожного загону почали наполягати, щоб музей було за
сновано саме там, де діяв їхній загін. І лише тоді, коли му-
162 зейним районом були оголошені катакомби в Нерубайсь-
кому, суперечки вщухли: всі погодилися, що загін Молод-
цова-Бадзєва має найбільше право на увічнення.
Микола Остапович не належав до цього загону — йо
го загін діяв поруч. Потрапив він у катакомби саме тому,
що був шахтарем. Після 73-денної оборони Одеси, перед
тим, як війська мали перекинути в Севастополь, по ротах
оголосили: «Шахтарів до комісара!» Так серед одеських
партизанів з’явилося чимало людей, для яких катакомби
не здавалися чимось страшним — навпаки, тут бул9 знач
но затишніше, ніж у донецьких шахтах. Вологість помірна,
стіни не треба кріпити, широкі штреки добре вентилювали
ся, а подекуди зустрічалися такі залі, в яких могла вільно
розміститися ціла рота. І навіть більше: відразу ж відшу
кали довжелезну залю, котру оголосили партизанським ти
ром. Мішень, підсвічена ліхтарем, стояла так далеко від
стрільця, як на полкових стрільбах перед війною. А на лі
нію вогню можна було вивести цілий взвод.
З тих далеких часів спливло багато води, — її, напев
не, вистачило б не для одного лиману, — а донецький
шахтар Микола Медун так і не повертався в Орлову бал
ку. Полонили його серце шахти, де маркшейдерські знаки
показують дорогу не до вугілля — людина, яка вміє їх чи
тати, відшукає те, що й від вугілля, і навіть від золота
цінніше: живі сліди історії, великі прояви людського духу.
Як інвалід війни Микола Остапович мав невелику пен
сію. Такі гроші хтось і за гроші не вважає, та йому й того
вистачить. Отож Микола і поклав собі за мету створити
музей раніше, ніж він буде узаконений. Адже ж музей — це
не стіни, а ті історичні цінності, заради яких нащадки спо
руджують розкішні палаци. Збираються поставити палац і
в Нерубайському. Принаймні ширяться такі балачки. Лю
ди спершу оглядатимуть музейні залі з експонатами, а то
ді вже проходитимуть по катакомбах. Але підземна воло
га та невблаганний час так поводяться з отими експоната
ми, що якби не Микола Медун і його юні друзі — піоне
ри із близьких сіл — то на майбутніх стендах солдатську
163 каску не можна було б відрізнити від кухонного черпака, а
станковий кулемет — від штабної друкарської машинки.
Все це треба було вишукувати в найвіддаленіших закут
ках, куди ніхто не знає дороги. Потім знайдене ретельно
вичищалося, змазувалося солідолом і складалося в колиш
ньому партизанському тирі.
Спершу районний воєнком хотів якось узаконити ді
яльність Медуна — людина працює, робить корисну спра
ву. Та ще яку справу! З военкомом усі погоджувались: так,
справа добра. Та як же ви збираєтесь узаконити свого Ме
дуна? Ну хто він по-вашому — директор катакомбів? Це ж
однаково, що директор Чорного моря! Така посада існує
хібащо в старогрецькій мітології.
Кажуть, цей дотеп належав самому Поилипкові. Хазяїн
довго реготався: він любив, коли люди відзначали його
дотепність. А щоб якийсь із його дотепів не загубився,
Прилипко спершу сам починав реготати, потім той регіт
підхоплювали інші. Медун пробував продертися до Хазя
їна, щоб поговорити з ним по-партизанському, але далі се
кретарки його не пустили. Якось навіть поставив свою ко
ляску поперек дороги, щоб Прилипкову машину зупинити,
та міліція на руках віднесла його разом з коляскою до
найближчого двору. Це також був дотеп — підлеглі вчили
ся у Хазяїна. Опинився він зі своєю торохтійкою на яко
мусь бетонному підвищенні, наче на постаменті. Довкола
нього реготалися червонопикі бовдури, а він ледве не за
плакав від образи. Хіба ж він зарплати домагався? Не в
тім суть. Просто це святе діло якось узаконити треба. А
без Прилипка ніхто й пальцем не ворухне.
Народ його по-свому охрестив — Духом Катакомбів.
Так почали називати Медуна по селах. А через те, що він
іще за часів окупації здружився з місцевим попом, без яко
го партизанам було б вельми скрутно, поширилися чутки,
нібито й сам він належить до якихось духоборців; Медун
лише посміхався з отих балачок, а проте любив побалака
ти на духовні теми.
Що ж до Григора, котрий називав молодшого брата
164 сектантом, то тут усе пояснюється просто: не п’є — отже
сектант! До того ж існувала Мотря, про яку далі буде мо
ва. Саме вона й нашептала Григорові про ті поголоси.
Чи стане ж нормальна людина жити під землею? Ну,
була війна — то інший тютюн. А цей чверть століття з-під
землі не вилазить! На поповому городі, біля того клятого
підземелля, халупку собі вимостив. Обсушиться, відіспить
ся трохи — та й знов під землю. І як він там стрибає на
своїх милицях? А до Мотрі як загляне раз на місяць, то й
мусить жінка дякувати за таку ласку. Правда, пенсію від
дає, копійка в копійку, алеж хазяйство ока чоловічого ви
магає. То чого ж дивуватися, що до неї інколи Прокіп на
відується? Воно вже й немолоді літа, ревнувати гріх, та все
ж таки непорядок. А хто ж Медунові винен? Прокіп уже й
загорожу вимостив, і хлівця поставив, і виноградник що
року порає. Є в Біблії пісня про кохання царя Соломона
до прекрасної Суламіт, яка в цьому зворушливому кохан
ні зберегла свій дівочий виноградник. Бог її не засудив за
це, то як же судити Мотрю?
Лише тепер ми, напевне, зрозуміємо, чому Микола
Остапович не справував свою коляску до власного двору, а
виїхав на ній туди, де так добре пригріває весняне сонце,
освітлюючи низенькі черепичні покрівлі та виноградники,
що шелестять густим листям, підсиленим бордоською су
мішкою.
Микола Остапович навмисне зупинився на кручі. Наві
що людям чинити прикрощі? Прокіп — славний чолов’яга,
відважний рибалка. Дружина померла, донька заміж вий
шла і кудись виїхала, нікому й сорочку випрати. Він, Ме-
дун, звик до самотнього життя — з солдатськими душами
під землею розмовляє, стоять вони перед ним, як живі. А
тут, на поверхні, народжуються, любляться, старіють —
триває життя, триває!..
Хочеться Медунові, щоб хтось з односельців Мотрі пе
редав: мовляв, чоловік приїхав. Який він там чоловік, —
тільки одному Богові відомо, а все ж таки муж законний.
