Вдома на них чекала радість — Віктор приїхав забира
ти на виставку «Матір». З ним приїхала також Олеся. Во
на була зодягнена в білу шубку, на голові — білий капе
люшок. Поцілувавши, Ксеня назвала її снігуронькою. Оле
ся вже не була такою сором’язною, як раніше. Зникли ри
си дитячости, але вона все ще лишалася юною. Визріла ду
хом, помудрішала — так про неї подумала Ксеня.
— Сам Решетников приїхав, — пояснив Віктор, злива
ючи воду з радіятора «Волги». — Я йому розповідав про
твою картину.
— Хто це? — запитав Володимир.
— Хіба не знаєш? Столичний художник. У нього пов
новаження від Міністерства культури. Готується республі
канська виставка самодіяльних мистців. У нас є шанс, Во
лодю. Особливо в тебе.
Ксеня була щаслива — нарешті її мрії збувалися! Від
разу ж зникли підозріння щодо Віктора, лише Олесин сму
ток її насторожував.
255 Вимившись під ґазовою колонкою та переодягнув
шись, господарі повернулися до гостей. До пізнього вечо
ра дискутували про мистецтво. На столі не було навіть су
хого вина — Вікторові не можна, бо за кермом, а Володи
мир…
— Все! — рубонув він долонею повітря. — Я свою ци
стерну вже вицідив.
— Чи не занадто? — посміхнувся Віктор. — Ну, та не
біда. Перерва теж потрібна… То як, «Матір» сам повезеш?
— А, може, ти? — трохи розгублено перепитав Воло
димир. — Покажи Решетникову. Якщо він захоче мене ба
чити — я потім над’їду.
— Гаразд. Я тебе розумію.
Чоловіки вирушили за картиною, а Ксеня з Олесею за
лишилися, щоб погомоніти про свої жіночі справи. Повер
нувшись, Володимир помітив, що очі в Олесі заплакані. Це
занепокоїло Віктора, він відразу ж попросив гарячої води й
вийшов заливати радіятор.
Олеся спинилася перед картиною.
— Церква, — тихо мовила вона. — В дитинстві я лю
била там гратися… Отут шепнеш… Тут шепнеш, а там чу
ти. По стінах передається. Вони якось дивно побудовані. А
небо яке гарне! Рідко таке буває…
Більше вона нічого не сказала — повернувся Віктор, за
брав картину й послав Олесю за Юлькою. Треба відвезти
дівчину, бо на чому ж вона доїде?..
Коли машина рушила, Ксеня сумно сказала:
— Кепсько в них.
— Та чому ? — засмучено підвів брови Володимир. —
Вони ж ніби помирилися.
— Не знаю. Я теж умовляла Олесю: ну, були натурщи
ці, так він же художник… А вона тільки рукою махнула —
не те, не те! Щось інше її пригнічує.
— Знов Борис Корнійович?
В тоні Володимира вчувалося невдоволення — мовляв,
вигадуєте всілякі нісенітниці.
— Мабуть, Віктор до неї недобре ставиться. Але ж він
256 дотримав слова! Якби ти знав, Володю…
Ксеня глянула на Володимира — й відразу ж знишкла.
Ні, з ним не можна вголос помріяти — він живе чимось
іншим, своїм. Та це й зрозуміло: закінчене полотно його
вже не хвилює.
А Володимир і справді ніби забув, що десь вирішуєть
ся доля його картини. Топив грубу в Григоровій хаті, го
динами дивився як оживає, розростається, жахтить білим
вогнем чорна сила Сонця.
Ні, Володимира хвилювала не доля власного «Я»— йо
му треба було знати, що життя — саме життя! — виникло
заради якоїсь необхідности. Ось що для нього було важли
во!
Це вірно: людину створив труд. Та чи є на земній кулі
інший труд, окрім вічного долання Гравітації? Всі маши
ни, скільки їх є — всі без винятку! — призначені для на
шої боротьби з силами тяжіння. Отож можна сказати: лю
дину зформувала боротьба проти сил тяжіння.
Це механічний бік справи, та хіба ж звідси не випли
ває мораль! Щоб долати тяжіння, потрібна енергія. Її на
земній кулі не так уже й багато. Трудова людина не вима
гає для себе надміру життєвих благ. Зате для Гордія із по
вісти Б. Грінченка всього замало — він змушує цілі села
слугувати його егоїстичним інстинктам. Він прагне отри
мати якомога більше насолод, бо на тому світі їх уже не
буде.
Моє поле, моя хата, моя душа…
Ксеня заставала Володимира за такими роздумами —
і це її неабияк бентежило. -Вона боялася нової депресії. Та
коли Володимир почав їй виповідати свої враження від по
вісти «На розпутті», Ксеня відразу ж заспокоїлась.
Через кілька днів після Вікторового приїзду вони отри
мали листівку:
«Дорогі мої!
Я трохи прихворів, тому не ображайтеся, що доручаю
пошті повідомити про головне: Решетникову «Мати» дуже
сподобалась. Постарайся, Володю, з ним зустрітися — він
257 поспішає до Києва. Ти його знайдеш у готелі, кімната №
17. Вип’ємо, га?..
Віктор»
Відразу зібралися й виїхали в місто. Все було завалене
снігом, снігонавантажувачі згрібали його залізними лапа
ми, висипали на машини, а ті кудись поспіхом вивозили.
Решетникова в номері не застали. Хотіли було навіда
тись до Віктора, але Ксеня завагалась:
— Він, мабуть, на дачі. Поїдемо до нього після розмо
ви з Решетниковим.
Блукали по вулицях, знічев’я зазирали до магазинів.
Зненацька Ксеня взяла Володимира за лікоть і, лукаво
примружившись, запитала:
— Як ти збираєшся рекомендувати мене Решитникову?
Володимир спершу не зрозумів запитання, а коли ося
гнув його зміст — висловлений і потаємний — несподіва
но почервонів.
— Пробач, Ксеню. Я давно мусів поговорити про це з
тобою.
— Давно? — стримано посміхнулась вона. — Минуло
півроку, як ми познайомились. Стаж не вельми значний.