Звідси добре видно, як Прокіп у винограднику пораєть
165 ся. Медун і сам для цього прибув, та, мабуть, уже спізнив
ся. Ось і Мотря з хати вибігла — молодиться стара перед
Прокопом! Ну що ж, нехай. Людям уже набридло про це
теревенити, звикли. А все ж як зобачить хтось Медуна,
одразу ж поспішають Мотрі шепнути, щоб мужчини чо
гось лихого не накоїли. Діло темне, наперед не вгадаєш.
Краще далі від лиха триматися.
Сидить Медун у своїй колясці, нога вище коліна заго
лена, у глибоких синіх рубцях гнійні свищі навіть здалеку
видно. Спалахнула в нього гангрена, партизанський хірург
ногу хотів відтяти, а Катя, медсестра шіснадцятилітня, так
розплакалась, так його благати почала, що лікар відважив
ся на експеримент: посмугував ногу, наче ремінців збирав
ся нарізати, потім гнійники порошковим стрептоцидом по
засипав. І от, бач, виходила Катюша — і життя, і ногу йо
му зберегла. Воно й не те, щоб нога, навіть не півноги, а
якби й цієї не було, то не стрибати б йому в катакомбах.
Вся слава свята погнила б, на труху перетліла б.
А проте не перебільшуй, Миколо! Тікають вони, ма
ленькі бісенята, від матерів, навіть учителі лаються — не
дай, Боже, заблудиться якесь! — у такі страшні лябіринти
добираються, що Медунові лишається тільки за ними сте
жити. Спершу і на нього люди нападалися, гадаючи, що
він їх туди приманює, та де вже там! Батьківська слава їх
веде. Не одного із них порятував Медун — бо справді за
блудиться, то міну десь роздобуде й неодмінно хоче загля
нути, що там усередині. А траплялося й таке, що пізно бу
ло рятувати — лише криваві шмаття заставав Микола
Остапович. Вберегти їх від катакомбів так само важко, як
від моря. І тільки тоді, коли справа набула педагогічного
спрямування, нещасних випадків одразу ж поменшало.
А Прокіп з Мотрею все ще пораються біля хати. І, як
на зло, жодної живої душі на дорозі. Навіть крикнути ніко
му: агей, здоров будь, слов’янине! Крикнеш — чутка одра
зу ж полетить, мов по телеграфу. А зараз так треба, щоб
вона полетіла!..
Та ось видирається на глиняну гору старенький, об
166 шарпаний автобус, який возить людей із Миколаївки в Ка-
роліну-Бугаз. Там тепер будівництво велике — споруджу
ють їдальні й пансіонати. Кажуть, лише у Варні такі роз
кішні пляжі, як у нашій Кароліні, а Кароліна ще й досі ли
ше «дикунами» забудована. Мало хто про неї й знає.
Автобус повзе, мов жук перед зимовою сплячкою, йо
му треба обов’язково подолати цю гору, щоб потім пусти
тися в село. Хто ж там їде? Може, Катерина? Вона пра
цює старшою сестрою в лікарні — та сама Катюша, яка
ногу не дала відпиляти. Скільки ж їй тепер? А якже ж, десь
під сорок. Вона в катакомби з матір’ю потрапила, навіть
козу з дому прихопили. Сміялися з них люди, а вони для
поранених трохи-таки націджували свіженького молока.
Самі миколаївські, Катриного батька ще до війни море
проковтнуло. Матуся теж на ладан дихає. Ой, Катре, Ка-
тре, не помітила тоді зідхань Медунових, на іншого задив
лялася. Та що про те згадувати! Чверть століття — то ве
лика сила, і гілля й корінці обрубує. Того лише обрубати
не може, що кров’ю скріпилося — це вже справді святе.
Автобус зупинився, дверцята відчинилися й до Медуна
вистрибнув чоловік у формі цивільного моряка та ще й не
маленького чину. Еге-е, це ж сам миколаївський адмірал,
командир фльоти! Ви, люди добрі, не жартуйте — справді
командир фльоти, бо є у Мирона аж п’ять колгоспних сей
нерів. Море не любить жартувати, отже й тут усе цілком
серйозно — і капітани, й моряки, й їхній адмірал, хоч усі
вони члени Миколаївського колгоспу.
Мирон років на п’ять молодший від Медуна, та вже,
мабуть, і йому під п’ятдесят підперає. Знають вони одне
одного з дитинства, обидва добре пригадують Орлову бал
ку, хоч Мирон і виростав на сусідній шахті. Перед війною
потрапив до військово-морського училища, війну починав
мічманом у морській піхоті, а в катакомбах опинився так
само, як і Медун: «Шахтарів до комісара!» Правду
сказати, Мирон не встиг вивчити шахту далі терикона, та не в
тім суть: шахтарська психологія не так під землею, як удома
формується — від батька до сина переходить. Отож і Ми-
167 рон тоді зголосився шахтарем. Ніхто й ніколи не помітив
у катакомбах, що шахтар цей уперше потрапив під землю.
А потім румунський катер захопив та дітлахів бідолашних
до Очакова вивіз — туди вже наші підступили…
Мирон виглядав значно молодшим від свого віку —
зібраний, підтягнутий, легкий на ході. Чорне волосся ли
ше починало сивіти, правильні риси обличчя зберігали мо
лодецьку вроду. Він немало поорав морів та океанів, у да
лекі плавання перестав ходити лише через Маринку, яка
росла без матеш. А проте риболовецька фльота уже стала
йому рідною, морська душа вгамувалася на чорноморсь
ких просторах.
Друзі обмінялися жартівливими стусанами.
— В тебе що, транспорт закашлав? — весело запитав
Мирон. — Чого це ти вирішив тут соняшні ванни приймати?
Та раптом згадавши про те, що всім було добре відо
ме, він вскочив до автобуса, одразу ж повернувся (видно
щось там комусь шепнув) і бадьоро проголосив:
— Ну гаразд, ми в повному параді з’явимося. Судаки
до Мотрі прибудуть раніше від нас. Ти, мабуть, на бичках
перебиваєшся?
— В Хаджибеївському ливані судака не спіймаєш.
— А ти з Нерубайського?
— Та не зовсім. Ми ж тільки сусіди.
— Знаю, знаю… Як там твій батюшка поживає?
— На пенсію вийшов, порося підгодовує.
— То золота людина. Якби не він, був би нам каюк.
Вони обидва посідали в інвалідну коляску й тихенько
покотили по дорозі, що в’юнилася серед виноградників,
обгороджених невисокими мурами з темного ракушняка.
Таку вже властивість має це каміння — сажу й куряву в се
бе втягає, через те й темніє з роками.
— Ну, а Мотря як? — після тривалої павзи запитав
Мирон. — Перестала лаятись? Вона, між іншим, і лаялась
недаремно. Ти-таки справді про домівку забув.
— Кожному своє, Мироне.
— Це правда, — погодився Мирон. — Кожному своє.
168 Моя теж самотности не витримала. Як пішов у далеке пла
вання… Самотність для них гірша від смерти. Це, мабуть,
і є смерть. Жива могила… Добре, хоч Маринку мені зали
шила. Таке щастя кинутим чоловікам випадає рідко.
— Ти не самотній, Мироне. Тебе Катерина любить.
— Звідки ти взяв? — одразу ж спохмурнів Мирон. — Її
мати мене любить, це факт. А Катерина… Ну як же…
фронтова дружба.
— Вона й тоді тебе любила, в катакомбах.
— Тоді? — здивовано чи трохи розгублено посміхнув
ся Мирон. — Тоді вона під етапом пішки ходила.
— Між операціями, — уточнив Медун. — І так ходи
ла, що не одного із нас виходила… Проґавив ти своє ща
стя, Мироне! Ото хоч зараз дурнем не будь.
Коли під’їжджали до двору, Медунова сусідка, Альбі-
на, яка там чатувала біля воріт, почала заговорювати їм
зуби — мабуть, Мотря ще не готова гостей приймати. Ми
рон це одразу ж збагнув, бо саме її чоловікові, до якого
він вертався в автобус, було наказано і Мотрю попереди
ти, й судаків привезти. Вони, звісно, у Григорія вдома во
дяться — кому й зась, а рибалка має право на їжу взяти.
Альбіна, хизуючись новеньким полушалком, почала ту
довгу розмову, за допомогою якої можна й півдня мужи
ків біля двору протримати.
— Мироне Кузьмовичу, де ж це ваша «Волга»? Чи, мо
же, ви з Миколою Остаповичем вирішили машинами по
мінятися?
— Ні, Альбіно, я такої не заслужив. «Волга» що?..
Тільки товар державний. А такий виїзд у магазинах не
продається. Це ж як золота маніжка на грудях. У мене бу
ла червона. То ще не велика шана.
— Ов-ва! — сказала Альбіна. — Хіба ж це виїзд? От у
моєї матусі був виїзд! Сам губернатор їй заздрив. їде, бу
вало, по Дерибасівській четвіркою вороних, вся збруя на
них подзвонює. А тут губернатор назустріч. Кашкета за
ломлює, матусі моїй вклоняється: честь імею-с, Лександро
Альбертівно-с. А сам так і зирить на вороних, так і зи рить. Матуся моя схилить голівку, теж привітається: по-
корніше благодарім-с. А сама добре бачить, куди губерна
торські очі втупились. Матусині коники йому життя не да
ють. От була женщина, так женщина!..
— Угу, — засміявся Мирон. — Якби не коні, то й сам
губернатор Альбертівну б помітив. А так, бач, на коней
задивився. Краще б вона пішки ходила.
— Ах ви, жартівник! На коней ліве око дивилося, пра
ве — на Албертівну. Хіба ж він холостий був? В його екіпа
жі губернаторша сиділа. Тож він для блізиру на коней зир
кав… Ви б краще, Мироне Кузьмовичу, вашому грекові
шию намилили. Давно вже мотор на лебідці замінити по
ра, а йому й не свербить.
Грек Ротас — інженер по лову, друга людина після
голови колгоспу. Проте Альбіна вважає, що командир
фльоти — всьому голова, навіть від голови колгоспу стар
ший. Ті всі ходять у своєму, домашньому, а на Миронові
погони золотом горять, прославлений краб на кашкеті сяє.
Сьогодні Мирон у колгоспі, а завтра, дивись, повів кора
бель у Канаду чи Америку. Де вже голові колгоспу до Ми
рона! Ото тільки камсу та лящиків лічити, щоб плянові
проценти зростали. В тій камсі не більше романтики, ніж у
жаби пір’я.
— А що, не тягне? — запитав Мирон.
— Вчора Карпів баркас почали витягувати, а в моторі
щось як заящить! Та як блисне!.. Ой, матусенько моя…Зна
ла б ти, в яку дірку твоя Альбіна потрапила… Я гадала, із
того клятого мотора кульова блискавка вилетить. Це, ка
жуть, буває. Страх як боюсь отих блискавок.
Альбіна працювала лебідницею на причалі. Було їй
теж близько п’ятидесяти, а проте й досі на її обличчі мож
на помітити сліди колишньої вроди. Щось у ній справді є
породисте, від аристократів. А характер у баби такий, що
всі портові заводіяки перед нею в струнку тягнуться. Про
рибалок і казати годі — справжнім господарем причалу
була Альбіна, а не їхній старшина. Ох, і вміла ж вона роз
пікати всіляких уповноважених та ревізорів, котрих, мов
170 котів, приманювали до причалу запахи свіжої риби!..
Мабуть, хвилин сорок теревенила Альбіна, розповіда
ючи про подвиги своєї матусі, яка була в її розповідях то
оперною актрисою, то знатною купчихою, то дружиною
французького посла. Ким тільки не була знаменита Аль-
бертівна! Про батька Альбіна ніколи не згадувала — тут,
видно, її фантазія давала осічку.
Нарешті з хати вийшла Мотря — чепурна, здорового
вигляду немолода жінка. Стримано привіталася з Мико
лою Остаповичем, шанобливо вклонилася Миронові й за
просила чоловіків до хати. На столі вже парувала зварена
картопля, рум’янився засмажений судак — одного на сі
м’ю вистачить! — і стояло те, без чого у Миколаївці суда
ків не споживають.
Спершу всі почувалися так, мовби в хаті лежав небіж
чик, але невдовзі Мотря перейняла розмову на себе, торох
тіла не згірше від Альбіни — і вже якось отой недобрий
настрій відступив. Мирон подумав: а вони ж таки обоє не
погані люди — І Микола, й Мотря. Інші б давно вже по
судах тягалися, хату б ділили, заколотили б сварку на все
село. Та й Прокіп, напевне, на чуже не поспішав.
— Вас, Мироне Кузьмовичу, миколаївським адміра
лом величають, — кинула між іншим Мотря.
— Та чув, чув… Якби раніше, то за таке звання… Мико
лаївський адмірал!.. Грізно звучить.
Мотря ще трохи посиділа за столом, випила з Миро
ном. Микола не пив — його захистила Мотря:
— Стимуліт у нього, не можна. Свищі не заживають.
Так Мотря називала остеомієліт, який іще досі мучить
колишніх солдатів — хронічна хвороба поранених кісток.
Пославшись на поважну причину, Мотря вийшла. Ми
рон наважився запитати:
— Як же воно у вас буде?
— Так і буде, — глухо відповів Микола. — Хату ж ра
зом будували. А взагалі… Чого ж мені від неї?.. Коли я до
ма, вона за господаря мене має. Все моє береже — ордени,
медалі. Ну й одежина яка. Все свіженьке, напрасоване. Ра-
171 ніше лаялась, тепер мовчить. А мені й спокійніше.
— Не вірю, Миколо.
— Та не можу я інакше, не можу! — ледве стримуючи
роздратування, вигукнув Микола. — Якби я був нормаль
ною людиною, вона б Прокопа в двір не пустила. Тільки
скажи мені, друже: що таке нормальна людина? Деталь мо
жна до мікрона виміряти. А які мірки для нашої нормаль
ности існують? Я, Мироне, багато про це думав. Прига
дуєш, як ти над шуфром завис?.. Дурні ми були, ой дурні!