Немає за що вибачатися. А взагалі…
— Що взагалі?
— Я хочу, щоб ти почував себе цілком вільним. І все
ж… Як ти мене відрекомендуєш?
— Другом. На більше не маю права. Заробітки не до
зволяють.
Останню фразу він вимовив з ніяковою посмішкою і
ніби навіть жартома, але вона зрозуміла, що то не був
жарт.
– Ось ти про що! — ображено мовила Ксеня. — Хіба
ми бідуємо? А якби навіть бідували…
Тепер він заговорив цілком серйозно:
— Борг я так і не відробив. Віктор сам закінчив. Гро
шей він не вимагає, але це ж борг, Ксеню.
Ксеня пильно заглянула йому в обличчя. Було в тому
погляді щось більше, ніж докір — вона сказала йому, що
258 знає правду. Сказала без слів — самим лише поглядом,
але він її зрозумів.
— Про Нелю подумала? — запитав для певности.
— Так, Володю. Ти чесніший, ніж можна уявити з тво
їх пояснень. Гроші, заробітки… Хіба в цьому справа?
— В цьому теж. Не можу ж я жити на твоєму утри
манні.
— А якби навіть на утриманні… Невже я не бачу, що
ти справжній ху дож лик? Ти любиш Нелю. І через те…
Просто совість тобі не дозволяє.
Він дивився на сніжинку, що танула на її віях — здава
лося, то були сльози. А, може, й справді сльози?
— Я нічого не ховаю, — сказав Володимир. — Нелю я
справді любив. Але те вже минулося.
— Ні, Володю. Ти намагаєшся умовити себе, що мину
лося. Ну, що ж… Це природно. Я б тебе не могла шанува
ти, якби ти ховав правду… А до Решетникова підеш сам.
Гаразд?..
Він запротестував:
— Ну, що ти! Разом підемо. Якби не ти… Не було б у
мене нічого без тебе.
— Не ображайся, Володю. Так краще. Може, він захо
че зробити критичні зауваження. А при мені… Підеш сам,
я зачекаю.
Ксеня пошкодувала, що завела мову про їхні стосунки.
Лаяла себе — так недоречно! Треба було відкласти. Ад
же ж відкладала вона досі. Та й що тут можна з’ясувати?
Ну, любить Нелю, то хіба ж він винен?..
Коли проходили повз лікарню, помітила дівчину, що
вибігла з під’їзду, який Ксені був добре відомий: вона й са
ма інколи приїздила сюди здавати кров. Володимир того,
звісно, не знав. Дівчина привернула їхню увагу коротень
ким плащиком, що в таку погоду навряд чи міг якось її
зігріти. Та ось вона оглянулась — напевне, відчула на собі
пильний погляд, — і вони впізнали Стелу. Дівчина зупини
лася, потім рушила їм назустріч.
— Ви? — в радісному подиві вигукнула вона. — Дра-
стуйте. А я вже бачила вашу картину.
259 — Де? — замість привітання накинулась на неї Ксеня.
— Де ви її бачили?
— В будинку народної творчости. Всі біля неї стоять.
Так вона всім подобається! І мені теж. Дуже подобається.
Стела була трохи бліда — мабуть, чимало здала кро
ви. Та й холодно їй.
— Ви застудитесь, — не утрималася Ксеня.
— Ні, — зніяковіла дівчина. — На мені светрик те
плий.
— Біжіть, біжіть. І відразу лягайте. Сьогодні вам не
можна виходити.
— Звідки ви знаєте?
— Знаю, — торкнулась Ксеня її руки.
Стела звернулась до Володимира:
— А «Причинна» ще не готова?
— Ні, Стело. Захопився іншою темою.
Стела вжахнулася:
— Невже кинули?
— Не кинув. Я незабаром вас покличу.
Стела почала тремтіти від холоду. Ксеня суворим го
лосом наказала їй якомога швидше бігти в гуртожиток.
Стела посміхнулась — і за хвилину її постать зникла за
рогом.
— Гарна дівчина, — зауважила Ксеня. — Нелегко їй
живеться.
Володимир промовчав. Він інколи думав про неї — са
ме про те, як нелегко їй живеться. А, може, не тільки про
це?..
Володимир чомусь не поспішав — наче відтягував хви
лину, коли побачить своє полотно на виставці.
А проте він думав зараз не про картину. Ксеня впер
ше заговорила про шлюб. Так, то була мова про їхній
шлюб, хоч слово це й не було згадане. Вагання, які висло
вив їй напочатку, не применшились — і тому Володимир не
наважувався про це заговорити сам. Ксеня казала правду:
Нелю він забути не міг.
Може, Неля вже й заміж вийшла? А як не вийшла, то
260 що ц е міняє? Неля його не любить, у неї лишилася тіль
ки відраза, котру вона не зможе подолати до кінця життя.
Сам він зруйнував власне щастя.
А, може, й не сам? Може, Неля в цьому також винна?
Між ними точилася боротьба за першість. Володимир ба
чив, що Неля насилує власний талант — їй треба розпису
вати ткання, а не човни малювати! — а Нелі здавалося,
що він її принижує отим нагадуванням. І потім оце: його
філософські шукання Неля сприймала як психічну хворобу.
Мабуть, на тому етапі це справді скидалося на хворобу —
він був зафіксований на болючій думці: для чого я, для чо
го світ, для чого люди? Нелі це одвічне запитання здавало
ся ознакою відхилення від норми. Тоді, що ж таке норма
— жити лише для того, щоб механічно виконувати свої
обов’язки? Але ж горобці так само виконують обов’язки,
котрі покладає на них природа. І мухи, й черв’яки, і на
віть амеби…
Та, мабуть, нерозумно доскіпуватися, хто з них біль
ше винен. Коли б вони починали шлюбне життя сьогодні,
у Володимира вистачило б тверезости спрямувати їхній ко
раблик у надійну гавань. Сьогодні Володимир уже знай
шов себе, а тоді… Тоді треба було ним керувати. Ним! Де
вже було Нелі зрозуміти цю істину? Зате її легко зрозумі
ла Ксеня. У Ксені ширша освіта, багатша душа. Чи, може,
просто більше природного розуму…
Але ж Неля без нього загине! Вона витратить власне
життя на те, що стоїть поза межами її здібностей — і це
загибель, неминуча загибель. То як же тут бути? Невже він
не повинен за неї боротися? Вони ж виростали разом — си
роти, діти катакомбів…
Окрім цих думок, була одна чоловіча інтимність, про
яку Володимир не дозволяв собі думати — вважав це при
низливим. Вся його філософія повставала проти темних
інстинктів — так він називав ці потаємні почуття — але
час від часу невідь-звідки вони закрадалися в його душу й
породжували в ній щось терпке, болюче. Ні, це покищо не
вікова різниця — Ксеня була молода, вродлива. Вона вмі-
261 ла добре одягатися — здебільшого сама для себе шила.
Можливо, пізніше оті шість років, на які вона старша від
Володимира, дадуться взнаки, але зараз жодної різниці він
не помічав. Було тут дещо інше — її надмірна фізична си
ла. Ну, звісно, сам диявол нашіптував Володимирові, що
жінка мусить бути слабішою від чоловіка. Володимир був
нижчий від Ксені, навіть зовні легко визначити, що ця кря
жиста жінка здатна скрутити його в баранячий ріг.
Тоді, коли він малював Стелу, йому доводилося неаби
як боротися з собою, щоб не потягнутись до цієї дівчини.
Ну просто заради того, щоб підхопити її на руки, мов ди
тину, поносити по майстерні й обережно поставити на під
логу. Нічого більше — тільки відчути, що він чоловік, у
нього є м’язи, є сила — природа нічим його не скривдила.
Просто він не народився велетнем. Та не всім же й велетня
ми бути.
Він своєчасно вгамував у собі це настирливе бажання,
та воно мимоволі з’являлося знову — і саме через те Воло
димир припинив роботу над «Причинною». Боявся за себе,
просто боявся. Крім того, йому здалося, що Стела також
відчувала щось подібне.
Володимир спіймав Ксенину руку й тихо сказав:
— Якщо справді закуплять…
— То що? — рвучко підвела вона голову.
— Одружимось.
Сумна посмішка зробила її обличчя непроникним, від
чуженим. Враження було таке, наче Ксеня в ньому гірко
розчарувалася.
— Це ти сам вирішив?
— А хто ж?
— Існую ще я, Володю. Але не треба зараз про це. Ти
мене хибно зрозумів. Я зовсім інше мала на увазі.
У роздягальні Будинку народної творчости майже всі
місця зайняті. Дехто вже виходив — то була здебільшого
молодь. Студенти, молоді шахтарі, металюрґи. Вони обмі
нювалися враженнями, і Володимир на власні вуха почув:
згадували його «Матір».
262 — Там підписано: ґазоварник Таран.
— Шахта Ілліча? Я там був. Це біля Орлової балки.
Треба було бачити, як загорілись очі у Ксені! їй аж від
дих перехопило від хвилювання. Володимира це також не
могло залишити байдужим: значить, Стела казала правду.
Великий вестибюль був заповнений людьми. Ходили
групками та поодинці, затримувались біля якоїсь картини,
стиха обговорюючи її. Цікавого було чимало — Володи
мир навіть не уявляв, що самодіяльні художники працю
ють на такому високому рівні. Особливо його схвилювала
картина маркшейдера Криворучка. Володимир побачив на
ній те, що не спостерігаь сам: чорні білозубі чорти ще не
стали людьми — їм належало пройти «чистилище». Але
скільки доброго гумору, скільки любови до життя в цих
світлих душах! Ніби нічого й не відбувалося — просто
один із них, широко жестикулюючи, розповідав щось сміш
не, а всі інші реготали. Не раз Володимир бачив подібні
сцени, але там, на шахті, вони залишали його байдужим.
Тут, на картині, шахтарський перекур, приперчений грубу
ватим гумором, здавався чимось духовно щедрим, добрим.
Це теж Світло, хоч воно зовні й чорне. Євген Криворучко
влучно схопив цю думку. В його картині було дещо рєпін-
ське — може, настрій, а, може, й відверте наслідування.
Але Володимир думав ось про що: значить не до кінця ви
черпані художні засоби передвижників. Напевне, тоді, коли
ми правдиво малюємо людину, питання форми відступа
ють на другий плян. Це ж так само, як мова в літературно
му творі: вона мусить бути чисто вимитим склом, через яке
відкривається великий світ. А якщо те скло вкрити химер
ними візерунками — хай навіть талановитими! — ефект
присутности відразу ж зникає, за мовним декором не пізна
ємо самого життя. І тоді ми скажемо: талант є, але він над
то настирливо змушує нас його помічати. Йому заважає
поза.
Ксені нетерпеливилось — вона тягнула Володимира ту
ди, де товпилося найбільше відвідувачів. Це була його «Ма
ти»!
263 Картину виставили дуже вигідно для неї — вона висіла
в центрі добре освітленої стіни. Світло падало так, що не
бо космічної ночі, якому Володимир віддав так багато зу
силь, ніби й справді було залите дивним, нетутешнім сяй
вом. Володимир і сам був зачарований власним творінням
— тут воно виглядало величніше, ніж у шахтному клюбі.
Ксеня помітила вдоволену посмішку на його обличчі і це
остаточно зробило її щасливою.
— Ну як? — вихопилось у неї. — Подобається?
— Непогано, — напівжартом відповів Володимир. —
Хтось постарався.
— Ти про що?
— Про те, як вона висить.
Ксеня неголосно засміялася.
— Ех, ти!..
Деякий час вони дослухалися до розмов, що точилися
навколо «Матері». Одні розуміли задум майже повністю,
інші вбачали в ньому лише ілюстрацію до минулої війни.
Ось підійшли хлопець і дівчина — напевне, студенти. У
хлопця дівоча зачіска, модний светр, на пальці велика об
ручка. Можна догадатися, що під одягом ховався золотий
хрестик.