Якби матері наші те бачили, вони б від страху повмирали.
Внизу чорна безодня, десь там вода булькотить, а ти ви
сиш на кінчиках пальців, — ось-ось зірвешся. По рейці че
рез шурф на руках переходили пригадуєш?..
— Я ледве туди не булькнув. Ти мене витягнув.
— Ну, я ж був старший. А теж клепки в голові не ви
стачало — малюка на таке підбив… Ось воно, наше вихо
вання! Хіба ж це нормально? Та як воно потім нам при
служилося!.. А якби росли мазунчиками, тяжко б нам бу
ло, Мироне. Коли ти катером на Очаків проривався — це
теж ненормально. Треба було ждати, доки наші в Одесу
прийдуть. Все ж таки діти, не якийсь вантаж. Та хіба ж ми
знали, коли це буде?.. А тут від голоду пухнуть, без сонця
вмирають. Ми вже власні черевики варити почали… А ди
тині без сонця… їхні ж кісточки сонця просять!.. Рученя
та були такі, мов картопляні пагінці, що проросли в тем
ряві. Де тут уже до нормального?..
— П’ятірко не довіз. Двоє померли, трьох «месер» ско
сив. Півтори сотні їх було. Де вони зараз?..
— Оце недавно двох малюків у таких лябіринтах від
шукав, — продовжував Медун, — що туди, мабуть, і пар
тизани не доходили. Оголосили тривогу в школі: пропали
хлопчики… Ну, й пропали б, звичайно! Обнялися, біднень
кі, вже й не ворушаться. Три доби я їх розшукував. Чого
їм треба в тих катакомбах? А воно теж, мабуть, приго
диться. Все повторюється, Мироне. То вже так і знай: нор
мальними ніколи не будуть… До речі…
Медун зробив велику павзу, віддихався. Мирон очіку-
172 вально дивився на друга, який, видно, хотів повідомити
щось важливе, але завагався. Нарешті, озирнувшись дов
круж, наче боявся, що їх може хтось почути, Микола ска
зав:
— Я там на таке натрапив… Не знаю, що й думати.
— Що саме? — насторожився Мирон.
— Та воно нібито й нічого. Розумієш, штрек замуро
ваний. Ми також це робили, коли німці почали нас газами
підкурювати.
— Ну, замурований… То що з того?
— На цементі замурований. І кладка свіжа… Розумієш?
_ Гм-м… Нічого дивного не бачу. На жаль, бомбо
сховищами нехтувати рано. Всяке може трапитись.
— Е-ет, які там у біса бомбосховища! Ці катакомби з мі
ськими не з’єднуються. До Одеси кілометрів тридцять. Тут
щось не те. І потім… Мені здалося, що я жіночий голос
чув. Я розумію, так інколи здається. Слухові галюцинації.
Але в мене цього давно вже не траплялося. Та й чого це
раптом? Харчуюсь непогано — не так, як тоді… Мовби
жінка кричала за стіною. Що б це могло бути? Може, за
блудилась?.. Відшукав таки хід, що він мене обов’язково
мусить туди привести. І що ж ти гадаєш? Теж замурова
ний!… Третього ходу я вже не знайшов. Цілий тиждень
товкся головою об стіни, а не знайшов. А він же, мабуть,
десь є. Ні, думаю, Миколо, не тільки ти цю географію зна
єш. Є ще люди, які знають не гірше від тебе… Невже я ще
не вивчив катакомбів?.. Ось що мене мучить! Та ще голос…
Якщо він справді був.
— У тебе є карта?
— Моя карта в голові, Мироне.
— А міг би на карті показати це місце?
— Та як же?.. Звичайно.
Тепер вагався Мирон. Він озирав небагате вмеблюван
ня Медунової хати, традиційні рушники на стінах, сімейні
фотографії. Григора він пам’ятає добре — його по всіх дов
колишніх шахтах знали. Характерний мужик. Зустріне, бу
вало, когось із пацанів, ухопить за вухо й питає:
— Кавуни крадеш?
173 — Дядечку, пустіть! — репетує малий шибеник.
— Крадеш чи не крадеш?
Ні, ні!.. Пустіть, дядечку.
— Ну й дурень. Давай друге вухо.
— Краду, краду!..
— Молодець! Ось тобі двадцять копійок на цукерки.
Але як постарів Григір Остапович! Здавалося, ніколи
його сила не переведеться. Та й Сашко постарів, хоч, вид
но, ще при силі.
А поверх оцих думок, що пливли мимоволі, підводною
течією, жевріла, наче тьмяний бакен у тумані, та думка, яка
завжди нам неприємна, але вона мусить існувати, як існу
ють бакени. Вони теж обмежують свободу мореходців, а
проте без них не проживеш — сядеш на мілину або розі
б’єшся об підводну скелю.
— Я багато плавав, Миколо, дещо знаю. Митний до
гляд існує недаремно. А катакомби… Там не тільки добрі
сили притулок знаходили. Словом, у мене є друг, полков
ник міліції… Я тебе з ним познайомлю.
— Не люблю я їх, Мироне.
Напевне, Медун пригадав собі образу — коли навколо
нього реготалися ті, хто звільняв дорогу для Прилипка.
— Цей полковник, Миколо, тебе по катакомбах знає.
Федю-прикордонника пригадуєш?.. Він зі мною в Очаків
напросився. Потім ми вже його не бачили. Війну в Берліні
кінчав.
— Федір? — зрадів Медун. — Живий? Чого ж я про
нього не чув?
— Де ж тобі чути? Ти ж під землею живеш. Одеса —
кордон, Миколо! Рибалки щодня його переходять, з турка
ми тютюнцем обмінюються. Тут усяке може трапитись.
— Ти вже й на рибалок готовий тінь кинути.
— Ой, Миколо! Невже форма кашкета — це для тебе
головне?.. Люди бувають різні… Серед рибалок, серед мілі
ціонерів, серед філософів. І не фахом це визначається, а
сумлінням. А воно, дружище, разом з кашкетами не вида
174 ється. Дипломів на нього також покищо не затвердили. То,
кажуть, від Бога.
Більше до цієї теми не поверталися — сиділи мовчазні,
зосереджені.
З вікна добре видно хату й подвір’я Катерини. Вино
градинка там немає — нікому біля нього поратися. Катери
на їде на роботу вдосвіта, повертається пізно увечері, а ма
ти хіба що інколи здужає на сонечко вийти та курям поси
пати.
Коли Мирон попрощався й неквапом рушив до прав
ління колгоспу (він довго ще озирався на Катеринин дво
рик), до хати увійшла Мотря.
— Я води нагріла. Митися будеш?.. Чи, може, тебе по
падя купає?
— Вона вже стара, щоб мене купати, — огризнувся
Микола.
— Чи ти ба!.. Молодої захотів. Ти й старій не даси
ладу.
— Мовчи, Мотре. Я люблю, коли ти мовчиш. Ти тоді
на людину схожа.
— Ну, ось що, чоловіче… Я баняк з водою внесу, а ти
роздягайся та лізь в ночви. Чисту білизну візьми, а свою в
запічок викинь. Бо ти ще мені звірів напустиш, які на лю
дях верхи їздять.
Мотря внесла в сінці баняк з окропом і двоє відер хо
лодної води, а сама вийшла. Микола лаштувався для ку
пання — налив води в дерев’яні ночви, підставив стільця,
на якому поклав мило і мийку, а відтак почав роздягати
ся. Навіть роздягнутися для нього справа непроста — ліва
нога майже зовсім не згиналася, вона була схожа на від
мерлу дубову гілку. Мотря знала, що без неї він помитися
не зможе — стояла за дверима. Миколі навіть здавалося,
що він чує, як вона дихає. Та йому дуже не хотілося, щоб
вона сюди заходила — все ще стрибав на одній нозі біля
ночв, намагаючись якось там примудритись.
Але Мотря не витримала — широко відчинила сінеш
ні двері, мовчки підхопила його під пахви. Посадила на
175 стільці, спробувала рукою воду. Додала ще гарячої, потім
обережно, мов дитину, опустила його в ночви. Сам він си
діти не міг, вона підтримувала його за спину. Тим часом
друга її рука перетворила його голову на клубок білої пі
ни.
— Лихо ти моє, а не чоловік, — промовляла вона,
орудуючи мийкою. — Хай би в тебе обох ніг не було, на
коліщатах би їздив, як Василь Шапошний. Так той же до
ма живе, біля жінки та біля матері. А тебе де лиха година
носить?.. Як порахувати, скільки я з тобою за двадцять літ
прожила, то й року не набереться. Ото тільки й того, що
гроші не вмієш пропивати. Як же ти там харчуєшся?
— Діти приносять, — безпорадно відпльовуючись (в
рот набилося піни), відповів Медун.
— Які діти? — вжахнулась Мотря.
— Школярі.
— Чи ти, бува, не сказився на старості? Краще б уже
під монастирем милостиню просив.
Микола на це не сказав нічого. Все життя він збира
ється так поговорити з нею, щоб його зрозуміла. Та тіль
ки приходить ця хвилина, як усі слова, котрі він приготу
вав, вертаються в його власну душу, а на язиці лишається
щось обрубкувате, невиразне.
— Мотре! Я — один на тисячу мертвих…
Слова прозвучали якось неприродно. Він одразу ж
осікся. Цю фразу треба було продовжувати так, щоб кож
не подальше слово звучало, як молитва, але молитви лю
ди звикли слухати в храмах — вдома вони бояться урочи
стих слів. Та й смішно, мабуть, виголошувати молитву,
коли тобі в рота набивається мильна піна, а жінка, про яку
ти навіть не знаєш, чия вона насправді — твоя чи сусідо
ва? — вишкрібає тіло шкарубкою мийкою.
— Всі такі, Миколо. То тільки молодші цього не зна
ють. А ми всі такі.
Може, вона й правду каже: всі такі! Звісно, кожен, ко
го палила війна, має право це казати: я — один живий на
тисячу мертвих. І Мотря така ж сама, і навіть Альбіна.
176 Головне, докорінне знов лишилося невисловленим.
Даремно він сказав їй про те, що школярі йому їсти
носять. Спершу Медун їх лаяв, відсилав до батьків з оти
ми горщиками. Та потім прийшла вчителька, Ольга Яки-
мівна. Сама прийшла з горщиком, зав’язаним у білу хусти
ну — точнісінько так, як носили різдвяну вечерю. Або, мо
же, їжу косарям.
Вчителька сказала:
— Миколо Остаповичу! Це треба для нас, для самих
учнів. Ми обговорювали це питання на батьківських збо
рах. Люди вже навіть не уявляють, що вас у катакомбах
може не бути. Дух Катакомбів!.. Чули ж, мабуть?.. Всі до
бре знають, що ви там робите — і дорослі й діти. Та й
скільки б ми дітей не долічились, коли б не ви!.. Отож не
ображайтесь, Миколо Остаповичу. Тут є щось… Як вам
сказати?.. Одним словом — святе!.. І не тільки для дітей —
для батьків теж. Вони про вас думають — і самі стають
кращими. Кожен той день, коли треба вам обід нести — це
свято для всієї сім’ї. Дехто навіть пити кинув. От якби ви
від попа перейшли… Може, в школі поселитесь?
— Ні, Ольго Якимівно, — трохи ображено відповів Ме
дун. — Він для мене не піп, а Пилип Калістратович. Йому
ще Калінін орден вручав.
— Ну, то ваша справа., Але обіди приймайте. Це не
милостиня, а… духовне.
Не лише Ольга Якимівна натякала йому, що треба ки
нути халупку на поповому городі — приїздив навіть секре
тар райкому комсомолу. Він казав, що це заважає антире
лігійній пропаганді: всі думають, що Медун у якогось сво
го Бога вірує.
— Вірую, — дещо в’їдливо, а проте все ж таки сер
йозно відповів Медун.
Це спантеличило секретаря — він уже подумав, що й
справді Медун до секти належить? Скажімо, адвентисти
сьомого дня ходять до хворих, допомагають сліпим та не
мічним — словом, творять добро. Але разом з тим, зви
чайно, поширюють свою релігію.
177 Розмова, яка відбулась далі, запроторила комсомоль
ського ватажка в такий глухий кут, що він тільки очі ви
тріщив від подиву й замішання.
— Яка ж ваша віра? — запитав секретар.
— Перші християни теж із катакомбів починали, —
частуючи гостя громадською трапезою, повагом почав
Медун. — А крові скільки було!.. Нова віра завжди кров’ю
приходить. Великою кров’ю. Щоб рід людський знав: не
заради пустощів сонце світить. І хліб дає не заради пусто
щів.
— Як же її назвати?
— Що назвати?
— Віру вашу?
— А така віра, що народ наш — богоносець великий.
Через ге він так страждав. Йому світ належить врятувати.
І врятує!.. Розіп’яв його Господь на хресті поміж Заходом
і Сходом, як Сина свого улюбленого. То в праву руку йо
му цвяхи забивають, то в ліву. Іноді здається, що він уже
мертвий. Та в один день розколюється небо велетенськи
ми блискавицями — і воскресає Він із мертвих, і підійма
ється в небо на могутніх крилах…
Слухав те секретар комсомольський і не знав, як до
цього ставитись.
— Ну, богоносець — це від Достоєвського… Але чому
богоносець?.. Жертву за інші народи Він прийняв, це прав
да…
— То була не остання жертва, дорогий товаришу. На
ваші плечі теж лиха знайдеться. Не хотілося б звичайно,
та шо вдієш?
— Згоден. Але чому богоносець?..
— Вам що потрібне — суть чи тільки назва?