— Що він хоче сказати? — запитав хлопець. — Схва
лює чи засуджує?
— Не ясно, — відповіла дівчина.
До розмови встряв чоловік середнього віку у рогових
окулярах.
— Ви про церкву?.. Ні те, ні друге. Вона є атрибут на
шого минулого.
Та ось обізвався бородань в елегантному костюмі, в бі
лій сорочці з краваткою.
— Тут сказано більше, товариші. Тут ідеться про сенс
людського існування.
— Чи не забагато? — іронічно запитав чоловік у рого
вих окулярах.
— У нас є простіші завдання.
— У мистецтві, — заперечив бородань, — жодної мети
264 взагалі не існує. Та й у житті також. Ми пізнаємо не зара
ди того, щоб їсти, а їмо заради того, щоб пізнавати. Тва
ринний досвід зводиться до суто практичних потреб. А лю
ди… Сказано: не хлібом єдиним… Коли людина стоїть бі
ля верстата, їй не обов’язково щохвилини про це думати. А
художник… Він виконує духовні обов’язки. Його п’ятирічка
саме в тому й полягає, щоб розкрити духовий сенс усіх на
ших п’ятирічок. І цим звеличити Людину… Я міг би назва
ти автора сонцепоклонником. Звісно, не буквально. Він сон
цепоклонник не того періоду, коли люди вигадували безліч
богів. Він живе в епоху Тімірязева, Вернадського, Чижевсь-
кого. Автор сприймає земну людину як уособлення духов
них сил Всесвіту. Подивіться на цю жінку! Вона ж ніби ви
ліплена із отого світіння, що розливається над землею. І
так це є справді… Товариші! Добре вже те, що картина
змушує нас думати й сперечатися. В цьому й сила худож
ницького хисту.
— Хто це? — запитав юнак з довгим волоссям.
— Решетников, — глухувато буркнув чоловік у рого
вих окулярах. — Хіба можна так захвалювати? Автор —
молодий автогенник. Може, з нього й були б люди. Та ко
ли відразу ж оголосити його майже генієм…
— Майже геніїв не буває, — заперечив юнак.
Володимир, приголомшений почутим, глянув на Ксе
ню. В її очах стояли сльози. Решетников зрозумів, усе зро
зумів! Отже немарно Володимир пережив стільки терзань
та болючих духовних струсів. Хіба є на земній кулі люди,
котрі б не розуміли, що життя походить від Сонця? Але
врости в це душею, побачити себе й інших продовженням
Великого Світила. — О-о, це не просто, вельми не просто!..
Йому хотілося підійти до Решетникова, потиснути руку
й сердешно подякувати. Але за що ж тут дякувати? Решет
ников бачить світ так само, як бачить і Володимир. Позна
йомитись, звичайно, треба — Решетников сам його запро
шував.
І тут Володимира обпік сором. Він навіть не звернув
уваги на полотна свого товариша. Вони ж, мабуть, вистав
лені.
265 Та скільки не шукали Вікторових картин, знайти їх не
могли. В чому ж справа?
— Поговори з Решетниковим, — сказала Ксеня, коли
вони трохи заспокоїлись. — Може, йому справді треба їха
ти.
Володимир наздогнав Решетникова біля дверей ди
ректорського кабінету.
— Дозвольте познайомитись. Володимир Таран.
— Ви? — потискуючи йому руку, посміхнувся боро
дань. — Значить ви чули, що я казав про ваше полотно.
— Так.
— Тим краще. Тет-а-тет я не вмію висловлюватись
про такі речі. Чомусь мені потрібна авдиторія. Я деякий
час читав лекції в інституті… Та коли б я знав, що ви слу-
хаете… Ну, не біда! Заходьте.
Решетников, завівши Володимира в кабінет, запросив
його сісти. Лише зараз Володимир помітив, що Решетни
ков був немолодою людиною. Там, у вестибюлі, він зда
вався йому значно молодшим. Коли дивитися звіддалік,
енергійні рухи, молодеча хода, військова виправка робили
його схожим на тридцятилітнього інтелектуала, котрий
для статечности відпустив бороду. Насправді ж йому було,
мабуть, близько п’ятидесяти.
— Ви працюєте автогенником? — запитав Решетников.
— Уже звільнився.
— У художньому вчилися?
— З п’ятого вигнали.
— Он воно що! За що ж вас виключили?
— За горілку.
Решетников засміявся.
— Ясно. Закушувати не вмієте. Ну, а зараз як? Може,
освоїлись трохи.
— Пробую, — в тон йому відповів Володимир.
— То, може, закінчите інститут. Я міг би вам допомо
гти.
— А чи треба?
— Все ж таки диплом. Художника він хлібом не годує,
266 але для анкети щось важить. А втім, як знаєте.
Володимир уже почував себе трохи вільніше. Він на
віть наважився запитати:
— Хіба Віктор Небера нічого не пропонував?
Решетников нахмурився.
— Ви з ним дружите?
— Так.
— Ось що передайте Небері. Самої техніки мало —
мистецтво мусить володіти душею. Почуття, думки, філо
софія. Яке ж це мистецтво без філософії?.. Малювати він
уміє. Але так уміють малювати навіть компютери. їм фі
лософія не потрібна. Саме цим вони й відрізняються від
людей.
— А портрет сталевара Медуна?
— Небера приклав вирізку з газети. Ну, що ж… От,
скажімо, Криворучко. Звернули увагу?.. Йому бракує тех
ніки, зате він глибоко розуміє людей. А Небера… Надто
він прямолінійно уявляє соціяльне замовлення. Людина в
труді — це не біологічний автомат, а Людина!.. Даруйте, я
захопився. Все ж таки він ваш друг… — Решетников поклав
руку на портфель. — Я ось що хотів вам запропонувати.
Міністерство доручило мені рекомендувати кращі роботи
на розгляд закупівельної комісії. Тут у мене є бланки угод.
Заповніть, будь ласка, але не гадайте, що питання вже ви
рішене. Потрібні деякі дані… Щоб потім вас не шукати.
Тільки знайте: в столиці теж не всі однаково думають.