— І суть, і назва… Та раніше суть, звичайно.
— Тоді давайте міркувати так. Ідея — це що ж воно
таке?.. Споконвіку люди її Богом називали.
— І сьогодні називають, — погодився секретар. —
Інакше не було б ніякого ідеалізму.
— А що нас веде?
178 — Партія веде.
— А саму партію?.. Веде нас ідея чи не веде? За що ж
ми помирали, коли не за ідею?..
— Ми несемо ідею, — трохи подумавши, відповів се
кретар.
— Ага, отже несемо… А, може, й веде?
— І несемо, і веде.
Медун посміхнувся.
Ну, раз ідея — Бог, то що ж воно виходить?..
Секретар деякий час мовчав. Потім відповів те,
що було йому добре відомо іще з шкільної лавки.
— Ідея, яка оволоділа масами, перетворюється на ма-
теріяльну силу. А взагалі… Навіщо це вам? Ви нібито про
повідуєте патріотизм, але для цього є інші форми.
Тоді Медун заговорив поважно, без іронії:
— Ось що, молодий чоловіче… Під час війни в нас тут
ніякої форми не існувало: в чому б ти не прийшов — чи в
рясі, чи в шинелі, — нам це байдуже. Аби тільки був па
тріотизм!.. Так воно для мене й лишилося.
— Зараз же не війна.
— Ідеєносець, богоносець — продовжував Медун. —
Отож я й сказав Пилипові Калістратовичу… Сказав так:
раз народ наш богоносець, кому ж він молитись повинен?
Якщо він уміє помирати за ідею — то це ж і є його молит
ва! Так молився тільки Христос. Отже на нього молитися
треба. На народ наш святий. Не за нього, а тільки на ньо
го!..Оце і є моя віра, дорогий товаришу. А за те, що не по
формі, ви вже не сердьтесь, будь ласка. Форма у кожного
своя.
— Виходить, ви невіруючий, — намагався дати йому
ідейне визначення секретар.
— Як це так?.. Ні, цього зовсім не виходить. Навпаки,
віруючий!..
Остаточно заморочений секретар попросив:
— Гаразд, хай буде так. Тільки ви дітям цього не про
повідуйте.
На тому й домовились.
179 Вже вимитий, лежачи в ліжку, Медун пригадав той епі
зод із їхнього життя в катакомбах, який поклав початок
його дружбі з Пилипом Калістратовичем.
Вперше їх почали підкурювати через кілька місяців пі
сля окупації Одеси. Ніхто не постраждав — їхній сусіда ка
пітан Молодцов послав своїх хлопців, щоб попередити:
німці вирішили заповнити катакомби отруйними Газами.
Добре вивчивши рух повітряних потоків, Медун та його
друзі-шахтарі спрямували ті гази таким робом, що всі во
ни виходили на поверхню над водами Хаджибеївського
лиману. Де вже шахтарів у такому ділі перехитрити! Про
те їхній загін опинився в іншій пастці — в пастці самого
підземелля. Без виходу на поверхню вони жити не могли. І
не лише тому, що це прирікало їх на бездіяльність. Пере
дусім не вистачало кисню. Почали задихатися діти, яких
тут опинилося чимало — людей не можна було силоміць
виштовхати з катакомбів. Основний хід виявився не лише
замурованим, а й бльокованим — біля нього вдень і вночі
стояла румунська варта. Треба було знайти такий хід, яко
го б не знали окупанти. На сьомий день пошуків Медуно-
ві здалося, що попереду в темряві блиснув вогник. Мико
ла Остапович добре знав, що нікого з партизанів там не
було. Хто ж світив?..
Крок за кроком вони обстежували шкарубку стіну, де,
як їм здавалося, мав стояти той, хто блимав ліхтариком. І
ось нарешті вдалося відшукати невеличкий отвір. Він був
не більший від піддувала, можна тільки руку просунути.
Звідти пахло знайомим, домашнім — квашеною капустою
та огірками. Як давно вже вони не їли чогось подібного!
Жити доводилось на вареному борошні, без будь-яких
приправ. Це єдине, що підтримувало їхні сили.
Роздовбати отвір у ракушняку не так уже й важко, але
хто ж там за стіною — друг чи ворог? Доводилося ризику
вати, вибору в них не було.
Незабаром Микола опинився серед діжок з солінням
на купі картоплі та іншої городини. Хтось дуже кмітливий
використав катакомби замість душника — і льох вентилю
180 ється, і темгіеретура завжди однакова. Над головою неве
лика квадратна ляда, до якої приставлена драбина. Це вка
зувало на те, що льох побудовано під кухнею або під ве
рандою.
Піднявся по драбині, легенько підважив ляду. У вічі
вдарило таке яскраве світло, від якого давно вже відвикли
очі — соняшне світло, що вільно падало на підлогу веран
ди. Двері на кухню були відчинені, там з’явилася якась чу
дернацька постать з довгим волоссям. Невже піп? Та
справді ж піп. Оце так дивина!..
Підклавши під ляду щепку — так, щоб лишалася неве
личка щілина, — довго прислухався Микола до того, що
діялося в поповій хаті. Батюшка, видно, розмовляв з попа
дею — інших голосів Микола не чув.
Чомусь він гадав, що попи й удома розмоляють не
так, як інші люди — з обов’язковими посланнями на Хри
ста та Його апостолів. Принаймні так вони виглядали в
книжках. Проте розмова була звичайна — як у кожній сіль
ській хаті:
— Кружки треба частіше змивати, — буркотів батюш
ка. — Соління снядіє.
— Хіба ж я не просила драбину полагодити? Ти хо
чеш, щоб я без ніг лишилася.
— Драбина як драбина. Все там гаразд.
— Добре мені гаразд! Забув, як я гепнулась?
— А ти не поспішай. Та й відро з водою не тягни. Я
тобі подам.
— Чого це ти ляду не причинив?
— Тобі видалось.
— Роззуй очі, то побачиш.
— А й справді.
Коли піп підняв ляду, щоб краще її причинити, Мико
ла прошепотів:
— Батюшко! Христом-Богом прошу: ні слова… Лізьте
сюди, вас християнські душі кличуть.
Як він перелякався! Його аж затіпало, бідолашного.
Але й слова не проронив. Мабуть, піп догадався, хто його
181 кличе, бо не міг же він не знати, що його хата на катаком
бах стоїть. А кому вони тепер належали, те було відомо
цілому світові.
Трохи отямившись, сказав попаді:
— Драбину таки треба лагодити. Я трохи помай
струю.
Спустився вниз, зачинив за собою ляду, запалив свіч
ку, що стояла на полиці і, оглядаючи Миколу з ніг до го
лови, строго запитав:
— Чого вам треба?
— Повітря. Ми задихаємось.
Помітивши, що його душник роздовбано, він, звичай
но, все зрозумів. Там, на поверхні, добре відомо, що нім
ці вирішили потруїти партизанів газами. Але важко було
уявити, що хтось із них врятувався.