Решетников, шукаючи бланки, почав викладати із
портфеля газетні вирізки, бльокноти, якісь рукописи. Та
ось увагу Володимира прикувала дощечка невеликого роз
міру — така, на яких він колись розмножував Христа. Пе
ред тим, як вона опинилася на столі, Володимир примітив:
на зворотній стороні щось намальовано. Його охопило не
приємне почуття, схоже на страх. То був страх перед прав
дою, котра палила його вражену совість. Все ще сподіваю
чись, що знайома дощечка — всі вони були однакової фор
ми — не несе на собі слідів його пензля, Володимир сте
жив за пальцями Решетникова. В грудях раптом заболіло,
267 холодне тремтіння заволоділо колінами — він змушений
був піднятися, і, нервово обсмикуючи піджак, стояв біля
столу. Боячись, щоб Решетников не помітив, що з ним ді
ється, зробив кілька кроків по кабінету. Затерплі ноги тро
хи віджили, але почали тремтіти руки. Він сховав їх у ки
шенях.
Тим часом Решетников перевернув дощечку і Володи
мир побачив Христа розіп’ятого на високовольтній вежі.
— Звідки це у вас? — мимоволі вихопилось у Володи
мира. Голос був чужий, та й сам Володимир здавався собі
чужим, бо його повертали в ненависне минуле, де він, сьо
годнішній, уже б не зміг існувати.
Решетников подав йому дощечку і, продовжуючи шу
кати бланки, пояснив:
— В райкомі подарували. Ось яке мистецтво ходить по
руках. З якогось інституту їм передали. Повезу в міністер
ство. Там повинні це знати.
Нарешті бланки були знайдені, Решетников один із
них поклав перед Володимиром, але той навіть цього не
помітив — підійшовши до вікна, він пробував визначити,
звідки потрапила на Донбас продукція одеського алького-
ліка, що заробляв собі на горілку розмноженням новіт
ньої Голгофи.
Та ось він побачив: це ж копія! Вона майже нічим не
відрізняється від оригіналу — майже нічим! — але автор
завжди впізнає власний пензель. Ні, це була не його робо
та — чиясь вправна рука продовжувала множити його
одеські гріхи. Де ж це робилося — тут чи в Одесі?..
— Ну як, цікаво? — запитав Решетников.
— Що ж тут цікавого? — промурмотів Володимир, від
чуваючи, що йому горить усе тіло.
— Ну, не кажіть. Це зроблено талановито. Але для
чого?.. Коли я дивлюся на вашу «Матір», мені зрозуміло,
якими настроями вона породжена. Не всі люди думають
про це, що мозок наш світиться. А він же справді світить
ся! І, може, для нашого гена він виглядає Сонцем…
А Христос… Я не проти мітів. Але чому, чому?.. Ось що
268 для мене лишається загадкою. Виходить, ми не маємо яко
гось сильнішого образу. Подумайте, скільки віків!..
— Прометей не молодший, — зауважив Володимир.
— Так. Але ж Христос усе ще сприймається буквально.
Це не просто поетичний образ — це форма світогляду. Як
би ж то люди бачили в ньому лише поезію!
— Може, так і бачать.
— Ні! Бачать реальну особу. І водночас Бога… Ну, га
разд. Над цією проблемою нам іще доведеться ламати го
лову. До речі, ваша картина саме тим мене й привабила…
Єдність, нерозривна єдність усього сущого з Космосом. Я
гадаю, релігії народжувались саме із цього відчуття…
Говорив він з павзами, котрі здавалися надміру вели
кими. Напевне, секунди та хвилини так розтягувались у
свідомості Володимира, як це буває лише на ешафоті, ко
ли перед духовним оком людини пропливає все її життя.
Володимир відсунув бланк, навіть не переглянувши
його.
— Нехай так…
— Що так? — здивувався Решетников.
— Не треба угоди. Якщо сподобається… Ви напишете,
а я приїду.
В бороді Решетникова щось ворушилося — то, мабуть,
пересмикувалися щоки.
— Будь ласка.
Вони попрощалися. Володимир, вийшовши у вести
бюль, відразу ж побачив Ксеню. На її обличчі проступала
нервозна блідість, вона чомусь тримала перед собою роз
криту сумочку. Може, хотіла трохи припудритись, та не
встигла.
— Ну, що?..
Глянувши на Володимира, ще більше зблідла. Вираз
його обличчя не обіцяв нічого доброго.
— Не знаю.
— Хіба він нічого не сказав?
Володимир мовчки взяв її за лікоть і повів до роздя
гальні. Відразу ж вони поїхали додому. Треба було все ц е
269 обміркувати тверезо. Дорогою він її розповів про те, що
ховалося в портфелі Решетникова.
— Невже Віктор? — кинула Ксеня такий здогад, який
також переслідував Володимира, але він боявся навіть про
це думати. Недоліки Віктора були йому відомі — це недо
ліки людини, котра своє біологічне існування ставить ви
ще від будь-яких духовних категорій. Але поза цим у Вік
торові є доброта, готовість допомогти товаришеві. Стихій
ні, неусвідомлені чинники, які дозволяли з ним дружити.
Невже ж він усе це розгубив? Якщо Христа справді копію
вав Віктор, то це була зрада, тяжка зрада.
І тут Володимир згадав про таємничого Бориса Кор-
нійовича, який своєю появою вселив тривогу в душі Олесі.
Що з нею діється? Чому вона так насторожено ставиться
до дачного будинку? Якщо в цьому винна тільки Ната, то
відсутність Олесі на дачі лише допомагала б цій легковаж
ній особі почувати себе господинею. Ні, Олеся надто мо
лода для такого поділу: дача — для чоловікових розваг,
квартира — для шлюбного життя. Мабуть, Віктор зумів її
переконати, що Ната виконувала лише обов’язки натурщи
ці, не більше. На цьому вони й помирилися. Але що ж то
ді її так мучить?
В душі Володимира почав шкребтися недобрий здо
гад.
Довго вони обговорювали, як їм належить діяти. Десь
уже під ранок Ксеня сказала:
— Давай з’їздимо в Бугаївку. Може, Оксана Самійлів-
на щось знає.
— Олеся мовчить, то хіба ж мати скаже?
— Вона ж бачить, що з донькою діється. З ким же їй
порадитися, як не з нами?
Ще не встигло розвиднитись, як вони вирушили на
станцію. Поїзд, що зупинявся недалеко від Бугаївки, про
ходив тут о дев’ятій ранку. Вони вийшли із вагона й опи
нилися в лютій хуртовині. Земля й небо здавалися веле
тенськими жорнами, що перемелювали своє зимове мливо,
а двоє людей у степу були схожі на іиурашів, котрі потрапи-
270 ли сюди випадково — їх також не помилують страхітливі
камені, що крутяться й крутяться посеред білої холоднечі.
Дороги не знали — вгадували тільки напрямок. Било
снігом в обличчя, звалювало з ніг. Невідомо, як би завер
шилась ця подорож, коли б за їх спинами не загуркотіло
металеве чудисько. Воно насувалося на них, продираючи
білу пелену завірюхи, — велике, темне, кудлате. То був
трактор, що тягнув за собою цілу скирту сіна.
— Агов! — крикнув тракторист, висунувшись із халабу
ди. — Куди це ви?
— В Бугаївку.
— Лізьте сюди!
Виття вітру та гуркотіння трактора ледь-ледь дозволя
ли чути слова.
В тісноті, серед випарів мастила й металевого скрего
ту, доїхали вони до Бугаївки. Хату Оксани Самійлівни лед
ве впізнали — вона була обкладена очеретяними снопами,
тільки віконця, замуровані морозом, визирали на подвір’я,
вщерть завалене снігом. Оксана Самійлівна зустріла їх з
подивом і тривогою.
— Боже милий! По такій негоді, та ще в черевичках.
Роздягайтеся. Що ж це вас привело?
Підставила стільці до печі, посадила гостей біля тепла,
а сама мерщій заходилася готувати частування. Коли го
сті трохи відігрілися, знов запитала:
— Чи, бува, не сталося лиха?
Ксеня її заспокоїла — мовляв, усе гаразд, просто про
відати вирішили. В очах Оксани Самійлівни промайнула
підозра, але вона вдала, що повірила Ксені. Виставивши
на стіл сковорідку з пряженею, квашені огірки та немину
чу пляшку з прозорою рідиною, запросила:
— Ну, давайте погріємось.
Ксеня змусила Володимира відступитися від своєї
клятви — він-таки випив зо дві чарки. Як і завжди потя
гнуло випити іще, але Володимир пересилив себе, від тре
тьої відмовився.
— Олесю давно бачили? — з гіркотою в голосі почала
271 господиня ту розмову, заради якої вони долали степову
хурделицю. Мабуть, Ксеня не помилилася: Оксані Са-
мійлівні справді хотілося поговорити про доньку.
Ксеня відказала:
— Та, може, з тиждень.
— Вона вам нічого не розповідала?
— Негарно в них.
— Так, — скрушно хитнула головою Оксана Самійлів-
на. — Але поспішати не слід. Може, він схаменеться.
Запанувала тиша. Знадвору билася об скло снігова сти
хія, у печі приємно потріскували дрова. Якщо сягнути дум
кою в минуле тисячоліття, то може видатись, що на землі
з того часу майже нічого не змінилося — і наші далекі
предки жили в таких самих хатах, сиділи біля отаких пе
чей, а сліпа віхола гуляла над цілим світом. Хіба що не бу
ло в хаті транзистора, якого донька подарувала матері.
Він стояв на етажерці серед шкільних підручників, по яких
нещодавно вчилася Олеся.
— Віктор умовляв, щоб я на його дачу пересилялась,
— продовжувала Оксана Самійлівна. — Воно б, може, й
добре було, я той будинок бачила, але… Брехнею світ
пройдеш, та назад не вернешся.
Більше вона нічого не сказала, хоч Ксеня й намагала
ся заохотити її до розмови. Лише надвечір, коли вщухла
хурделиця й гості почали збиратися на станцію, Оксана
Самійлівна викликала Володимира в сіни. Трохи відхили
ла двері на подвір’я, звідти дихнуло сніговою свіжістю.
— Олеся мені все розказала. Ви теж не без гріха. Зупи
ніть його, бо й вам не минути лиха.
— Про що ви, Оксано Самійлівно?
— Ніби не знаєте. Ксеня, може, й не знає, а ви…
В сутінках він глянув їй в обличчя. Осуду не помітив
— мабуть, їй було відомо, що його причетність до цієї
справи мимовільна, по його одеському минулому. Отже
Віктор нічого не приховав від Олесі.
— Хто такий Борис Корнійович? — запитав Володи
мир.
272 — Ваш одеський знайомий.
«Невже справді Куций? — подумав Володимир. — То
ді все ясно».
Був він не Борисом Корнійовичем. Та, мабуть, Куций
уже й сам забув, яке його справжнє ім’я.
Те, що Володимир зараз переживав, уже не було стра
хом — він справді боявся лише брехні, ніщо інше його не
могло злякати. Пригадався той день, коли Віктор з Іва
ном забирали його з Одеси. Віктор зник тоді на кілька го
дин, вони всюди його розшукували, а коли він повернувся
до машини, Володимирові здалося, що за ворітьми майнула
постать Кирпи. Може, його одеські шефи встигли про щось
домовитися з Віктором? Чи, може, випитали, куди це він зби
рається везти їхнього художника? Імені тоді у Володимира
не було — контрабандисти називали його просто Художни
ком. Лише Кирпа інколи називав по імені
Ну що ж, треба негайно їхати до Віктора. Справа про
яснилася: копіювання Голгофи — це його робота.
По дорозі на станцію Володимир переповів Ксені ко
ротку, але вичерпну розмову з Оксаною Самійлівною. Ксе
ня була вже підготовлена до гіркої правди — вона її не
здивувала, тільки дуже засмутила.
— Що ж ти збираєшся робити?