— Багато вас лишилося?
— Всі живі. Але ми замуровані. Кінчається кисень. Уже
й ліхтарі гаснуть. А там діти…
— Як же ви його звідси візьмете? Це ж під хатою.
— Де можна взяти?
— Бог у повітрі нікому не відмовляє… З колодязя бе
ріть. Він дуже глибокий. Над самою водою є дірка. Ото її
й шукайте. Це вже десь у нижніх катакомбах. Коли били
колодязь, кайло туди провалилося. Я ляду на колодязі
триматиму відкритою, щоб вам легше було шукати. Він
хоч і глибокий, але світла трохи доходить. Тут теж мож
на до нього пробитися, та це буде дуже помітно. А тепер
ідіть… Ідіть, бо в мене румуни стоять. Ось-ось повернуть
ся.
Нелегко було знайти той колодязь. Мабуть, іще днів
зо-два минуло, доки по заплутаних лябіринтах спустили
ся туди, де, на думку Медуна, мало бути дно попівського
колодязя. І тоді вперше почули звуки — бряжчало відро,
що билося об каміння. Тут, у катакомбах, де панує неймо
вірна тиша, кожен звук сприймається так загострено, що
брязкіт отой вони почули значно раніше, ніж побачили
ледь-ледь помітний отвір, звідки пробивалося притемнене
182 глибиною денне світло. І якби Пилип Калістратович не по
бив кілька цинкових відер, невідомо, чи помітили б парти
зани майже несприйнятне для ока розрідження темряви.
Мабуть дуже дивувались румунські офіцери, навіщо це
панотець захопився поливати свій виноградник — ніби й
дощик недавно випав. Проте інколи доводиться вичерпува
ти воду зі старого колодязя, бо джерела хиріють. А він,
християнський пастир, не може собі дозволити, щоб пани
офіцери пили застійну воду. Вона й так тут не дуже добра
— море близько…
Яка ж це була радість для партизанів! Отвір був не
великий, його трохи роздовбали — так, що можна було
відро в катакомби втягнути, але не більше. До води було
метрів зо три. Присутність колодязя осушувала цей заку
ток катакомбів, протяг тут шугав такий, що, здавалося,
кинь папірець — і він опиниться в поповому городі. А там,
над головою, колодязьна горловина звужувалась до того,
що кружальце неба виглядало блакитною цяткою.
Мирон, який був поруч, хотів уже вхопити попове ві
дро, щоб посигналити нагору: досить вам, отче, відра псу
вати! Але Микола спинив його руку — хтозна, що діється
нагорі. Може, попові хтось допомагає поливати виноград
ник — скажімо, якийсь румун. Окупантам до попа не було
причин ставитися вороже.
Обстеживши новий район, який вони вирішили зроби
ти своєю базою, з приємністю виявили, що тут було сухі
ше й дихалося вільно, легко — майже так само, як на по
верхні. А затишних закапелків, широких «кімнат» і «кори
дорів», не менше ніж на старій базі. І головне — чиста, сві
жа вода! Можна було обладнати лазню — під молочний
бідон підставляли примус, біля самого дна до бідона при
паяний краник з дірчастою голівкою. Все це виставлялося
на кам’яному постаменті, мов якийсь сюрреалістичний па
м’ятник — і вже душ готовий!
Невідомо звідки взялося справжнє дзеркало. Звісно,
воно одразу ж потрапило в розпорядження підземних мо
лодиць, які навіть тут не забували чепуритися. А проте во
183 ни інколи дозволяли й чоловікам поголити свої печерні бо
роди.
Тим часом Медун пішов на друге побачення з попом.
Колодязь давав їм воду й повітря — це багато, дуже бага
то! — алеж вони спустилися в катакомби не лише задля
того, щоб пересидіти окупацію.
Коли ляда вдруге виявилася нещільно причиненою, піп
це помітив раніше від попаді. Мабуть, він-таки пильно сте
жив за лядою, бо розумів, що партизани не задовольнять
ся самим тільки киснем.
Тепер він покликав Миколу в хату, познайомив з попа
дею, яка виглядала звичайною сільською жінкою. Та й сам
батюшка не відзначався витонченими манерами — нале
жав до тих прошарків духовенства, які звикли жити серед
простого люду.
Якось йому вдалося випхати з хати румунів — здаєть
ся, їх запросив до себе церковний староста, котрий часту
вав гостей не священним писанням, а добрячим перваком.
Таке частування їм сподобалося більше, попова хата звіль
нилася.
Був пізній вечір, вікна завішені, ляда відчинена — ту
ди можна шугнути будь-якої хвилини. Душник, який тепер
став добре помітним віконцем, що вело у підземне цар
ство, одразу ж закладався ретельно припасованим камінням.
Якби навіть його відшукали, то й що з того? Чи годиться зви
нувачувати православного священика за те, що він, сам того
не відаючи, побудував льох у самісіньких катакомбах? Лізти
ж туди, в пекельне підземелля, ніхто не наважувався — ні
румуни, ні німці. Отже в хаті можна було почувати себе
цілком безпечно.
Пилип Калістратович відразу ж прийняв партизанську
пропозицію — бути їхнім інформатором. Відро мусить ма
ти подвійне дно, куди можна покласти записку. Якщо таке
відро навіть потрапить комусь в руки — без записки, зви
чайно! — то й тоді легко виправдатись: велика глибина, ві
дра часто б’ються, дно доводиться робити міцнішим. А
184 щілинка в нижньому дні… То про це ж і мова! Б’ються во
ни немилосердно…
Умовились про сиґнали: партизани ловлять лише те
відро, яке над самісінькою водою тричі сколихнулося —
вгору і вниз. Записка швидко виймається, відро наповню
ється водою — і знов полетіло воно в далеке піднебесся,
що сяє блакитною цяткою. Коли б навіть на поповому по
двір’ї товпилася ціла рота німців, то й тоді б ніхто нічого
не помітив.
Для живого зв’язку вживається льох. Ні, він не може
бути тим ходом, через який партизани вирушають на ди
версії. Тут Пилип Калістратович уже все придумав. Є хід у
катакомби під самісінькою церквою. Через кладовище до
церкви, а там підважується плита…
Тим часом п’яні румуни похвалялися церковному ста
рості, що в Одесу прибуває із Букарешта велике началь
ство…
Ешелон зустріли своєчасно. Спершу проскочила дрези
на — пропустили. Потім пробіг паротяг із двома товарни
ми вагонами. Теж пропустили. І лише через хвилин двад
цять з’явився ешелон з румунськими штабними офіцерами.
Мирон смикнув дротину, що тягнулася від міни до кущів,
де залягли партизани. Те, що сталося далі, нагадувало кі
нець світу. Наступного дня румуни під уламками вагонів
відшукали триста трупів. Серед них було чимало полков
ників і навіть кілька генералів…
Це був лише початок. І якби Пилип Калістратович ні
чого більше не зробив, то й цього досить, щоб його шану
вати. Звісно, на диверсії він не ходив, автомата в руках ні
коли не тримав. Не знав він ні підпільних практик, ні па
ролів, ні завдань, які приходили з центру. Він був лише на
дійним другом тих людей, серед яких народився і виріс.
Напевне, в нього були на них свої образи — вони зрікали
ся Бога, релігії, церкви. І все ж це був його власний народ,
який тепер зазнавав нелюдських страждань.
Інколи Микола та Мирон засиджувалися з ним при за
вішених вікнах до пізньої ночі. Попадя йшла спати, на по
185 куті тмяно горіла лямпадка, освітлюючи лики святих. За
вікнами подзвонював цепом рудий пес, оберігаючи їх від
лихих несподіванок. А в хаті непримиренні ідейні супро
тивники намагалися переконати один одного в протилеж
них істинах — Бог є, Бога немає! Найзавзятіше сперечав
ся Мирон. Часом він забував, що треба говорити пошепки
— тоді Микола смикав його за рукав.
— Вже за хмарами побували, а Бога не бачили, — га
рячкував Мирон. — Тоді де ж Він ховається? Чому не по
казується людям?
Строге, аскетичне обличчя Пилипа Калістратовича зав
жди лишалося спокійним. Йому тоді, напевне, було стіль
ки років, скільки зараз Миронові.
— Бог не ховається, Він всюди сущий. Він поза нами і
в самих нас. Сказано ж бо: «Споконвіку було Слово, і Сло
во було у Бога, і Слово було Бог. Усе через Нього ста
лось, і без Нього ніщо не сталось, що сталось».
— Тоді хто ж оце нищить людей? Виходить, сам Го
сподь.
— Окрім Бога є сатана, — відповідав Пилип Калістра-
тович. — Людина покликана служити Богові. Але гординя
кидає нас в обійми сатанинські. Тоді на землю приходить
велике зло.
— Якщо Бог всемогутній, чому Він не скрутить роги
сатані?
— А Він це й робить. Нашими руками. І ви це робите,
діти Божі. Називайте себе як-завгодно, аби діла ваші були
праведні.
Коли Пилипа Калістратовича починали стомлювати
оті суперечки, він казав просто:
— Церква — прадавня Книга, піп — її охоронець. За
раз люди сперечаються з цією Книгою. Це однаково, що
сперечатися зі своїми предками. Якби попи її не донесли,
то з ким би ви тепер сперечалися?.. Православна церква
тим і свята, що дух предків зберігає.
— Живий музей? — не без в’їдливости питав Мирон.
— А хоча б і так, що ж тут поганого?..
186 — Це можна, — погоджувався Мирон. — Музеї нам
потрібні. Але людей жалко. Тих, які себе музейними експо
натами роблять.
— Вони вірують. Чого ж їх жаліти?
— Вірують у рай небесний, а його на землі треба тво
рити.
— Ніде в церковнім писанні не сказано, що Богові до
землі байдуже. А про те, що церкви колись не буде — те
сказано в писаннях Іоаннових… І стане земля Градом Свя
тим. Ворота його не будуть замикатися вдень, а ночі там
не буде. І принесуть у нього славу і честь народів. І не
ввійде в нього ніщо нечисте, і ніхто, відданий мерзотності
та брехні, а тільки ті, котрі записані в книзі життя… І далі
каже Іоанн: храмів же в ньому я не бачив…
— Де це сказано? — підхопився Мирон. — Невже та
ке є?
_у видіннях Іоанна Богослова. В Апокаліпсисі… Отож,
видно, до того йдеться. І ніч уже прогнали, і храми не в
пошані… Кінець світу!.. Алеж тут не про світ взагалі, а
тільки про старий світ мовиться. Цього дехто із храните-
лів слова Божого не розуміє. Або не хоче розуміти. Про
таких Іоанн сказав: хто відніме від слова мого або від се
бе додасть, того… Ну, по-нашому кажучи, чорти в пеклі
товктимуть.
— Чого ж про це ніде в церквах не кажуть? Це ж зов
сім не той кінець світу!..
— Бо віднімають…
Змовкали підземні гості — думали, думали… Ні, не про
Бога думали — Він справді для них залишався тільки сло
вом, яке вони писали з маленької літери. Думали про да
леких попередників своїх, котрі помирали на арені Колі-
зея. І поставало перед їхніми очима давнє-прадавнє, з рим
ськими катакомбами, з жорстокостями Нероновими, ко
трий підпалив Рим, щоб звинуватити в цьому християн, а
відтак винищити їх; і те, що робилося нещодавно — під
пал райхстаґа заради винищення комуністів; і оці катаком
би, в яких тисячі людей жили таким самим життям, як
187 перші християни. І вела їх та ж сама мрія: прийде, прийде
нарешті Місто Правди, Град Святий, куди не закрадеться
мерзенність та брехня, а житимуть лише великі праведни
ки!..
Ось чому не міг Микола Остапович зректися своєї пар
тизанської дружби. Та й не лише через те — передусім то
му, що вона партизанська!..
А про моду на святині також доводилось думати. О, мо
да, мода!.. Нещодавно стався такий епізод. Молодий хі
рург з Кароліни Валентин Данішевський (Медун його знає
тому, що саме з ним працює Катерина) приїхав до попа,
щоб виторгувати старовинну ікону. В хаті Пилипа Калі-
стратовича він тримався так, наче це був антикварний ма
газин. Щоправда, Данішевський був бездоганно коректний,
— він людина вихована. Але в магазині він тримався б з
такою самою коректністю. Пилипа Калістратовича обури
ла купецька діловитість, з якою він розмовляв про ікони:
— Я чув, ніби у вас є справжній Федуско.
— Ні, Федуски в мене немає. Є Юрій-Змієборець, який
приписується Федускові.
— Ну, то все одно. Можна оглянути?
— Навіщо вам?
— Я колекціоную ікони. Можливо, ви продасте.
— Не продаються.
— Дозвольте вам залишити адресу. Якщо вирішите
продати — заходьте. Або телефонуйте. Ось мій телефон.
Мене не буде — передайте хатній робітниці. Все ж таки,
де він у вас?
І тут Пилип Калістратович не витримав — ледве стри
муючись, щоб не заплакати, він проказав крізь сльози:
— Молодий чоловіче! Я б вам подарував цю ікону. Для
доброго діла мені не шкода. Сказано ж бо: вода, що я дам
йому, буде в ньому джерелом води, що тече у жизнь вічну…
А ваше джерело… Чи зможуть люди з нього напитися?
— Пробачте, — з гідністю вклонився Валентин Івано
вич. — Телефон я вам залишив.
З цими словами він і вийшов. А Пилип Калістратович
188 ще довго не міг заспокоїтись:
— Це гірше, ніж руйнування храмів. Тут просто нічого
руйнувати. А це страшніше, незмірно страшніше… О, свя
тий сущий!.. Краще б він душі грішників колекціонував.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.