— Я ще не знаю, — відповів Володимир, дивлячись
собі під ноги. — Треба побалакати з Віктором.
— З розмахом працює. Не те, що ти — за пляшку го
рілки. У них, видно, справжня індустрія.
Ксеня намагалася говорити спокійно, навіть з відтін
ком іронії, але Володимир бачив, що це їй важко дається.
Він жив одним: за будь-яку ціну припинити виготовлення
картинок, котрі лежали палючим тавром на його худож
ницькій совісті. Іще не знав, як це зробити, — хіба ж вони
прислухаються? — але розумів, що з тим тягарем на душі
ні жити, ні працювати не зможе.
Повернувшись додому, відразу ж поклалися спати. Во
лодимир негайно заснув. Напевне, нерви його видужали. З
рік тому глибокі нервові струси породжували безсоння, а
тепер, бач, сон упав на Володимира з материнською ла
273 скою, навіть нічого недоброго не приснилось. Можливо, то
му, що Ксенині пальці ніжно перебирали його волосся.
Прокинувшись серед ночі, Володимир побачив Ксеню
— вона сиділа, зіпершись плечем на килим, прибитий до
стіни. Оголені руки лежали на ковдрі, місячне сяйво, що
заповнювало кімнату, з дивною чіткістю окреслювало її
профіль. Ксеня непорушно дивилася в куток кімнати, куди
також сягало світло місяця. І, здавалося, саме про це вона
й думала — про місячне світло.
Та ось вона ворухнулася, її очі якось неприродно збли
снули. Не відразу він збагнув, що то були сльози.
Спіймав її руку, поклав собі на груди. Ксеня винувато
посміхнулася — мовляв, не засуджуй, що плачу. Витерши
сльози, шепнула:
— Спи, Володю, спи.
— А ти?
— Я теж.
Опустила голову на подушку — гадала, що він засне.
Та він уже не міг заснути. Лише тепер йому по-справжньо
му відкривалося, яке це лихо — людська самотність. Ніби
ніщо в світі не змінилося — той самий вік, та ж сама пля-
нета, — але страшно навіть згадати, що він пережив після
розлучення з Нелею. А тепер ось біля нього б’ється жіно
че серце, і в тому серці відведено йому не якийсь куточок
— Володимир знає, що Ксеня живе повністю його життям.
Йому стало соромно за оту свою примху: мовляв, не по-
ж: почому вона сильна. їй би слід чоловіком бути. Примха,
зви чайно, — але ж будь-який чоловік щиро визнає її врод
ливою.
Раптова згадка про Нелю здавила йому груди, але це
тепер було ніби в минулому — не біль, а лише спомин бо
лю Та спомин знову відгукнувся спражнім болем — якщо
його не відігнати, він здатний із минулого повернутися в
день сьогоднішній, і тоді… Тоді Володимир почне вишуку
вати недоліки у Ксені. Які ж ми інколи буваємо потворні!
Треба навчитися себе контролювати, бо так можна втрати
ти елементарну порядність.
274 Цікаво, яка жінка стане Матір’ю Людства — типу Сте
ли чи типу Ксені? На його полотні виступає жінка типу
Ксені, а Стела породила зовсім інший мотив — мотив со-
няшної краси, що пробуджує в душі високе й водночас тра
гічне. Обезкрилений ангел, котрий розбився об грішну зем
лю, де люди ще й досі мордують людей.
— Чого ти не спиш? — підвела голову Ксеня.
Голос її прозвучав з прихованою надією — їй, мабуть,
хотілося, щоб він не спав. Ксені потрібне живе слово се
ред цієї тривожної ночі, котра підживлювала в ній недобрі
передчуття.
— Вже виспався.
Володимир приготувався слухати — звісно, Ксеня хо
че з ним погомоніти, бо чого ж вона цілу ніч не спала?
Людина, яка пережила самотність, стає чуйною. Так, він
зараз не той, яким був з Нелею. Тоді Володимир хотів,
щоб Неля навчилася його слухати, а тепер він здатний слу
хати сам. Самотність лише тоді зникає, коли є кому тебе
вислухати. Простий закон двох істот, котрі сходяться для
того, щоб уникнути самотности. Та як часто вони при цьо
му лише поглиблюють її! І все через те, що не вміють од
не одного вислухати.
Ксеня мовчала — мабуть, те, про що вона зараз дума
ла, висловити нелегко. Володимир лагідно запитав:
— Про що ти думаєш, Ксеню? Кажи мені все — до
бре й погане. Тебе щось мучить.
Вона ледь чутно мовила:
— Так.
— Що ж саме?
— Ну, ця історія. Боюсь за тебе. Тут потрібна розсуд
ливість, навіть трішки хитрости. А це зовсім не в твоєму
характері. Через те й боюсь.
— Яка хитрість?
— Ось яка. Ти їм дуже потрібний, але вони тебе бояться.
Якби ти погодився працювати з ними…
— Ксеню!..
— Не поспішай. Якби ти погодився, вони б тебе озоло
275 тили. Це зараз ходовий товар. їм потрібні нові сюжети, це
ясно. Віктор здатний копіювати, але чогось оригінального
вони від нього не діждуться. А ти…
— Від мене теж не діждуться. То була якась коротка
хвиля. Зараз я вийшов із цього кола.
— Як ти збираєшся розмовляти з Віктором?
— А як з ним розмовляти?
Коли Ксеня знову зіперлася плечем на шорсткий ки
лим, Володимир бачив лише її шию та обличчя — у місяч
ному сяйві вони здавалися висіченими з мармуру.
— Будь обережний, Володю. Ну, скажімо, ти запроте
стуєш… Вони злякаються…
— Чого ж ти хочеш — щоб я погодився?
Вона вигукнула крізь сльози:
— Та вони ж тебе просто вб’ють!..
— Таке скажеш! Може, я справді зупиню Віктора.
— Не зупиниш… Його не можна зупинити… Він надто
далеко зайшов… За свій будинок він навіть… навіть Оле
сю готовий задушити.
Ксеня вимовляла це крізь глибоке схлипування, що стря
сало всю її постать. Володимир відчував: вона ось-ось зір
веться на гістерику — треба було якось її вспокоїти.
Він запевний Ксеню, що буде обережний при зустрічі з
Віктором, а що робити далі — підкажуть обставини. Сам
Віктор, звісно, не страшний, зате Борис Корнійович… Во
лодимир певен, що це був Куций. Ні Вухатий, ні Кирпа на
мистецтві не розумілися — вони виконували чорну роботу.
— Ти раніше вивідай, що там у них, — наполягала
Ксеня. — А тоді вже обміркуємо. Може, нам треба звідси
виїхати.
— Куди?
— Хоч на край світу. Художником ти залишишся всю
ди. Та й для мене робота знайдеться.
Володимир згадав про Олесю: як вона переживає свої
гіркі відкриття? Мати порадила їй не поспішати з розлу
ченням — може, Віктор схаменеться. Ну, гаразд: ось він,
Володимир, схаменувся, а що робити далі? Цього він не
276 знав. Може, й Віктор не знає. Цілком можливо, що разом
їм легше буде відшукати рішення. Принаймні треба спро
бувати.
Ксеня запитала:
— А як ти ставишся до самого малюнку? Христос,
розіп’ятий на високовольтній вежі… Знаєш, це сильно! В
цьому ти, мабуть, не помилився.
Володимир нервово заперечив:
— Ні, Ксеню. Це наклеп на сучасну цивілізацію. Ефек
тивний трюк, який до смаку лише снобам. Трюк, а не фі
лософія. Мені соромно, що це вийшло з-під мого пензля.
— Ти погодився з Решетниковим?
— Не зовсім. Решетников зосередив увагу на особі
Христа: хто Він — людина чи Бог? Мене це питання не
хвилює.
— Дивно. Воно всіх хвилює.
— Бачиш, Ксеню… Як це пояснити? Справа ось у чо
му. Гностики, які створювали євангелії… Вони мали вели
ких попередників — Пітагора, Платона, Арістотеля. А ще
раніше — єгипетських та вавилонських сонцепоклонників.
Взявши їхню філософію, гностики створили могутній
образ Месії-рятівника людства. Я гадаю, що це не одна
людина. Це — всі ми. Діти Світла. Цілком можливо, що
реальна особа також існувала — геніяльний проповідник.
Прототип Христа. Але тут варто прислухатись до Сково
роди. Він каже, що біблійні образи — це алегорії, в яких
слід вбачати закони природи. На мою думку, це вірно. Що
ж до особи Христа і Його чудес… Це вже поезія, а не філо
софія.
— Які закони? — піднялась на ліктях Ксеня.
— Мовою науки — фотосинтеза. Від Сонця летить про
мінь, який потім стає людиною… Та подумай, Ксеню: хі
ба ж тут одним словом скажеш — фотосинтеза? Ми звикли:
є науковий термін — то й досить, він усе пояснює. На
справді ж наукові терміни — лише ярлики, котрі нічого не
кажуть про глибинну сутність. Зрештою, фотосинтеза — це
тільки робота. А де ж той суб’єкт, котрий її виконує? Тво
277 рення не може відбуватися без Суб’єкта Творення. Словом,
Христос — це Дух Сонця. Всі земні народи бачили Сонце
живим, одухотвореним. Чи може мертвий батько породити
живого сина? Це ж нісенітниця!
— Я згодна, Володю. І все ж таки я про реальну осо
бу… Для людей це ближче, ніж абстрактні роздумування…
Вона була?
— Могла бути. Дух Сонця втілюється в людях.
— Хіба ж сучасна цивілізація не розпинає Христа? По
глянь, що наробила промисловість! Річки пересихають, лі
си вирубуються.
— Всі цивілізації Його розпинали. Сонце створює ро
дючі ґрунти, а люди їх виснажують, перетворюють на пу
стелі… Але зверни увагу: сьогодні промислові країни году
ють тих, хто відстав… Хто родючість ґрунтів протягом
століть перетворював лише на нові людські організми. А
технічний процес навіть не починався… Розумієш, про що
я кажу? Тут, Ксеню, невидимо для людського ока діє за
кон збереження й перетворення енергії. Промисловість
спершу також виснажує. Потім починає діяти в зворотному
порядку. Діє на збагачення.
— Звідки це в тебе, Володю?
— Не знаю. Чому мені треба було це зрозуміти. В Оде
сі я не лише пиячив та ікони підновлював. Вивчав філосо
фію, політекономію. Особливо фізіократів. І нашого Подо-
линського… Ну, тепер бачиш: промисловість не лише за
бруднює природне середовище… Я вірю, що людство зго
дом упорається з цим лихом. З отим забрудненням…
Нафта, вугілля — це також соняшна енергія. Через
кілька десятиліть люди перейдуть на інші види енергії.
Братимуть просто із космосу. Без енергії прогрес немож
ливий. Більше того: людство загине.
— Звичайно, — погодилась Ксеня. — Сьогодні це на
віть секретарі обкомів розуміють.
— А я що зробив? Христа розпинає той, хто виробляє
енергію. Ось у чому підлість. Мене засліпив дешевий
278 ефект, а його підхопили. Що вони втягнули мене в контра
банду — це ще півбіди
— Не кажи так! За Христа не посадять, а за контра
банду…
— Злочин супроти істини — це більше лихо, ніж про
стий кримінал. Це гріх, великий гріх! Я пустив по світу на
клеп на людство, на Христа, на Сонце.
— Не ти — Віктор.
— Я теж розмножував. Але моє, мабуть, загубилося.
Принаймні так я себе заспокоював. А Віктор… Він намага
ється перетворити мій моральний злочин на бізнес. Тепер
ти розумієш, що сталося? Скажімо, десь у лябораторії
створили шкідливу бацилу. А вона раптом вислизнула й
помандрувала по світу. Ось що вийшло, Ксеню. Який же я
дурень! Навіщо було дарувати? Я ж тоді вже бачив свою
помилку.
Тепер Ксеня розуміла, що його катувало. Про сон у
цю ніч не могло бути й мови.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.